X

Muziek Filosofie

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Jason31
    replied
    Ik doe gewoon beide, ik maak liedjes die ik zelf graag wil horen en waar ik me het meest op kan uitleven, en ik presenteer een bestaand genre waarin nou eenmaal een bepaalde formule zit, maar ik vind het juist ook leuk, en een hele opgave, om daarin tussen de lijntjes te blijven, anderen willen geen rare twists horen, tenzij je progressieve rock maakt oid.

Een reactie schrijven:

• mcdjan007
    replied
    Natuurlijk doet de mening van anderen je wat. Ook al maak je muziek puur voor jezelf en als hobby. Iedereen heeft behoefte aan erkenning, er toe doen, onderdeel uitmaken van het leven. Als er 1 muziekant is die nooit zijn muziek aan een ander heeft laten horen uit eigen beweging voor een beetje bevestiging mag die zich kenbaar maken. Uiteindelijk wordt je zelfbeeld gevormd door je omgeving, wat mensen van je vinden..maar wat vaak op de loer ligt: invullen wat anderen van je vinden. Dit geld dus ook voor wat je doet, muziek maken in dit geval. En toch ben je uniek, niemand heeft jouw drive, jouw feel en jouw creatieve uitingen. Gebruik deze en laat ze groeien door feedback van anderen. Je kan jezelf uitroepen tot de King of Pop, queen of soul of beste Dance act 2020 maar dat is toch eigenlijk een zaak voor de massa. Als je opnames hebt of maakt die voldoen aan jouw behoefte en dus een gat opvullen in alle miljoenen track op aarde dan heb je toch wel ff wat bereikt niet? En om eens flink te relativeren: willekeurige feedback op het gros van het aanbod in de muziek van “top musici” is SKIP next.

Een reactie schrijven:

• ProgHead
    replied
    Voor de duidelijkheid: ik ben er zelf helemaal geen voorstander van dat mensen zich in hun muziek-hobby aanpassen om maar bij het grote publiek in de smaak te vallen. Het is meer zo dat ik dat als de prijs zie die je moet betalen als je per se (groot) succes wilt hebben. Voor kleinere muziekgenres geldt dat minder, omdat je daaronder meestal wel iets kunt vinden dat je ook zelf al leuk vindt. Kortom: staar je niet blind op succes, maar geniet gewoon van waar je mee bezig bent en van wat je leuk vindt om te doen.
    Laatst gewijzigd door ProgHead , 6 oktober 2020, 16:01.

Een reactie schrijven:

• JohnDoe35
    replied
    Originally posted by sinew1958 View Post
    Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek (...) Wat kan ik.
    Ja, dat is een goede vraag. En ook: wat kan ik niet. Als ik heel goed viool zou kunnen spelen, wat dus niet het geval is, denk dat ik veel minder behoefte had om aan knoppen te draaien van elektronische apparaten. Dan veel spelen, zoals dit bijvoorbeeld. En proberen om zelf wat composities te schrijven.

Maar het voordeel van elektronische muziek is dat de focus wat minder ligt op speltechniek in de traditionele zin, het is verschoven naar vaardigheden om met technologie een muzikaal idee gestalte te geven. Dat heeft het muzikale universum vergroot, meer mogelijkheden om iets te doen met de vaardigheden die je wel hebt, in vergelijking met vroeger.

Een reactie schrijven:

• krautrock1958
    replied
    Originally posted by sinew1958 View Post

Ik weet niet.Jezelf aanpassen voor degene die een bepaalde soort muziek graag horen?Er zijn zoveel muziekstijlen.Waar ga je beginnen?Als veel mensen graag klassieke muziek horen, ga je dan in die richting?Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek en daar begint het schoentje al te wringen.
    Denk dat al veel afhankelijk is in kennis,kunde,wat hoor ik graag, wat kan ik ,is wat ook het genre gaat worden.In de loop der jaren kan en kun je je genre veranderen of in verbeteren.
    Ik weet niet of je dat bedoelde van aanpassen, maar dit is ook iets om over na te denken.Wat kan ik.
    Ja precies, wat kan je wel en wat kan je niet?
    Zelf denk ik dat waar je goed in bent dat je dat ook het leukst vind om te spelen, voor de een is dat klassiek, de ander pop of jazz of wat dan ook.
    Als je gaat proberen datgene te doen wat niet het meest natuurlijk is maar alleen wordt ingegeven door de gedachte dat je misschien een hit scoort of wat dan ook dan denk ik dat op den duur dat zich gaat wreken.
    Muziek maken net als elke andere hobby doe je voor je plezier uiteindelijk of je moet studiomuzikant zijn, in een orkest je brood verdienen of een top 40 bandje voor feesten en partijen of zo, dan is het werk en zit je in je vrije tijd in een bandje of zit je op je zolderkamer gewoon maar wat te frutselen.
    Natuurlijk is het wel goed om als het binnen je vermogen ligt en in de stijl die je leuk vindt om tips en trucs van anderen of van youtube te bestuderen en te gebruiken als je daardoor een beter resultaat krijgt, dat is gewoon een leerproces.

