midi werkt niet en kabels en zo

taurus66

Ingeburgerd
Lid sinds
26 Maart 2020
Berichten
29
Locatie
etten leur
hallo hier rookie j , heb een roland jdxi en krijg met dure roland kabels niet werkend op mn pc via midi
mn keyboard doet het wel
als melding : not migrated , alle drivers zijn up to date,
en vraag 2 want ik ben niet zo technisch, wat is debeste kabel te gebruiken van 2 x jack achterop naar 2 tulp? of 1 tulp om geluid te krijgen ;)
 
realtek geluidskaart , en dan roland jdxi manager als daw,
als ik m aansluit zou die hem moeten zien maar helaas niet , probeer het op windows 7
k heb 5 uur gepuzzeld ,
aangesloten op een usb 2.0 want 3.0 pakt hij niet zeggen ze in readme file ,
dus van midikabel in en out naar usb usbcomputer
gek genoeg als ik zon printerkabel gebruik vierkant achterop de xi naar usb pc dan zie ik wel
in devicemanager jdxi staan in windows maar werkt niet ,
ga het ff op w 7 proberen
 
roland jdxi manager als daw
is geen DAW is een patch editor dus om je geluiden te editen
desalniettemin moet er connectie gemaakt kunnen worden

Wat zijn je algemene en midi instelling bijzowel jouw JDXI synht en de patch editor?

gek genoeg als ik zon printerkabel
ik neem aan dat je hiermee bedoelt usb - type b kabel ( zie bijlage)

wat is de beste kabel te gebruiken van 2 x jack achterop naar 2 tulp

Gewoon een kabel van twee keer mono jack naar twee keer tulp

zie bijlage 2x jack -2 rca

dus van midikabel in en out naar usb usbcomputer
En welke midi interface zit hier dan tussen ? Want je gaat hier van een DIN stekker zomaar over naar een usb stekker
alee zo interpreteer ik het toch.;)
 

Attachments

  • usb b .png
    usb b .png
    45,4 KB · Bekeken: 85
  • 2x jack ts - 2 xrca.png
    2x jack ts - 2 xrca.png
    102,9 KB · Bekeken: 82
Voor de JD-XI moet je de eigen driver installeren die je van de Roland site download.
Dan kan je de audio en midi ook via usb naar de pc laten lopen.
Maar in principe zou de audio gewoon van de jack naar je geluidskaart ingang voldoende moeten zijn.
Check even of de headphone out wel geluid geeft, die moet meteen geluid geven.
En kijk ff of de ins op je geluidskaart goed ingesteld in je geluids instellingen staan.
verder kan je veel voorkomende aanloop problemen op het Roland forum vinden, misschien zie je daar een gelijkend probleem?
 
Laatst gewijzigd:
Je kan de JD-Xi als geluidskaart/midi interface gebruiken via de USB Computer connectie op de achterkant. Wil je enkel via de midi connectors deze aan de computer hangen heb je een midi interface nodig, wil je ook nog geluid dan heb je een audio interface nodig . Het meest gebruikelijke wanneer je meerdere synths via de computer wil mixen/opnemen is een aparte USB audio/midi interface.

Die tulp/cinch connectors moeten ook als +4 dBu ingesteld staan en niet als -10 dBv ... anders ga je het volume op de Jd-xi stiller moeten zetten ...

https://rolandus.zendesk.com/hc/en-u...-to-a-Computer
 
Ik denk dat naast bovenstaaande van Toon (en dan bedoel ik vooral de optie om de jdxi volledig als geluidskaart/midi interface te gebruiken) het ook handig voor je is om even te kijken wat een daw is en bijv een gratis daw of trial versie te proberen. bv deze: https://shop.presonus.com/Studio-One-4-Prime anders kun je nog niets met de geluiden die je synth maakt (behalve aanhoren) en dan zal de lol er snel vanaf zijn, dan kun je net zo goed een koptelefoon in de jdxi prikken.
 
Laatst gewijzigd:
ok audio midi interface is een goeie optie heb er een gezien: [h=1]M-Audio MIDISport 1x1 USB MIDI interface[/h] is die ok? 25 euro ;)
die usb uitgang type b ( printerkabel) sry ff jip en janneketaal ) als ik die erinsteek dan zou hij het moeten doen?
zal een kabel kopen om in mn geluidskaart te stoppen va jack naar mini stekkertje.
 
