Gebruik jij mid side processing? Hoe dan?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Mag ik nog een vraagje stellen? Ik denk dat ik het meeste van mixen wel zo ongeveer begrijp, maar mid side processing blijf ik vaag vinden. Het principe snap ik. Je behandelt het midden en de zijkanten van het stereo-veld los van elkaar. Maar wanneer pas je dat toe? En zetten jullie het in?

Ik ben erg benieuwd :okdan:

Groet,

Rutger
 
Ik gebruik het vaak om meer stereodiepte te krijgen op een gecontroleerde manier. Vaak wil je dat hoge tonen breder klinken en lage tonen meer mono. Met m/s kan je dit allebei goed doen. Zet bv een lowcut/low shelf op het side kanaal om de bass mono te maken, en boost hoge tonen op de sides om deze meer naar voren te laten komen en toch breed te houden
 
Ik doe een aantal dingen vanuit technisch oogpunt:
- Kick maak ik 100% mono door een Utility. Als het een stereo sample is dan kies ik alleen het linker of rechter kanaal. Met een "mono maker" kun je last krijgen van ongewenste phase cancellation.
- Op sporen met veel laag gebruik ik ook een Utility, maar dan met de "Bass Mono" setting. Vaak ingesteld op 150Hz (dus alles daaronder wordt mono gemaakt). Als het echt alleen maar sub bass is dan maak ik 'm helemaal mono.
- In mijn master chain heb ik als eerste plugin een mid/side EQ (ik gebruik hiervoor Pro-Q 3 van fabfilter). Op Mid heb ik een 12dB highpass op 35Hz, op Side een 18dB highpass op 150Hz of 200Hz (moet ik nakijken, ik heb mijn master chain als effect rack opgeslagen dus veel instellingen zijn fire-and-forget geworden).

Verder nog wat meer creatieve / mooi maak dingen:
- Op sporen die ik juist breed wil hebben zoals pads gebruik ik de Ozone Imager VST (gratis). Die heeft een aantal opties om het stereo beeld te benadrukken en/of signaal toe te voegen.
- Soms een subtiel ingestelde autopanner om dingen wat meer leven te geven, bijvoorbeeld om de closed hihats of een drumloopje wat op te fluffen.
 
Bij mid-side opnames met mics: heb begrepen is dat Mid-Side het beste werk als je mix terug naar mono word gezet.
Als je met een stereo mic opneemt kun je als je naar mono summed issues krijgen.
Bij midside met mic gebruik je 1 hypercardoid en 1 omni mic voor een stereo opname.

wat SB-SIX zegt voor mid-side eq voor stereo widening dat wil ik graag proberen.

dus midside kun je voor stereo mic's gebruiken.
Om eq, compressie of eigenlijk any fx appart te processen.

Wil je het fx full front of juist aan de sides.

Hier mid-side eq en compressie in protools:

https://www.youtube.com/watch?v=1PzG_BYkJ2U
 
Dus als een soort van splitter? Die functie zit in Studio One, dan kan ik splitten op een bepaalde frequentie en de helften apart bewerken. Klinkt interessant :okdan:

Signaal splitten en appart hoog en laag bewerken is erg belangrijk voor goede bas. Maar mid-side is anders.

Wat ik in veel tutorials mis is dat je dacht ik 3 signalen nodig hebt. de mid + side + side ( phase inverse)
Of is het dat bepaalsde plugins de M/S encoding en weer decoding dan weer zelf doen?

qa041702-oX0IFoX0oCVJSl9pCILuOdBpF9iUMftV.jpg
 
ik gebruik mid/side wel, maar inderdaad meer voor mono en stereo, waar het ook voor bedoeld is, en in de sides kan ook veel troep zitten, om het zo te noemen.
ik heb meerder plugins die het kunnen, ook van een cubase, maar de brainworx digital_V3, hybrid_v2 en nog een, vind ik fijn om mee te werken, overzichtelik.
voor het meer eksperimentelere gebruik, ga ik naar melda, die heeft het vrijwel standaard in elke plugin...
mid/side voor mastering ik let er op, maar meestal zit dat wel goed, en wanneer niet, ga ik terug... naar de mix...

ik gebruik het meer als effect dan voor perfekte plaatsing (al is een effekt gebaat bij perfekte plaatsing, frequenz van cubase is er goed, mid/side, maar ook left/right, heerlik om meerdere wijzen een eq te kunnen gebruiken, niet alleen op het gehele stereo signaal). wanneer het iets toevoegt, dat het werkt; een zeer simpele, algemene uitdrukking...
 