Een reactie schrijven:

• sinew1958
    replied
    Originally posted by ProgHead View Post
    Als het je hobby is moet je helemaal niets! Maar als je wilt dat bepaalde groepen mensen je muziek goed vinden zul je je moeten aanpassen.
    Ik weet niet.Jezelf aanpassen voor degene die een bepaalde soort muziek graag horen?Er zijn zoveel muziekstijlen.Waar ga je beginnen?Als veel mensen graag klassieke muziek horen, ga je dan in die richting?Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek en daar begint het schoentje al te wringen.
    Denk dat al veel afhankelijk is in kennis,kunde,wat hoor ik graag, wat kan ik ,is wat ook het genre gaat worden.In de loop der jaren kan en kun je je genre veranderen of in verbeteren.
    Ik weet niet of je dat bedoelde van aanpassen, maar dit is ook iets om over na te denken.Wat kan ik.

Een reactie schrijven:

• ProgHead
    replied
    Originally posted by Disharmonic View Post
    Waarschijnlijk is het omgekeerde in veel gevallen ook waar: er zullen altijd mensen zijn die wel kunnen waarderen wat je doet. Misschien niet veel, maar toch. Merzbow heeft ook fans.
    Moest het even opzoeken wie dat is. ;-)

De moraal hier is dat je gewoon je eigen weg kunt kiezen, en dan zie je vanzelf wat voor publiek daarvoor is. Tenzij je per se de grote massa wilt plezieren, maar dan wordt het heel moeilijk nog je eigen ding te doen.

Overigens ben ik niet van mening dat je domweg alle negatieve commentaar zou moeten negeren: alleen dat negatieve (en positieve) commentaar dat irrelevant is voor het soort muziek dat je wilt maken verdient het te worden genegeerd.
    Laatst gewijzigd door ProgHead , 15 september 2020, 19:17.

Een reactie schrijven:

• JohnDoe35
    replied
    Originally posted by ProgHead View Post
    (...) Er zullen altijd wel mensen zijn die wat je doet afkeuren. (...)
    Waarschijnlijk is het omgekeerde in veel gevallen ook waar: er zullen altijd mensen zijn die wel kunnen waarderen wat je doet. Misschien niet veel, maar toch. Merzbow heeft ook fans.

Een reactie schrijven:

• krautrock1958
    replied
    Originally posted by JimmyEyckmans View Post
    Ik wil gewoon dat de mensen mijn liedjes mooi vinden... meer niet eigenlijk...
    Lijkt me erg lastig hoor, dat veronderstelt dat je dit afdwingt of controle hebt over andere mensen hun smaak?
    Ik denk dat juist door het zo stellig te brengen dat je wilt dat mensen je liedjes mooi vinden dit al een recept is voor teleurstelling, niet de hele wereld zal je vriend zijn hoe graag je dit ook wilt.
    Of neem ik dit te letterlijk en bedoel je eigenlijk te zeggen dat je het leuk vind als mensen naar je muziek luisteren en voor de rest helemaal geen reaktie geven?
    In dat geval dan kan je beter zeggen als je een track post dat je geen reaktie wilt.
    Ikzelf en de anderen vinden het leuk als forumleden op de muziek die gepost wordt een reaktie geven en als mensen positief zijn streelt dat je ego natuurlijk maar tegelijkertijd kan het ook gebeuren dat er minder leuke reakties tussen zitten.
    Zoals sommigen waaronder mijzelf al gezegd hebben, waardeer het dat mensen de tijd en moeite nemen om je muziek te beluisteren en eventueel een reaktie daar over geven, en een reaktie waar je helemaal niets mee kunt die negeer je.
    Maar pas op dat je een minder leuke reaktie je erg persoonlijk aantrekt want dat is een recept voor tobben of slapeloze nachten, het is tenslotte maar de mening van een ander en dat is iets buiten jou en zeker iets waar je geen controle over hebt.

