Hallo iedereen!

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.102
Locatie
Belgie
Hallo iedereen. Ik ben een man uit België van 35 jaar. Ik heb toen ik 7 jaar was notenleer gevolgd voor 4 jaar en 7 jaar keyboard lessen. Toen ik 13 jaar was is mijn vader gestorven. Ik heb dan nog een jaartje met de lessen bezig geweest maar ben uiteindelijk gestopt ermee.

Vorig jaar, 20 jaar later, wou ik nog eens wat op mijn oude Roland E-600 tokkelen. Het is het keyboard dat ik had wanneer ik de lessen volgde. Daarvoor heb ik nog een ander keyboard gehad maar ik weet niet meer welk maar ook een Roland in ieder geval. Toen ik het keyboard vanonder het stof uithaalde en er wat op tokkelde merkte ik op dat er een diskette in de diskette drive zat. Die stond vol met liedjes die ik zelf gecomponeerd had wanneer ik een kind was. Ik maakte in die tijd veel liedjes zelf op men keyboard.

Toen ik halverwege het eerste liedje was (beluisteren) barste ik in tranen uit en ik kon niet begrijpen wat ik had weg gegooid. Ik nam de beslissing terug met muziek te beginnen. Dat was vorig jaar in januari.
Na de hulp van iemand besefte ik dat ik een midi keyboard nodig had en software voor de pc. Ik heb het geld daar niet voor sinds ik werkloos ben en enkel vrijwilligerswerk doe. Gelukkig verjaar ik in Januari en mijn moeder besliste om een midi keyboard voor men verjaardag te kopen. Het werd een Novation Launchkey 49 keys.

Er zat ook een lite versie van het programma Ableton Live in en daar heb ik een tijdje mee gewerkt maar heb het al snel geupgrade naar de intro edition. Nu een paar maand geleden heb ik geupgrade naar de standard edition. Vooral om unlimited tracks te hebben en ook voor sommige van de audio effects. Ik heb lang abonementen gebruikt voor plugins zoals Reverb maar een paar maand geleden heb ik besloten om de onboard audio effects te gebruiken. Simpelweg omdat ik periodes van composeren heb. Ik kan bijvoorbeeld een week lang het ene liedje na het andere componeren en dan is het gedaan. Dan moet ik een paar weken/maand ermee stoppen. Abonnement diensten is dus niet zo slim omdat je dan maar een week van de maand het gebruikt hebt, en sinds ik werkloos ben is dat geld dat ik niet kan missen eigenlijk.

Kwa geluiden gebruik ik vooral VST's die ik in afslag kan kopen op Plugin Boutique. Ik durf soms nog een abonnement nemen op Roland Cloud. Maar dat is dan voor de klassiek achtige liedjes die ik maak.
Ik ben begonnen met dance tracks (edm) maar een paar maand geleden besliste ik om eens iets anders te doen en heb dan een paar klassieke/soundtrack achtige liedjes gemaakt. Nu ben ik terug wat meer bezig met EDM.

Mijn manier van werken is een beetje, denk ik, anders dan de meeste. Normaal gezien hebben muzikanten een idee in hun hoofd, een deuntje ofzo denk ik, en dan proberen ze dat te spelen en een liedje van te maken.
Ik daarentegen heb nooit ideeën. Ik heb nooit een plan. Al mijn liedjes zijn gebaseerd op improvisatie.
Ik weet dus nooit wanneer ik begin te componeren wat het zal worden. Ik weet nooit in wat voor richting ik wil gaan. Ik speel gewoon en dan speel ik nog wat meer.
Dat is de enige manier waarop ik kan componeren, want ideeën, heb ik nooit.

Dat is een beetje alles denk ik, of toch al zeker genoeg, dat ik kan meedelen over mijn muziekreis. Ik ben al op verscheidene forums actief geweest maar soms lijkt het alsof andere gewoon kritiek willen geven. Alsof dat de hele reden is waarom ze luisteren naar je track: om je daarna kritiek te kunnen geven.
Velen zijn blijkbaar vergeten wat muziek is. Muziek dient niet om kritiek op te geven, muziek dient om naar te luisteren. En je kan het goed of slecht vinden.
Dat is al wat muziek is.
Muziek is geen middel om kritiek te geven, maar een middel om iets te delen. Ik bijvoorbeeld zal nooit echte kritiek geven of er moet uitdrukkelijk achter gevraagd worden maar ik vind dat dom.
Muziek is iets dat uit jezelf komt, als je altijd maar naar kritiek van andere luistert dan kan je misschien ooit wel eens een hit creeëren, dat geef ik toe, maar wat ik er dan nog van jou aan die hit?
Je hebt jezelf weggecijferd en jezelf "verbetert" naar de normen van anderen. En zo is het dan tegenwoordig alles een clone lijkt van de andere omdat er zogezegd blijkbaar maar 1 formule is en iedereen zich daar moet aan houden.
Zo kan je commerciele tracks maken, zeker en vast en zelfs misschien een hit maar de muziek in je lichaam is gestorven. Je hebt het dan gedood en bent beginnen muziek creeëren op basis van de muziek in anderen.

Ik hoef geen hit te maken, ik hoef niet beroemd te worden, ik wil gewoon delen wat in mij zit. En soms denk ik dat dat wat muziek is. Iets delen. Met anderen.

Ik hoop dat dit een leuk forum word en bedankt aan iedereen die deze lange uitleg heeft gelezen lol.
 
