Muziek Filosofie

Als het je hobby is moet je helemaal niets! Maar als je wilt dat bepaalde groepen mensen je muziek goed vinden zul je je moeten aanpassen. Niet als een moreel gebod, maar als feitelijke voorwaarde voor succes. Iets maken wat "de mensen" (dat is: iedereen) goed of mooi vinden is onmogelijk. Er zullen altijd wel mensen zijn die wat je doet afkeuren.

Mijn oplossing: ik trek mij alleen die kritiek aan van mensen die in hun oordeel uitgaan van uitgangspunten of van een muzieksmaak die ik ook zelf deel. Wie dat zijn ontdek ik vanzelf door regelmatig de berichtjes op dit forum te lezen. Wat gepast is in het ene genre hoeft dat immers niet te zijn in een ander genre. En men kan er desgewenst zelfs voor kiezen maling te hebben aan genres, of daar creatief mee te spelen. Aan welke kritiek iemand iets heeft hangt dus niet enkel van de inhoud van die kritiek af maar ook van de opvattingen en smaak van zowel de criticus en de bekritiseerde.
 
Ik wil gewoon dat de mensen mijn liedjes mooi vinden... meer niet eigenlijk...

Lijkt me erg lastig hoor, dat veronderstelt dat je dit afdwingt of controle hebt over andere mensen hun smaak?
Ik denk dat juist door het zo stellig te brengen dat je wilt dat mensen je liedjes mooi vinden dit al een recept is voor teleurstelling, niet de hele wereld zal je vriend zijn hoe graag je dit ook wilt.
Of neem ik dit te letterlijk en bedoel je eigenlijk te zeggen dat je het leuk vind als mensen naar je muziek luisteren en voor de rest helemaal geen reaktie geven?
In dat geval dan kan je beter zeggen als je een track post dat je geen reaktie wilt.
Ikzelf en de anderen vinden het leuk als forumleden op de muziek die gepost wordt een reaktie geven en als mensen positief zijn streelt dat je ego natuurlijk maar tegelijkertijd kan het ook gebeuren dat er minder leuke reakties tussen zitten.
Zoals sommigen waaronder mijzelf al gezegd hebben, waardeer het dat mensen de tijd en moeite nemen om je muziek te beluisteren en eventueel een reaktie daar over geven, en een reaktie waar je helemaal niets mee kunt die negeer je.
Maar pas op dat je een minder leuke reaktie je erg persoonlijk aantrekt want dat is een recept voor tobben of slapeloze nachten, het is tenslotte maar de mening van een ander en dat is iets buiten jou en zeker iets waar je geen controle over hebt.
 
(...) Er zullen altijd wel mensen zijn die wat je doet afkeuren. (...)

Waarschijnlijk is het omgekeerde in veel gevallen ook waar: er zullen altijd mensen zijn die wel kunnen waarderen wat je doet. Misschien niet veel, maar toch. Merzbow heeft ook fans.
 
Waarschijnlijk is het omgekeerde in veel gevallen ook waar: er zullen altijd mensen zijn die wel kunnen waarderen wat je doet. Misschien niet veel, maar toch. Merzbow heeft ook fans.

Moest het even opzoeken wie dat is. ;-)

De moraal hier is dat je gewoon je eigen weg kunt kiezen, en dan zie je vanzelf wat voor publiek daarvoor is. Tenzij je per se de grote massa wilt plezieren, maar dan wordt het heel moeilijk nog je eigen ding te doen.

Overigens ben ik niet van mening dat je domweg alle negatieve commentaar zou moeten negeren: alleen dat negatieve (en positieve) commentaar dat irrelevant is voor het soort muziek dat je wilt maken verdient het te worden genegeerd.
 
Laatst gewijzigd:
Als het je hobby is moet je helemaal niets! Maar als je wilt dat bepaalde groepen mensen je muziek goed vinden zul je je moeten aanpassen.

Ik weet niet.Jezelf aanpassen voor degene die een bepaalde soort muziek graag horen?Er zijn zoveel muziekstijlen.Waar ga je beginnen?Als veel mensen graag klassieke muziek horen, ga je dan in die richting?Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek en daar begint het schoentje al te wringen.
Denk dat al veel afhankelijk is in kennis,kunde,wat hoor ik graag, wat kan ik ,is wat ook het genre gaat worden.In de loop der jaren kan en kun je je genre veranderen of in verbeteren.
Ik weet niet of je dat bedoelde van aanpassen, maar dit is ook iets om over na te denken.Wat kan ik.
 
