Muziek Filosofie

Ik wil gewoon dat de mensen mijn liedjes mooi vinden... meer niet eigenlijk...

De mensen? Alle 7 miljard?

Dat bedoelde ik met motivatie. Bepaal voor jezelf wie je wilt dat je doelgroep is. Het heeft (denk ik) weinig zin om Schlagers te zingen en te verwachten dat je geboekt wordt voor Thunderdome (bestaat het nog?).
 
Goh ik heb het hier toch ook al meegemaakt maar omdat het zeer goed bedoeld was ga ik geen namen of voorbeelden noemen. Dat maakt niet uit. Het was op dit forum zeker goed bedoeld.

Je track qua inhoud veranderen? Sorry Jimmy, dan denk ik echt dat je dingen verkeerd interpreteert.
 
Misschien interpreteer je de bedoelingen van mensen die reageren op je tracks iets te letterlijk? Dit is nogal een aparte groep mensen met gedeelde interesses, vooral geluidstechniek en alles wat daar bij hoort en dit is de plek waar we daar over met elkaar kunnen kletsen. Dus als je hier een stuk muziek laat horen, maakt niet uit hoe goed het al is, is het eerste waar iedereen over begint wat er anders kan. Ik vind dit een heel leuk en leerzaam proces. Maar je moet oppassen alle suggesties te serieus te nemen.
Als je hier een top-productie uit een professionele studio zou laten horen zou er denk ik nog steeds gefilosofeerd worden over hoe het beter of in ieder geval anders kan. En zo reageert men hier op alle tracks. Voel je vrij om de suggesties op te pikken waar je op dat moment wat mee kan en de dingen die je niet nuttig vind te laten liggen. Ik denk niet dat iemand hier daar een probleem mee heeft. En als dat wel zo is dan is dat hun probleem. Zoals je al zei, het is jouw track.
Uiteindelijk is het denk ik vaak nuttiger niet te lang aan een track te rommelen die al 'af' is. Vaak wordt deze er niet beter van. Maar ideeen en suggesties kan je wel meenemen naar de volgende track.

Het kan ook helpen om vantevoren aan te geven waar je nog niet tevreden over bent en waar je feedback over wil hebben.

Uiteindelijk zijn we hier om van elkaar te leren. Niet om elkaar te vertellen hoe onze muziek moet klinken.
 
Goh ik heb het hier toch ook al meegemaakt maar omdat het zeer goed bedoeld was ga ik geen namen of voorbeelden noemen. Dat maakt niet uit. Het was op dit forum zeker goed bedoeld.

Het maakt je wel uit. Anders was je dit topic niet begonnen. En had je het niet in een aantal posts benoemd.

Uit één van je posts in deze thread maak ik op dat jouw muziek een weerspiegeling is van je innerlijke zelf (mijn interpretatie van jouw woorden). Ik kan mij indenken dat als je het werkelijk zo ziet én ervaart, dat jij kritiek/advies ervaart als een "aanval" op jouw "innerlijke zelf". Oftewel jouw persoon(lijkheid).

Je track wordt "beoordeeld", niet jij!

En ja, misschien wordt je "persoonlijkheid" wel beoordeeld op hoe jij op reacties reageert. (En ja, dat kan voor een ieder op dit forum gelden).
 
Misschien interpreteer je de bedoelingen van mensen die reageren op je tracks iets te letterlijk? Dit is nogal een aparte groep mensen met gedeelde interesses, vooral geluidstechniek en alles wat daar bij hoort en dit is de plek waar we daar over met elkaar kunnen kletsen. Dus als je hier een stuk muziek laat horen, maakt niet uit hoe goed het al is, is het eerste waar iedereen over begint wat er anders kan. Ik vind dit een heel leuk en leerzaam proces. Maar je moet oppassen alle suggesties te serieus te nemen.
Als je hier een top-productie uit een professionele studio zou laten horen zou er denk ik nog steeds gefilosofeerd worden over hoe het beter of in ieder geval anders kan. En zo reageert men hier op alle tracks. Voel je vrij om de suggesties op te pikken waar je op dat moment wat mee kan en de dingen die je niet nuttig vind te laten liggen. Ik denk niet dat iemand hier daar een probleem mee heeft. En als dat wel zo is dan is dat hun probleem. Zoals je al zei, het is jouw track.
Uiteindelijk is het denk ik vaak nuttiger niet te lang aan een track te rommelen die al 'af' is. Vaak wordt deze er niet beter van. Maar ideeen en suggesties kan je wel meenemen naar de volgende track.