Een reactie schrijven:

• ProgHead
    replied
    Als het je hobby is moet je helemaal niets! Maar als je wilt dat bepaalde groepen mensen je muziek goed vinden zul je je moeten aanpassen. Niet als een moreel gebod, maar als feitelijke voorwaarde voor succes. Iets maken wat "de mensen" (dat is: iedereen) goed of mooi vinden is onmogelijk. Er zullen altijd wel mensen zijn die wat je doet afkeuren.

Mijn oplossing: ik trek mij alleen die kritiek aan van mensen die in hun oordeel uitgaan van uitgangspunten of van een muzieksmaak die ik ook zelf deel. Wie dat zijn ontdek ik vanzelf door regelmatig de berichtjes op dit forum te lezen. Wat gepast is in het ene genre hoeft dat immers niet te zijn in een ander genre. En men kan er desgewenst zelfs voor kiezen maling te hebben aan genres, of daar creatief mee te spelen. Aan welke kritiek iemand iets heeft hangt dus niet enkel van de inhoud van die kritiek af maar ook van de opvattingen en smaak van zowel de criticus en de bekritiseerde.

Een reactie schrijven:

• Danny
    replied
    Ik kreeg daar de commentaar dat het klonk alsof je naast een jet engine stond of bij 20 wenende babies...
    Op dat forum hebben ze me echt gekraakt en mja, ik neem dat nu mee vrees ik...
    Als ze dat daar beweren impliceert het dat ze zelf naast een jet engine of 20 blèters hebben gestaan. Anders weten ze niet hoe dat klinkt. Dus als ze dat hebben ervaren, kunnen ze gewoon niet horen hoe jouw muziek klinkt want dan zijn ze doof .
    Als je op dat forum zo gekwetst wordt (en dat is helemaal niet verwonderlijk want dergelijke commentaren geef je gewoon niet), dan zou ik die webstek gewoon verlaten, toch? Het lijkt me nou niet echt het geval dat je daar feedback krijgt waarmee je iets kan. Dan kan je beter hier verblijven maar dan wel best de negatieve bagage van de andere fora overboord kieperen zodat je open kan staan van de goedbedoelde commentaren .

Danny

Een reactie schrijven:

• JimmyEyckmans
    replied
    Originally posted by vipal View Post
    Het klinkt mij in de oren alsof je hetgeen anderen over jouw muziek zeggen te groot en te belangrijk maakt. Misschien iets meer een middenweg kiezen, luisteren naar zinvolle tips, onzinnige (negatieve) reacties negeren.
    Ja ik had altijd het idee dat mijn nummers niet goed klonken. Dat ze slecht waren.
    Dat komt vooral door wat er in het verleden gebeurt is in andere forums...
    zo had ik daar, omdat ik hier toch redelijke goeie comments kreeg, nog eens een nummer gedeeld namelijk dat van de mad scientist.

Ik kreeg daar de commentaar dat het klonk alsof je naast een jet engine stond of bij 20 wenende babies...
    Op dat forum hebben ze me echt gekraakt en mja, ik neem dat nu mee vrees ik...

Een reactie schrijven:

• vipal
    replied
    Het klinkt mij in de oren alsof je hetgeen anderen over jouw muziek zeggen te groot en te belangrijk maakt. Misschien iets meer een middenweg kiezen, luisteren naar zinvolle tips, onzinnige (negatieve) reacties negeren.

Een reactie schrijven:

• Danny
    replied
    Soms vraag ik me af, in hoeverre moet ik naar anderen luisteren?
    Wat willen anderen?

Willen anderen iets origineels, of iets dat alreeds gecreeërd is?
    Willen zij de normen handhaven die de muziek in hedendage overheerst?
    Of zoeken zij naar iets nieuws?

Het is een vraag die men gedachten beheerst, want merenmaals, lijkt mij,
    dat wat ik breng, niet aan de normen voldoet.

Moet dat dan?

