Gebruik jij mid side processing? Hoe dan?

Ja dat dacht ik ook. Kan alleen dat board miet vinden. Er is naar dat ik weet slechts 1 mid side eurorack module.

The LRMSMSLR takes a stereo input (left and right) then sums them together to create a mid input and creates a signal that's a difference of the two to create a side signal.

Als ik het goed begrijp kun je dus zelf een stereo signaal summen in een mult en dan een inverter gebruiken om de side maken.
Maar hoe maak je dan weer stereo?
 
L+R = Mid
L-R = Side
Dan doe je :
Mid +Side = L+R +(L-R)= 2L
Mid - Side = L+R -(L-R)= 2R

Vergeet niet dat pseudo stereo effecten op de side, in mono wegvallen en sowieso heel kunstmatig klinken .
 
Laatst gewijzigd:
Vergeet niet dat pseudo stereo effecten op de side, in mono wegvallen en sowieso heel kunstmatig klinken .

Hmm dat is wel een lastig side-effect ja....
Ik heb het net even in Bitwig geprobeerd, in de grid zit een stereo split en merge module. Die 2 bij elkaar is precies hetzelfde als die LRMSMSLR module. Testje gedaan met 2 oscillatoren die L/R gepanned zijn een peak filter alleen op de side en dan summen naar mono. Dan valt de hele peak filter idd weg. Eigenlijk logisch ook. Oplossing zou kunnen zijn om ook iets van die filter aan de M toe te voegen, dan klinkt het nog steeds stereo maar ook aanwezig in mono. Leuk testje!
 
Oplossing zou kunnen zijn om ook iets van die filter aan de M toe te voegen, dan klinkt het nog steeds stereo maar ook aanwezig in mono. Leuk testje!

Dan gaat je balans/panning nog altijd verschuiven. Ik denk dat je dan richting allpass filters moet gaan op de side . Zeker voor bv een monospring reverb kan dat denk ik leuke resultaten opleveren. Dan maak je een soort van pseudo stereo springreverb die mono gewoon mono blijft
 
Dat het stereo effect ( side ) weg valt in mono is juist het hele punt.
Dat is bv een probleem bij x y mics. M/s maakt de fase controleerbaar.
je kan dan ook bv 2 compressors of filters gebruiken zonder stereo issues.

Maar goed leuk in eurorack, dan doe je allerlei modulatie die dan in mono niet hoorbaar meer zijn.

Ik will dat met die spring wel eens proberen.

Thanks Toon voor de uitleg
 
Vergeet niet dat pseudo stereo effecten op de side, in mono wegvallen en sowieso heel kunstmatig klinken
Phase cancelling, dat de sides elkaar opheffen, daar moet je wel rekening mee houden idd. Met modulatie werk je het kunstmatige weg.
 
Back
Top