Ik zou eerst uitleggen wat je nu precies wilt bereiken voor je wat gaat kopen dat je misschien helemaal niet nodig hebt.
 
ok audio midi interface is een goeie optie heb er een gezien


Nee die heb je niet nodig.
Wat er bedoeld wordt is dat je de jd-xi als geluidskaart gebruikt, die geeft dan audiosignalen door aan je pc, net als de midi trouwens.
Wil je dan wat opnemen dan heb je een daw nodig, een soort digitale recorder op de pc.
Dus jd-xi out via usb als digitaal signaal naar je pc en dan in de daw om wat op te nemen.
Zorg dat je die driver van de jd-xi dan ook installeert anders kan je de jd-xi niet als geluidskaart gebruiken en gaat er geen signaal naar de pc.
Je kan ook de anaolge weg nemen maar dan is het van de jd-xi speakers out naar een geluidskaart en dan via de geluidskaart je pc in maar aangezien de jd-xi al een geluidskaart kan zijn is dat nu nog niet nodig.
En dan kan je ervoor kiezen om een headphone voorlopig te gebruiken en anders en wat comfortabeler dan zal je monitoren moeten kopen of je moet al iets hebben wat je aangesloten hebt.
Je kan ook alleen tracks maken op de jd-xi omdat de jd-xi 4 synths tegelijk kan doen, dat kan en dan hoef je verder alleen een headphone of monitors/speakers op de jd-xi aan te sluiten en spelen maar, maar dat heeft z'n beperkingen.
Wil je wat uitgebreider dan download en installeer je een daw (digital audio workstation)
Zoals aangegeven zijn er instapversies die gratis zijn en er zijn er zelfs die geheel gratis zijn en geen of weinig beperkingen hebben.
Kijk op youtube hoe je er mee kan werken.
https://thehomerecordings.com/free-daw/
 
Laatst gewijzigd:
ok bedankt
wat ik wil bereiken is dat mijn windows 10 hem ziet en hem netjes neerzet in apparaatbeheer ,
zonder foutmeldingen , is nog niet gelukt ,
daar ga ik eerst aan werken .
 
ok bedankt
wat ik wil bereiken is dat mijn windows 10 hem ziet en hem netjes neerzet in apparaatbeheer ,
zonder foutmeldingen , is nog niet gelukt ,
daar ga ik eerst aan werken .

is dit na of voor het installeren van de dviver waarover krautrock sprak?
 
nou als ik m verbind met mn synth via usb type b
heb al vooruitgang geboekt ik zie hem bij geluidsinvoer in windows , ook bij apparaatbeheer zie k m , alleen nog steeds met mismatch , not migrated melding bij sofwareoplossingen , zal foto maken van de melding ,
bij opstarten zegt xi manager geen midi20in gevonden.
vrees dat het aan w10 ligt
 
vrees dat het aan w10 ligt
dat betwijfel ik

hoe heb je de driver geinstalleerd?

Eerst driver geinstaleerd en dan de synht aangessloten en aan gezet?
 
heb je al gecheckt welke versie /frimaware je Jdxi heeft

voor die software te werken moet je met versie 1.51 zitten
JD-Xi System Program ( Ver.1.51 )




Checking the Version
Before you download the system program, check the version of your JD-Xi.
  1. Press the [ Menu/Write ] button.
  2. Press the cursor [ > ] button several times to select "Version Info," and then press the [ Enter ] button.
    The screen shows the current version.

    * If you already have the latest version, there's no need to update.
 
hier de meldingen in apparaatbeheer en xi manager.
je ziet dat hij wel gezien word in apparaatbeheer.


roland zegt bij de driverafdeling dat windows 10 automatisch drivers installeert tijdens
aansluiting
 

Attachments

  • IMG_20200407_172529.jpg
    IMG_20200407_172529.jpg
    61,3 KB · Bekeken: 79
  • IMG_20200407_172449.jpg
    IMG_20200407_172449.jpg
    101,6 KB · Bekeken: 79
  • IMG_20200407_172339.jpg
    IMG_20200407_172339.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 80
  • IMG_20200407_172408.jpg
    IMG_20200407_172408.jpg
    68,7 KB · Bekeken: 72
  • IMG_20200407_172329.jpg
    IMG_20200407_172329.jpg
    85,8 KB · Bekeken: 78
Is mij niet duidelijk maar is dat de midi naam van jouw Jxdi(vr mij de tweede foto )

heb je eerst de driver geïnstalleerd vr je de synth aansloot ?
 
Op Windows 10 word de driver normaal automatisch geïnstalleerd ... je ziet ook dat deze geinstalleerd zijn onder je apparaatbeheer bij jouw computer. Je moet onder algemeen zien ... niet onder gebeutenissen denk ik . Een Usb 3.0 poort moet wel Usb 2.0 compatibel zijn ofzo ...

Heb je op de Jd-xi zelf ook de "vendor " instelling geselecteerd ?
 
  • ja heb ik , staat op vendor
  • ja usb usbpoort 2.0 kan ik nog even dubbelchecken
  • die melding bij xi manager is toch niet goed
 
Back
Top