Willen we forum content delen naar Twitter en Facebook?

Willen we forum content delen naar Twitter en Facebook?


  • Totaal aantal stemmers
    75
  • Enquete gesloten .

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
We zitten met vraagstuk(je) waarbij we graag je mening willen weten. Er is een optie beschikbaar waarmee we forum content kunnen delen met Twitter en Facebook. Mede met het oog op de aanstaande contest, is dit misschien een leuke optie om te activeren. Omdat we moeilijk kunnen inschatten of het aanzetten van deze optie wordt toegejuicht of verguisd, willen we vragen naar jullie mening. Die kun je geven door de poll te gebruiken, of je mening te posten, of beide.

Omdat ik geen social media accounts heb, zal ik er zelf hoe dan ook geen gebruik van maken ;).

De vraag is: Voegt de mogelijkheid van het delen van forum content met Facebook en Twitter iets toe?

De poll verloopt aanstaande zondag om 20:00 uur (als de software doet wat ons wordt beloofd).
 
Ik lijk in mn mobiele browser (firefox op android) niet te kunnen stemmen.

Maar ik vind het best als men dat graag wil. Ik zal er alleen geen gebruik van maken en zal als anderen conversaties hier kunnen delen waarschijnlijk beter moeten opletten wat ik hier roep. Het forum is al openbaar maar voelt toch nog een beetje als een privehoekje. Dat is dan weg.
 
Van mij hoeft het niet. Ben het eigenlijk wel eens met 4-Tek. Laat het Forum wat dat betreft, gewoon lekker het forum. Ik ben sowieso niet zo van de social media. Is ook zo 2017 ;). Je weet ook nooit hoe zaken met rechten etc, zitten als je gebruik maakt van FaceBook etc.

het lijkt er trouwens op dat ik ook niet kan stemmen. In dit geval via een iPad...of doe ik iets verkeerd?
 
Mij maakt het niks uit, maar zal er geen gebruik van maken. Kan ook niet stemmen overigens.
 
Het hangt er vanaf hoe het geïmplementeerd wordt. Als het een knop is die niet meer is dan een gewone link naar de resp. share-pagina's dan prima, als er een echte Facebook share knop komt, met bijbehorende onderliggende tracking-code, dan loop je tegen wat problemen aan met je huidige privacyverklaring, waarin staat dat "Stichting Synthforum Nederland zal geen privé-informatie, (...), met derde partijen delen". Als je een echte Fb-knop erin zet, deel je iets van de bezoeker met Facebook, door de onderliggende tracking. Sowieso al een IP-adres, wat voor de AVG onder persoonsgegevens valt. Een (Duitse?) rechter heeft eerder dit jaar al een uitspraak gedaan waarin gezegd wordt dat je als site-eigenaar mede verantwoordelijk bent voor wat Facebook met de data doet als je hun diensten gebruikt. Het kan wel, maar dan moet je de privacyverklaring erop aanpassen. En als je dat doet, moet je (denk ik) van iedereen weer opnieuw expliciet toestemming hebben, maar dat laatste weet ik niet zeker.
 
Het niet kunnen stemmen was mijn fout. Ik had me natuurlijk moeten realiseren dat deze setting op 83 plaatsen moet worden aangepast in plaats van op slechts 1. Stemmen staat nu in elk geval aan voor iedereen zou moeten kunnen stemmen.
 
Het hangt er vanaf hoe het geïmplementeerd wordt. Als het een knop is die niet meer is dan een gewone link naar de resp. share-pagina's dan prima, als er een echte Facebook share knop komt, met bijbehorende onderliggende tracking-code, dan loop je tegen wat problemen aan met je huidige privacyverklaring, waarin staat dat "Stichting Synthforum Nederland zal geen privé-informatie, (...), met derde partijen delen". Als je een echte Fb-knop erin zet, deel je iets van de bezoeker met Facebook, door de onderliggende tracking. Sowieso al een IP-adres, wat voor de AVG onder persoonsgegevens valt. Een (Duitse?) rechter heeft eerder dit jaar al een uitspraak gedaan waarin gezegd wordt dat je als site-eigenaar mede verantwoordelijk bent voor wat Facebook met de data doet als je hun diensten gebruikt. Het kan wel, maar dan moet je de privacyverklaring erop aanpassen. En als je dat doet, moet je (denk ik) van iedereen weer opnieuw expliciet toestemming hebben, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Je hebt zeker een punt etaoin . De privacy en cookie verklaring staan inmiddels bovenaan de lijst. Door omstandigheden is een call hierover met Inspiran gisteren helaas niet doorgegaan. Maar we werken er inderdaad aan. In de cookie verklaring zal komen te staan dat we mogelijk social media share functionaliteiten aanbieden die kunnen resulteren in het plaatsen van een third party cookie van deze partijen. We zullen er ook opnemen dat we verwijzen naar de privacy policies van deze partijen.

