Audio Clipping

andreos

Ouwe rot
Lid sinds
7 juni 2020
Berichten
1.574
Locatie
Europa
Hola Musicfriends,

Op mijn tracks veel te doen over clipping,nu meen ik het gevonden te hebben in onderstaand bericht!

Ik neem op op 32 floating,nu blijkt dat de omzetting soundcloud bijvoorbeeld 24 gebruikt (bij cd zelfs 16,ik weet niet of dat nog gebeurd).
dus volgende keer neem ik op ,op 24 terwijl 32 natuurlijk beter is naar mijn mening.
Heb ik het goed:D


How Bad is Digital Clipping?
Probably not as much as it appears. Simply because a signal has reached or surpassed 0 dBFS in our DAW doesn’t actually mean that it’s distorting. It’s best to rely on your ears for that, and consider the red meter a gentle warning rather than an indicator of anything hazardous to our recording. This is, of course, in regards to our channel faders. If the master fader is consistently lighting up red, it can be become a problem for mixing.

An interesting thing to consider, also, is 32-bit float processing found in many DAWs. At a basic level, 32-bit processing promises more headroom–up to 1680 dB of dynamic range compared to 24-bit’s 144 dB. With that much headroom, surely our signal will never clip, right? Sort of.

With 32-bit float processing, you’ll never clip so long as your audio stays in the DAW. Once your material leaves the DAW and is converted back down to 16- or 24-bit, all bets are off. If 32-bit float’s usefulness seems questionable, then, it’s best to err on the side of caution and stick with 24-bit processing.

Dus zover,graag response:okdan:

groeten van andreos:)
 
Omzetting van 32 bit naar 16 bit veroorzaakt geen oversturing. Dit is alleen maar de resolutie. Een foto die je van 10m (megapixel) naar 3m comprimeert vertoont toch ook niet ineens lelijke overbelichting? Alle MP3s op downloadplatforms als Spotify (e.d.) zijn bv 16bit en ook nog eens gecomprimeerd naar 320 kbs of FLAC.. en allen zonder oversturing.
Wat wel zo is is dat Soundcloud een nogal slechte audio kwaliteit heeft.. helemaal in vergelijk met de bron opname.. ze gebruiken zelfs geen MP3, maar een andere compressie.. moest even zoeken maar dit schijnt 64kbps Opus te zijn.. vandaar die rafelige audio. ;) Maar een file die je van 32 bit comprimeert naar 64kbs Opus gaat niet ineens overstuurd klinken.. wel mist er informatie omdat de resolutie veel lager is. het beste voorbeeld is een gecomprimeerde foto of video..

Wat wel een groot verschil is tussen 16 bit en 32 bit, is dat bij 16 de ruisvloer hoger ligt.. maar ook dit hangt weer af van de analoog naar digitaal omzetter (en vice versa). Je kunt dus met een 32 bit float opnamevolume lager houden en de opname daarna normailiseren zonder dat er drastisch veel ruis ontstaat.. behalve dat van de bron zelf (pre-amp of instrument).
Met sommige HD recorders die nog niet uitgerust waren met 24 bit opname mogelijkheid en het dus in 16 bit moest was het dan ook nog weleens een probleem dat het digitaal ging clippen, omdat je zoveel mogelijk gebruik wilde maken van de 'headroom'. juist door de eigen ruis.
 
Dit gaat niet over opnemen maar over het signaal dat je al digitaal in je daw hebt.
Dus of je je 24 of 16 of 8bits opneemt. Je moet altijd zorgen dat je adc niet clipt want dat klinkt naar.
als je een 32 bit float file hebt en deze versterkt to die helemaal overstuurd. Als je het signaal dan weer omlaag krikt zal het gewoon weer goed klinken.

Wat is je vraag nu precies?
 
Volgens mij kun je het beste deze 3 dingen doen:
- Houd audio in je DAW altijd op 32 bit float. Als je iets opslaat om het later te gebruiken als element in je DAW, ook 32 bit float gebruiken.
- Zet een goede limiter op je master track (ik gebruik Fabfilter Pro-L2 maar wellicht zijn er ook goede gratis of stock limiters. De stock limiter in Ableton zuigt apenballen). De limiter zorgt ervoor dat je signaal niet zal clippen. Plafond op -0,3 dB.
- Exporteer audio voor delen op bijvoorbeeld soundcloud op 16 bit 44.1 KHz dithered op powr-3.