Ik gebruik het ook in eurorack, met een LRMSMSLR module van Worng;vooral om mono effecten op stereo sounds te krijgen (die dan ook stereo klinken) en om mono sounds stereo te laten klinken (mono sound splitten, verschillend moduleren en dan invoeren als mid side).
 
flyweight, verwar de m-s techniek als microfoontechniek niet met m-s processing! In de microfoontechniek gebruik je een nier- of supernier in combinatie met een figure-8 karakteristiek. Die mix je vervolgens zoals in jouw afbeelding.. Is een hele mooie techniek die goed mono-compatible is, maar heeft verder niets te maken met mid-side processing in een mastering traject :)
 
Ik moet hier ook iets meer in duiken, Bitwig heeft een M/S container waar ik in kan stoppen wat ik wil, maar ik heb het wel eens geprobeerd maar hoor weinig tot niks aan verschil, vervolgens eigenlijk los gelaten. zullen wel hele subtiele dingetjes zijn. Alles onder de 100-120 khz zet ik al op Mono, weet dan ook niet of verder nog nodig is. Ik gebruik ook een S1 imager van Waves, daar zit ook een M/S knopje op. En de Mautodynamiceq ook, misschien kan vink beter uitleggen hoe ik die moet gebruiken? Moet ik dan op 1 spoor een eq zetten met M/S uit en daarnaast nog eentje met M/S aan? Zou wel tof zijn als de track waar ik mee bezig ben daar al nog beter door gaat klinken *D
 
flyweight, verwar de m-s techniek als microfoontechniek niet met m-s processing! In de microfoontechniek gebruik je een nier- of supernier in combinatie met een figure-8 karakteristiek. Die mix je vervolgens zoals in jouw afbeelding.. Is een hele mooie techniek die goed mono-compatible is, maar heeft verder niets te maken met mid-side processing in een mastering traject :)

Nou ben geen expert of zo maar heb wel begrepen dat m/s ontstaan is met mics.
Kan het niet zo zijn dat de betreffende plugins de encoding of decoding doen?
Dat denk ik namelijk wel.
 
Ik moet hier ook iets meer in duiken, Bitwig heeft een M/S container waar ik in kan stoppen wat ik wil, maar ik heb het wel eens geprobeerd maar hoor weinig tot niks aan verschil, vervolgens eigenlijk los gelaten. zullen wel hele subtiele dingetjes zijn. Alles onder de 100-120 khz zet ik al op Mono, weet dan ook niet of verder nog nodig is. Ik gebruik ook een S1 imager van Waves, daar zit ook een M/S knopje op. En de Mautodynamiceq ook, misschien kan vink beter uitleggen hoe ik die moet gebruiken? Moet ik dan op 1 spoor een eq zetten met M/S uit en daarnaast nog eentje met M/S aan? Zou wel tof zijn als de track waar ik mee bezig ben daar al nog beter door gaat klinken *D

De m/s container in bitwig is heel bruikbaar. Probeer maar eens wat frequenties te boosten van een heel breed stereosignaal. Boost dezelfde frequentie eerst in de M container, en vergelijk dat eens met dezelfde eq maar dan in de S container. Het leuke is dat je ook gekke experimenten kan gaan doen door andere dingen in de containers te gooien. Wat gebeurt er als je chorus of delays in de containers gooit bijvoorbeeld? De bron moet wel al een breed signaal bevatten anders is de S leeg en zit alles in de M bij een mono bron.
 
De m/s container in bitwig is heel bruikbaar. Probeer maar eens wat frequenties te boosten van een heel breed stereosignaal. Boost dezelfde frequentie eerst in de M container, en vergelijk dat eens met dezelfde eq maar dan in de S container. Het leuke is dat je ook gekke experimenten kan gaan doen door andere dingen in de containers te gooien. Wat gebeurt er als je chorus of delays in de containers gooit bijvoorbeeld? De bron moet wel al een breed signaal bevatten anders is de S leeg en zit alles in de M bij een mono bron.

Ik zag een filmpje dat iemand een distortion in de side had gedaan van een bassline. Maar zoals ik het dus begrijp heeft het weinig zin als ik de tool width helemaal dicht draai in bitwig op de bassline en vervolgens een m/s container erachter zet? Of is het dan ook nog interessant om iets in de M te zetten? waar kan ik het beste een M/S container met eq in plaatsen? de subs die ik al mono heb gemaakt, of andere geluiden? of misschien zelfs op de master?
 
Ik zag een filmpje dat iemand een distortion in de side had gedaan van een bassline. Maar zoals ik het dus begrijp heeft het weinig zin als ik de tool width helemaal dicht draai in bitwig op de bassline en vervolgens een m/s container erachter zet? Of is het dan ook nog interessant om iets in de M te zetten? waar kan ik het beste een M/S container met eq in plaatsen? de subs die ik al mono heb gemaakt, of andere geluiden? of misschien zelfs op de master?

Als je geluid mono is, zal je zien dat er alleen geluid uit de M van de m/s container komt (zie de level metertjes in de container). Mono of 0% width is altijd alleen maar mid namelijk. Distortion op de sides van een stereo bassline lijkt me een prima scenario, zo houd je het originele geluid clean en de sides fuzzy. Maar werkt alleen als er dus width in het bronsignaal zit.
Voor mastering wordt het ook vaak gebruikt. Alles wat je op een side verminderd met een eq wordt meer mono.
 
