Even voorstellen: Kwurqx

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
Even voorstellen: Kwurqx.

Waarom Kwurqx:
- K + Works: K is mijn initiaal en Works voor wat ik voortbreng.
- Quirks: als in eigenaardigheden.
- en...een redelijk unieke lettercombinatie

Zoals velen van mijn generatie in 1976 (!) kennis gemaakt met elektronische muziek en synthesizers door Jean Michel Jarre's Oxygene. In 1978 gevolgd door Equinoxe.

Synthesizers bleken echter voor mij nog onbereikbaar. Toen begin jaren 80 de betaalbare home en later de personal computer zijn intrede deed vatte ik het plan op om dan maar een virtuele synthesizer te gaan creƫren. Het bleek al snel dat de hardware en rekenkracht van de toenmalige computers daarvoor nog ernstig te kort schoten. Ook de door mij gebruikte programmeertalen en de benodigde kennis bleken de nodige beperkingen te geven. Ik moest me behelpen met de 4-sporen sample-trackers van toen.

In de jaren 90 was het dan eindelijk zo ver. In mijn home-studio verschenen verschillende synthesizers:

- Kawai K5 (additieve synthese)
- General Music S2r (substractieve synthese rompler die ook samples kon inlezen)
- Roland JD-990 (substractieve synthese en amplitude modulation)
- Yamaha SY 77 (frequency modulation en substractieve synthese)
- Kurzweil K2000 (semi-modular)

Toppers van hun generatie. Met elk hun eigen specialiteiten.

Er volgden jaren van prutsen en experimenteren met alle mogelijkheden. Elk van deze apparaten zou je al jaren bezig kunnen houden. In die jaren heel veel ervaring opgedaan met synthesizers en de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende synthesevormen.

In die tijd veel minder bezig geweest met daadwerkelijk componeren/produceren. Onder meer omdat het werken met MIDI en losse apparaten en veel kabels een heel gedoe is. Om van project te wisselen moet er van alles geconfigureerd en geladen worden.

Die hardware werd steeds meer beperkend. Ruimte (niet echt portable), kosten (synths en randapparatuur), beperkingen in functionaliteit, gedoe met omschakelen.

Een aantal jaar geleden (eindelijk) geheel virtueel "in-the-box" gegaan. Met als bijkomende uitdaging: met GRATIS beschikbare middelen (VST), die vanaf toen beschikbaar kwamen.

Eindelijk de situatie die ik zo'n 30 jaar geleden voor ogen had.
 
Back
Top