MicroKorg XL!

Wie zei er ook al weer dat de MicroKorg dood moest? Niks ervan, het feest moet doorgaan!

http://shop.plaza.rakuten.co.jp/dj/diary/detail/200810280000/

attachment.php


Video's, met dank ook aan MatrixSynth:

http://www.youtube.com/watch?v=ijJ9JiWoq-o
http://www.youtube.com/watch?v=uzfZJ-BFfG4

Ik kon helaas niet veel qua specs vinden.
 

Attachments

  • imgfd780b41zik3zj.jpeg
    imgfd780b41zik3zj.jpeg
    61,6 KB · Bekeken: 80
Net gebeld naar voerman

ze vertelde dat hij medio april echt werkelijk in de verkoop ligt, dus niet de voor verkoop, of bestellingen, maar gewoon op voorraad leverbaar bij de muziekwinkels

en over de prijs, hmm, redelijk duur, want hij wordt ongeveer consumentenprijs € 575,-
 
De bij Thomann genoemde prijs is € 484 en Musicstore vemeldt € 479 als prijs
 
prijzen verschillen de laatste tijd enorm, en op ebay is nu d.d. 7-2-9 de microkorg xl van een shop uit de uk € 446 incl. shipping

bij die winkel heb ik overigens ook mij akg 271 headphones gekocht, snelle levering en garantie
 
Vandaag de Microkorg XL in Amsterdam bij Dirk witte zien staan. Heb hem even betast. De knoppen voelen allemaal prima aan, doen erg denken aan degelijke draaitafels/oudere versterkers.

Maar de toetsen.. Ze zijn misschien groter / optisch steviger, maar de manier waarop ze reageren op aanslag.. Het voelde als compleet lamme toetsen waar de veer van kapot was. Een zachte aanraking was al genoeg om ze tot onder in te duwen.
 
Vandaag de Microkorg XL in Amsterdam bij Dirk witte zien staan. Heb hem even betast. De knoppen voelen allemaal prima aan, doen erg denken aan degelijke draaitafels/oudere versterkers.

Maar de toetsen.. Ze zijn misschien groter / optisch steviger, maar de manier waarop ze reageren op aanslag.. Het voelde als compleet lamme toetsen waar de veer van kapot was. Een zachte aanraking was al genoeg om ze tot onder in te duwen.

misschien dat hij bij Dirk wat teveel getestdrived is, want ik vond de knoppen wat wiebelig. Daarnaast is het ook wat lastig te zien in welke stand ze staan. Het kan er dan wel mooi vintage uit zien, maar echt functioneel vind ik het niet.

Toetsen vind ik ook minder, maargoed, het zou voor mij toch 'handig dicht bij mijn scherm erbij' zijn.
 
Ik heb hem laatste vrijdag even betast in Keymusic in Gent
(ik kom daar normaal nooit... was op zoek naar Midi-kabels... ben ze ergens anders gaan halen-bij The Soundfactory dan... ik gun Keymusic de inkomsten gewoon niet)

Ik vond de knoppen echt enorm wiebelig en slapjes aanvoelen... Shit! De gewone Microkorg stond ernaast en in vergelijking voelt die echt een stuk degelijker aan...

Ik vind hem wel enorm mooi, maar zou hem gewoon écht niet kopen, alleen al daarvoor.
 
Ik heb hem laatste vrijdag even betast in Keymusic in Gent
(ik kom daar normaal nooit... was op zoek naar Midi-kabels... ben ze ergens anders gaan halen-bij The Soundfactory dan... ik gun Keymusic de inkomsten gewoon niet)

Ik vond de knoppen echt enorm wiebelig en slapjes aanvoelen... Shit! De gewone Microkorg stond ernaast en in vergelijking voelt die echt een stuk degelijker aan...

Ik vind hem wel enorm mooi, maar zou hem gewoon écht niet kopen, alleen al daarvoor.

Ook in Gent geprobeerd en ik denk er precies hetzelfde over.
 
De Microkorg XL kan dus als midi controller gebruikt worden. Maar is het ook mogelijk om de pitch en modulation wheel te gebruiken in bijv. Reason?
 
De Microkorg XL kan dus als midi controller gebruikt worden. Maar is het ook mogelijk om de pitch en modulation wheel te gebruiken in bijv. Reason?

Ja dat kan. Waarschijnlijk kan je zelfs de draaiknoppen toewijzen aan iets in Reaseon (of Ableton, Cubase, ...) Kon bij de gewone MK ook al (enkel de laatste van de 5 edit knoppen - de time knop - deed dat niét).

Pitch en modulation wheel, eigenlijk kan dat altijd (tenzij je synths van vóór 1983 koopt).
 
Ik heb gister de 2 microkorgen ook naast elkaar gehad om te vergelijken, en de oude Microkorg voelt serieus een stuk degelijker aan als de XL. De draaiknoppen van de XL wiebelen een beetje en die van de microkorg niet. Ook het clavier van de Micokorg is in vergelijking met de XL beter, bij de XL kreeg ik het idee dat het meer iets was van "aan, uit, aan, uit"

Ik vind de XL mooier om te zien, de microfoon is ook beter en die editor die er al inzit voor de pc is een mooie extra. Toch heb ik de originele microkorg gekozen puur vanwege het feit dat hij toch degelijker was (en goedkoper haha ;))
 
Even wat leven blazen in dit topic. Ik had in mijn bezit: Microkorg, Microkorg Xl en R3. Niet tegelijk overigens :). De enige die gebleven is, is de XL. OK, de bouwkwaliteit is niet best, maar dat geldt voor de R3 ook vind ik. Xl doet het nog steeds 100%. Waarom is de XL gebleven?
  • Microkorg Xl heeft veel meer modulaire patch bronnen en destinations dan de R3.
  • Xl heeft betere (16 bands) vocoder dan de Microkorg
  • XL is 2 parts multi-timbraal, MK maar 1 part
  • Xl heeft 8 voices, MK heeft er 4
  • XL software editor is beter en uitgebreider dan R3 en MK.
 
Back
Top