Novation: Bassstation II

He is back


De Bass Station II is een analoge synthesizer gebaseerd op de legendarische orignele Bass Station. De mono-synth met twee filters, twee oscilatoren en een derde sub-oscilator, patch save en een volledig analoge effecten sectie, step sequencer, een arpeggiator, 25 aanslaggevoelige full sized toetsen met toewijsbare aftertouch en een krachtige modulatie sectie en er staat een synth die is gemaakt voor de vetste bas sounds. Het gehele signaal pad is volledig analoog, inclusief de effecten.
 
Bij Microsoft denken ze dat midi zo goed als dood is, en dat het in de volgende Windows niet meer ondersteund hoeft te worden. Iedereen gebruikt straks toch alleen nog maar softsynths. Dacht 't niet... :)

Of dit ding nou zo goed is valt dan weer af te wachten. Lees niet zulke goede dingen over de originele Bass-station (nooit gehad).
 
De nostalgie is leuk verwerkt in het filmpje, het is die cyclus die we de komende decenia nog wel vaker gaan zien.. (Toch zijn vele genres met verschillende generatie apparatuur te doen)

In ieder geval een wat rustigere vertoning dan die enthousiaste korg jappen.. :D
Erg strak ziet de de BS2 er zeker uit, wat je nu/straks al niet aan "nieuwe" analoog op tafel kunt zetten.. :{ (Zie daar de genoemde cyclus weer terugkomen)
 
ik heb wel veel novation spul gehad, de bassstation, de nova, de super bassstation...
ze maken echt leuk spul moet ik zeggen...

weet niet meer waarom ik die nova heb weggedaan eigenlijk
 
Ik vind het filmpje erg zwak. Hoe wanhopig moet je zijn om je nieuwe synths telkens maar weer aan te prijzen met de vintage gear van 10 jaar geleden.

En dan weer de Supernova 2 showen, een erg goede VA Synth. En dan weer die misbaksels die door moesten gaan als hun nieuwste en beste synths ;{


kan aan mij liggen, maar met slechts 4 posts in 1 jaar tijd komt dit behoorlijk op mij over als een 'troll'.....

ben het er in ieder geval niet mee eens...
 
Hmm, heb ik net een minibrute gekocht.. :-(

En daar heb je hoogst waarschijnlijk helemaal geen miskoop aan gedaan! :)
 
kan aan mij liggen, maar met slechts 4 posts in 1 jaar tijd komt dit behoorlijk op mij over als een 'troll'.....

ben het er in ieder geval niet mee eens...

Tja.....toch moet ik zeggen dat er toch wel een vorm van waarheid in zijn reactie zit. Novation heeft na de Nova/Supernova weinig boeiends op de markt gebracht op synthgebied. Een paar pogingen tot een rack/desktop module en keys synths, wat middelmatige plugins. Niets wat indruk heef tgemaakt zoals bijvoorbeeld de Virus.

Op de controllermarkt deden ze goed mee dat wel.

In plaats van aan het einde van een filmpje even 8 seconden een nogal generieke sound hadden ze natuurlijk ook al die jaren Novation met de BassStation II kunnen benadrukken.
Wat mij betreft had de BS2 de held van het filmpje moeten zijn en niet de reeds enigszins vergeten oudjes.
 
Ach de BS2 ziet er weer cooler uit als de Arturia, zou toch eerder een BS2 kopen dan, qua sound zullen ze elkaar niet al te veel ontlopen
 
Ik vind het ook een geweldige demo. Die bassstation 2 lijkt me tof, de bassstation 1 heb ik jarenlang gebruikt bij liveoptredens, was super betrouwbaar.

tjonge, er komt de komende tijd toch allemaal wel weer erg leuk spul uit, het heeft jaren stil gestaan maar dit begint er allemaal weer op te lijken :okdan:
 
Wat een coole ontwikkeling zeg...hier ben ik toch wel benieuwd naar hoor! Heb zelf ook jarenlang de BS-1 gehad, destijds nieuw gekocht bij Studio de Dijk. Omdat ik wat veel monosynths had heb ik deze op een gegeven moment weer verkocht, maar ergens vond ik dat toch jammer.

Ik zou deze BS-2 toch graag willen proberen in ieder geval :)
 
Novation Bass Station II

Novation Bass Station II

(sorry, ik had deze synth de laatste dagen niet voorbij zien komen op de voorpagina en was daardoor (onterecht dus) in de veronderstelling dat er nog niet over gepost was. Al het nieuws schiet momenteel pijlsnel voorbij dankzij de Musik Messe :))

En hier weer een nieuwe analoge bass synth, de opvolger van de aloude Bass Station I. Het ding heeft onder andere:

- 2 oscillatoren + 1 suboscillator + ruisgenerator
- 2 filters (classic + accid filter)
- volledig analoog signaalpad
- 64 presets + 64 te programmeren geheugenplaatsen
- stepsequencer + arpeggiator
- portamento
- uitgebreide modulatiesectie
- distortion en filter-mod effecten
- twee octaaf full size keyboard met velocity en aftertouch
- MIDI + USB

Hij kan dankzij de audio ingang ook als effect bak dienen, zodat je de filters en andere effecten apart kunt gebruiken.

(link: compleet overzicht specificaties)

Bass-Station-II-Overview2.jpg
 
Ach de BS2 ziet er weer cooler uit als de Arturia, zou toch eerder een BS2 kopen dan, qua sound zullen ze elkaar niet al te veel ontlopen

Ik denk dat ze qua sound juist ontzettend veel verschillen. De opzet is ook behoorlijk anders.
De Minibrute heeft bijvoorbeeld een oscillator mixer waarbij je dus alle waveform continu kunt mixen waar je bij de BS2 een waveform per OSC kiest. Dat gaat al behoorlijk verschillende resultaten opleveren.

Daarnaast is ook het filter totaal anders.
 
Laatst gewijzigd:
Het lijkt mij niets....zo lekker klinkt een oude basstation nou ook weer niet..
 
Het lijkt mij niets....zo lekker klinkt een oude basstation nou ook weer niet..

Was een leuk beginners/entry bakje vnd ik ook.
 
ziet er goed uit, ben zeer benieuwd,,, er is veel concurrentie idd die ms20, de moog subphatty, die mfb bak, waldorf gevalletje .. maar de prijs is zeer ok en volgens mij kan die echt wel blazen. analoge poly's blijven schaars
 
De enige nieuwe potentiele analoge poly die geen rib kost is volgens mij de Analog Four. Deze kan momenteel nog niet polyfoon maar het zou moeten kunnen met een future OS update.
 
Back
Top