Betalen om te releasen?

Bambisk

jwt
Lid sinds
25 november 2019
Berichten
429
Locatie
Zwolle
Hoi allen,

Ik heb recent contact gehad met een label en zij gaven aan graag twee tracks van mij te willen releasen. Alles leek mooi, tot ik gisteren een mail kreeg met info omtrent het label. Zie bijgevoegde afbeeldingen.

€150 moeten betalen om iets te kunnen releasen. Bij mij gaan er de nodige alarmbellen af. Ik ben in mei dit jaar verschenen op een mixtape van een ander label en daar werd mijn track gemasterd zonder dat ik ervoor hoefde te betalen.

Nu heb ik een aantal vragen en ben benieuwd naar jullie mening:
- Wat zouden jullie doen? Direct afhaken of proberen te onderhandelen? Zo ja, waarover zou je onderhandelen?
- Wie heeft er wel eens betaald om te mogen/kunnen releasen? Wat leverde dit jou wel/niet op?


Het label trok me aan omdat het veel volgers heeft op Instagram en relatief veel op SoundCloud, wat mij interessant leek in het kader van 'exposure'. Staat dus tegenover dat ik het eerlijk gezegd bizar vind om te moeten betalen om iets uit te kunnen brengen..
 

Attachments

  • Screenshot_20201107-131304.png
    Screenshot_20201107-131304.png
    373 KB · Bekeken: 192
Volgens mij zijn er meerdere mastering studios die dit als hun business model hebben. Ze hebben er een label bij en gebruiken dat om klanten te trekken voor hun mastering activiteiten.
Als ze dat label dan ook goed runnen en dat voor jou voldoende meerwaarde geeft dan kan het nog steeds een zinvolle investering zijn. Maar dan moet je wel goeie afspraken maken over wat ze voor jou aan promotie gaan doen. Maar zij hebben op dat moment hun geld al binnen dus het zou me verbazen als ze nog een poot gaan uitsteken.
Ik snap in de huidige situatie de rol van een label zowieso niet zo. Volgens mij heb je er veel meer aan om een eigen publiek op te bouwen op bandcamp of soundcloud. Werk eventueel zelf samen met andere artiesten. Want uiteindelijk is de promotie die zo'n label doet ook meer voor hun eigen publiek dan het jouwe.
 
Wat ik in het bovenstaande lees is dat ze je muziek op hun Soundcloud, YouTube, Facebook en Instagram zetten/vermelden en een berichtje sturen naar de mailinglist die ze waarschijnlijk hebben opgebouwd. Of de promotie die dat met zich meebrengt 150,- waard is, kun je alleen zelf beantwoorden.
 
Ik zou ze gewoon uitlachen. Tenzij jij hun klant wilt zijn.

En wat veranderd er nou als je via hun released of zelf released? Hoeveel views hebben hun releases?
 
Wat ik in het bovenstaande lees is dat ze je muziek op hun Soundcloud, YouTube, Facebook en Instagram zetten/vermelden en een berichtje sturen naar de mailinglist die ze waarschijnlijk hebben opgebouwd. Of de promotie die dat met zich meebrengt 150,- waard is, kun je alleen zelf beantwoorden.

Dat maak ik er ook uit op en ik weet dat ik de vraag voor mezelf moet beantwoorden, maar ben benieuwd of anderen hier dus ervaring mee hebben :D

Waar wil je naar toe en wat wil je bereiken met je muziek?

Dan de vervolg vraag;

Als ​​​​je die €150 ziet als een investering, wat zou het je dan opleveren als je met hun in zee gaat?

Mijn 'doel' is om te kijken hoe ver ik kan komen. Mijn 'droom' is ooit een video te zien van een zaal(tje) wat losgaat op een track van mij :D
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==


Doel van releasen via een label is o.a. meer volgers genereren voor mijn eigen accounts.

Ik zou ze gewoon uitlachen. Tenzij jij hun klant wilt zijn.

En wat veranderd er nou als je via hun released of zelf released? Hoeveel views hebben hun releases?

