auteursrecht studio-opname

Reys

Nieuwkomer
Lid sinds
7 april 2020
Berichten
2
Ik heb een demoversie van een nummer, die ik door een studio wil laten verbeteren qua arrangement. Ik betaal de studio en krijg de rechten van de nieuwe versie van het nummer.
Hoe kunnen we (in een contract o.i.d.) omschrijven dat de rechten ervan bij mij komen te liggen? En gaat het dan om auteursrecht of ook andere soorten rechten?
Heeft iemand een idee? Ik hoor het graag.
 
Gewoon lid worden van Buma/Stemra (als je in Nederland woont). Daar kun je ook terecht met vragen hierover, maar alvast een stukje van de website:
https://www.bumastemra.nl/auteursuitgevers/rechtenbescherming/
Om auteursrecht te verkrijgen hoeft u niets te doen, dit geldt automatisch als u een werk maakt. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren. In de praktijk kan het echter voorkomen dat anderen claimen de auteur van uw werk te zijn en het auteursrecht erop te bezitten. Door uw werk te laten registreren, kunnen misverstanden over het makerschap van een werk voorkomen worden. U kunt dit bijvoorbeeld doen bij een notaris.
Je kunt dan in ieder geval alvast je demo versie registreren.
 
Ik heb Buma Stemra gelijk even gebeld voor wat meer informatie. Bedankt voor je reactie!
 
Back
Top