Muziek naar het ISS en de maan (op een chip die niet groter is dan 1 cm3 waar i.i.g. 1 album op kan)

Hmmm... ik had de hoop er wel een C60 tape in te kunnen frotten, maar da's dus minder. Maar tragere snelheid is idd een optie (of versneld afspelen en op normale snelheid opnemen).

En die back-off-the-envelope berekening gaat ervan uit dat je de ruimte van de kubus volledig kunt opvullen met tape. In werkelijkheid zal dat waarschijnlijk niet lukken, als je de tape zoveel mogelijk wil oprollen, en niet vouwen. De tape zoveel mogelijk intact laten, en toch een zo groot mogelijke "vul-factor" halen. Maar 1 kubieke centimeter is ook erg weinig ruimte, als je dan toch enigszins in de buurt van die 20 minuten kan komen (op normale snelheid), lijkt me niet zo gek. Versneld afspelen en op normale snelheid opnemen is mss ook wat praktischer, ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre je dat kan doen, totdat de geluidskwaliteit echt onaanvaardbaar slecht is bij het afspelen vanaf de tape.
 
Of een DAT gebruiken. Weer een back-of-the-envelope berekening, je zou dan ca. 20 meter tape in de kubus kunnen stoppen (100% vul-factor). Dat is goed voor ca. 40 minuten.
 
En die back-off-the-envelope berekening gaat ervan uit dat je de ruimte van de kubus volledig kunt opvullen met tape. In werkelijkheid zal dat waarschijnlijk niet lukken, als je de tape zoveel mogelijk wil oprollen, en niet vouwen. De tape zoveel mogelijk intact laten, en toch een zo groot mogelijke "vul-factor" halen. Maar 1 kubieke centimeter is ook erg weinig ruimte, als je dan toch enigszins in de buurt van die 20 minuten kan komen (op normale snelheid), lijkt me niet zo gek. Versneld afspelen en op normale snelheid opnemen is mss ook wat praktischer, ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre je dat kan doen, totdat de geluidskwaliteit echt onaanvaardbaar slecht is bij het afspelen vanaf de tape.
Ja, dat zijn inderdaad wel overdenkingen... Ik zou denken dat bv van die minicassettes zoals vroeger in dictafoons of antwoordapparaten zaten nog een optie zou kunnen zijn, want smallere tape.

Je kunt ook digitale data opslaan op analoge tape ;)
De vraag is dan, bespaart dat ruimte? Ik weet niet hoeveel MB je op een C60 bijvoorbeeld op zou kunnen slaan, omgerekend?
 
Kennelijk kun je ook een longplay mode gebruiken bij DAT (32kHz, 12 bit). Dan zou je op dat stukje tape 80 minuten kwijt kunnen.

DAT begint erop te lijken. ;)
 
Om een idee te krijgen hoe het klinkt, in Audition een stukje audio geconverteerd naar 32kHz samplerate en met een bitcrusher plugin naar 12 bit. Dat is eigenlijk best goed te noemen, het is minder 'hifi-ish'. Maar prima bruikbaar, denk ik. Nu nog een manier vinden om zo'n stuk tape zonder vouwen en kreuken in de kubus te krijgen.
 
Hier een calculator om uit te rekenen welke lengte je op een rol kwijt kunt. De tape van een DAT is 3,81mm breed en 0,013mm dik. Stel dat je de tape kunt oprollen op een dun staafje van, zeg, 1mm dik, dan past er bijna 6 meter op als het binnen de 10mm van de kubus moet passen. In de kubus zou je twee van zulke rolletjes kunnen plaatsen, dus een totale lengte van 12 meter. In de long play mode goed voor ca. 48 minuten.
 
Gebruik je dunne C120-tape (0,009mm), dan zou je in dat geval twee rolletjes daarvan in de kubus kunnen stoppen elk met een tape-lengte van ca. 8,6 meter. In totaal goed voor ongeveer 24 minuten, mono. Met DAT kun je dus meer kwijt.

Voordeel van analoog is dat je gemakkelijker nog iets van de opname kan terughalen, als de kwaliteit van de tape achteruit gaat. Bij een corrupte digitale tape zal het nog niet meevallen om nog iets van het oorspronkelijke signaal te kunnen reconstrueren, waarschijnlijk.
 
