Hobby weer eens oppakken - het kriebelt weer

Dacide

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2004
Berichten
730
Locatie
Echt
Beste allen,

Vroegah jarenlang geDJ’t (goeie ouwe vinyl tijd). En daarna enkele jaartjes met muziek productie beziggehouden. Inmiddels alweer een jaar of 6 gestopt. Helaas alles verkocht destijds (Launchpad, controllers, virus, mopho, novation sl, maschine, mackies etc)

Enige dat ik nog over heb is een saffire firewire audio interface en mijn andere monitor speakers.

Nu heb ik mijn pc opnieuw geinstalleerd. Win 10 erop, SSD schijf etc. En nu begint het weer te kriebelen.

Ik ga niet meer alles opnieuw kopen. Wil het simpel houden.
De saffire werkt helaas niet meer onder win10 (firewire). Dus zojuist een scarlett 8i6 besteld. Verder nog op zoek naar een simpel midi keyboardje.
Qua DAW: Heb nu de trials geinstalleerd van Studio One en van Ableton 10. Even kijken wat ik nu prettiger vind werken. En die vervolgens kopen.

Maar nu ben ik met name op zoek naar ‘iets’ leuks om mee te pielen. Ik heb gelezen dat behringer en roland met ‘ heruitgaves’ van bepaalde synths zijn uitgekomen (boutique series etc).
Erg interessant. Vooral de Juno lijkt me erg leuk. Daarnaast ben ik ook enorm benieuwd naar hoe bv een Akai MPC One of Live mij zou bevallen.

Hebben jullie nog tips voor mij? Want er is veel spul uitgekomen in de afgelopen 6 jaar. En ik heb het totaal niet meer bijgehouden.

Ik wil me richten op techno enerzijds en soort 80’s revival anderzijds (lekker cliche synthwave, drums etc a la Stranger things/Miami Vice vibe).
Verder ben ik op dit moment enorm gecharmeerd door de sound van Moderat/Apparat/Monolink/Whomadewho. En nog vele anderen.

Good to be back :)
 
Laatst gewijzigd:
Hebben jullie nog tips voor mij? Want er is veel spul uitgekomen in de afgelopen 6 jaar. En ik heb het totaal niet meer bijgehouden.

Tja, er is heel wat uitgekomen. Ik kan het zelf ook niet meer bijhouden. :D
Het hangt ook een beetje van je budget af wat je kan/wil betalen voor iets.
Als controller kan je bv de nieuwe Akai MPK Mini Mk3 nemen, (vooral ?) geschikt voor Live.
Misschien ook nog wat yt clips doornemen, om een beetje een beeld te krijgen wat je wil en wat er te koop is.
 
Wat ik je kan vertellen is dat veel mensen de MPC toch een beetje lastig vinden vandaag de dag en dat heeft met de workflow te maken.
NI Maschine heeft volgens de kenner een vlottere workflow en werkt top met plugins en je mogelijkheden zijn eindeloos, MITS je geen bezwaar hebt om te werken met computer gekoppeld aan de midi controller.
de hedendaagse MPCs zijn standalone maar kunnen ook gekoppeld worden. Mocht je standalone willen is er niet heel veel keuze, en anders is de Maschine toch echt wel favoriet als ik de reviews lees.
Overigens is een Maschine stukken goedkoper, zeker op de 2e hands markt.
 
Als controller kan je bv de nieuwe Akai MPK Mini Mk3 nemen, (vooral ?) geschikt voor Live.

Ik hoop dat het keybed een flinke upgrade heeft gehad want de MK2 die heb ik weer terug gestuurd na een paar uur, wat een sof was dat.
Als je iets kleins en goedkoop zoekt dan kan je beter een Arturia minilab MK2 nemen.
Mocht je bij studio one blijven dan kan de nieuwe Atom SQ van Presonus misschien wat voor je zijn.
Die is trouwens met een paar beperkingen ivm Studio One ook geschikt voor Ableton.
Maar als je veel met samples doet dan is idd een second hand Maschine een goede optie.
Oh ja; als je van de Juno houdt dan is een Deepmind heel veel waar voor je geld.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, het is maar een voorbeeld, er zijn er nog wel meer ;)
Misschien wel teveel ?

Er zijn er zeker veel, de keuze is reuze.
De topicstarter is een oude Novation SL user zag ik, dan kan zo'n Akai alleen maar tegenvallen of de MK3 moet echt een heel stuk beter zijn.
 
Goed om te horen dat het weer kriebelt. Wellicht is (m.h.o op techno) de Behringer TD-3 interessant voor je. Dit is een anologe remake van de TB-3 en de rode koop je voor €106 bij Amazon. Maar dan begin je wel weer hardware te kopen. Met een aantal (gratis) softsynths zou je toch ook je voorlopig prima moeten kunnen vermaken. Dwingt je ook je echt te verdiepen in je spullen.
 
Mocht je eventueel iets met software willen doen dan kan je voor allerlei bijzondere sounds en pielerij eventueel gratis VeeSeeVSTrack downloaden en als plugin/vst in je daw op een track zetten, heeft midilearn support dus je kan met je controller aansturen, leuk als je de diepte in wil.
Kijk op de pagina bij downloads voor W10; https://github.com/bsp2/VeeSeeVSTRack
Voor uitgebreide tutorials kijk op youtube bij vcv rack.

https://www.youtube.com/watch?v=M0PrZA265Ag
 
Zat in dezelfde situatie paar maanden geleden na ca 5 a 6 jaar niets doen. Wilde het ook simpel houden, Lang verhaal kort, inmiddels staat het behoorlijk vol hier :biertje: (al had ik nog bijna alles in opslag staan).

