Omgang stereo inputs mengpaneel

Ochtentauw

Nieuwkomer
Lid sinds
9 november 2020
Berichten
5
Locatie
Ijsselstein
Hallo, Ik ben aardig nieuw met hardware instrumenten, maar gaande jaar heb ik steeds meer erbij gekregen. Aldus ook meer synths en ander stereo apperatuur, en zijn mijn stereo kanalen vol. Ik heb al verschillende dingen via AU-IN gedaan, maar dat ontneemt de optie om het tegelijketijd los op te nemen. Daarbij kun je het niet apart mixen met de EQ... Ik wil het graag ook voor live-sets gaan gebruiken. Ik ben namelijk een stereo 8000 watt geluidsysteem aan het bouwen...

Ik heb al mensen gezien die meerere mixers gebruiken of twee kanalen gebruiken en dan Pannen hard-L / Hard-R maar dit lijkt me toch niet de optie.

Het zou fijn zijn wanneer ik 8 stereo inputs zou hebben, met een mixer die ik live en met usb kan gebruiken. de mixers die ik vind zijn meestal met 4 stereo kanalen....

Misschien denk ik totaal in de verkeerde hoek... Mijn vraag is: hoe doen jullie dit (live)
 
Als je nog mono kanalen hebt denk dan na welke van je apparaten gewoon mono kunnen.
Ik bedoel een bass synth of een 808 kan prima mono.
En anders gewoon L+R pannen en 2 mono kanalen gebruiken.
 
Ik heb 48 interne monokanalen op mijn mixer (Allen & Heath SQ7), en kan die kanalen naar believen combineren in stereo op één fader (of niet). Ik heb dus een aantal faders die een stereosignaal bedienen en andere een monosignaal.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik kan inderdaad offers brengen. maar wil graag stereo gebruiken aangezien ze virtueel analoog met meerdere geluiden zijn, dan is de oplossing dus toch het hard pannen. Het lijkt me toch apart dat er niet meer stereo kanalen op de meeste mixers zitten, altijd 4. Misschien is er een 19" oplossing, maar dan uiteinderlijk komt dit weer samen op een kanaal...
 
De meeste professionele mixers hebben zelfs helemaal geen stereo kanalen. Een stereo signaal neemt dan gewoon twee kanalen in beslag.
Kijk ook even goed welke van je synths met stereo outputs ook echt stereo nodig hebben. Een heel aantal is intern gewoon mono en voegt aan het eind nog wat stereo toe, soms met effecten, maar sommige synths doen niets anders dan het signaal zelf nog even pannen. Dat kan leuk zijn als je er bijvoorbeeld een LFO op zet. Maar hoe vaak doe je dat nu?
Ik heb zelf een aantal van mijn synths gewoon mono aangesloten. Stereo maak ik het wel in de eindmix.
 
4-Tek Bedankt voor je antwoord! Het is een nuchtere uitleg. Nee, daarom vroeg ik het mij ook af, er was vast een goede reden voor... Oke, ja klopt... Sommige die hebben slechts effecten met stereo, waar ik echter erg van kan genieten. Ik wil een geluidsysteem bouwen met stereo 3/2 weg speakers, dit lijkt me echt smullen, dus wil mijn set daar ook op aanpassen, dan word het een grotere mixer 22 kanaals en pannen.

Ik ben best fan van de LFO wave met pannen, dit klinkt echt zoet.

Jij maakt ook tekno? wat gebruik jij zo'n beetje?
 
Mijn naam stamt van 18 jaar geleden toen ik me aanmeldde bij het forum. :) Dus lees daar niet te veel in. Ik klooi nu vooral met geluidjes en maak zelf weinig muziek, behalve met mijn band en dat is meer triphop.
Overigens is ThomazBelgium zijn uitleg ook goed. Volgens mij kan je op de meeste digi mixers wel kanalen koppelen zodat je ze in ieder geval met een fader kan bedienen.
 
Back
Top