Novation Launchpad

attachment.php


Jointly designed by Ableton and Novation, Launchpad places Ableton Live at your fingertips. Whether you’re a DJ, performing musician or studio producer, Launchpad gives you all you need to truly ‘play' Live.

With a multi-colour 64-button grid and dedicated scene launch buttons, Launchpad is purpose built for triggering and manipulating clips in Live, it also offers a totally new way of controlling Ableton Live’s mixer. Launchpad's buttons can be used to sketch out beats with drum racks, and they can be assigned to other functions in Live using Ableton's 'Learn' mode.

Launchpad ships with a dedicated ‘Launchpad edition’ of Ableton Live 8, but can control almost any other music software using Novation's award-winning 'Automap' control software.


http://www.novationmusic.com/launchpad/
 

Attachments

  • novation_launchpad.jpg
    novation_launchpad.jpg
    98,7 KB · Bekeken: 73
Last edited by a moderator:
Iemand?

---------Launchpad vs apc40---------

:?:?:?:?:?


APC40: Draaiknoopen en sliders (voor de hand liggend). Kleinere grid dan Launchpad (jammer). Beetje groot. Device control waarmee je meerdere devices kan bedienen is wel een vinding. Alleen jammer dat je geen devices op verschillende tracks tegelijk kan bedienen. Maar dat kan je oplossen met midi assignen van Track Control knobs.
Launchpad: Past makkelijk in een tas. Grotere grid. Verschillende modes zijn super handig (van session naar bv m4l).
Ik heb ze beiden en ik houd ze voorlopig beiden. Als je geen sliders en knobs nodig hebt ga dan voor de Launchpad.
 
Ik wil een Launchpad kopen. Maar ik moet kiezen tussen een Launchpad Mk2 en een Launchpad Pro. De voordelen van de Pro heb ik niet echt nodig; voor velocity en aftertouch heb ik een ander controller, een Ultranova.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een Launchpad en een ander device op USB poorten aangesloten? Werkt het naar behoren? Of krijg ik conflicten door de verschillende drivers?
Ik wil de Launchpad samen met de Ultranova in een Windows 8/10 omgeving met Ableton Live gebruiken.
Gaat dit goed kwa voeding of moet ik toch denken aan de Pro met zijn aparte voeding en mogelijkheid om extern MIDI te koppelen?
Graag iemand die ervaring heeft hiermee.
 
Qua drivers gaat dat goed. Qua voeding waarschijnlijk ook maar dat kan je uitrekenen met hoeveel ampere je nodig hebt. Er zit verschil tussen hoeveel ampere een usb port kan leveren. Normaal is geloof ik 500mA maar je hebt ze ook die 2000mA leveren.
 
Ik heb de ultranova net als jij en ik heb wel 'ns tegelijk m'n apc 40 mk2 mee laten lopen.
Beide op de usb voeding.
Maar het ligt natuurlijk wel aan hoeveel je usb slots afgeven, kijk even op de specs van je moederboard
 
Ik heb de ultranova net als jij en ik heb wel 'ns tegelijk m'n apc 40 mk2 mee laten lopen.
Beide op de usb voeding.
Maar het ligt natuurlijk wel aan hoeveel je usb slots afgeven, kijk even op de specs van je moederboard
Ok. Ik kwam erachter dat de USB poorten elk 500mA kunnen trekken. Moet
voldoende zijn.
Bedankt voor de inzicht.
 
Ok, ik heb uiteindelijk de Launchpad Pro gekocht voor de extra's die het heeft.
Twee vragen:
1. Hoe stop ik Ableton Live via de Launchpad, dus niet alle clips.
2. Kan ik een program change vanuit de Launchpad doen zonder die in de clip te moeten programeren?
 
1. gewoon een knop mappen in ableton naar de stop knop.
Je verliest dan wel de stanaard functie van die knop, tenzij je er 1 gebruikt vanop de user page.

2. denk niet dat dat mogelijk is, in de clip programmeren doe je in live zelf.
Wat wel leuk is: http://motscousus.com/stuff/2015-12_Novation_Launchpad_Pro_Ableton_Live_Scripts/

Launchpad Pro'95 zijn echt wel toffe scripts, ze werken niet altijd 100 procent perfect, maar voegen zeer leuke functionaliteit toe,
o.a. andere scales en een mogelijkheid de grid als in-clip note sequencer te gebruiken.

De grotere grid is echt wel een meerwaarde.
Heb zelf al overwogen meerdere launchpads aan te schaffen om meer clips en kanalen tegelijk te kunnen zien.

Velocity en aftertouch/channel pressure zijn ook leuk, altijd handig om iets extra te hebben waarmee je basic melodietjes en drones kan spelen met de linkerhand. Is wel ff een klik maken als je de traditionele keyboard-layout gewoon bent, maar daardoor doe je de dingen soms juist anders en kom je op andere ideeën.
 
