Nieuw

Stijn K.

Nieuwkomer
Lid sinds
11 september 2019
Berichten
18
Locatie
België
Hallo ;)

Na ruim 30 jaar akoestische piano te hebben gespeeld, is het nu tijd voor iets anders en de nodige hulp is hierbij uiteraard welkom. Ik had graag een digitaal systeem uitgebouwd met een masterklavier/controller keyboard waar geen klanken moeten inzitten. Wel moet het 88 gewogen en aanslaggevoelige toetsen hebben. De klanken zou ik invoeren via software ( native instruments etc...) en dan als laatste een programma om op te nemen en te bewerken.

Mijn vraag:

In welke prijscategorie moet ik gaan kijken voor het masterklavier/controller? Ik zie dat er reeds bestaan van om en bij de € 600 maar er zijn er uiteraard ook duurdere. Wat betreft software is het voldoende om light of standaard versies te gebruiken? Die in prijs betaalbaar blijven. En als laatste, ik heb momenteel Wavelab op mijn pc een light versie, is dit voldoende om op te nemen en te bewerken?

Wat betreft mijn pc die is sterk genoeg ;) en vermits ik geen klanken ga aansturen vanuit het keyboard heb ik geen audio interface nodig toch? Ook wat betreft softwarepakketten met klanken/ritmes zijn die gepatenteerd of worden die als eigendom beschouwd na aanschaf?

Dank voor de reacties!

Stijn
 
Hey Stijn en welkom !

Ik denk dat als je met Native Instruments of andere softsynths/fx/samplers aan de slag wilt gaan er toch een audio interface zal moeten komen ivm de latency (de tijd tussen de toetsaanslag en geluid uit de speaker) die je zo laag mogelijk wilt houden. Het kan ook zonder interface, en dan zul je asio4all2 drivers kunnen downloaden. Maar voor rond de 100 euro zijn er plenty interfaces te vinden met goede drivers. En je wilt graag zo goed als mogelijk kunnen beoordelen hoe je maaksels nou écht klinken, dus vandaar dat ik toch een interface aanraad. Als je geen geld hebt voor goede monitorspeakers kun je met een koptelefoon nog een eind komen. Betere D/A converters dan je moederbord waarschijnlijk.

De geluiden die je uit instrumenten haalt kun je naar hartelust gebruiken. Denk ik tenminste. Ook beats die je krijgt bij maschine, of groove agent etc. bv zou je zo kunnen gebruiken. Het zijn midifiles icm samples die je volgens mij mag gebruiken wat je wilt.
Synthesizerklanken zowiezo.

Wat betreft wavelab lite, dat is prima software, en als je daarmee kunt doen wat je wilt is het best. Maar het is wel beperkter dan de volledige versie uiteraard. Het is maar hoeveel je wilt kunnen doen.
Ik gebruikte vroeger ableton live intro of zoiets, dan had ik maar 8 sporen maar dat was voor mij genoeg. De rest van de volledige versie had ik niets aan toen, dat zou in jou geval met wavelab ook zo kunnen zijn. Alle basics zitten er in.

Van midikeyboards weet ik niet zo veel dus :

https://digitalpianojudge.com/best-8...d-controllers/

om een beetje een indruk te krijgen wat er op de markt is. 2ehands is vaak ook veel leuks te vinden.

Succes en veel plezier met je hobby en op het forum :)
 
Hoi Stijn, welkom! Misschien ook interessant voor je om eens naar Pianoteq 6 te kijken/luisteren, dit is een virtueel instrument in plaats van sample-based. Neemt veel minder ruimte in op je computer en kun je zelfs op een raspberri pi ipv computer draaien als je wilt.
 
Hey! Merci voor de tips reeds ;) man-T Wat betreft latency dat begrijp ik misschien verkeerd dan. Ik had de idee dat elke klank die via de computer geladen wordt in de controller nooit latency vertoonde en dat enkel klanken die vanuit de controller naar de pc worden gestuurd wel onderhevig zijn aan latency.
Wat betreft monitor speakers is dit een noodzaak of volstaat (voorlopig) een 2.1 geluidssysteem aangesloten op de pc? Uiteraard is dit beperkt qua klank maar als ik hiermee kan starten, kan ik later eventueel nog investeren in monitor speakers.

Ook ondertussen even geneusd tussen de controllers die je in de link vermeldde. Ik vermoed dat de Komplete Control s88 mk2 er wat betreft prijs/budget/mogelijkheden er het meest interessante uitspringt. Toch ook nog een vraag over bijvoorbeeld het minimum gewicht om een zekere stabiliteit te krijgen tijdens het spelen. Vermits ik gewoon ben piano te spelen moet er voldoende weerstand geboden worden als ik de hoge hetzij de lage tonen bespeel.

Het is niet de bedoeling om iets portable te hebben. Dit zal een vaste plaats krijgen in mijn living dus niet voor optredens etc.

Tim R vermits ik nog een leek ben in synth termen moet ik eerst effe zoeken wat het verschil is tussen een virtueel instrument of sample-based ;) Wat voor mij alleszins belangrijk is, is mijn inbreng in het creëren van muziek. actief spelen op de controller is dus het meest belangrijke. Ik vermoed dat ik dan beter af ben met sample based of sla ik hier helemaal de bal mis?

Als ik goed gelezen heb zou ik met de Komplete Control s88 mk2 al kunnen starten vermits er reeds een pakket klanken kan gedownload worden. Ik heb nog tijd want als ik de aankoop doe zal het ten vroegste voor begin 2020 zijn. Tijd dus om op te zoeken en te vergelijken! (en te sparen :d)
 
man-T Wat betreft latency dat begrijp ik misschien verkeerd dan. Ik had de idee dat elke klank die via de computer geladen wordt in de controller nooit latency vertoonde en dat enkel klanken die vanuit de controller naar de pc worden gestuurd wel onderhevig zijn aan latency.

Daar zit ook latency inderdaad. Maar als je softwarematige instrumenten/fx gebruikt moeten die ook je pc weer uit naar speakers. Ik denk iig zeker te weten dat een interface daar ook voordeel biedt ten opzichte van je moederbord en dan komt het aan op je converters (A/D, D/A ) Ook als je een microfoon zou willen gebruiken of toch een extern instrument heb je betere pre-amps met meer gain etc. En over het algemeen een betere geluidskwaliteit dan onboard geluidskaarten. En aangezien het enige wat je uiteindelijk doet als je musiceert op je computer is luisteren naar wat er uit komt... tja.

nog ff linkje https://macprovideo.com/article/audi...udio-interface

Wbt die komplete 88 mkII, dat lijkt mij een prima keuze, en ook de software die je daar bij krijgt is al zoveel dat je er waarschijnlijk wel een tijd genoeg aan hebt. Er zitten echt heel goede synths en fx bij. Ook daarom: neem een interface om die allemaal tot hun recht te laten komen.
 
Wat betreft de hoogte van de statieven om de monitors op te plaatsen, wat is ideaal te bedenken dat het keyboard al zittend zal bespeeld worden. Ook graag tips voor een deftige stand om het keyboard op te plaatsen. De monitors zullen waarschijnlijk de adam t5 v worden.
 
Back
Top