Nog niet voorgesteld en blog voor Eurorack beginners

ProphetDrew

Ingeburgerd
Lid sinds
25 Maart 2019
Berichten
39
Locatie
Arnhem
Hi lezer, Ben al een tijdje lid van het forum. Al sinds de jaren 80 bezig met hardware midi synths en het maken van allerlei muziek. Vervolgens alleen bezig geweest met customizen van gitaren. Af en toe kwam er een gitaarinterface voorbij om een synth te kunnen bespelen. Begin dit jaar gestart met het opbouwen van een basiseurorack. Het heeft zoveel mogelijkheden (aansturen met Ableton bijvoorbeeld.) maar dat hoef ik je niet te vertellen. Ik heb overigens nog een Nederlandsetalige blog geschreven voor beginners en ben benieuwd wat je er van vindt. Correcties, aanvullingen, tips e.d. zijn welkom. Reacties mogen ook onder het blog worden geplaatst. http://www.andrewdavid.nl/2019/05/02...-synth-wereld/ . Inspirerende synthpatch toegewenst, Andrew
 
Last edited by a moderator:
Welkom! Leuke blog, ik denk inderdaad dat het voor beginners fijn is dat er dergelijk leesvoer ook in het Nederlands is.
Het enige waar ik mijn vraagtekens bij zet is je suggestie dat DIY niet geschikt is voor kleurenblinden. Ik heb als kleurenblinde vrijwel geen last gehad van die beperking. Het enige waar het handig zou zijn is bij de weerstanden, maar die komen in zakjes waar de waarde op staat. En ik meet ze ook voor de zekerheid altijd nog eens na. Georganiseerd werken scheelt veel ellende...

ik ben zelf niet zo’n voorstander van het standpunt om eerst met een semi-modular te beginnen. Met een semi-modular blijf je alsnog meer in dezelfde signaalflow hangen als ook in voorgedraadde synths zit, alleen meer routeringsmogelijkheden. Ik denk dat jezelf eerst goed inlezen en video’s bekijken je al een goed beeld geeft wat je met losse modules kunt doen.
 
Welkom en mooie blog! En idd als je kleurenblind bent hoef je het niet te laten met zelfbouw! Meten is weten.

Heb mezelf ook voorgenomen om deze winter te beginnen met een diy modulaire synth. Boek die ik mij heb aangeschaft hiervoor is Make: Analog Synthesizer van Ray Wilson en haal veel info van het Youtube kanaal "Look mom no computer".

Veel plezier hier!!
 
Dag SmartBits en Tb303bass, Dank voor jullie reactie. Na het schrijven van de blog kreeg ik al de tip om bijvoorbeeld een goede meter te kopen. Idd meten is weten. SmartBits is het mogelijk mijn eerste post nog te editten? Of zie ik een knopje over het hoofd? Want reacties mogen ook onder de blog worden geplaatst. Prettige dag, Andrew
 
He Andrew,
Ik ben nieuw hier en net gestart met de bouw van een Eurorack. Ook ik heb een Neutron en zonet 2 rails gehaald voor mijn eerste zelfbouw eurorack. Ik zal je blog zeker volgen. Ziet er goed uit. Zelf heb ik enige synthesizer basis kennis opgedaan door het boek van Wilson: Make: Analog syntehsizers.
 
Hoi Herman, Dank je wel. De Neutron bevalt me goed o.a. door de midiaansluiting en de 2 oscillators. De routing is alleen niet altijd duidelijk. Op You tube veel tips om goede geluiden te produceren. Interessante patches enzo. Ga je de Neutron inbouwen of zet je deze los in? Ik heb boek van Wilson gezien. Dat is toch dat boek waar een gedeelte al in pdf vorm is gepubliseerd? Een tip bij een rack. Zorg voor een goede voeding. Is wel een investering maar ik heb daar zelf nu echt veel profijt van.
 
Hoi Herman, Dank je wel. De Neutron bevalt me goed o.a. door de midiaansluiting en de 2 oscillators. De routing is alleen niet altijd duidelijk. Op You tube veel tips om goede geluiden te produceren. Interessante patches enzo. Ga je de Neutron inbouwen of zet je deze los in? Ik heb boek van Wilson gezien. Dat is toch dat boek waar een gedeelte al in pdf vorm is gepubliseerd? Een tip bij een rack. Zorg voor een goede voeding. Is wel een investering maar ik heb daar zelf nu echt veel profijt van.

Boek van Ray Wilson: "Make:Analog synthesizers" is een goede inleiding in synthesizers. Heel helder geschreven en je kan de "Noisemaker" van "Music from Outerspace" maken. Dit laatste wil ik nog afmaken voordat ik echt met de Eurorack begin.Ook andere Make boeken helpen mij erbij: "Make:Electronics" en "Make:Encyclopedia of Electronic Components"(3 delen).
Het modulaire gedoel is nieuw voor mij. Ik wil voorzichtig beginnen met wat eenvoudige zelfbouw modules, ik denk aan attenuators, multipliers en mixers.Later wat kits en of tweede hands modules, eventueel een nieuwe erbij. De wat "goedkopere"modules van Behringer die aankomen lijkt mij voor nieuwkomers die wat beperkte financiële middelen een goede ontwikkeling. Gister was ik in Den Haag bij Modularsynthesizers. Erg mooi spul, maar er hangt wel een fors prijskaartje aan.
Mijn idee is om inderdaad mijn Neutron in een 6u 84hp (zelfbouw of tweedehands) in de bouwen. Ik wil een eurorack opbouwen voor wat meer experimentele ambient-achtige set-up. Wat ik wel opmerkelijk vind,is dat je een aantal aansluitingen dan wel mist zoals de USB (voor de software en firmware update!) en de midi thru.
Ook ik vind de (normal)routing niet al te duidelijk en tot nu toe voor mij werkt het niet intuitief. Ik pak het schema en de handleiding er nog vaak bij. Meer later hierover in de Neutron draad op dit forum. Ik heb een afbeelding van de Neutron t.b.v zelf-patching gevonden met in grijs "de standaard"(normal) verbindingen.
 
Inderdaad als je de Neutron inbouwt dan ben je een aantal uitsluitingen kwijt. Ik heb nog op het internet gezocht of iemand al een diy expander o.i.d. had "uitgevonden". :geslaagd:
 
Inderdaad als je de Neutron inbouwt dan ben je een aantal uitsluitingen kwijt. Ik heb nog op het internet gezocht of iemand al een diy expander o.i.d. had "uitgevonden". :geslaagd:

Wat ik me afvraag; Jij hebt de Neutron al in een Eurorack, zag ik op je blog. Heb je dan geen midi- cv omzetter nodig voor de andere modules? De Neutron doet dit werk, maar hoe sluit je een andere oscillator aan? Met MIDI-Gate (out) alleen?
 
Het plaatje van de Neutron is misleidend want is alleen van boven gefotografeerd. ;-( Heb de Neutron niet in het rack zitten vanwege het missen van de out/inputs. Mijn Sq1 Korg seq stuurt via midi out de Neutron aan. Heb je dit niet dan kun je vanuit een extern gate signaal (keyboard) naar Neutron Multi in gaan. Bij Multi 1 + 2 out twee patchcables naar E gate 1 + 2. Maar misschien dat iemand/lezer een betere oplossing heeft.
 
Back
Top