Er is echt bizar veel gebeurd in de afgelopen jaren, denk dat wel kunt spreken dat de (gear) industrie bloeit als bijna nooit tevoren. Echt zoveel leuke betaalbare dingen en ook nog handig van formaat vaak ook!

Hoe dan ook, zelf wilde ik het dus ook simpel houden (maar geen DAW). Kwa software zijn ook super leuke dingen waar je ook alles mee kunt doen. Als je die route op wilt gaan dan zou ik als eerste gewoon een goede controller kopen. Misschien iets specifieks voor live als je daarmee gaat werken?

Als je daarnaast nog 1 synthding zou willen dan zou ik juist wel voor iets redelijk veelzijdig kopen. Zo'n TB-3 is leuk enzo, maar wel een one trick pony. Je zou bijv. voor semi-modulair kunnen gaan. Lekker patchen en eindeloos veel mogelijkheden. Zie bijv. de Behringer Neutron.

https://www.bax-shop.nl/synthesizer/...SABEgKnEvD_BwE
 
Een TB3 is zeker leuk.. maar als ik de voorbeelden beluister (thanx for 'Whomadewho' lekker hoor ;) ) zou ik eerder voor een sampler gaan die tegelijk ook synth is.. Dat is de Akai ONE. Die heeft ook een perfecte sync met Ableton mocht je toch dingen willen combineren /uitwerken in 'n DAW.
En met synthwave is een Juno-achtige Polybak ook zeker welkom. Dat is de Deepmind. Echt een supercompleet, goedklinkend en divers klinkend apparaat.. alleen jammer dat ie niet multi-timbraal is..
 
Dank allemaal voor jullie reacties.

Inmiddels besteld:
- Focusrite Scarlett 8i6
- Arturia Minilab mk2 controller (marktplaats)

Volgende stap is uitzoeken waar ik nu meer plezier mee beleef. Ableton of Studio One. (maar ik vermoed dat t ableton wordt. Daar heb ik ook de meeste ervaring mee).

Vervolgens een bread and bitter VST synth zoeken. Inmiddels diverse demo's draaien van o.a. arturia classic synths. Maar ook Spire en Serum.

En vervolgens op zoek naar iets leuks qua hardware om mee te pielen. Neig vooralsnog naar een leuke synth (zou zo de deepmind kunnen worden), en daarnaast wellicht toch iets van een MPC One. Lijkt me gewoon fijn om eens niet continu met de muis en pc bezig te zijn. De behringer TB3 ga ik ook eens nader bekijken.

Verder ben ik nog bezig met alle tips hierboven uit te zoeken.

We komen er wel haha.
 
Ik ben gisteren ook nog fan geworden van een gast uit Japan (zie video hieronder) maar dat is ook een beetje omdat ik wel van die oldskool funk/house hou :)
Hij gebruikt de nieuwere Korg Electribes, een Roland 404 en wat Korg Chaospads als basis.. daarnaast nog wat keys. Muziek is soms wat kazig maar geeft een goed idee wat je met wat een paar grooveboxen kan doen.
Ik weet niet hoe de Akai ONE is voor live.. die Electribes zijn wat meer performance gericht.. er zit ook zo'n X/Y pad op die je kan toewijzen aan functies en daarmee live kunnen spelen is erg handig soms.



En... ook nog een videootje van mezelf *D nou ja.. van een apparaat wat ik onlangs kocht. Dit was de eerste jam die ik opnam na 'n paar avondjes ermee spelen.. Maar met wat muten/ unmuten op die apparaten kun je live ook lekker bezig zijn.
Dit apparaatje had ik eigenlijk voor de fun gekocht (werd gedumpt voor 89 euro). Hij heeft wel wat onvolmaaktheden maar was toch verrassend leuk. Ik moet alleen nog kijken of ie een beetje te integreren valt samen met andere midi apparaten (aan elkaar syncen via midi clock)
Inmiddels is ie weer 109 euro zag ik laatst.. maar hier een draadje op SF erover: https://www.synthforum.nl/forum/mark...op-zoom-arq-48

 
Ik hoop dat het keybed een flinke upgrade heeft gehad want de MK2 die heb ik weer terug gestuurd na een paar uur, wat een sof was dat.
Als je iets kleins en goedkoop zoekt dan kan je beter een Arturia minilab MK2 nemen.
Mocht je bij studio one blijven dan kan de nieuwe Atom SQ van Presonus misschien wat voor je zijn.
Die is trouwens met een paar beperkingen ivm Studio One ook geschikt voor Ableton.
Maar als je veel met samples doet dan is idd een second hand Maschine een goede optie.
Oh ja; als je van de Juno houdt dan is een Deepmind heel veel waar voor je geld.

Juno? Uhe diva of tal audio juno 60 vst. Lekker flexibel en klinkt naar mijn idee fantastisch. Het is Alleen wel software, very true.
 
Afgelopen week bij mijn neef geweest. Die had nog wat spul staan die hij niet meer gebruikte.
Dus nu tevens een APC20 en een Akai Mpd8 aangesloten.

Verder nog een kenton midi thru gekregen en een externe effectenbak van tc electronic (M100).

Inmiddels ben ik steeds meer gecharmeerd van Maschine Mk3. Grote kans dat dit mijn volgende aanschaf gaat worden.
(alhoewel ik de Roland TR8 ook goed te pruimen vind).
 
Back
Top