MicroKorg XL!

Wie zei er ook al weer dat de MicroKorg dood moest? Niks ervan, het feest moet doorgaan!

http://shop.plaza.rakuten.co.jp/dj/diary/detail/200810280000/

attachment.php


Video's, met dank ook aan MatrixSynth:

http://www.youtube.com/watch?v=ijJ9JiWoq-o
http://www.youtube.com/watch?v=uzfZJ-BFfG4

Ik kon helaas niet veel qua specs vinden.
 

Attachments

  • imgfd780b41zik3zj.jpeg
    imgfd780b41zik3zj.jpeg
    61,6 KB · Bekeken: 80
En de microkorg was al zo k#t te programmeren....neen doe mij maar een knop voor elke parameter, lekker knoppen sleuren zonder een matrix of 10 menutjes op crappy lcd schermpjes.
 
Editten zal wel meevallen denk ik. Korg kennende is het de bedoeling dat je je patches maakt met bijgeleverde software (zoals bij de R3). Die knoppen die er nu op zitten zijn volgens mij inderdaad enkel voor live wat te tweaken niet om patches in elkaar te steken.

De enigste overlevingskans voor deze mk-XL is dat hij een stuk onder de prijs van een R3 valt (die kost nu 550) maar dat hij wel over dezelfde engine en sound beschikt, en zo kan deze synth een erg goedkoop en leuk apparaat worden.

Al bij al zet hij dus de microKorg-traditie voort: een goedkope, kleine synth met redelijk diepe edit mogelijkheden en geen overload aan knoppen.

Goeie zet denk ik dan.
 
En op batterijen... Blijf ik een fijne feature vinden.
 
Het is blijkbaar heel wat anders dan de Microkorg! Specs:

http://www.korg.co.uk/products/pro_keyboard/microkorgxl/pk_microkorgxl.asp

- Korg's renowned MMT Multi Modeling Technology, optimized for the microKORG XL. (zelfde als de R3)

- Sixteeen band vocoder for voice controlled effects. (MK is 8 band)

- Seventeen powerful KAOSS derived effects. (MK heeft 3 effecten)

- Editing software can be downloaded from the Korg website, as well as converted MS2000 and microKORG programs.


Nog meer nieuwigheden: (uit de tekst geplukt)

"The updated ROM includes PCM data for recreating in-demand vintage keyboards such as piano, electric piano, and clav."

"Oscillator 1 (OSC1) provides not only the standard waveforms you expect from an analog synthesizer, but a total of seven types of oscillator algorithms, including formant waveforms such as human voice, noise, and PCM/DWGS waveforms such as vintage keyboards and strings. Cross-modulation, unison, and VPM (Variable Phase Modulation) let you create sounds that would be impossible for a conventional PCM synthesizer"

" Two multi-mode filters, a drive/waveshaping circuit for distinctively distorted sounds"

"The two master effect processors were perfected on our KAOSS series. These up-to-the-minute effects go far beyond traditional delay and chorus, delivering a total of 17 powerful algorithms, including ring modulation and a grain shifter. In addition, delay effects can be synchronized to MIDI clock for expanded possibilities in a live performance and other “beat-sensitive” situations."

Specs

one Generator System: MMT (Multiple Modeling Technology)
<Program>

Multi Timbral= maximum 2 (when using Layer, Split, or Multi)

Voices=8 voices

Structure: [Synth] 2 oscillators + noise generator, Oscillator 1: Wave: 8 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine, Formant, Noise, DWGS, Audio In), Modulation: Waveform, Cross, Unison, VPM, Oscillator 2: Wave: 4 types (Sawtooth, Pulse, Triangle, Sine), Modulation: Ring, Sync, Ring+Sync, Waveshape: Type: Drive, Decimator, HardClip, OctSaw, MultiTri, MultiSin, SubOSCSaw, SubOSCSqu, SubOSCTri, SubOSCSin, LevelBoost,
Multimode Filters: Filer 1: -24 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct LPF ~ -12 dB/oct BPF ~ -12 dB/oct HPF ~ Thru, Filter 2: LPF, HPF, BPF [Vocoder] 16 channel vocoder, adjustable level and pan for each channel, Formant Shift function, Formant Hold function

Keyboard: 37 notes (mini-keyboard, velocity sensitive)

Effects: Timbre: 2 band EQ, Master effect x 2, 17effects


Arpeggiator: Six types: UP, DOWN, ALT1/2, Random, Trigger, Individual step on/off function