Het kan ook helpen om vantevoren aan te geven waar je nog niet tevreden over bent en waar je feedback over wil hebben.

Uiteindelijk zijn we hier om van elkaar te leren. Niet om elkaar te vertellen hoe onze muziek moet klinken.

Bedankt voor deze uitleg, nu begrijp ik het beter.
 
Het maakt je wel uit. Anders was je dit topic niet begonnen. En had je het niet in een aantal posts benoemd.

Uit één van je posts in deze thread maak ik op dat jouw muziek een weerspiegeling is van je innerlijke zelf (mijn interpretatie van jouw woorden). Ik kan mij indenken dat als je het werkelijk zo ziet én ervaart, dat jij kritiek/advies ervaart als een "aanval" op jouw "innerlijke zelf". Oftewel jouw persoon(lijkheid).

Je track wordt "beoordeeld", niet jij!

En ja, misschien wordt je "persoonlijkheid" wel beoordeeld op hoe jij op reacties reageert. (En ja, dat kan voor een ieder op dit forum gelden).

Ik ben nochtans zeer voorzichtig...
 
Ik wil gewoon dat de mensen mijn liedjes mooi vinden... meer niet eigenlijk...

Dat is een mooi uitgangspunt, maar ook heel moeilijk. Talloze producers die graag zouden willen dat ze daar de formule voor hadden gevonden, zodat ze exact de nummers kunnen maken die daaraan voldoen. Beter is:


(...) zou het plezier voorop moeten staan. Dus gewoon lekker doen wat je ligt

En:

(...) Het gaat om de tracks die ik zelf maak waar een progresssie in zit. Het word steeds een stukje beter en geniet van de werelden die ik creeer.

Vooral die laatste woorden zijn belangrijk, denk ik. In alle kunsten gaat het om het creëren van een wereld zoals je die ziet door je eigen, artistieke lens. Mensen die aanvoelen dat jouw werk op die manier tot stand komt, daar springt de vonk over dat ze jouw werk mooi vinden.
 
Maar zoals je kan zien heb ik op dat vlak al veel meegemaakt. Ik probeer daarom zo voorzichtig mogelijk te zijn in mijn eigen idee over de dingen te zeggen... eigenlijk om het dwaas te zeggen kan je bijna zeggen dat ik op andere forums een trauma heb opgelopen hieromtrent.

Hola Jimmy,

Gewoon doorgaan,en sommige adviezen meenemen:okdan:
En nergens te zwaar aan tillen,en lekker eigenwijs blijven,dat zijn mooie eigenschappen die de meeste burgers niet hebben!
En op dit FORUM zijn ze echt aardig voor je:luv:

Groeten van andreos:)
 
Ik weet het wel, ik denk dat ik meer dan genoeg heb gezegd dat het altijd goed bedoeld is... Ik ben bang dat ik compleet mis begrepen word. Ik ga het hier dan ook bij laten.
Ik begrijp nu dat ookal geven ze advies dat niet wilt zeggen dat je track slecht is (dankzij 4-tek zijn uitleg).
Dat is al dat ik moest weten.
 
Jimmy, ik produceer al meer dan 15 jaar en nog iedere dag ben ik "gefrustreerd" dat ik dingen niet kan... bvb goed equalizen en masteren, noten plaatsen, enz... Gun jezelf tijd. En ja, ik heb al een paar keer gezegd dat je tracks mooi zijn. En nu ga ik zwijgen :bekdicht:

:okdan:
 
Jimmy, ik produceer al meer dan 15 jaar en nog iedere dag ben ik "gefrustreerd" dat ik dingen niet kan... bvb goed equalizen en masteren, noten plaatsen, enz... Gun jezelf tijd. En ja, ik heb al een paar keer gezegd dat je tracks mooi zijn. En nu ga ik zwijgen :bekdicht:

:okdan:

Sorry Gloomy, je hebt van in begin me inderdaad goed gesteund. Je hebt dus helemaal niets verkeerds gedaan als je het gevoel moest hebben dat ik dat denk.
 