Dat had ik al ff onderzocht. De meeste tracks op SC hebben tussen de 200-500 views, een (aardig) aantal in de duizenden en enkele +10.000. Op mijn eigen SC red ik de 100 niet.
 
Volgens mij zijn er meerdere mastering studios die dit als hun business model hebben. Ze hebben er een label bij en gebruiken dat om klanten te trekken voor hun mastering activiteiten.
Als ze dat label dan ook goed runnen en dat voor jou voldoende meerwaarde geeft dan kan het nog steeds een zinvolle investering zijn. Maar dan moet je wel goeie afspraken maken over wat ze voor jou aan promotie gaan doen. Maar zij hebben op dat moment hun geld al binnen dus het zou me verbazen als ze nog een poot gaan uitsteken.
Ik snap in de huidige situatie de rol van een label zowieso niet zo. Volgens mij heb je er veel meer aan om een eigen publiek op te bouwen op bandcamp of soundcloud. Werk eventueel zelf samen met andere artiesten. Want uiteindelijk is de promotie die zo'n label doet ook meer voor hun eigen publiek dan het jouwe.

Ik ben ook sceptisch over de 'moeite' die zij voor mij zullen doen, vandaar ook mijn reden om hier ervaringen te vragen. Wat betreft de promotie voor het label zelf, daar heb ik geen problemen mee. Het gaat mij erom dat in hun promotie wel gelinkt wordt naar (bijvoorbeeld) mijn Instagram of SC account, het label heeft immers een groter bereik dan ik.
 
Dat is een mooie droom en zeker weten ook haalbaar om mensen te zien los gaan op jouw muziek. Wil je dat jou muziek wordt gedraaid door andere, of zou je zelf ook graag achter de desks/knoppen willen staan als de mensen los gaan op jouw muziek?

Hoeveel volgers zullen die €150 jou gaan opleveren? Hoe zou je hier achter kunnen komen buitenom het vragen naar de ervaringen van de mensen hier?

Hoe gaan zij jou promoten, en hoe makkelijk komen ze (de potentiële nieuwe volgers) bij jou terecht als jou nummer onder hun beheer wordt uitgebracht?
 
Het zou zomaar kunnen dat de volgers die ze hebben, geen echte maar virtuele volgers zijn. Zogenaamde trollaccounts om op die manier investeerders, jij in dit geval, te trekken.

Zelf zou ik het niet willen op deze manier, om de simpele reden dat ik al tijd en geld in mijzelf heb gestoken. Zelf zou ik dan liever doorwerken en sparen en in eigen beheer releasen.
 
Dat is een mooie droom en zeker weten ook haalbaar om mensen te zien los gaan op jouw muziek. Wil je dat jou muziek wordt gedraaid door andere, of zou je zelf ook graag achter de desks/knoppen willen staan als de mensen los gaan op jouw muziek?

Hoeveel volgers zullen die €150 jou gaan opleveren? Hoe zou je hier achter kunnen komen buitenom het vragen naar de ervaringen van de mensen hier?

Hoe gaan zij jou promoten, en hoe makkelijk komen ze (de potentiële nieuwe volgers) bij jou terecht als jou nummer onder hun beheer wordt uitgebracht?

Heb wederom contact gehad en hun voorstel is nu €60 betalen + €60 van de inkomsten naar hun. Dat vind ik een prima voorstel. Vooral ook als ik het vergelijk met mastering services in mijn genre (€20-35 per track). Het gaat om 2 tracks dus voor (ongeveer) hetzelfde bedrag heb ik straks 2 gemasterde tracks en de rest (inkomsten en/of nieuwe volgers) is winst.

Het promoten doen ze in ieder geval door regelmatig op social media te posten en in hun posts de betreffende artiesten te taggen.

Het zou zomaar kunnen dat de volgers die ze hebben, geen echte maar virtuele volgers zijn. Zogenaamde trollaccounts om op die manier investeerders, jij in dit geval, te trekken.

