Label opstarten anno 2021

Ensemble

Ouwe rot
Lid sinds
13 juni 2003
Berichten
1.626
Ok,

Ik loop al een tijd (20 jaar) rond met het idee maar wil nu toch echt een keer doorpakken hiermee.

Wat zijn elementaire en minder elementaire zaken waar ik aan moet denken als ik zoiets daadwerkelijk vanaf nul opstart?

Dank alvast voor het meedenken.

Grt Ens
 
Deze ga ik volgen want met dat idee loop ik ook al een tijdje. Wel redelijk wat voorwerk gedaan en het is maar net hoe gek je het wilt maken.
Meest simpele vorm is een label account bij bandcamp.

Je moet jezelf afvragen wat je een potentiële band te bieden hebt?

Zaken waar je aan moet denken, zeker als het allemaal wat serieuzer wordt:
- inschrijving KVK
- contracten (wie heeft welke rechten en waar gaan eventuele royalties naar toe)
- registratie muziek
- ISRC, denk dat deze wel belangrijk is als er iets viraal gaat. https://isrc.ifpi.org/en/ Sena regelt dat in Nederland.
- marketing
- cover art
- hoe ver gaat je service? Merchandise? Touring? Managing? Booking?

Zover ben ik nu, vast nog aan een hoop dingen niet gedacht.
In mijn naive tienerjaren eens een boek gekocht om uit te zoeken hoe de muziek wereld in elkaar steekt (pre-internet), daar begon mijn hoofd wel even van te duizelen.
Inmiddels is dat boek bijgewerkt naar de hedendaagse mogelijkheden:
https://www.wolterskluwer.nl/shop/boek/-/NPARTRECH.html
 
Erg interessant topic.
Mij lijkt dit ook best wel gaaf om ooit te gaan doen.
En dan vooral voor acts/bands die elektronische muziek maken in de brede zin van het woord.
Of het nou dance is, of rock, neo-klassiek, hip-hop, of wat dan ook.
Maar goed; in de praktijk zal het wel even iets gecompliceerder liggen....
 
Het klinkt geweldig maar de uitdaging is natuurlijk goede tracks krijgen, en dan nog een publiek vinden dat koopt...
Ik ken een label dat naar mijn indruk ondertussen gestopt is met vinyl en enkel nog downloads aanbiedt. Downloads interesseren me geen meter en koop ik nooit. Ik ga hen dus ook nooit meer voorzien van tracks.
Ik wil vinyl.:beard: Kan mij wat schelen dat niet alles verkocht geraakt. Dat is niet belangrijk (voor mij)
Ik hoef er dan ook totaal niet van te leven natuurlijk.
 
Prima input alvast en de afwegingen die genoemd worden maak ik ook. Tegelijkertijd vliegen de regeltjes je links rechts om de oren waardoor je snel geneigd bent het er maar bij te laten. Ik zou eigenlijk in deze thread willen toewerken naar een soort vereenvoudiging van het hele proces. Vervolgens kun je het uitbouwen al naar gelang je wensen en budget zijn.

Zo'n idee als een bandcamp label account is natuurlijk al heel tof. Daarnaast werd ik door een maat verwezen naar www.feiyr.com. Je maakt daar een account aan en kiest via welke platforms je je werk wilt laten distribueren en zij doen de rest. Dit is natuurlijk allemaal leuk en zij zullen er goed over nagedacht hebben en het is allemaal prima opgezet. Tegelijkertijd is het onpersoonlijk en gewoon niet tof ofzo. Een platenlabel opzetten gaat voor mij vooralsnog verder dan alleen muziek online zetten, je wil toch met elkaar een soort community bouwen zoals dat vroeger ook gebeurde in de platenzaken en lokale clubs van weleer. Maar goed, het is wel goed denk ik om het in deze thread vooral te houden bij de essentiële zaken om de weg naar een eigen label zo efficient mogelijk te maken.

Wat mijn persoonlijke muziekvoorkeur betreft, ik neem altijd Warp als voorbeeld. Toffe, gewaagde shit zonder het in een hok te duwen. Vaak muziek die geen ruk oplevert dus;-)
 
Een platenlabel opzetten gaat voor mij vooralsnog verder dan alleen muziek online zetten, je wil toch met elkaar een soort community bouwen zoals dat vroeger ook gebeurde in de platenzaken en lokale clubs van weleer.

(...)