Dat verhaal van die Duitse rechter is mij onbekend en het verbaast me enigszins. Heb je misschien een link naar deze uitspraak? Ik ben jet nog niet eerder tegengekomen.

Die toestemming wordt inderdaad gevraagd als we het privacy/cookie statement klaar hebben. Wanneer je als gebruiker cookies van je pc/mac verwijdert, wordt deze toestemming opnieuw gevraagd wanneer je het forum later weer bezoekt.
 
die kunnen resulteren in het plaatsen van een third party cookie van deze partijen.

Facebook plaatst sinds 24 oktober first-party cookies. Hou daar rekening mee.
https://www.socialfabriek.nl/facebook-pixel-first-party-cookie/

Dat verhaal van die Duitse rechter is mij onbekend en het verbaast me enigszins. Heb je misschien een link naar deze uitspraak?

De uitspraak ging specifiek over een pagina óp Facebook: https://tweakers.net/nieuws/139385/e...erwerking.html, maar ik kan me zo voorstellen dat die uitspraak relatief eenvoudig doorgetrokken kan worden als je bewust Facebook-elementen in je site gaat gebruiken.
 
de poll gaat van positief inhoudelijk naar negatief grappend. zal onbedoeld zijn, maar het is net of je geen serieuze bezwaren kan hebben.

ik ben nog vaker aan facebook begonnen dan aan eurorack en telkens weer gevlucht. vroeg of laat loop je tegen ongure types aan. het is natuurlijk naïef om te denken dat we hier gezellig onder elkaar zijn met een klein clubje, maar toch zou ik het heel vervelend vinden als posts hier zomaar op facebook of twitter terecht zouden komen.
ik zou driedubbel nadenken bij wat ik post en misschien zelfs helemaal stoppen. voor sommigen misschien een incentive om de koppeling snel te maken.
 
Hoewel ik zelf wel actief ben op Facebook zal ik er geen gebruik van maken.
Het forum en Facebook zijn twee verschillende werelden voor me.

Ik zou zelf niet méér gaan nadenken bij wat ik post, maar ik snap de bezwaren wel.

Mijn muziek gerelateerde Facebook contacten en groepen hebben een andere functie.
Facebook is soms erg handig en snel, maar ook 'vluchtig' en het mist de diepte van het forum.
Twee verschillende werelden dus die ik het liefst uit elkaar houd.
 
Facebook plaatst sinds 24 oktober first-party cookies. Hou daar rekening mee.

Ik heb heel snel even wat artikelen gescand. Het lijkt met name te gaan over adverteerders op Facebook zelf. Ik zie zo gauw niet hoe share links met deze issue te maken gaan krijgen. Maar ik ben allesbehalve een expert op dit gebied en we gaan het zeker grondig bestuderen.

De uitspraak ging specifiek over een pagina óp Facebook

Ik las het net. Dank voor het delen :). Ik kan me niet voorstellen dat het mogelijk maken van sharen naar Facebook hierdoor beïnvloed zou kunnen worden. Het gaat in deze uitspraak om het beheren van een Facebook pagina. Synthforum verwerkt geen persoonsgegevens van individuen die op Facebook posten. Wel moeten we bekijken welke consequenties de uitspraak heeft voor de informele Facebook pagina van Synthforum. Mijn interpretatie zegt dat we daarmee met het opstellen van een privacyverklaring voor synthforum.nl geen rekening mee hoeven te houden.
 
de poll gaat van positief inhoudelijk naar negatief grappend

Mwah... Het leven in een sharing economy is ook een lichte verwijzing naar een uitspraak van des vaderlands leider. En het delen van je Synthforum activiteiten met je tante is nou ook niet direct heel erg serieus bedoeld. Ik heb getracht om alle antwoorden een gelijksoortige mate van sarcasme mee te geven.
 
Nee, mijn tante hoeft niet te weten wat ik hier doe... :-)

Ik houd mijn identiteit hier op het forum gescheiden van mijn overige internetactiviteiten.
Maar wie weet is het voor anderen een welkome aanvulling.
 
Ik zie zo gauw niet hoe share links met deze issue te maken gaan krijgen.

Het gaat niet zozeer om het sharen an sich, maar als je daar de standaard Facebook 'like' of 'share' knop voor gebruikt, dan haal je een heel stuk Facebook javascript-code mee naar binnen, die je dus je gebruikers onvrijwillig voert. Deze code gebruikt Facebook óók voor cross-site tracking. Vandaar dat ik schreef dat het prima is als je gewoon de share-link gebruikt (https://www.facebook.com/sharer/sharer.php), maar het plaatsen van de 'Share on Facebook' button heeft meer voeten in de aarde.
 