Waar is het nieuwe, waar is de toekomst?
    Als iedereen zich enkel fixeert, op het heden.
    Jouw vraag is niet eenduidig te beantwoorden, denk ik. Als de anderen tips geven hoe je mix beter kan zijn, je stereobeeld verbeterd kan worden etc, dan kan het nuttig zijn om die raad ter harte te nemen. Je wordt er met de hulp van anderen beter door worden, je ervaring groeit. Hetzelfde resultaat zou je ook misschien op je eigen bereiken maar dan zal het veel langer duren. In dat opzicht lijkt het me dus nuttig om te luisteren.

Als het gaat over de indeling van de compositie en de algemene structuur, hangt het veelal van verschillende criteria af. Raken de kritiekpunten je, snap je ze? Dan zou ik er persoonlijk ook naar luisteren en kijken of je het in die richting aan kan passen zodat het minder langdradig of juist rustiger ... klinkt. Heb je echter het idee dat die raadgevingen totaal niet met jouw mening overeen stemmen, dan leg je ze gewoon naast je neer toch?

Je laat duidelijk merken dat je plezier beleeft aan het componeren. Dat is mijn ogen het allerbelangrijkste criterium voor deze hobby: er zelf plezier aan beleven. In tweede instantie is het leuk meegenomen wanneer mensen je werk erkennen. In heel veel gevallen lukt dat niet en dan kan ik aannemen dat je dat soms kan teleurstellen. Ik ervaar dit met mijn eigen werk ook ... ik zit gemiddeld een maand aan een stuk bezig, héél gedetailleerd, uitzoeken van progressies en melodieën die mooi samenvallen of mekaar aanvullen, aandacht besteden aan de mix, proberen emotie te verwerken etc. De eindresultaten worden op die manier een reflectie van mijn eigen karakter. En dan worden ze gepost en komen er weinig reacties. Je kan dat als teleurstellend ervaren maar als je dan bedenkt dat er toch ook altijd positieve reacties worden gepost, dan weet je dat je die mensen toch geraakt hebt. En dat is dan voor mij voldoende om te weten dat ik daar toch in geslaagd ben. Probeer de reacties op je eigen werk ook eens op die manier te bekijken. Dan krijg je een heel ander invalspunt.

Ik bedenk me ook wel dat ik zelf het grote voordeel heb gehad om op 13 jarige leeftijd in 1981 met synths begonnen te zijn. Toen was de hardware zodanig duur dat ik verplicht was om heel klein te beginnen en heel lang klein bezig te blijven. Daardoor ben ik heel langzaam geëvolueerd in allerlei syntheses en heb ik ook rustig de tijd gekregen om me te verbeteren in volumebalansen en dergelijken. In veertig jaar tijd is de studio dan verder en verder uitgegroeid net zoals de ervaring om ze onder controle te houden.
    Tegenwoordig kan je makkelijk en goedkoop in heel korte tijd talloze softwaresynths, DAW's etc aanschaffen. Dat is leuk en uitdagend maar tegelijkertijd is er ook het vervelende neveneffect dat je plots héél veel nieuwe dingen op korte tijd onder de knie moet krijgen. En ik kan me inbeelden dat dit eerder ontmoedigend kan werken dan wel bevorderend. Wat ik persoonlijk ook een nadeel van die situatie vind is dat je nogal snel geneigd bent om alle individuele stappen zelf proberen te doen. Ik bedoel daarmee een song componeren, zelf mixen, zelf opnemen, zelf masteren. In deze moderne tijden wordt ook dikwijls gedaan alsof dat de meest normale zaak van de wereld is maar is het dat wel?
    De grote popklassiekers zijn meestal geproduceerd door verschillende groepen mensen. Muzikanten en songwriters namen het muzikale deel voor hun rekening. De mix werd dikwijls gedaan door één of meerdere mixing engineers, mastering soms door een ander team ... ga dan maar eens na hoeveel mensen met hun eigen specifieke expertise aan een nummer mee werkten. En dan zouden wij dit allemaal in ons eentje ook aan kunnen? Sommigen zullen die kwaliteiten wel hebben maar het merendeel van ons behoren toch niet echt tot die categorie.
    Persoonlijk hou ik me bv niet bezig met mastering. Ik zorg wel dat de mix met EQ zo goed mogelijk zit maar ik blijf af van compressie, limiting etc. Ik zorg ervoor dat de mix nergens digitaal clipt (dat is ook de reden waarom mijn songs meestal zo "stil" opgenomen zijn) en als het ooit zou uitgebracht worden, zullen mijn werken wel door een kundig mastering engineer gemasterd worden.