Wat mijn persoonlijke muziekvoorkeur betreft, ik neem altijd Warp als voorbeeld. Toffe, gewaagde shit zonder het in een hok te duwen. Vaak muziek die geen ruk oplevert dus;-)

Wat Chojin ook zegt, het is goed om eerst na te denken wat de rol van je label is, anno 2020. Tegenwoordig is die anders dan vroeger, de DIY-minded artiest heeft nu meer mogelijkheden om dingen zelf te doen, waar vroeger een label voor nodig was. Ook is het goed om te bedenken of je label een commerciële functie heeft, of niet. Ik proef uit je woorden dat dit niet per se het geval hoeft te zijn. Bij een community denk ik meer aan een collectief van artiesten, waarbij een label dient om de zaken die spelen rond bv. productie, distributie, boeken en toeren, promotie, etc. te coördineren. Het kan misschien een model worden van voor & door die groep van artiesten? Als je op deze manier kennis en kunde weet te combineren, het kan best iets worden.

Leuk voorbeeld van muziekrichting, Warp. :)
 
Wat Chojin Bij een community denk ik meer aan een collectief van artiesten, waarbij een label dient om de zaken die spelen rond bv. productie, distributie, boeken en toeren, promotie, etc. te coördineren. Het kan misschien een model worden van voor & door die groep van artiesten? Als je op deze manier kennis en kunde weet te combineren, het kan best iets worden.

Nee, geen commerciële functie, wel levensvatbaarheid. En verder idd met een groep van artiesten je kennis en kunde delen, het moet geen one man show worden. Wel vind ik het dan weer mijn rol om de sound te bepalen dus je zult sowieso met artiesten werken waarvan je vindt dat ze bij je sound/label passen.
 
Nee, geen commerciële functie, wel levensvatbaarheid. En verder idd met een groep van artiesten je kennis en kunde delen, het moet geen one man show worden. Wel vind ik het dan weer mijn rol om de sound te bepalen dus je zult sowieso met artiesten werken waarvan je vindt dat ze bij je sound/label passen.

Helaas werken dit soort idealistische gedachten in de praktijk dus niet. Zodra er ook maar enige vorm van geld aan te pas komt krijg je problemen als er niets geregeld is of vastgelegd is. Daar zijn genoeg voorbeelden van die uiteindelijk in de rechtbank belanden. Je moet gewoon het een en ander vastleggen of je het nu leuk vind of niet. Het blijft uiteindelijk een business en je moet afspraken maken. Iemand moet de kar trekken en ook het financiële risico lopen.

Het wordt ingewikkelder als je airplay krijgt, gaat touren of vinyl wilt gaan drukken.

Ik denk dat bandcamp het makkelijkste is om te beginnen. Er is een label optie waarbij ook direct alle gelden volgens afspraken verdeeld worden. Ook merchandising is aardig geregeld in bandcamp. Daarnaast kan je ook een aggregator inschakelen om op alle digitale platvormen beschikbaar te zijn. (alleen verdien je daar echt geen ruk mee)

Het zou leuk zijn als er een start post is die steeds aangepast kan worden om uiteindelijk een soort 'handleiding' te vormen waar andere mensen ook wat aan hebben die een label willen beginnen.
 
Helaas werken dit soort idealistische gedachten in de praktijk dus niet. Zodra er ook maar enige vorm van geld aan te pas komt krijg je problemen als er niets geregeld is of vastgelegd is. Daar zijn genoeg voorbeelden van die uiteindelijk in de rechtbank belanden. Je moet gewoon het een en ander vastleggen of je het nu leuk vind of niet. Het blijft uiteindelijk een business en je moet afspraken maken. Iemand moet de kar trekken en ook het financiële risico lopen.

Het wordt ingewikkelder als je airplay krijgt, gaat touren of vinyl wilt gaan drukken.

Ik denk dat bandcamp het makkelijkste is om te beginnen. Er is een label optie waarbij ook direct alle gelden volgens afspraken verdeeld worden. Ook merchandising is aardig geregeld in bandcamp. Daarnaast kan je ook een aggregator inschakelen om op alle digitale platvormen beschikbaar te zijn. (alleen verdien je daar echt geen ruk mee)

Het zou leuk zijn als er een start post is die steeds aangepast kan worden om uiteindelijk een soort 'handleiding' te vormen waar andere mensen ook wat aan hebben die een label willen beginnen.

Eens Chojin, de zaken zullen wel strak vastgelegd moeten worden. Maar ook daarvoor geldt, kunnen we dit ook niet vereenvoudigen in deze post? Dat je bijvoorbeeld net als bij het kopen van een huis met hypotheek weet dat je sowieso een leverings en hypotheekakte nodig hebt. Dat zijn voor leken vaak ook lastige documenten maar het is wel afgekaderd en duidelijk. En vervolgens als je eenmaal weet wat je nodig hebt, hier voorbeeldcontracten plaatsen voor gebruik door eenieder die met de zelfde ideeën loopt..
 
Misschien is het goed om zaken eerst in stukken op te hakken. Of te beginnen met de aller simpelste vorm van releasen.
Mijn eerste vraag: kan je een label opstarten zonder KvK inschrijving? Hoe zit het met de financiën?