Zelf zou ik het niet willen op deze manier, om de simpele reden dat ik al tijd en geld in mijzelf heb gestoken. Zelf zou ik dan liever doorwerken en sparen en in eigen beheer releasen.

Daar was ik ook bang voor, maar heb de accounts ff door 'fake follower' checks gehaald, daar kwam niets wereld schokkends uit.

Ook de interactie op social media accounts komt betrouwbaar over. Geen neppe accounts die reageren, likes op Instagram komen van betrouwbare accounts.

​​​​​
 
Het promoten doen ze in ieder geval door regelmatig op social media te posten en in hun posts de betreffende artiesten te taggen.
Dat is natuurlijk iets wat je ook zelf kan. Ik zou van een label toch iets meer verwachten. Airplay op radioprogramma's distributie van naar muziekwinkels etc. Maar misschien is dat wat ouderwets :-)
Maar ik zou me eerlijk gezegd niet heel veel zorgen maken over de 150 euro. Voor een halve behringer synth kan je nog wel eens een experimentje wagen. Maar wat is de rest van de voorwaarden? Willen ze ook nog een marge over de verkopen van de nummers? Houd jij de copyrights of krijgen zij die en betalen ze jou wat geld uit?
Verder is het een strategische keuze. Zo te horen doen ze alleen online promotie. Dat is iets wat je zelf ook kan. Het duurt alleen wat langer om het aantal volgers te bereiken dat zij al hebben. Maar daarna heb je wel meer controle over hoe je jezelf presenteert. En misschien wil je gewoon muziek maken en je hier helemaal niet mee bezig houden. Dan is het goed om het uit te besteden.
 
Dit is soort van onrechtsreekse scam,niet doen! geen euro!

Wat zij doen is net of jij alles zelf zou doen,zelf mastering,promo,account voor distriubutor etc..

Label doet altijd de mastering op hun kosten en als ze iets van jouw willen releasen dan is het omgekeerd ,jij gaat dus geld krijgen ipv van te betalen.
 
Dat had ik al ff onderzocht. De meeste tracks op SC hebben tussen de 200-500 views, een (aardig) aantal in de duizenden en enkele +10.000. Op mijn eigen SC red ik de 100 niet.

Die duizenden is meestal fake,daar wordt tegenwoordig ook voor betaalt.

Vergeet al de dromen die bedrog zijn,focus op de muziek die je maakt,verbeter je steeds na elke tracks tot je heel erg tevreden bent met het resultaat,daarna zend je naar labels tot er 1 bijt,maar jij betalen uitgesloten,dat is een goed 'doel' en plan om te beginnen.

Met die 150e koop iets leuk voor je studio.
 
Die duizenden is meestal fake,daar wordt tegenwoordig ook voor betaalt.

Vergeet al de dromen die bedrog zijn,focus op de muziek die je maakt,verbeter je steeds na elke tracks tot je heel erg tevreden bent met het resultaat,daarna zend je naar labels tot er 1 bijt,maar jij betalen uitgesloten,dat is een goed 'doel' en plan om te beginnen.

Met die 150e koop iets leuk voor je studio.

Maar alleee meen je dat nu ... ik heb meerdere tracks met duizenden plays (zonder daarvoor te betalen) , een goed nummer en reposten van andere volstaan daarvoor ! Niet alles op het net is fake eh
 
Dat is natuurlijk iets wat je ook zelf kan. Ik zou van een label toch iets meer verwachten. Airplay op radioprogramma's distributie van naar muziekwinkels etc. Maar misschien is dat wat ouderwets :-)
Maar ik zou me eerlijk gezegd niet heel veel zorgen maken over de 150 euro. Voor een halve behringer synth kan je nog wel eens een experimentje wagen. Maar wat is de rest van de voorwaarden? Willen ze ook nog een marge over de verkopen van de nummers? Houd jij de copyrights of krijgen zij die en betalen ze jou wat geld uit?
Verder is het een strategische keuze. Zo te horen doen ze alleen online promotie. Dat is iets wat je zelf ook kan. Het duurt alleen wat langer om het aantal volgers te bereiken dat zij al hebben. Maar daarna heb je wel meer controle over hoe je jezelf presenteert. En misschien wil je gewoon muziek maken en je hier helemaal niet mee bezig houden. Dan is het goed om het uit te besteden.