Als je maximale dynamiek zilt behouden de limiter in de gaten houden dat die niets hoeft te doen. Als de limiter wel (ongewenst) uitslaat je ingangssignaal voor de limiter omlaag gooien (kan in de limiter zelf vaak, of anders een utility o.i.d ervoor zetten).
 
- Zet een goede limiter op je master track (ik gebruik Fabfilter Pro-L2 maar wellicht zijn er ook goede gratis of stock limiters. De stock limiter in Ableton zuigt apenballen). De limiter zorgt ervoor dat je signaal niet zal clippen. Plafond op -0,3 dB.

Ik zou dat zeker niet doen.
Omdat dit vaak in slechtere mixes resulteerd.
Gewoon je master fader naar beneden als de boel clipt.
En goed mixen doe je toch met genoeg headroom?

Het is ok om er later een limiter op te zetten maar niet tijdens opname/tracking of mixen.
Idd de stock limiter in ableton zuigt heel erg :)
 
Ik zou dat zeker niet doen.
Omdat dit vaak in slechtere mixes resulteerd.
Gewoon je master fader naar beneden als de boel clipt.
En goed mixen doe je toch met genoeg headroom?

Het is ok om er later een limiter op te zetten maar niet tijdens opname/tracking of mixen.
Idd de stock limiter in ableton zuigt heel erg :)

Omdat Andreos opneemt op 32 bit lijkt mij het heel onwaarschijnlijk dat zijn clipping in de opname zit, zoals jij en MacGyver al terecht hebben opgemerkt. Een limiter gebruiken tijdens de opname is inderdaad niet handig, ik had het over het exporteren van de mix, waar de clipping kan optreden. Als Andreos exporteert op 32 float en Soundcloud de conversie moet doen dan wordt de clipping daar waarschijnlijk veroorzaakt. Door zelf al te converteren naar 16 bit 44.1 KHz met powr-3 haal je dat allemaal onder je eigen controle.
 
Omzetting van 32 bit naar 16 bit veroorzaakt geen oversturing. Dit is alleen maar de resolutie. Een foto die je van 10m (megapixel) naar 3m comprimeert vertoont toch ook niet ineens lelijke overbelichting? Alle MP3s op downloadplatforms als Spotify (e.d.) zijn bv 16bit en ook nog eens gecomprimeerd naar 320 kbs of FLAC.. en allen zonder oversturing.
Wat wel zo is is dat Soundcloud een nogal slechte audio kwaliteit heeft.. helemaal in vergelijk met de bron opname.. ze gebruiken zelfs geen MP3, maar een andere compressie.. moest even zoeken maar dit schijnt 64kbps Opus te zijn.. vandaar die rafelige audio. ;) Maar een file die je van 32 bit comprimeert naar 64kbs Opus gaat niet ineens overstuurd klinken.. wel mist er informatie omdat de resolutie veel lager is. het beste voorbeeld is een gecomprimeerde foto of video..

Wat wel een groot verschil is tussen 16 bit en 32 bit, is dat bij 16 de ruisvloer hoger ligt.. maar ook dit hangt weer af van de analoog naar digitaal omzetter (en vice versa). Je kunt dus met een 32 bit float opnamevolume lager houden en de opname daarna normailiseren zonder dat er drastisch veel ruis ontstaat.. behalve dat van de bron zelf (pre-amp of instrument).
Met sommige HD recorders die nog niet uitgerust waren met 24 bit opname mogelijkheid en het dus in 16 bit moest was het dan ook nog weleens een probleem dat het digitaal ging clippen, omdat je zoveel mogelijk gebruik wilde maken van de 'headroom'. juist door de eigen ruis.

Hola.
dus de clipping zou niet komen door de overzetting:D
volgens bovenstaand bericht wel.
dank voor het meedenken:okdan:
groeten van andreos :)
 
Omdat Andreos opneemt op 32 bit lijkt mij het heel onwaarschijnlijk dat zijn clipping in de opname zit, zoals jij en MacGyver al terecht hebben opgemerkt. Een limiter gebruiken tijdens de opname is inderdaad niet handig, ik had het over het exporteren van de mix, waar de clipping kan optreden. Als Andreos exporteert op 32 float en Soundcloud de conversie moet doen dan wordt de clipping daar waarschijnlijk veroorzaakt. Door zelf al te converteren naar 16 bit 44.1 KHz met powr-3 haal je dat allemaal onder je eigen controle.

Ah ok duidelijk. Maar in dat geval kan hij nog steeds de boel wat zachter zetten.
verder natuurlijk geen issue voor een limiter na het mixen.
 