PS: zit hier niemand die een eigen label heeft?
 
Vanaf het moment dat je geld gaat innen, heb je een inschrijving en boekhouding nodig. Dat lijkt me ook logisch, je kan niet zomaar voor de lol een label beginnen.

Waar ik vooral aan zou denken is, hoe je connecties opbouwt waardoor de muziek zich gaat verspreiden, want daar is een label net voor, de rest kan je tegenwoordig als onafhankelijke artiest zeer makkelijk zelf regelen (bandcamp of spotify release is vrij goed te doen). Daar heb ik nu zelf naar gekeken bij de keuze van een label. Als artiest verdien ik bv. liever 50% op 10.000 verkochte albums, dan 75% op 1.000. Niet alleen is dat financieel interessanter, maar je wil net dat je muziek bij het publiek terecht komt. Dus hoe krijgt je label bekendheid? Lijkt me niet zo makkelijk.

Als je enkel digitaal, of daarbij enkel beperkte fysieke verkoop doet, denk ik dat je met een eenvoudig contract al ver komt.
 
Spannend avontuur! Maar niet voor mijzelf want ik heb nog geen nummer afgemaakt, en ook geen zakelijk instinkt. Maar wel leuk om te volgen.

Ik denk dat je je op vinyl zou moeten richten voor de fijnproever. En niet een specifieke richting van muziek maar wel heel bijzonder spul dat de verzamelaar aanspreekt.
 
PS: zit hier niemand die een eigen label heeft?

Even gehad, maar de mensen die de boekhouding zouden doen kwamen hun afspraken niet na.
En ja, had inderdaad een kvk inschrijving. Das ook voor de belastingdienst handig.
Het ligt er een beetje aan hoeveel je denkt uit te brengen. Een label zoals bunker werkt volgens mij niet met contracten en er worden er maar een paar honderd (?!) van gemaakt (lees: vinyl). Maar dit weet je als artiest :dj:
 
Dat er heel wat administratief, juridisch moet geregeld worden lijkt me logisch maar het belangrijkste lijkt me toch de kern van de zaak:

Wat ga je aanbieden aan potentiële artiesten die bij jou komen aankloppen? Wat mogen zij van jou verwachten?

De meesten artiesten kunnen al geruime tijd zelf hun muziek online beschikbaar stellen dus alleen daarvoor gaan ze jou wellicht niet contacteren.
 
Ja, dat is een beetje het punt. Van origine deed een label in een artiest investeren om er rendement uit te halen.

Wat ga jij iemand bieden? Optredens, vinyl, marketing, connecties?

Waarbij eigenlijk alles valt of staat met je eigen netwerk/marketing skills als label.

Als je dit echt wil, dan zou ik gewoon simpel beginnen met een youtubechannel + soundcloud + social media etc. Dat duurt al lang om te laten groeien (en een beetje geluk). Mocht zoiets dan een beetje lopen over een paar jaar, dan heb je in ieder geval een afzetmarkt om je label op te richten
 
Ideaal gesproken heeft het label de artiest de reputatie van het label te bieden plus een fraai vormgegeven product. Voor een download heeft de artiest geen label nodig. De platenkoper moet denken van: He! - dat is toch van dat-en-dat label dus het moet wel iets aparts zijn, eens even luisteren! Het label moet een garantie van kwaliteit bieden, dus degelijk geperst vinyl in een artistieke hoes verpakt. Vergelijk het met de private presses in het boekenvak. Daar kan ook geen e-book tegenop. Maar toegegeven - dit is wel voor een select publiek.

Je kunt ook helemaal de andere kant op en lo-fi tot kunst verheffen, ook daar is een publiek voor.
 
Ideaal gesproken heeft het label de artiest de reputatie van het label te bieden plus een fraai vormgegeven product. Voor een download heeft de artiest geen label nodig. De platenkoper moet denken van: He! - dat is toch van dat-en-dat label dus het moet wel iets aparts zijn, eens even luisteren! Het label moet een garantie van kwaliteit bieden, dus degelijk geperst vinyl in een artistieke hoes verpakt. Vergelijk het met de private presses in het boekenvak. Daar kan ook geen e-book tegenop. Maar toegegeven - dit is wel voor een select publiek.

Je kunt ook helemaal de andere kant op en lo-fi tot kunst verheffen, ook daar is een publiek voor.

Dat is zeer zeker waar. Ik wil zelf ook ooit wat van mezelf op vinyl hebben. Opzich is dat ook gewoon mogelijk, alleen het probleem met vinyl is, dat een oplage van 100 al rond de 1000eu kost, daarna gaan die kosten wel omlaag per stuk. Die master plaat is al 500eu ofzo, dus als je een label wil beginnen wordt dat nogal een dure hobby als je nog geen afzetmarkt hebt :P
 
Back
Top