1. gewoon een knop mappen in ableton naar de stop knop.
Je verliest dan wel de stanaard functie van die knop, tenzij je er 1 gebruikt vanop de user page.
Prima oplossing. :okdan:
2. denk niet dat dat mogelijk is, in de clip programmeren doe je in live zelf.
Wat wel leuk is: http://motscousus.com/stuff/2015-12_Novation_Launchpad_Pro_Ableton_Live_Scripts/

Launchpad Pro'95 zijn echt wel toffe scripts, ze werken niet altijd 100 procent perfect, maar voegen zeer leuke functionaliteit toe,
o.a. andere scales en een mogelijkheid de grid als in-clip note sequencer te gebruiken.

De grotere grid is echt wel een meerwaarde.
Heb zelf al overwogen meerdere launchpads aan te schaffen om meer clips en kanalen tegelijk te kunnen zien.

Velocity en aftertouch/channel pressure zijn ook leuk, altijd handig om iets extra te hebben waarmee je basic melodietjes en drones kan spelen met de linkerhand. Is wel ff een klik maken als je de traditionele keyboard-layout gewoon bent, maar daardoor doe je de dingen soms juist anders en kom je op andere ideeën.
:okdan: Ik zal naar die scripts kijken als ik een beetje tijd heb.
Iig dank.
 
Weer een Luanchpad Pro probleem:
Ik heb een tekort aan USB aansluitingen, wat ik met een hub kan oplossen, Maar ik wil proberen of het gaat zonder hub.
Ik heb de Launchpad op een USB poort aangesloten. De enige andere USB poort gebruik ik voor mijn Ultranova; deze gebruik ik als synth en audio interface.
Nu wil ik een Yamaha Rm1x syncen via de MIDI Out van de Launchpad en op de audio op de Input van de Ultranova, om zo dat in Ableton Live te kunnen opnemen.
Ableton Live is Master in deze setup. Met de goede Preference instellingen lukt het de Rm1x te syncen via de MIDI Out van de Launchpad.
Op het moment dat ik een extra module, zoals de Roland JD-990 via de MIDI Out van de Rm1x aansluit om zo de MIDI Notes van Ableton Live te ontvangen, krijgt de JD-990 niks. Geen MIDI, al zijn de instellingen bij de Rm1x voor MIDI Setup bij ECHO BACK op THRU.

Ik heb ook geprobeerd de volgorde te veranderen: Live laptop -> Launchpad -> Roland JD-990 -> Yamaha Rm1x. Dan gaat Rm1 sync gewoon goed, maar nog steeds geen Notes in de Roland JD-990.
De MIDI kabels ook door andere vervangen helpt niet.
Het lijkt een soort filteren van de Notes.
Of moet ik echt een Track in Live maken met een External Instrument?

Ik zou graag via de Launchpad willen werken kwa Notes, want de MIDI THRU van de Ultranova werkt niet; ontwerp foutje neem ik aan, :(.
Anders moet de hub tussen de Luanchpad en de laptop om een MIDI interface op een poort van de hub aan te sluiten. Maar ik wil het minimaal houden; minder hardware op de poorten, minder gesjouw.
 
Weer een Luanchpad Pro probleem:
Ik heb een tekort aan USB aansluitingen, wat ik met een hub kan oplossen, Maar ik wil proberen of het gaat zonder hub.
Ik heb de Launchpad op een USB poort aangesloten. De enige andere USB poort gebruik ik voor mijn Ultranova; deze gebruik ik als synth en audio interface.

Tja, misschien toch maar een extra kastje erbij ? Wel zo handig. https://www.thomann.de/nl/esi_m4u_ex.htm?ref=search_prv_7
Hier kan je ook je launchpad & ultranova direct (via usb) op aansluiten.
 
Tja, misschien toch maar een extra kastje erbij ? Wel zo handig. https://www.thomann.de/nl/esi_m4u_ex.htm?ref=search_prv_7
Hier kan je ook je launchpad & ultranova direct (via usb) op aansluiten.
Ik heb er al een liggen, M-Audio 4x4 Midisport. Geprobeerd, en dat werkt gewoon. Jammer dat de Launchpad geen notes through functie heeft. Wel vreemd, want MIDI sync( MTC) en MMC gaat wel. Ik denk dat Novation een berichtje van me gaat krijgen.
 
wat ik me kan herinneren is dat je het gedrag van de midi thru port van je ultranova kan instellen. of hij de taak heeft als midi out of echt thru. global settings bekijken. succes
 
nb. kan er niks over terug vinden, zal het me verkeerd herinneren

Nee, Ultranova zegt expliciet dat het niet gaat op pagina 6 van de handleiding:
Note: the UltraNova is not a computer MIDI interface. MIDI can be transmitted
between UltraNova synth and computer but MIDI cannot be transmitted to and
from the UltraNova MIDI DIN ports from the computer.
 
Back
Top