De clipping waar het in andere topics overging, sloeg (volgens mij) op een vocaal die te hard wordt opgenomen.

Oplossing is dan ook relatief simpel. Vocaal opnieuw opnemen en ervoor zorgen dat die dan niet clipt.
 
Dit gaat niet over opnemen maar over het signaal dat je al digitaal in je daw hebt.
Dus of je je 24 of 16 of 8bits opneemt. Je moet altijd zorgen dat je adc niet clipt want dat klinkt naar.
als je een 32 bit float file hebt en deze versterkt to die helemaal overstuurd. Als je het signaal dan weer omlaag krikt zal het gewoon weer goed klinken.

Wat is je vraag nu precies?

Hola flyweicht.
dank je wel:okdan:
dat was mijn vraag.
kwam de clipping door overzetting .dus volgens jullie niet.
ik gebruik nu wel de limiter op

het eind.
en schijnt de clipping over te zijn
in mijn andere post

groeten van andreos
 
Ah ok duidelijk. Maar in dat geval kan hij nog steeds de boel wat zachter zetten.
verder natuurlijk geen issue voor een limiter na het mixen.

De clipping waar het in andere topics overging, sloeg (volgens mij) op een vocaal die te hard wordt opgenomen.

Oplossing is dan ook relatief simpel. Vocaal opnieuw opnemen en ervoor zorgen dat die dan niet clipt.

Uiteraard, gewoon de fader wat naar beneden en zorgen dat het niet clipt is de eenvoudigste oplossing. Mijn opmerkingen waren dus ook vooral voor wanneer je de fader niet naar beneden wil of kan doen.

Een opname op 32 bit float kan eigenlijk niet clippen, of de mic-pre of adc moet rot zijn.
 
Plafond op -0,3 dB.

Het hangt af wat je ermee doet, maar dit kan aan de krappe kant zijn. Voorbeeld, heb het gehad met wav-bestanden waarbij ik met Audition ook zo'n marge nam. Daarna omgezet naar mp3 (LAME-encoder) en het bleek dat de pieken na conversie hoger zijn dan in het origineel. Na wat experimenten met verschillende wavs bleek dat na conversie de pieken in de mp3 soms ca. 0.5dB hoger liggen, in een enkel geval zelfs nog wat meer want het hangt kennelijk af van het soort audio-materiaal. Kan zijn dat zoiets ook kan gebeuren bij conversie naar andere formaten, misschien ook wat men online doet als je daar je materiaal upload.
 
Het hangt af wat je ermee doet, maar dit kan aan de krappe kant zijn. Voorbeeld, heb het gehad met wav-bestanden waarbij ik met Audition ook zo'n marge nam. Daarna omgezet naar mp3 (LAME-encoder) en het bleek dat de pieken na conversie hoger zijn dan in het origineel. Na wat experimenten met verschillende wavs bleek dat na conversie de pieken in de mp3 soms ca. 0.5dB hoger liggen, in een enkel geval zelfs nog wat meer want het hangt kennelijk af van het soort audio-materiaal. Kan zijn dat zoiets ook kan gebeuren bij conversie naar andere formaten, misschien ook wat men online doet als je daar je materiaal upload.

Zeker, inter sample peaks kunnen ervoor zorgen dat je boven het gestelde plafond uitkomt. -1 dB kun je ook nemen als je zeker wilt zitten, of je hoort dat -0,3 niet voldoende is. En Normalizing moet je dan ook uitzetten.
 
Het hangt af wat je ermee doet, maar dit kan aan de krappe kant zijn. Voorbeeld, heb het gehad met wav-bestanden waarbij ik met Audition ook zo'n marge nam. Daarna omgezet naar mp3 (LAME-encoder) en het bleek dat de pieken na conversie hoger zijn dan in het origineel. Na wat experimenten met verschillende wavs bleek dat na conversie de pieken in de mp3 soms ca. 0.5dB hoger liggen, in een enkel geval zelfs nog wat meer want het hangt kennelijk af van het soort audio-materiaal. Kan zijn dat zoiets ook kan gebeuren bij conversie naar andere formaten, misschien ook wat men online doet als je daar je materiaal upload.

ik gebruik nu standaard: -1dB true peak. als absolute max. hoef niet eens een limiter, of een stealth limiter gebruiken soms..
die -1dB, maakt echt niet uit voor hoe hard het klinkt... en is veilig voor alle media, lijkt me.

en gebruik true peak, die toont ook interpolatie peaks (niet echt precies uitgedrukt, maar goed..).
 