Het is ook wel belangrijk om wat eelt op je ziel te kweken als je je pareltjes loslaat in de boze buitenwereld ... Mensen hebben nu eenmaal snel een mening over dingen en zijn niet bang die te spuien. Zeker op het internet waar het contact vluchtig en veelal anoniem is zal lang niet iedereen rekening houden met het feit dat je je hele ziel en zaligheid en veel tijd hebt gestoken in iets moois om het vervolgens af te serveren als rotzooi omdat het niet in hun straatje past, je kop hun niet aanstaat of omdat ze het gewoon leuk vinden ergens tegenaan te trappen. Iets waar ik me zelf overigens ook wel meer dan eens aan bezondigd heb, stoute Nap.
 
Hahaha Nap XVintage 8) Me like.

Zodra je meer ervaring krijgt met tracks maken weet je ook meer waar je naar toe wilt.
Dan zul je je ook minder persoonlijk aangevallen voelen.
Toen ik hier lang geleden tracks posten waren er een groot deel van de mensen erg behulpzaam. Maar er waren ook wat azijn pissers.
Dat trok ik vroeger veel slechter en nu doet het me vrij weinig.
Totdat ik tracks met mijn eigen zang erin ging posten. Daar was ik nog niet comfortabel mee.
Nu inmiddels wel.

Je kunt jezelf afvragen waarom je hier tracks post.
Als dit voor potentiele luisteraars is of omdat je je tracks wil verbeteren.
Denk dat dit niet de juiste plek is om fans te maken maar als klank boord en school om je producties te verbeteren zit je hier wel goed.

Anyhow ik vind het leuk dat je hier op synthforum bent en tracks deelt.

Cheers Tim
 
Soms vraag ik me af, in hoeverre moet ik naar anderen luisteren?
Wat willen anderen?

Willen anderen iets origineels, of iets dat alreeds gecreeërd is?
Willen zij de normen handhaven die de muziek in hedendage overheerst?
Of zoeken zij naar iets nieuws?

Het is een vraag die men gedachten beheerst, want merenmaals, lijkt mij,
dat wat ik breng, niet aan de normen voldoet.

Moet dat dan?

Waar is het nieuwe, waar is de toekomst?
Als iedereen zich enkel fixeert, op het heden.

Jouw vraag is niet eenduidig te beantwoorden, denk ik. Als de anderen tips geven hoe je mix beter kan zijn, je stereobeeld verbeterd kan worden etc, dan kan het nuttig zijn om die raad ter harte te nemen. Je wordt er met de hulp van anderen beter door worden, je ervaring groeit. Hetzelfde resultaat zou je ook misschien op je eigen bereiken maar dan zal het veel langer duren. In dat opzicht lijkt het me dus nuttig om te luisteren.

Als het gaat over de indeling van de compositie en de algemene structuur, hangt het veelal van verschillende criteria af. Raken de kritiekpunten je, snap je ze? Dan zou ik er persoonlijk ook naar luisteren en kijken of je het in die richting aan kan passen zodat het minder langdradig of juist rustiger ... klinkt. Heb je echter het idee dat die raadgevingen totaal niet met jouw mening overeen stemmen, dan leg je ze gewoon naast je neer toch?

Je laat duidelijk merken dat je plezier beleeft aan het componeren. Dat is mijn ogen het allerbelangrijkste criterium voor deze hobby: er zelf plezier aan beleven. In tweede instantie is het leuk meegenomen wanneer mensen je werk erkennen. In heel veel gevallen lukt dat niet en dan kan ik aannemen dat je dat soms kan teleurstellen. Ik ervaar dit met mijn eigen werk ook ... ik zit gemiddeld een maand aan een stuk bezig, héél gedetailleerd, uitzoeken van progressies en melodieën die mooi samenvallen of mekaar aanvullen, aandacht besteden aan de mix, proberen emotie te verwerken etc. De eindresultaten worden op die manier een reflectie van mijn eigen karakter. En dan worden ze gepost en komen er weinig reacties. Je kan dat als teleurstellend ervaren maar als je dan bedenkt dat er toch ook altijd positieve reacties worden gepost, dan weet je dat je die mensen toch geraakt hebt. En dat is dan voor mij voldoende om te weten dat ik daar toch in geslaagd ben. Probeer de reacties op je eigen werk ook eens op die manier te bekijken. Dan krijg je een heel ander invalspunt.

