Nieuwe Prophet 600 firmware (beta1)

Ongetwijfeld interessant voor wie een SCI Prophet 600 heeft: een Fransman ontwikkelde een van nul herschreven vervangend OS voor de synth die de notoir trage Z80 processor moet vervangen. Het OS is open source en wordt op een Teensy processor board geladen, dat mits enkele kleine ingrepen in de socket van de Z80 processor geplaatst wordt.

De nieuwe firmware lost eindelijk enkele welbekende euvels van de P600 op, zoals de trage envelopes, de "steppy" filter resolutie en de gebrekkige midi implementatie. Bovendien voegt de firmware een groot aantal nieuwe functies toe. Dit alles voor de prijs van een Teensy plaatje (€25)

Jammer genoeg heb ik zelf (nog) geen P600 om dit te testen :D

http://prophet600.blogspot.com


1. Easy-to-install non-destructive firmware drop-in replacement of the new firmware. If
you ever find yourself pining for the old sound of your Prophet 600, you can remove
the Teensy and restore the Z80.
2. Greater resolution of many of the sound parameters with an improved refresh rate
that is making the instrument much more responsive.
3. Faster, smoother amplifier and filter envelope generators supporting four different
modes:
1. Fast Linear
2. Slow Linear
3. Fast Exponential
4. Slow Exponential
4. A new LFO function generator with a wider range from one cycle every <20 seconds>
to about 60Hz with four new waveforms in addition to the original triangle and square
including sine, random stepped, noise (like on the original Prophet 5, but non-
periodic) and sawtooth (ramp up)
5. Multiple keyboard modes including:
1. Poly first note priority
2. Unison (all voice) Hi-key priority
3. Unison (all voice) Low-key priority
4. Solo (one voice) Hi-key priority
5. Solo (one voice) Low-key priority
6. Mix Overdrive which now allows the output from both oscillators to drive the mix
VCAs A and B harder as well as the Curtis 4 pole filter resulting in new sonic
possibilities.
7. Pitch Wheel interval selection of plus/minus one octave, a minor third and a fifth
8. Pitch Wheel reassignment to the VCF and Volume or off
9. Modulation wheel intensity setting from Maximum to Medium to Minimum
10. Full Midi In control including:
1. Amp and Filter velocity sensitivity with an external keyboard controller
2. Continuous Controllers (CC) of all sound parameters
3. Program change (PC) to choose current preset
11.A new and improved tuning procedure
12.Chromatic and free Oscillator course pitch control
13.Plus/Minus setting for Oscillator Fine Tune and Filter Envelope amount for Poly Mod
and Filter
14.Assignable, Random And Up/Down Arpeggiator
15.Debounce feature that prevents unintended retriggering caused by the old keyboard
 
Zeer interessant.

Ik zie de snelheid van de nieuwe processor als de belangrijkste winst. Er wordt in de blog zelfs gedacht over een extra LFO. Tegelijk vind ik het jammer dat de chord-memory het (nog) niet doet. Dat geldt ook voor de pitch-bend en het modulatiewheel die nog niet via Midi zijn aan te sturen. Maar het glas is wat mij betreft meer dan half-vol.

Zijn er al gebruikers die ervaring hebben met deze upgrade?
 
zoals de trage envelopes, de "steppy" filter resolutie en de gebrekkige midi implementatie. Bovendien voegt de firmware een groot aantal nieuwe functies toe. Dit alles voor de prijs van een Teensy plaatje (€25)

wow,ik zie de prijzen nog sterk stijgen van de P600 nu..
 
geweldig idee, zat zef al een tijdje aan zoiets te denken, maar tijd hiervoor ontbreekt mij.
er zijn zeker nog synths die zo'n modernisering kunnen gebruiken ik denk aan de polaris, sommige oberheims, rolands en korgs.
 
gelukkig heeft de pro one daar geen last van
:P
 
Da's idd een mooie upgrade.. heb alleen in de soundcloud nog niet echt van die punchy envelopes kunnen horen.. wel wat freaky LFO dingetjes..
Ooh en.. waar kun je het bestellen trouwens? Zoek me helemaal suf op die site maar nergens een contact optie oid..
 
Denk dat je snel moet zijn wil je nog een betaalbare 600 hebben :P
 
Zeer interessant. Ik ga het waarschijnlijk wel doen binnenkort.
 
Staat allemaal in de manual. Je moet zelf een Teensy++ board bestellen (bijvoorbeeld bij http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=356), de firmware downloaden van GitHub en via usb op de Teensy laden.

ach so.. :stupid Die developer wil er gewoon helemaal niets voor terug.. je zou er bijna wat van gaan denken. :D

Geloof dat je nog wel ff de soldeerbout er op los moet laten als ik het plaatje met de Teensy op z'n site zo zie.. maar dat gaat wel goedkomen :mega:

TeensyP600.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top