Track uitbrengen op Beatport met Samples uit Film.

Jason31

Madman J
Lid sinds
11 Maart 2008
Berichten
2.119
Locatie
Almere
Hallo Allemaal,

Weet iemand hoe het zit met stukjes sample uit een film? Ik ben gevraagd me aan te sluiten bij een nieuw opgericht label op Beatport, voor de stijl 'Progressive Techno/Trance'. Ik wil als eerste mijn track 'Joker' erop laten zetten, ik heb de track inmiddels ook al door een professional laten Masteren. Ik heb alleen wat voices gesampled van de film, moet ik eerst ergens toestemming vragen? En wat als ik dat niet doe? kan ik dan een claim krijgen? ook al zou de track nooit door iemand gedownload zijn? Ik las ergens dat je wel Snippets mag gebruiken, maar wat kan ik daaronder verstaan? En wie is verantwoordelijk, de label of ikzelf? Ik heb hem wel op Soundcloud staan maar dat heeft geen verdienmodel, Beatport wel. Of moet ik er gewoon maling aan hebben, ik snap uiteraard dat als het een wereldhit zou worden het een probleem wordt, maar dat wordt het toch niet.

Het gaat om deze track:

https://soundcloud.com/madman_j/madman-j-joker
 
Ga er maar vanuit dat alles wat je niet zelf hebt gemaakt en niet ouder is dan 50-70 jaar per definitie auteursrechterlijk beschermd is. In dit geval zit je ook nog eens met copyright van een recente blockbuster film én een karakter IP met grote waarde dus ik denk niet dat je er mee weg gaat komen tenzij je de sample kunt clearen met de rechthebbende.

Fair use policy/citaatrecht gaat in sommige gevallen op, maar dat is meestal in het kader van onderzoek of een review etc, niet voor commercieel gebruik om je track lekkerder te maken.

Enfin, ik zou er niet op gokken want de rechthebbenden zijn hele grote partijen met hele grote commerciële belangen, hele grote juridische afdelingen en hele diepe zakken.
 
Strikt genomen mag het niet, die afbeelding van Joker nota bene dus ook niet. Wat Nap zegt is correct.

Je kan je originele idee behouden en dan iets soortgelijks gebruiken zonder dat het uit een film of ander copyrighted bron komt.

Zoiets bvb: https://freesound.org/people/NSDAP/sounds/393353/

Of je kan die samples er gewoon uitlaten, vind persoonlijk niet dat het een meerwaarde is.
 
Laatst gewijzigd:
Heb geen verstand van het juridische pad, dat is hierboven denk ik al uitgelegd hoe dit in elkaar steekt. Maar... in de tijd dat ik nog hardcore luisterde werd er heel veel stem samples uit films en hip hop gebruikt, en sommige van deze tracks zullen nog steeds te koop zijn op beatpoort. Zelf zou ik het gewoon doen, zolang de oplage klein blijft, en schat ik de kans in dat ze achter je aankomen in als erg klein tot niet.

Wil je 100% veilig zijn, haal je ze er uit. Heb met je track beluisterd, die erg lekker en smooth is. Zou ik lekker op kunnen dansen op een mooi strand festival met de zon op de achtergrond doe dan langzaam wegzakt in de zee. En denk niet dat je track er minder op word als je de sample niet gebruikt.
 
Je hebt ietwat teveel gepikt,best niet doen.

Wat je wel kan doen is de gepikte fragmenten knippen,hermonteren/vervormen zodat het niet herkenbaar is,Anything Joker of andere referenties naar de film uit titels weglaten en geen foto's gebruiken,dan zou ik het wel uitbrengen.

Wel goeie track!
 
Doe iets spannends, breng het gewoon uit. Er kan enkel iets gebeuren als de sample wordt opgemerkt en het komt de rechthebbende of zijn vertegenwoordiger ter kennis en die moet er zin in hebben er iets aan te doen. Als ze vervolgens al bij je terecht komen, zullen ze hooguit vragen het nummer offline te nemen of de rechten op het nummer opeisen. Kortom, je komt er mogelijk mee weg, en zo niet, dan hoef je niet naar de goelag.
 
Bedankt allemaal, ik heb besloten de naam te veranderen van de track en het plaatje ook, maar de samples er toch in te laten. Het mag misschien niet maar zoals Warius al zegt: mochten ze erachter komen zal ik het waarschijnlijk hooguit eraf moeten halen, van een kale kip valt ook weinig te plukken :D. Als dat gebeurt maak ik wel een versie zonder de samples.
 
Wat ik aan samples hoorde, zou je ook zelf kunnen maken. Of uit vrij bronnen halen.
 
Back
Top