Het gaat niet zozeer om het sharen an sich, maar als je daar de standaard Facebook 'like' of 'share' knop voor gebruikt, dan haal je een heel stuk Facebook javascript-code mee naar binnen, die je dus je gebruikers onvrijwillig voert. Deze code gebruikt Facebook óók voor cross-site tracking. Vandaar dat ik schreef dat het prima is als je gewoon de share-link gebruikt (https://www.facebook.com/sharer/sharer.php), maar het plaatsen van de 'Share on Facebook' button heeft meer voeten in de aarde.

Dat binnenhalen van code, doen we feitelijk ook met YT en SC embeds. Daar zijn inderdaad tracking cookies aan verbonden, met wel third party. Zo ook voor FB (als ik het allemaal zo snel goed begrepen heb). Hoe dan ook, vooralsnog lijkt de stemming in de poll aan te geven dat niemand zit te wachten op een dergelijke share link. Ik wacht zondag avond nog even af voordat ik me er helemaal in ga storten :).
 
Ik doe net als Dr van Lansberg niet aan social media. Maar in een discussie alhier v/e tijdje geleden werd gezegd dat sommigen eerder in Facebook groepen specifieke info en tips delen dan in dit forum. Dat zou voor mij een reden zijn om voor de koppeling met FB te zijn. Want misschien zorgt dat er voor dat die mensen weer meer interesse gaan tonen in dit forum.

Anderzijds hou ik er niet van dat Jan en Alleman maar ongevraagd geconfronteerd wordt met wat je op internet doet. Wat bedoel ik daarmee? Met een "net FB account" (niet onder mijn eigen naam) heb ik ooit eens geklaagd bij een bedrijf omdat ze weigerden te e-mailen: deden alleen aan FB. Wist ik veel dat ik die klacht in het "open gedeelte" van FB plaatste (op de Tijdlijn ofzo). Ik had dat moeten doen m.b.v. de Messenger. Dat schijnt wel privaat te zijn. Enfin, ik kreeg een gepikeerd bericht van mijn nicht die zei: "Treurig dat je dit openbaar deelt. Wat een zeur klacht zeg.". Ik stond perplex: hoe kon zij nu van mijn klacht afweten? Schijnt dat Facebookers een start pagina hebben waar alle berichten van hun FB vrienden op een rijtje staan ofzo.

Moraal van dit verhaal: je gehele familie en kennissenkring kan je activiteiten/discussies/technisch geneuzel/geruzie hier lezen als het gekoppeld wordt aan social media. Ook al wil je dat gescheiden houden. Ja, da's de reden dat mensen boven de 40 geen social media hebben (nee: Donald Trump is niet boven de veertig: hij is een klein kind met dito wijf, dito soc. media en dito stampvoetende zeur-zanikverhalen).

Ik weet dus niet wat ik wil kiezen... ;)
 
Mijn tante wil altijd alles weten en zit ook op Facebook om maar niets te missen....:P
Ik doe ook niets met Facebook en voor mij hoeft het niet.
Wat ik me wel afvraag in deze of er met deze extra mogelijkheid meer kans bestaat of dit forum een keer gehackt kan worden?
Ik zit daar niet op te wachten en ook door het delen naar Facebook trek je op die manier misschien wel bepaalde types aan?
 
FB is 't einde van elk forum. En 't is hol want men stelt télkens opnieuw dezelfde newbie vragen enz. FB - zo ver mogelijk van wegblijven met die heerlijke forum.
 
Moraal van dit verhaal: je gehele familie en kennissenkring kan je activiteiten/discussies/technisch geneuzel/geruzie hier lezen als het gekoppeld wordt aan social media. Ook al wil je dat gescheiden houden. Ja, da's de reden dat mensen boven de 40 geen social media hebben
Het is niet zo dat wanneer het 1 aan het ander gekoppeld wordt dat dan al je FB vrienden je activiteit op SF gaan zien. Het bied je een mogelijkheid tot delen. Wanneer je deelt bestaat dan uiteraard de mogelijkheid dat mensen zien wie je op SF en op FB bent. Dat kan een voor- en nadeel zijn, da's een persoonlijke voorkeur.

Afhankelijk van je bubble zijn er best veel mensen boven die 40 die een FB account hebben, hoor. Ik heb er ook 1 en ben er regelmatig actief op. Als ik heel eerlijk ben denk ik echter ook niet dat ik zaken van SF naar FB zou delen, maar dat is deels ook een taalkwestie. Nederlands wordt niet zoveel gesproken in de rest van de wereld...
 
Back
Top