Welkom.
ik hou wel van comment op mijn tracks. Maar ieder zijn mening :doei:
Ik ken zo weinig van muziek dat t nog nooit op iets uit t standaard pakje heeft geleken. Gewoon doen wat je wil zou ik zeggen.
Ben benieuwd
 
Ja ik houd ook wel van comments op men track maar niet van kritiek. Het is uiteindelijk nooit goed want wat de ene goed vind vind een andere slecht. Als je dus op basis van kritiek een liedje wilt maken word je gek. Want je kan nooit goed doen voor iedereen. Daarom is het beter gewoon te componeren wat je wilt componeren en te groeien op basis van tijd (jaren van ervaring) dan op kritiek. Maar dat is natuurlijk maar mijn idee.
 
mooi verhaal! welkom :okdan: dat je dat gevoel, toen je je hervond lang mag vasthouden.

heb dat al min of meer als ik twee weken geen piano speel, meer emotie bij t spelen :) onthouding is niks mis mee op zn tijd, tegen de sleur
 
Welkom. Even iets over 'kritiek'. Als je een track post hier op SF, dan kunnen mensen uiteraard hun mening spuien. Uiteraard is muziek in de eerste plaats om naar te luisteren.
Wat je met die kritiek of hoe jij daar verder mee omgaat is jouw zaak. Ik post af en toe een track en het valt me op dat 'terechtwijzingen ook vaak heel gegrond zijn.
Daar kan je wat mee. Dan is het ook aan de persoon in kwestie om daar wat mee te doen of niet...

Succes !
 
Welkom van een andere belg. Wanneer je verteld dat veel van jouw ideeën uit improvisatie voort komen, dan kan ik me daar ook voor een groot deel in herkennen en daar is niets mis mee. Het is pas het laatste jaar dat ik meer een bepaald "muzikaal beeld" in m'n hoofd heb en dat probeer uit te werken, maar zelfs dan val ik terug op improvisatie totdat het goed genoeg is om op te nemen. Groot nadeel is dan dat ik mijn eigen songs enkele maanden na afwerken niet meer kan naspelen (in tegenstelling tot jou heb ik nooit muzieklessen gevolgd).

Als je veel respons verwacht op een hier geposte track: stel je verwachtingen dan niet te hoog in, zeker niet wanneer je naar de klassiekere richting gaat. Mijn werk leunt nogal dicht tegen Vangelis en andere oude pioniers aan. De reacties die er op gegeven worden, zijn steeds heel positief. Maar het aantal reacties dat gegeven wordt, is bedroevend laag. Omwille van die redenen zijn er toch wel wat forumleden van vroeger die gestopt zijn met hun werken hier te posten.
Misschien valt het voor jouw werk beter mee, wie weet.

Hoe dan ook welkom en ik ga zo dadelijk jouw eerst geposte track al eens beluisteren ;).

:doei:

Danny
 
Hi Jimmy, inspirerende en mooi opening post.
Het is erg verhelderend als je je niets van wat andere vinden aantrekt omdat het smaak betreft.
Dat gaat niet alleen om muziek maar is een vrij rustgevende levens les :)
Als je wat maakt zijn er mensen die het mooi vinden en mensen die het niet mooi vinden.
Dat is verder niet belangrijk als je muziek lauter voor jezelf maakt.
Maar constructieve kritiek is voor mij wel weer bruikbaar om eventueel van te kunnen leren omdat ik graag muziekaal wil groeien.

Gevoel komt bij mij ook op de eerste plaats.
En maak vaak muziek op dezelfde manier als jij beschrijft.
Al hoewel ik met veel andere concepten van muziek maken experimenteer.
Soms hallucineer ik muziek in mijn hoofd die ik dan later probeer te maken.
Das wel het moeilijkste wat er is.
 
Dag Jimmy, welkom op het forum.
Hier geven we bij de tracks die gepost worden ook soms wel kritiek en als je meedoet aan de contest aan het einde van het jaar dan zal je zien dat vaak mensen reageren op wat je post.
Vaak ook goedbedoeld in de zin van: je panning/plaatsing zou wat beter kunnen of je gebruikt wel erg veel compressie enz, daardoor krijg je ook soms tips die best goed van pas kunnen komen.
Als het voor jou lastig is om kritiek in welke vorm dan ook te hanteren dan is het wellicht beter om iets op youtube te plaatsen en geen reakties toe te laten of als je toch iets op het forum plaats vermeld er dan bij dat je geen reakties wilt.
Ik kan je aanraden regelmatig in het topic over plugins en ook akties te kijken want zeker met een beperkt budget is elke euro er één en als je dan goede alternatieven voor niets of weinig kan krijgen dan is dat alleen maar meegenomen.
Hier alvast eentje die allemaal gratis zijn;
http://music.fullbucket.de/vst.html
 
Uiteraard welkom :)


Jouw punt ten opzichte van kritiek vind ik interessant.

1) Mijn aanname is dat een ander én de tijd neemt om te luisteren (misschien wel vaker dan één keer) én vervolgens de tijd neemt om daarop te reageren. Tijd die de ander ook op andere wijze had kunnen besteden. De ander heeft dus moeite voor jou gedaan. Dat waarderen kan helpen kritiek van de ander leren te waarderen.

Ongetwijfeld dat er mensen zijn die (om wat voor reden dan ook) hun tijd willen besteden aan het neersabelen van een ander. Mijn naïeve kant hoopt dat dat type in de minderheid is.

2) Je schrijft dat muziek een middel is om te delen. Hoort daar dan het delen wat de muziek met de luisteraar doet niet bij?

3) Volgens mij is er een verschil tussen objectieve en subjectieve kritiek. Subjectief gaat om "smaak" en objectief om "techniek". Genoeg muziek die niet mijn smaak is, maar technisch goed in elkaar zit (en die ik soms om die reden zelfs meer waardeer dan iets dat in mijn "comfort zone" ligt).

Ik ben gestopt met reageren op tracks (en voor een deel met luisteren). Mij hoef je dus niet te "vrezen". ;)
 
Last edited by a moderator:
Back
Top