Zeker, inter sample peaks kunnen ervoor zorgen dat je boven het gestelde plafond uitkomt. -1 dB kun je ook nemen als je zeker wilt zitten, of je hoort dat -0,3 niet voldoende is. En Normalizing moet je dan ook uitzetten.

normalizing, ik snap zelf niet waarom mensen dat doen, al ben ik een misbruiker van normalizing geweest, 22 jaar gelee... och ja, soms gebruik ik het, wanneer het echt nodig, maar dan voor een source, een sample. en dan nog beperkt, niet tot -1dBFS. of simpelweg LUFS normalizing, heel soms. is dat de juiste term?
 
Zeker, inter sample peaks kunnen ervoor zorgen dat je boven het gestelde plafond uitkomt. -1 dB kun je ook nemen als je zeker wilt zitten, of je hoort dat -0,3 niet voldoende is. En Normalizing moet je dan ook uitzetten.

Ik kwam erachter dat het met -0.8dB het in alle gevallen (tenminste met de audio wat ik toen probeerde) wel goed gaat. Dan is -1dB inderdaad niet gek om op safe te spelen.

die -1dB, maakt echt niet uit voor hoe hard het klinkt... en is veilig voor alle media, lijkt me.

Kan zijn dat zelfs dit nog niet in alle gevallen genoeg is, met name DAC's in wat oudere consumentenelektronica gaan niet goed om met data wat net onder het plafond ligt. Als het in de buurt komt kan zo'n DAC gaan clippen. Dan moet je er nog 'ns 0.5dB ofzo af halen.
 
Ik kwam erachter dat het met -0.8dB het in alle gevallen (tenminste met de audio wat ik toen probeerde) wel goed gaat. Dan is -1dB inderdaad niet gek om op safe te spelen.



Kan zijn dat zelfs dit nog niet in alle gevallen genoeg is, met name DAC's in wat oudere consumentenelektronica gaan niet goed om met data wat net onder het plafond ligt. Als het in de buurt komt kan zo'n DAC gaan clippen. Dan moet je er nog 'ns 0.5dB ofzo af halen.

ja dat kan wellicht kloppen, ik lees veel over dit soort dingen (en allerlei andere zaken), ik dacht dat -1dB, ook voor cd-spelers goed genoeg was. true peak dan, inter sample peaks inderdaad, die worden geïnterpoleerd. (en lang nog een ekspert, maar ik leer voldoende, en het gaat in mijn tempo..)

ik heb geen oude DAC's, ik speel via relatief moderne DAC's, behalve die van mijn cd-speler. zou eens moeten testen, die is 30 jaar oud, en nog steeds perfekt.
 
Hola.
dus de clipping zou niet komen door de overzetting:D
volgens bovenstaand bericht wel.
dank voor het meedenken:okdan:
groeten van andreos :)

Exporteer de audio voortaan gewoon op 16 bit als je aan de Soundcloud conversie twijfelt. Ik deed dat sowieso altijd al.. scheelt ook weer de helft wachten bij het uploaden. ;)

Ik weet niet welk DAW je gebruikt maar in Cubase heb je een peakmeter op de masterbus.. dan kun je achteraf precies hoeveel de audio boven of onder de 0db zit.
 
bedoel je dat je exporteert op 32 bit floating of dat je je vocalen opneemt daarin? het leek namelijk vooral aan het opnemen van je zang te liggen, als je je record input niet te hoog hebt zou je geen clipping moeten hebben. een zang heeft veel pieken in volumes.
 
Ik krijg het idee dat Andreos niet helemaal begrijpt wat clipping is. Of zie ik dat verkeerd andreos?
Hoe je het kan herkennen is eigenlijk heel simpel: zodra je geluid begint te vervormen/oversturen/kraken en boven de 0dB uitkomt op een dB meter dan zit je in de problemen (tenzij je het heel bewust doet). Zorg dan dat het volume op de BRON zachter gaat. Als het vocalen zijn dan zorg je dat je het volume van dat wat je opneemt minder hoog is, waardoor er niets meer in het rood gaat. Als het een softsynth is dan zorg je dat je dat volume omlaag haalt.

Houdt in gedachten dat het bijna niet mogelijk is om opgenomen vervorming/clipping te fixen, maar dat te zachte geluiden gemakkelijk te fixen zijn tijdens het mixen. Dus beter een te zacht signaal opnemen dan een te hard.

Hoop dat je daar wat aan hebt. :)
 
Back
Top