Kennismaking

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Goedendag,

Om deel te kunnen nemen aan discussies, ideeën op te doen en vragen te kunnen stellen ben ik lid geworden van dit forum. Ik heb op het moment nog vrijwel geen muziek gecomponeerd, maar wil dat in de toekomst wel gaan doen. Niet professioneel, maar puur voor de lol. Daarvoor wil ik freeware programmaatjes gebruiken die onder Linux kunnen draaien. Ik moet ook nog een boel leren. Mijn muzieksmaak is vrij breed, maar ik moet niets hebben van house, rap en smartlappen. Het mooiste vind ik progressive rock en klassiek (barok-muziek).
 
Welkom,
Volgens mij kan je hier veel interessants vinden. Misschien kende je deze thread al?
https://www.synthforum.nl/forum/synth-software/sequencing/3642362-muziekproductie-in-linux

Ziet er interessant uit! Dat ga ik eens rustig bestuderen. :)

Qua muzieksmaak val je hier geloof ik ook niet uit de toon :-D Genoeg oude (en misschien ook jonge) prog-rockers. Ik kijk er naar uit om je eerste composities te beluisteren!

Voordat ik iets toonbaars heb geproduceerd kan nog makkelijk een jaar duren. Het gaat me vooral om het plezier van het scheppend bezig zijn, en met computer composities kun je er net zo lang over doen als je zelf wil. Ik ben al wat ouder en heb er ook geen behoefte aan om voor volle stadions op te treden. :D
 
Welkom proghead op het forum.
Toevallig hebben we deze week nog het een en ander gepost over daws die op linux werken.
Veel plezier op het forum met je hobby!
 
Deze gratis muziekprogrammaatjes heb ik nu op mijn Linux computer staan. Is dat een zinnige keus voor een beginner?

begin.png
 
Als je wat wilt weten over muziekproductie op Linux raad ik dit forum aan:
Daar weten ze ook veel van Linux zelf. Mijn ervaring is dat er op dit forum veel wordt geruzied over welk synth-merk slecht is. Veel topics gaan na een paar reacties over andere synths enzo. Omdat die synth wel dit-en-dat kan en de synth waar het topic over gaat niet.

Enfin, on topic. Ik denk dat je zojuist Linux hebt geïnstalleerd? Want in de screenshot zie ik VLC staan. Da's een media player (voor films en muziek). Bestaat ook op Windows en Mac. Helaas moet je voor muziekproductie vaak Jack (audo connection kit) nodig. Da's voor een beginnende Linuxer wat lastig te configureren. Kun je al omgaan met een DAW? Gebruik dan Qtractor in Linux (= Linux native). Of gewoon je favoriete Windows DAW, doen veel Linuxers. Kun je niet omgaan met een DAW of wet je niet wat dat is? Begin dan met Audacity. Aan opgedane vaardigheid met dat programma heb je altijd wat omdat het er ook is voor Win en Mac en het zal nog eeuwen blijven bestaan en niet te veel veranderen. Zo'n beetje de hele wereld gebruikt dat gratis programma.

Ik kan je ook sterk aanraden om van een Linux forum lid te worden. Het NedLinux forum (http://forum.nedlinux.nl) was altijd een goede, maar het is daar erg rustig de laatste tijden en de beheerder lijkt mij bijna failliet te zijn dus ik houd een slag om de arm.

Succes en niet opgeven met Linux hoor! :)
 
Als je wat wilt weten over muziekproductie op Linux raad ik dit forum aan:
Daar weten ze ook veel van Linux zelf.

Daar heb ik mijzelf inmiddels ook aangemeld. :)

Enfin, on topic. Ik denk dat je zojuist Linux hebt geïnstalleerd?

Linux heb ik al een paar jaar. Ik heb er ook een boek over gelezen, maar ben er verder niet heel diep ingedoken.

Helaas moet je voor muziekproductie vaak Jack (audo connection kit) nodig. Da's voor een beginnende Linuxer wat lastig te configureren.

Die heb ik gedownload, maar ik kreeg direct al foutmeldingen. Daarom hem ik 'm maar even op de reservebank gezet. 8)

Kun je al omgaan met een DAW? Gebruik dan Qtractor in Linux (= Linux native). Of gewoon je favoriete Windows DAW, doen veel Linuxers. Kun je niet omgaan met een DAW of wet je niet wat dat is?

LMMS leek mij wel te doen.

Begin dan met Audacity. Aan opgedane vaardigheid met dat programma heb je altijd wat omdat het er ook is voor Win en Mac en het zal nog eeuwen blijven bestaan en niet te veel veranderen. Zo'n beetje de hele wereld gebruikt dat gratis programma.

Daar heb ik vroeger al wat mee gespeeld, en heb ik ook een boek over. Een heel leuk programma!
 
Door QjackCTL netjes volgens onderstaande handleiding in te stellen zijn de foutmeldingen al verdwenen:

Rosea Grammostola: Werken met QjackCTL op GNU/Linux (Handleiding versie 4.3).
 
Victorie! Het is me m.b.v. die handleiding nu ook gelukt ZynAddSubFX via Jack te bespelen.

Jack valt, als je 'm wat beter leert kennen, toch wel mee.... :D
 
@ProgHead: Hartstikke goed! LMMS is alleen geschikt voor Midi en kan geen "live audio" opnemen. Maar het is een zeer mooi programma en ziet er overzichtelijk uit.
 
begin2.png


Ik heb de collectie programma's iets uitgebreid. Bovenstaande programma's heb ik nu op mijn computer staan. Is dat een goede keus om mee te beginnen?
 
Back
Top