Label opstarten anno 2021

De platenkoper moet denken van: He! - dat is toch van dat-en-dat label dus het moet wel iets aparts zijn, eens even luisteren! Het label moet een garantie van kwaliteit bieden, dus degelijk geperst vinyl in een artistieke hoes verpakt. (...) Maar toegegeven - dit is wel voor een select publiek.

Mooi als je zoiets kan aanbieden, goede muziek op vinyl van goede kwaliteit, mooie artwork, etc. Heb het in een ander draadje over een soortgelijk onderwerp al 'ns genoemd, maar het kan helpen als je je richt op een kleine niche qua muzieksoort. De groep potentiële kopers van je platen is weliswaar klein in dat geval, maar die groep is wel duidelijk gedefinieerd en je kunt er veel over te weten komen. Via kanalen die bij liefhebbers van zo'n niche bekend zijn, zowel on- als offline, kun je ze bereiken en interesse wekken. Voordeel is dat je tegenwoordig globaal kunt opereren, een plaat in een doos kun je bijna overal laten bezorgen. Een kleine groep van liefhebbers in relatieve zin kan op globale schaal best nog groot zijn in absolute aantallen, dus als klein label kun je in dat geval best aardige aantallen plaatjes verkopen.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is zeer zeker waar. Ik wil zelf ook ooit wat van mezelf op vinyl hebben. Opzich is dat ook gewoon mogelijk, alleen het probleem met vinyl is, dat een oplage van 100 al rond de 1000eu kost, daarna gaan die kosten wel omlaag per stuk. Die master plaat is al 500eu ofzo, dus als je een label wil beginnen wordt dat nogal een dure hobby als je nog geen afzetmarkt hebt :P

Zoiets moet je volgens mij ook niet als broodwinning gaan doen, maar gewoon omdat je er lol in hebt. Inderdaad als hobby zeg maar. Hopelijk kun je dan later als het een beetje loopt gemiddeld genomen de kosten van die hobby weer terugverdienen. En als het niet loopt heb je toch een interessant avontuur achter de rug.
 
Run vooral een label omdat je het leuk vind nieuwe muziek een kans te geven, artiesten wil verbinden aan een bredere doelgroep en omdat je gelooft in de muziek die je uitbrengt. Er gaat snel veel meer tijd in zitten dan je zou denken, plan ook altijd minstens twee releases vooruit. Of ga juist voor de occasional 'ik breng alleen uit als ik iets heb wat de moeite waard is' met als risico dat het gewoon een jaar stil kan zijn. Dit heeft natuurlijk wel gevolgen op je following. Wat ga je nog meer vanuit het label doen, events organiseren, mixtapes of radioshows etc kunnen die stilte opvullen om zo een bredere groep liefhebbers te bereiken.
 
Back
Top