Ik denk dat er een hoop misvattingen zijn over MID SIDE bewerkingen , ook in deze thread. Allereerst de naam zelf al , sommige denken dat je met MID SIDE het midden van je stereo beeld en de zijkanten apart kunt gaan bewerken … NIET DUS ! … Het is niet het midden en de zijkanten maar het SOM en VERSCHIL signaal ! Iets helemaal anders dus … wat dit voor gevolgen heeft vertel ik later …

De MID staat voor het MONO gedeelte ofwel de SOM van het linker en rechter kanaal , verkort L+R . Jawel dit kanaal bevat ALLE informatie van het originele stereo kanaal gesommeerd naar één mono kanaal

De SIDE is het verschil van het Linker met Rechter kanaal , L-R verkort . Als je dit beluistert en begrijpt zul je merken dat hier de luidste signalen diegenen zijn die voor het linker en rechter kanaal 180° in fase gedraaid zjn (reverb tails …) en de geluiden die helemaal links of rechts gepand staan (en die trouwens ook in de MID volop aanwezig zijn ! )

Dit heeft belangrijke gevolgen voor je stereobeeld/panning wanneer je in een MID of SIDE zaken gaat doen op die stereobron.

EQ : Het center maken (mono zoals sommige zeggen) van je laag : Wanneer je je sides gaat highpassen bv. Op 120 Hz schuif je alles onder de 120 Hz naar het midden. Dat is leuk voor een center gepande kickdrum die wat extra stereo info heeft in het laag van een stereo galm ofzo … maar voor bv. de Toms die je van links naar rechts in je stereobeeld gepand hebt niet. Zo krijg je zaken als bv. een floor tom (Lage tom) die ipv bv. rechts gepand nu ook naar het midden schuift. Of wat met een stereo opname van een Piano ? Wanneer er lage toetsen gespeeld worden gaan de lage tonen waarschijnlijk naar het midden verschuiven(de attack waarschijnlijk niet ! ) … dat wil je dus niet bereiken !

Hoe los je dit dan beter op? In het stereo domein zelf … Niks MID SIDE ! In het geval van die kickdrum , die kan je even goed in het laag mono/center maken door bv. de reverb bus of andere stereo effecten te gaan highpassen. Die Floortom kan je beetje laag van weghalen met EQ (maar op hedendaagse mediums hoeft dat toch niet meer ). Als het voor vinyl is dan zal de ervaren mastering engineer hier wel rekening mee houden … dus het laag stereo laten hoeft niet per se slecht te zijn tenzij je hier echt mee aan het overdrijven bent ! Meestal mix je sowieso lagere tonen meer center … zeker in EDM en anders is het zeker een betere zaak om ze in je stereo domein te gaan filteren / eq’en / anders pannen … ipv hier MID SIDE voor te gaan gebruiken.

Met MID of SIDE compressie kan je zelfs nog erger dingen krijgen , zoals bv. een PAD dat links gepand staat waar opeens een soort van autopanner opstaat wanneer je je MID te hard gaat compressen.

Dus MID SIDE is echt niet iets om zomaar eventjes op een steromix te gaan zetten. Het kan als effect op weinig bewegende stereo bronnen gebruikt worden maar besef goed dat je gemakkelijk je panning naar de kloten kan doen …

Als je het wil vergelijken met de MID SIDE stereo opname techniek : hier gebruik je meestal een omni of cardiod mic als MID , die neemt ook AL het geluid op en is zoals ons eerder vernoemde L+R of MONO/SOM signaal. Je kan dit makkelijker begrijpen als je naar de pool diagrammen kijkt van deze stereo opname techniek. Het verschilsignaal/SIDE is hier een figure of 8 microfoon, die effectief een positieve lob heeft en een negatieve. Deze is zoals het eerder beschreven L-R of SIDE sigaal dus.

Om dit MID SIDE signaal terug te vormen naar Stereo gebruik je ook de opstelling zoals de figuur van FLYWEIGHT eerder in deze thread al laat zien , nl. M+S links gepand en M-S rechts gepand …


Op de site van Izotope staat ongeveer hetzelfde en nog veel meer:
https://www.izotope.com/en/learn/8-c...de-mixing.html


En wat extra info hoe die signalen eigenlijk berekend worden:
https://www.soundonsound.com/sound-a...-actually-work
 
bombario bario goede vraag van je. Er gaat voor mij een wereld open.
Mid en side me fx, eq of compressie bewerken.
Maar ook in eurorack. In deze video hoor je hoe breed het kan klinken.

Op 12.39 https://m.youtube.com/watch?v=PYj-WK7cGjs

Tof filmpje! Hier zie je idd mooie toepassingen, verminderen van reverb en wat ik nog niet wist, van een mono effect zoals een phaser toch een stereo sound te maken! Zeker in euro is dat handig. Lijkt me interessant met bbd effecten, filters, wavefolders etc...
 
Back
Top