krampachtig pianospel

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.626
Dag allen,

Als beginnend pianist ben ik nu beland bij het spelen van begeleidingen met mijn linkerhand.

Helaas heb ik al na enkele minuten een verkrampt gevoel in mijn hand en arm hetgeen er volgens mij op duidt dat ik mijn hand niet op de juiste wijze gebruik.

Kan iemand mij enige tips geven hoe ik dit kan verbeteren?

Ik wil dus zonder dat verkrapte gevoel een begeleiding kunnen speln met mijn linkerhand, that's all;)

Bvd.

Semble:doei:
 
Even een vraagje over die linkerhand, als je er mee speelt zit je duim dan links of rechts?

Als ie links zit namelijk moet je je hand omdraaien.

Maareh, ik denk dat het normaal is, je hand is gewoon niks gewend.
Beetje vingeroefeningen doen, dan gaat de kramp vanzelf over. (na een weekje ofzo)
 
Gewoon doorspelen, dan word je hand vanzelf sterker. Mocht je wat sneller resultaat willen zien, kun je oefenen je pols en je vingers sterker te maken door bijvoorbeeld te oefenen met de powerball.

Tip: houd de powerball alleen vast met de vingertippen als deze al aardig op toeren is..

Succes!

P.s.: Het is volgens mij eigenlijk de bedoeling om dit soort vragen in het 'Algemeen' gedeelte van het forum te stellen. Ik heb geen last van je post hoor, maar dat je het maar weet :W
 
Zorg voor een goede ontspannen houding en probeer te oefenen dat het aanslaan van een toets gebeurd door het gewicht van je arm. Je verplaatst eigenlijk alleen je vingers.
En probeer niet te snel te spelen in het begin omdat je dan te krampachtig speelt. En voor de rest gewoon oefenen denk ik............:doei:
 
Origineel geplaatst door Baseman
Zorg voor een goede ontspannen houding en probeer te oefenen dat het aanslaan van een toets gebeurd door het gewicht van je arm. Je verplaatst eigenlijk alleen je vingers.

Inderdaad, gebruik de zwaartekracht. In principe moet je weinig kracht uitoefenen bij piano spelen.

Misschien ook wel iets waar je kan op letten: piano spelen komt vooral neer op je hand verplaatsen i.p.v. je vingers. Vergt wat oefening, maar dan zullen je vingers en je hand ook meer ontspannen zijn.
 
speel niet met rechte vingers maar houd ze gebogen (doh) ;)
maar sommige mensen houden ze gewoon te strak en dat is nogal krampachtig
alhoewel ik heb wel 's op tv een virtuoos gezien die met vrijwel rechte vingers speelde, toch knap om dan zo snel te spelen...
 
Origineel geplaatst door Baseman
Zorg voor een goede ontspannen houding en probeer te oefenen dat het aanslaan van een toets gebeurd door het gewicht van je arm. Je verplaatst eigenlijk alleen je vingers.
En probeer niet te snel te spelen in het begin omdat je dan te krampachtig speelt. En voor de rest gewoon oefenen denk ik............:doei:

pcies en zorg ervoor dat je pols ontspannen blijft, dus rustig spelen en je pols en arm niet 'vastzetten'.

suc6
 
Niet doorspelen, dan forceer je dingen.

Rustig opbouwen is het beste.

Zorg dat je op de goede hoogte zit en dat je onderarm vrijwel horizontaal ligt anders krijg je last van je polsen. En schouders

Als het mogelijk is op een echte piano oefenen. Zo train je je vinger spieren beter, omdat de meeste synthesizer zeer weinig kracht vragen om er op te spelen. Gewogen voelt naar mij idee ook niet echt realistisch aan(voelt meestal erg zwaar). Uit ervaring omdat ik hier een echte piano(meer dan 70 jaar oud dus er zit nog vrij zware mechaniek achter) heb staan en deze toch wel erg lekker speelt(lees ook soepel). Theres nothing than the real thing

En heel veel oefenen, zodat je en beter wordt in piano spelen en sterkere vingers krijgt.

Natuurlijk is les nemen het beste omdat je dan van alles en nog wat leert. Dus ook over houding dat is waar het begint.


Trouwens over die powerball das toch voornamelijk voor je schouders en armen tegen de RSI ?
 
Ontspannen..

Ontspannen..

Dank voor de tips,
Ik zal op mijn houding letten en tevens gebruik proberen te maken van de zwaartekracht.

Helaas heb ik geen echte piano dus oefen ik op mijn 4 octaafs Nordlead.

Tja een mens kan niet alles hebben.

Als dit allemaal niet helpt zal ik Demian zijn wijze raad eens opvolgen, wellicht helpt dat een beetje
:biertje:


Bedankt allemaal.

:okdan:
 
Misschien ook niet verkeerd om een keer een les of zo bij een piano leeraar/leerares te volgen dat die je met je houding van je lichaam/armen/handen kan helpen.

Maar volgens mij valt het altijd nog mee als je het vergelijkt met gitaar leren spelen en dan die akkoorden moet grijpen met links. Daar krijg je pas lamme klauwen van. :D
 
rug recht, ellebogen in 90 graden, houd je vingers terwijl je speelt zo alsof je een manderijn vast hebt, dus met gebogen vingers spelen...werkt VEEL peter en speelt subtieler.
 
Misschien ook niet verkeerd om een keer een les of zo bij een piano leeraar/leerares te volgen dat die je met je houding van je lichaam/armen/handen kan helpen.

Maar volgens mij valt het altijd nog mee als je het vergelijkt met gitaar leren spelen en dan die akkoorden moet grijpen met links. Daar krijg je pas lamme klauwen van.
_________________

Ik heb ook les hoor.
Maar goed ik ben zo'n figuur die het dan weer van anderen wil horen zodat ik er zeker van ben dat ik alle relevante info. heb.

tja, en mijn leraar zij ook nog dat ik mijn vriendin iets vaker met links moest ....... dus hoe serieus ik hem kan nemen?

Ach ik heb altij het SF nog, toch?

Thanks Fuse :okdan:
 
Origineel geplaatst door Symen
Gewoon doorspelen, dan word je hand vanzelf sterker. Mocht je wat sneller resultaat willen zien, kun je oefenen je pols en je vingers sterker te maken door bijvoorbeeld te oefenen met de powerball.

Tip: houd de powerball alleen vast met de vingertippen als deze al aardig op toeren is..

Succes!

P.s.: Het is volgens mij eigenlijk de bedoeling om dit soort vragen in het 'Algemeen' gedeelte van het forum te stellen. Ik heb geen last van je post hoor, maar dat je het maar weet :W

Als klassiek pianist kan ik je afraden die powerball te gebruiken. Je vingers worden er sterker, gespierder door, maar minder soepel, wat ten koste gaat van je 'snelheid'. Oefen gewoon veel, maar inderdaad wel op z'n minst op een gewogen klavier, en verkramp niet, maar houd je vingers ontspannen.
 
Wat mijn pianoleerkracht altijd zegt is dat je o.a. je arm een beetje naar buiten moet draaien. Voor je linker arm is dat dus naar links. Ellebogen uit elkaar. Ik ervaar dat zelf ook als een stukje aangenamer.
 
Back
Top