Ik bedenk me ook wel dat ik zelf het grote voordeel heb gehad om op 13 jarige leeftijd in 1981 met synths begonnen te zijn. Toen was de hardware zodanig duur dat ik verplicht was om heel klein te beginnen en heel lang klein bezig te blijven. Daardoor ben ik heel langzaam geëvolueerd in allerlei syntheses en heb ik ook rustig de tijd gekregen om me te verbeteren in volumebalansen en dergelijken. In veertig jaar tijd is de studio dan verder en verder uitgegroeid net zoals de ervaring om ze onder controle te houden.
Tegenwoordig kan je makkelijk en goedkoop in heel korte tijd talloze softwaresynths, DAW's etc aanschaffen. Dat is leuk en uitdagend maar tegelijkertijd is er ook het vervelende neveneffect dat je plots héél veel nieuwe dingen op korte tijd onder de knie moet krijgen. En ik kan me inbeelden dat dit eerder ontmoedigend kan werken dan wel bevorderend. Wat ik persoonlijk ook een nadeel van die situatie vind is dat je nogal snel geneigd bent om alle individuele stappen zelf proberen te doen. Ik bedoel daarmee een song componeren, zelf mixen, zelf opnemen, zelf masteren. In deze moderne tijden wordt ook dikwijls gedaan alsof dat de meest normale zaak van de wereld is maar is het dat wel?
De grote popklassiekers zijn meestal geproduceerd door verschillende groepen mensen. Muzikanten en songwriters namen het muzikale deel voor hun rekening. De mix werd dikwijls gedaan door één of meerdere mixing engineers, mastering soms door een ander team ... ga dan maar eens na hoeveel mensen met hun eigen specifieke expertise aan een nummer mee werkten. En dan zouden wij dit allemaal in ons eentje ook aan kunnen? Sommigen zullen die kwaliteiten wel hebben maar het merendeel van ons behoren toch niet echt tot die categorie.
Persoonlijk hou ik me bv niet bezig met mastering. Ik zorg wel dat de mix met EQ zo goed mogelijk zit maar ik blijf af van compressie, limiting etc. Ik zorg ervoor dat de mix nergens digitaal clipt (dat is ook de reden waarom mijn songs meestal zo "stil" opgenomen zijn) en als het ooit zou uitgebracht worden, zullen mijn werken wel door een kundig mastering engineer gemasterd worden.

Om af te ronden: wees in ieder geval absoluut zeker van je kwaliteiten. Ik merk continu dat je worstelt met je eigenbeeld. Dat is absoluut niet nodig. Wat jij doet is helemaal niet zo vanzelfsprekend, hoor. Jouw klassiekere werk is echt wel indrukwekkend en ik doe het je verre van na. Je meer dance gerichte werk vind ik wat minder maar dat is eerder omdat die stijl helemaal niet mijn ding is. Maar dat zegt dus niets over jouw kunde en fantasie om dergelijke dingen te bedenken. Dus kop op Jimmy en doe vooral verder zoals je bezig bent.

:okdan:

Danny
 
Het klinkt mij in de oren alsof je hetgeen anderen over jouw muziek zeggen te groot en te belangrijk maakt. Misschien iets meer een middenweg kiezen, luisteren naar zinvolle tips, onzinnige (negatieve) reacties negeren. :beard:

Ja ik had altijd het idee dat mijn nummers niet goed klonken. Dat ze slecht waren.
Dat komt vooral door wat er in het verleden gebeurt is in andere forums...
zo had ik daar, omdat ik hier toch redelijke goeie comments kreeg, nog eens een nummer gedeeld namelijk dat van de mad scientist.

Ik kreeg daar de commentaar dat het klonk alsof je naast een jet engine stond of bij 20 wenende babies...
Op dat forum hebben ze me echt gekraakt en mja, ik neem dat nu mee vrees ik...
 
Ik kreeg daar de commentaar dat het klonk alsof je naast een jet engine stond of bij 20 wenende babies...
Op dat forum hebben ze me echt gekraakt en mja, ik neem dat nu mee vrees ik...

Als ze dat daar beweren impliceert het dat ze zelf naast een jet engine of 20 blèters hebben gestaan. Anders weten ze niet hoe dat klinkt. Dus als ze dat hebben ervaren, kunnen ze gewoon niet horen hoe jouw muziek klinkt want dan zijn ze doof 8).
Als je op dat forum zo gekwetst wordt (en dat is helemaal niet verwonderlijk want dergelijke commentaren geef je gewoon niet), dan zou ik die webstek gewoon verlaten, toch? Het lijkt me nou niet echt het geval dat je daar feedback krijgt waarmee je iets kan. Dan kan je beter hier verblijven maar dan wel best de negatieve bagage van de andere fora overboord kieperen zodat je open kan staan van de goedbedoelde commentaren :okdan:.

:engel:
Danny
 
Back
Top