Even voorstellen: Kwurqx

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
Even voorstellen: Kwurqx.

Waarom Kwurqx:

- K + Works: K is mijn initiaal en Works voor wat ik voortbreng.
- Quirks: als in eigenaardigheden.
- en...een redelijk unieke lettercombinatie (volgens Google)

Zoals velen van mijn generatie in 1976 (!) kennis gemaakt met elektronische muziek en synthesizers door Jean Michel Jarre's Oxygene. In 1978 gevolgd door Equinoxe. En daartussen in 1977 Vangelis' Spiral.

Synthesizers bleken toen echter voor mij (en velen met mij) nog onbereikbaar. Prijzen equivalent aan een huis of auto.

Toen begin jaren 80 de betaalbare "home "computer (C64, ZX Spectrum) en later de personal computer zijn intrede deed vatte ik het plan op om dan maar een virtuele synthesizer te gaan creëren. Het bleek al snel dat de hardware en rekenkracht van de toenmalige computers daarvoor nog ernstig te kort schoten. Ook de door mij gebruikte programmeertalen (steeds lower level...) en de benodigde kennis bleken de nodige beperkingen te geven.

Ik moest me behelpen met de 4-sporen sample-trackers van toen.

De jaren 80 verstreken (synthpop, disco), evenals de tijd van de analoge synthesizer, die langzaamaan vervangen werd door steeds meer digitale appraten (de Yamaha DX7 deed zijn intrede).

Medio 80 kwam AKAI met hun S-serie samplers. De komst van de samplers zou al snel de elektronische muziek voor jaren bepalen. Maar een sampler is geen synthesizer.

Eind jaren 80, begin 90 was de hardware (inmiddels ook synthesizers) zo toegankelijk (nieuw, maar ook al 2e hands) dat dit leidde tot een opleving van de elektronische muziek.
Veel dance (house, trance). Maar vooral veel sample-based en recht toe rechtaan). Veelal te “hard”, “vermoeiend” en weinig memorabel (voor mij).

Maar ook begin jaren 90: de opkomst van de meer vernieuwende experimentele en vooral instrumentale ambient, chill out en gerelateerde genres.

Min of meer willekeurige voorbeelden uit die tijd: The Orb (The Orb's Adventures Beyond The Ultraworld, U.F.Orb), FSOL (Lifeforms), the KLF (Chill out), Autechre (Amber), NYX (Amor-Fathi), Pete Namlook (veel), the Apex Twin (Analogue Bubblebath, Selected Ambient Works 85–92), Global Communication (76:14), Speedy J (Ginger, G-Spot) en veel meer. Labels als WARP, Rising High Records, FAX.

Meer dan ooit wilde ik actief op ontdekkingsreis in de wondere wereld van de klanken en synthesizers.

Begin jaren 90 was het voor mij dan eindelijk zo ver. In mijn home-studio verschenen verschillende synthesizers:

- Kawai K5 (additieve synthese)
- General Music S2r (substractieve synthese rompler die ook samples kon inlezen)
- Roland JD-990 (substractieve synthese en amplitude modulation)
- Yamaha SY 77 (frequency modulation en substractieve synthese)
- Kurzweil K2000 (semi-modular)

Toppers van hun generatie. Met elk hun eigen specialiteiten.

Er volgden jaren van prutsen en experimenteren met alle mogelijkheden. Elk van deze apparaten kan je al jaren bezig houden. In die jaren heel veel ervaring opgedaan met synthesizers en de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende synthesevormen.

In die tijd veel minder bezig geweest met daadwerkelijk componeren/produceren. Onder meer omdat het werken met MIDI en losse apparaten en veel kabels een heel gedoe is. Om van project te wisselen moet er van ook alles geconfigureerd en geladen worden.

Wel heel veel geluisterd. Vanaf eind '90, begin 2000 deden internet en MP3 zijn intrede, wat voor mij leidde tot een ongekende muzikale, deels archeologische ontdekkingsreis.

Die hardware werd steeds meer beperkend. Ruimte (niet echt portable), kosten (synths en randapparatuur), beperkingen in functionaliteit, gedoe met omschakelen.

Een aantal jaar geleden (eindelijk) geheel virtueel "in-the-box" gegaan. Met als bijkomende uitdaging: met GRATIS beschikbare middelen (VST), die vanaf toen beschikbaar kwamen.
Een neveneffect: Naast alleen (vooral) synthesizers, vanaf toen ook veel maar mogelijkheden in de effecten sfeer (naast reverbs, delays, chorus, phasers etc ook compressors, limiters, transient shapers etc.).

Nu kom ik toch een heel eind van inspiratie tot realisatie.

Eindelijk de situatie die ik zo'n 30 jaar geleden voor ogen had.

En het is nog steeds een fascinerende wereld.

Happy synthing
 
Last edited by a moderator:
Back
Top