Mijn muziek zou ik niet omschrijven als radiomuziek. Gezien het aanbod nu is/was €60 betalen, €60 van de inkomsten voor mij af. 50% van de inkomsten is voor mij (minus de eerste 60 dus) en het blijven mijn tracks. Dat er 60 van mijn inkomsten af gaat vind ik prima, voelt voor mij als risico beperking (er moet immers wel voldoende verkocht worden voor dat bedrag).

Heb het gokje gewaagd. In het ergste geval heb ik prijzige masters en ben ik een les rijker, in het beste geval levert het me wat geld en/of volgers op.
 
Mijn muziek zou ik niet omschrijven als radiomuziek. Gezien het aanbod nu is/was €60 betalen, €60 van de inkomsten voor mij af. 50% van de inkomsten is voor mij (minus de eerste 60 dus) en het blijven mijn tracks. Dat er 60 van mijn inkomsten af gaat vind ik prima, voelt voor mij als risico beperking (er moet immers wel voldoende verkocht worden voor dat bedrag).

Heb het gokje gewaagd. In het ergste geval heb ik prijzige masters en ben ik een les rijker, in het beste geval levert het me wat geld en/of volgers op.

ben benieuwd, meestal is dit een vorm van "oplichting", wellicht zijn er uitzonderingen. je waagt de gok, snap ik wel. hou ons op de hoogte! ik hoop dat je het geld en/of volgers oplevert natuurlik!!

ik heb alleen ervaring in een ander "uitgeefgebied", als je daar moet betalen, weet je zeker dat het niet goed zit. ik ben gewoon benaderd, hoefde niks te betalen. alle kosten zijn voor de uitgever.. zoals het hoort, overigens. ook de promotie, etc.

goed dat terzijde, het is moeizaam, om ingang te vinden, op alle kunstgebieden. en als je al een kleine stap binnen bent, dan blijft nog moeilik (al heb ik het zelf moeilik gemaakt..).

sukses!
 
Maar alleee meen je dat nu ... ik heb meerdere tracks met duizenden plays (zonder daarvoor te betalen) , een goed nummer en reposten van andere volstaan daarvoor ! Niet alles op het net is fake eh

We hebben het hier over beginnende profielen die from nowhere snel duizende to +10000 plays hebben,dat is zo goed als altijd fake,en als een label 150euro vraagt incl voor promo ,distributie etc dan weet je wie die plays betaalt..

Mirakels bestaan niet.
 
Het lijkt meer op een promo label die als gunst je platen uitbrengt en ook promote, daarbij maak je dus gebruik van hun volgers in de hoop dat je track aanslaat, sinds iedereen een label kan beginnen is het landschap dusdanig veranderd. Ik vind het niet heel vreemd dat er dan een deel van de rekening naar de artiest gaat, het is tenslotte vooral een dienstverlening naar de artiest, andersom veel minder, ik kan me inschatten dat een gemiddeld label die kosten er nooit uit krijgen gezien de hoeveelheid tracks die worden gereleased per week. Het is in dat geval wel een kans om weer ontdekt te worden door een nog groter publiek. Mits je goed hebt uitgezocht of de volgers echt zijn had ik het wel gedaan, maar dan eerst met 1 track. Dan zien wat voor effect het heeft voordat je de 2e track doet. Hoop voor je dat het wat oplevert. Maar pas op want een hoop is fake, dus echt goed uitpluizen.
 
Dit is gewoon een marketing constructie toch? Eigenlijk best helder. Een grafisch ontwerper kost ook niet niks. Het probleem is tegenwoordig ook gewoon dat er meer mensen muziek maken en het aantal luisteraars vs artiesten een beetje uit balans raakt.