Ik weet niet.Jezelf aanpassen voor degene die een bepaalde soort muziek graag horen?Er zijn zoveel muziekstijlen.Waar ga je beginnen?Als veel mensen graag klassieke muziek horen, ga je dan in die richting?Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek en daar begint het schoentje al te wringen.
Denk dat al veel afhankelijk is in kennis,kunde,wat hoor ik graag, wat kan ik ,is wat ook het genre gaat worden.In de loop der jaren kan en kun je je genre veranderen of in verbeteren.
Ik weet niet of je dat bedoelde van aanpassen, maar dit is ook iets om over na te denken.Wat kan ik.

Ja precies, wat kan je wel en wat kan je niet?
Zelf denk ik dat waar je goed in bent dat je dat ook het leukst vind om te spelen, voor de een is dat klassiek, de ander pop of jazz of wat dan ook.
Als je gaat proberen datgene te doen wat niet het meest natuurlijk is maar alleen wordt ingegeven door de gedachte dat je misschien een hit scoort of wat dan ook dan denk ik dat op den duur dat zich gaat wreken.
Muziek maken net als elke andere hobby doe je voor je plezier uiteindelijk of je moet studiomuzikant zijn, in een orkest je brood verdienen of een top 40 bandje voor feesten en partijen of zo, dan is het werk en zit je in je vrije tijd in een bandje of zit je op je zolderkamer gewoon maar wat te frutselen.
Natuurlijk is het wel goed om als het binnen je vermogen ligt en in de stijl die je leuk vindt om tips en trucs van anderen of van youtube te bestuderen en te gebruiken als je daardoor een beter resultaat krijgt, dat is gewoon een leerproces.
 
Moet je wel wat kennis hebben in theorie en speeltechniek (...) Wat kan ik.

Ja, dat is een goede vraag. En ook: wat kan ik niet. Als ik heel goed viool zou kunnen spelen, wat dus niet het geval is, denk dat ik veel minder behoefte had om aan knoppen te draaien van elektronische apparaten. Dan veel spelen, zoals dit bijvoorbeeld. :) En proberen om zelf wat composities te schrijven.

Maar het voordeel van elektronische muziek is dat de focus wat minder ligt op speltechniek in de traditionele zin, het is verschoven naar vaardigheden om met technologie een muzikaal idee gestalte te geven. Dat heeft het muzikale universum vergroot, meer mogelijkheden om iets te doen met de vaardigheden die je wel hebt, in vergelijking met vroeger.
 
Voor de duidelijkheid: ik ben er zelf helemaal geen voorstander van dat mensen zich in hun muziek-hobby aanpassen om maar bij het grote publiek in de smaak te vallen. Het is meer zo dat ik dat als de prijs zie die je moet betalen als je per se (groot) succes wilt hebben. Voor kleinere muziekgenres geldt dat minder, omdat je daaronder meestal wel iets kunt vinden dat je ook zelf al leuk vindt. Kortom: staar je niet blind op succes, maar geniet gewoon van waar je mee bezig bent en van wat je leuk vindt om te doen.
 
Laatst gewijzigd:
Natuurlijk doet de mening van anderen je wat. Ook al maak je muziek puur voor jezelf en als hobby. Iedereen heeft behoefte aan erkenning, er toe doen, onderdeel uitmaken van het leven. Als er 1 muziekant is die nooit zijn muziek aan een ander heeft laten horen uit eigen beweging voor een beetje bevestiging mag die zich kenbaar maken. Uiteindelijk wordt je zelfbeeld gevormd door je omgeving, wat mensen van je vinden..maar wat vaak op de loer ligt: invullen wat anderen van je vinden. Dit geld dus ook voor wat je doet, muziek maken in dit geval. En toch ben je uniek, niemand heeft jouw drive, jouw feel en jouw creatieve uitingen. Gebruik deze en laat ze groeien door feedback van anderen. Je kan jezelf uitroepen tot de King of Pop, queen of soul of beste Dance act 2020 maar dat is toch eigenlijk een zaak voor de massa. Als je opnames hebt of maakt die voldoen aan jouw behoefte en dus een gat opvullen in alle miljoenen track op aarde dan heb je toch wel ff wat bereikt niet? En om eens flink te relativeren: willekeurige feedback op het gros van het aanbod in de muziek van “top musici” is SKIP next.
 
Ik doe gewoon beide, ik maak liedjes die ik zelf graag wil horen en waar ik me het meest op kan uitleven, en ik presenteer een bestaand genre waarin nou eenmaal een bepaalde formule zit, maar ik vind het juist ook leuk, en een hele opgave, om daarin tussen de lijntjes te blijven, anderen willen geen rare twists horen, tenzij je progressieve rock maakt oid.
 
Back
Top