Hoelang is het langst dat jullie hebben gewerkt aan 1 track aan 1 stuk?

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.127
Locatie
Belgie
Ben al 9 uur en half aan een stuk bezig aan men nieuw liedje... kdenk dat bijna in orde is maar zal morgen best nog maar is luisteren want men oren zijn nu waarschijnlijk nie zo goe meer lol. Hoelang hebben jullie al aan 1 stuk doorgewerkt aan een track?
 
hmzzz.. iets meer dan 40 jaar.
Ik ben toen ergens mee begonnen met een compositie , maar het is eigenlijk nooit af gekomen.
Alles is genoteerd .. opgenomen [ op tape] door de jaren veel aan gewijzigd en veranderd, later gedigitaliseerd, en weer veranderd.

Maar ik denk dat dit stukje muziek nooit echt af komt, en dat ik er altijd aan blijf veranderen totdat ik het door wat dan ook niet meer kan .
 
Ja mijn probleem is dat zolang ik iets verkeerds hoor ik moet doorwerken... maar tis bijna klaar nu denk ik maar morgen opnieuw horen en dan waarschijnlijk weer heleboel kwa mix opnieuw veranderen...
 
Ik hou het nooit bij, maar mijn ervaring is wel dat de tracks die vrij snel tot stand komen over het algemeen 'beter' zijn (ook al zijn er ruwe randjes of zitten er nog wat foutjes in) dan degene die ik probeer helemaal netjes af te maken en te polijsten. Ik heb dan de neiging dingen dood te poetsen of het begint me te vervelen/irriteren ("het gaat stinken" zoals ik dat dan noem) en dan is de kans groot dat ik het laat vallen en wat anders ga doen.
 
Aan één stuk? Ik heb eens met mijn broer thuis een nachtje door gewerkt tot pakweg 4u, paar uur slapen en weer verder gewerkt. Stel dat we begonnen zijn in de namiddag, mijn studio was toen nog mijn woonkamer. We sliepen zelfs samen in bed want ik had maar één bed. En hij was zelfs al op voor me en vocals aan 't inzingen. Dat doe ik 'm echt niet na.
Heerlijke tijd, is niet genoeg gebeurd. Ik hop dat we 't in de nieuwe studio kunnen herhalen, nadeel is dat hier geen zetel is als je even moet bekomen.
Heb destijds alléén met Maschine eens een hele werkdag aan een track geprutst. Die was niet klaar maar schoot flink op, ik kan dat niet meer, maschine is wat uit mijn vingers geglipt (qua kennis)
 
Met plas/eet pause 12 tot 14 uur vroeger,laatste 5 jaren 6-7uur,sinds dit jaar beperk ik het tot 2-3 .
 
Ik heb wel 'ns een hele dag doorgewerkt, even snel een boterham tussendoor en dan weer verder, dan had ik een deadline.
Maar meestal ben ik na een uurtje of 3 a 4 wel verzadigd en ga ik er een andere keer weer mee verder (als ik zin heb)
 
Alleen van 6 uur in de ochtend tot 0:00.
Maar ja instrumenten zang en drums opnemen kost nou eenmaal tijd.
in deze sessie heb ik de track geschreven, bas, gitaar, synths en zang opgenomen. De tweede sessie de electronic beat door akkoestische drums vervangen.
met mics opzetten en drums mixen enzo was ik weer uren lang zoet.
 
Het arrangement maken dat is niks. Maar dan begint de miserie pas. Mixen, Mixen en nog eens mixen. En best morgen nog is luisteren en terug mixen. Ik voel mij tegenwoordig een mixer. Als je graag u soep gemixed hebt, laat het me dan maar weten
 
Mijn late lange sessies zijn meestal vruchtbaar maar niet doenbaar als je de volgende dag moet werken. Ze vallen meestal in de vakantie (of weekends) en starten zeg maar om 23u om zo door te gaan tot een uur of 6 in de ochtend. Dus een uurtje of 7 dus; wel met korte pauzes tussendoor.
 
de beste resultaten krijg je denk ik toch als je je track even laat rusten, als je het te vaak hebt gehoord hoor je belangrijke details niet meer, zeker belangrijk bij het mixen. wat ik daarom doe is dat ik de laatste tijd aan 2 tracks werk, zodat ik 1 track even in de koelkast kan zetten om met de andere aan de slag te gaan.
 
de beste resultaten krijg je denk ik toch als je je track even laat rusten, als je het te vaak hebt gehoord hoor je belangrijke details niet meer, zeker belangrijk bij het mixen.

Deels mee eens wat de mix betreft maar wat mij wel gebeurt dat als ik een track laat liggen en later er weer aan wil werken dat ik de flow niet meer te pakken krijg, de ideëen zijn dan anders omdat m'n stemming anders is en dan wordt de track niet meer als wat in eerste instantie de bedoeling was.
Creativiteit laat zich niet altijd even makkelijk oproepen en sturen wat dat betreft, sommige dagen loopt dat makkelijk terwijl op andere dagen er niets van terecht komt.
Wat dan wel helpt is bijv dat ik dan snel even op een paar layers snel wat akkoorden of andere partijtjes inzing voor ik stop zodat het oorspronkelijke arrangement wel een beetje overeind blijft en ik later dan weer wat makkelijker in hetzelfde gevoel terug kom.
 
Back
Top