Programs: 128 programs (A/Bbanks x 8 genres x 8 category)

Inputs:
[AUDIO INPUT 1] jack (with MIC/LINE switch) – Rear Panel
Connector: 1/4” phone jack (unbalanced)
[AUDIO INPUT 1 (MIC)] jack – Front Panel
Connector: XLR jack (balanced)

Outputs:
[L/MONO, R] jacks
Connectors: 1/4² phone jacks (unbalanced)
[PHONES] jack
Connector: 1/4² phone stereo jack

MIDI: IN, OUT, THRU connectors

USB: Type B connector

Display: Custom LCD

Power Supply: DC 9 V (AC adapter), or six AA alkaline batteries (sold separately)

Battery Life: approx. four hours (with alkaline batteries)

Dimensions: 556(W)x231(D)x73(H)mm/21.89"(W)x9.09"(D)x2.87"(H)

Weight: 2 kg/4.41 lbs. (without batteries and included microphone)

Accessories: AC adapter, Gooseneck Microphone

Klinkt al bij al nog goed!
 
Ik kijk voor al uit naar een Electribe RXL of MXL (moet lukken voor 2009). Ik vind deze Microkorg XL wel mooier dan de vorige en misschien gaan de oude Microkorgs binnenkort wel voor een mindere prijs de deur uit ... Een nieuwe Microkorg voor 250 euro of minder, lijkt me een leuke aankoop!
 
"Waterval toetsenbord"

het is geen waterfall - klavier, deze toetsen hebben een klein randje, net als bij een piano.

heb dit plaatje al eerder gepost, maar voor de duidelijkheid
keys.gif
 
Ik heb persoonlijk liever een overzichtelijk menu dan een hele hoop knoppen. De Microkorg voldoet daaraan, maar dit lijkt echt nergens naar. Als je de Matrix bekijkt zie je geen osc, filter EG, amp sustain,... Het is duidelijk gemaakt voor editing tijdens een live optreden. Om te programmeren is het erg omslachtig geworden.

Er zit een 'full edit' assign knop op, en drie knoppen voor 'bank', 'parameter' en 'value'.

imgd249f8e8zik1zj.jpg


Dat zou meer dan voldoende kunnen zijn om hem gewoon overzichtelijk en volledig en zonder software te editen, zeker in combinatie met dat LCD scherm. Beetje als mid jaren 80 synths zoals de Poly800 en DW8000 of JX8P of Bit 99: 2 cijferige nummers om de parameters te selecteren, en dan een slider om de parameter value aan te passen. Goed, niet ideaal voor volledige hands-on tweakability, maar niet iets wat echt onoverkomelijk is, vind ik. Trouwens, op de vorige MicroKorg was het toch ook niet heel veel anders, of wel? De 'oude' microkorg lijkt me zelfs wat onoverzichtelijker door het gebrek aan een LCD scherm.
 
Hm, het display valt me eigenlijk nu een beetje tegen. Had liever een dot matrix gezien; zoveel werk is dat niet en ze hebben het ook op de Radias en op de Micro-X.
 
Wat zou de prijs van dit ding kunnen worden? Toch geen €500? Al zou dat me niet verbazen. Maar ik betwijfel dat Korg zich dat kan veroorloven. Voor die prijs is de R3 dan toch een beter alternatief.

Voor €350 zou ik het wel overwegen. Qua sounds heeft het wel wat meer te bieden dan de Microkorg.
 
Hoe de fuck komen ze toch aan die pianoklank met de microkorg? Da's niet iets dat je zomaar snel even uit om't even welke synth haalt toch?

???
 
Wie zei er ook al weer dat de MicroKorg dood moest? Niks ervan, het feest moet doorgaan!

http://shop.plaza.rakuten.co.jp/dj/diary/detail/200810280000/

attachment.php


Video's, met dank ook aan MatrixSynth:

http://www.youtube.com/watch?v=ijJ9JiWoq-o
http://www.youtube.com/watch?v=uzfZJ-BFfG4

Ik kon helaas niet veel qua specs vinden.


NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, het brandt. Nee hoor, als ik eerlijk moet zijn vindt ik deze er wel beter uitzien als die "ouwe"microkorg. Het doet me denken aan een oberheim 2/4 voice qua looks.

Interesant dit
 
Back
Top