Om af te ronden: wees in ieder geval absoluut zeker van je kwaliteiten. Ik merk continu dat je worstelt met je eigenbeeld. Dat is absoluut niet nodig. Wat jij doet is helemaal niet zo vanzelfsprekend, hoor. Jouw klassiekere werk is echt wel indrukwekkend en ik doe het je verre van na. Je meer dance gerichte werk vind ik wat minder maar dat is eerder omdat die stijl helemaal niet mijn ding is. Maar dat zegt dus niets over jouw kunde en fantasie om dergelijke dingen te bedenken. Dus kop op Jimmy en doe vooral verder zoals je bezig bent.

Danny

Een reactie schrijven:

• flyweight
    replied
    Hahaha Nap XVintage Me like.

Zodra je meer ervaring krijgt met tracks maken weet je ook meer waar je naar toe wilt.
    Dan zul je je ook minder persoonlijk aangevallen voelen.
    Toen ik hier lang geleden tracks posten waren er een groot deel van de mensen erg behulpzaam. Maar er waren ook wat azijn pissers.
    Dat trok ik vroeger veel slechter en nu doet het me vrij weinig.
    Totdat ik tracks met mijn eigen zang erin ging posten. Daar was ik nog niet comfortabel mee.
    Nu inmiddels wel.

Je kunt jezelf afvragen waarom je hier tracks post.
    Als dit voor potentiele luisteraars is of omdat je je tracks wil verbeteren.
    Denk dat dit niet de juiste plek is om fans te maken maar als klank boord en school om je producties te verbeteren zit je hier wel goed.

Anyhow ik vind het leuk dat je hier op synthforum bent en tracks deelt.

Cheers Tim

Een reactie schrijven:

• Nap
    replied
    Het is ook wel belangrijk om wat eelt op je ziel te kweken als je je pareltjes loslaat in de boze buitenwereld ... Mensen hebben nu eenmaal snel een mening over dingen en zijn niet bang die te spuien. Zeker op het internet waar het contact vluchtig en veelal anoniem is zal lang niet iedereen rekening houden met het feit dat je je hele ziel en zaligheid en veel tijd hebt gestoken in iets moois om het vervolgens af te serveren als rotzooi omdat het niet in hun straatje past, je kop hun niet aanstaat of omdat ze het gewoon leuk vinden ergens tegenaan te trappen. Iets waar ik me zelf overigens ook wel meer dan eens aan bezondigd heb, stoute Nap.

Een reactie schrijven:

• e-Gloomy-nations
    replied
    nee zunne, dat gevoel heb ik niet... Maak je niet ongerust, tijd brengt raad..en doe maar verder zoals je bezig bent. Stap per stap.

Een reactie schrijven:

• JimmyEyckmans
    replied
    Originally posted by e-Gloomy-nations View Post
    Jimmy, ik produceer al meer dan 15 jaar en nog iedere dag ben ik "gefrustreerd" dat ik dingen niet kan... bvb goed equalizen en masteren, noten plaatsen, enz... Gun jezelf tijd. En ja, ik heb al een paar keer gezegd dat je tracks mooi zijn. En nu ga ik zwijgen

Sorry Gloomy, je hebt van in begin me inderdaad goed gesteund. Je hebt dus helemaal niets verkeerds gedaan als je het gevoel moest hebben dat ik dat denk.

Een reactie schrijven:

• e-Gloomy-nations
    replied
    Jimmy, ik produceer al meer dan 15 jaar en nog iedere dag ben ik "gefrustreerd" dat ik dingen niet kan... bvb goed equalizen en masteren, noten plaatsen, enz... Gun jezelf tijd. En ja, ik heb al een paar keer gezegd dat je tracks mooi zijn. En nu ga ik zwijgen

Een reactie schrijven:

• JimmyEyckmans
    replied
    Ik weet het wel, ik denk dat ik meer dan genoeg heb gezegd dat het altijd goed bedoeld is... Ik ben bang dat ik compleet mis begrepen word. Ik ga het hier dan ook bij laten.
    Ik begrijp nu dat ookal geven ze advies dat niet wilt zeggen dat je track slecht is (dankzij 4-tek zijn uitleg).
    Dat is al dat ik moest weten.

Een reactie schrijven:

Working...
X