@dr evil: te gek dat je zoveel plays hebt maar dat is ook gewoon inherent aan de tracks/het product wat je aflevert. (klinkt lekker :) )
Zelf doe ik weleens een videootje uploaden op YT. Sommigen worden gewoon gedeeld (vermoed ik) en gaan ineens als een raket naar de 1k views.. anderen komen niet eens voorbij de 50 views. SC doe ik al een paar jaar niks mee. Maar likes en plays, inclusief volgers zijn gewoon te koop. Het is ook een beetje geluk hebben dat iets opgepikt wordt. Een collabmaatje van me uit Finland had voor de lol op zijn Meme SC eens een trackje gezet wat in korte tijd naar de 500k plays ging.
Keek net even en het zijn nu 1,26m plays. Het gaat om het stukje audioterreur hieronder, maar of je daar nu zo trots op moet zijn.. :dubbel:
 
Laatst gewijzigd:
Het lijkt meer op een promo label die als gunst je platen uitbrengt en ook promote, daarbij maak je dus gebruik van hun volgers in de hoop dat je track aanslaat, sinds iedereen een label kan beginnen is het landschap dusdanig veranderd. Ik vind het niet heel vreemd dat er dan een deel van de rekening naar de artiest gaat, het is tenslotte vooral een dienstverlening naar de artiest, andersom veel minder, ik kan me inschatten dat een gemiddeld label die kosten er nooit uit krijgen gezien de hoeveelheid tracks die worden gereleased per week. Het is in dat geval wel een kans om weer ontdekt te worden door een nog groter publiek. Mits je goed hebt uitgezocht of de volgers echt zijn had ik het wel gedaan, maar dan eerst met 1 track. Dan zien wat voor effect het heeft voordat je de 2e track doet. Hoop voor je dat het wat oplevert. Maar pas op want een hoop is fake, dus echt goed uitpluizen.

Heb voor 2 tracks gekozen, dan etaleer gevoelsmatig ik net iets meer welke kanten m'n producties op gaan. Je uitleg klinkt logisch en sluit ik me bij aan
Dit is gewoon een marketing constructie toch? Eigenlijk best helder. Een grafisch ontwerper kost ook niet niks. Het probleem is tegenwoordig ook gewoon dat er meer mensen muziek maken en het aantal luisteraars vs artiesten een beetje uit balans raakt.

@dr evil: te gek dat je zoveel plays hebt maar dat is ook gewoon inherent aan de tracks/het product wat je aflevert. (klinkt lekker :) )
Zelf doe ik weleens een videootje uploaden op YT. Sommigen worden gewoon gedeeld (vermoed ik) en gaan ineens als een raket naar de 1k views.. anderen komen niet eens voorbij de 50 views. SC doe ik al een paar jaar niks mee. Maar likes en plays, inclusief volgers zijn gewoon te koop. Het is ook een beetje geluk hebben dat iets opgepikt wordt. Een collabmaatje van me uit Finland had voor de lol op zijn Meme SC eens een trackje gezet wat in korte tijd naar de 500k plays ging. https://www.facebook.com/loljokupanu...55496251437552
Keek net even en het zijn nu 1,26m plays. Het gaat om het stukje audioterreur hieronder, maar of je daar nu zo trots op moet zijn.. :dubbel:


Het is inderdaad een marketing constructie lijkt het. Heb iig niet het vermoeden dat ik m'n geld kwijt ben voor niets :P

Denk dat jij het het best omschrijft overigens. Reden om contact te zoeken met een label is pogen m'n kans om 'opgepikt' te worden iets op te krikken.

We hebben het hier over beginnende profielen die from nowhere snel duizende to +10000 plays hebben,dat is zo goed als altijd fake,en als een label 150euro vraagt incl voor promo ,distributie etc dan weet je wie die plays betaalt..

Mirakels bestaan niet.

Het is geen label wat net begint oid. De tracks die veel zijn afgespeeld zijn van artiesten die onderhand een wat grotere schare volgers hebben.
 
Back
Top