Beetje meer fantasie aub. :)
Denk aan 4 sporen multitracker.
Dus 4 mono sporen op 1 standaard cassette tape
Haha, soms is het nog niet zo eenvoudig om out-of-the-box te denken (zeker als die box maar een kubieke centimeter is).
Ik heb notabene sinds twee weken een 8 sporen cassette multitrack... :stupid
 
Disharmonic dank voor de calculaties! :halleluja
Idd zou datacorruptie een ding kunnen zijn als je zou willen dat de data langer leesbaar moet blijven, meer als echte tijdcapsule dus. Het is lastig om in te schatten wat straling buiten de aarde voor invloed heeft.
 
Disharmonic dank voor de calculaties! :halleluja
Idd zou datacorruptie een ding kunnen zijn als je zou willen dat de data langer leesbaar moet blijven, meer als echte tijdcapsule dus. Het is lastig om in te schatten wat straling buiten de aarde voor invloed heeft.

Graag gedaan! :) Maar reken het nog even na, een foutje is zo gemaakt. ;)

De invloed van bv. kosmische straling schijnt mee te vallen in het geval van tape, geheugen is meer vatbaar daarvoor. Ook digitale tape zal een hele tijd kunnen overleven, door redundantie van data en goede foutcorrectie is een reconstructie mogelijk zijn als er "gaten" in de bitjes vallen. Maar tot op zekere hoogte, je kunt je voorstellen dat de grens waarbij dit kan behoorlijk scherp is. Vallen er op een gegeven moment teveel gaten, dat de foutcorrectie ook niet meer werkt en een reconstructie niet meer mogelijk is. Bij analoge opslag ligt het meer voor de hand dat het proces van achteruitgang geleidelijk gaat, over tijd zal het opgenomen signaal steeds zwakker worden. Ik denk dat het goed mogelijk is dat je in het geval van analoog tenminste nog iets van het signaal kunt waarnemen als je het na een hele lange tijd gaat afspelen, nadat een reconstructie in het geval van digitaal al een poosje niet meer kan. Best een interessante vraag, eigenlijk. :)
 
... calculaties! ...

Nog even dit, bijna vergeten. In het bovenstaande voorbeeld met de DAT-tape kom je bij een staafje met een diameter van 1mm uit op een lengte van bijna 6 meter. Als je met die calculator speelt, dan blijkt dat die lengte nog niet veel korter is, wanneer het staafje iets dikker is. Dat kan in de praktijk misschien goed uitkomen. Als de diameter bv. 2mm is, dan is de lengte bijna 5,8 meter, niet zo'n groot verschil. Zelfs in het geval van 4mm is de lengte nog altijd meer dan 5 meter.
 
Nog iets, waar ik nu aan denk en al even ter sprake kwam, je zou de kubus kunnen opvullen met meerdere rolletjes, en dan diagonaal. Ze zullen dan verschillende lengten krijgen, maar zo kom je waarschijnlijk aardig in de buurt van een oplossing die je de maximale tijdsduur geeft, tegelijkertijd met de tape netjes opgerold. Hoeveel tijd je dan krijgt is left as an exercise to the reader. :D
 
Het wordt onderdeel van een kunstwerk waar meer van dat soort objecten op komen.

Het is meer voor het idee, hoeft niet gebruikt te kunnen worden.

Bah. Het is dus allemaal net alsof, het moet passen en "in principe" werken. Wel iemand inhuren om het mogelijk te maken maar echt werken is niet nodig... Wat een prutidee, en wat een slappe naäperij van de gouden grammofoonplaat aan boord van de Voyagers (1977). Oude technologie, maar ze doen het echt.
Geen vooruitgang maar achteruitgang, dit project. Als ik jou was zou ik hemel en aarde bewegen om te zorgen dat het echt functioneert, en anders de kunstenaar afschepen met dat suikerklantje.
 
Laatst gewijzigd:
het moet passen en "in principe" werken (...) de gouden grammofoonplaat aan boord van de Voyagers (1977). Oude technologie, maar ze doen het echt.

In het geval van tape is het meer dan alleen in principe. Je zou bv. op een microfiche kunnen uitleggen hoe je het fysiek moet afspelen, met een beschrijving van het digitale formaat. Als de bijgeleverde instructies goed genoeg zijn om de grammofoonplaat van de Voyagers af te kunnen spelen, dan moet dat met tape ook lukken. :)

Wel heeft tape maar een beperkte houdbaarheid. De grammofoonplaat van de Voyagers was geen gek idee, wat dat betreft. Maar ja, als slechts een kubieke centimeter alle ruimte is die je kunt benutten, dan kun je niet alles wat je eigenlijk zou willen in de praktijk realiseren.


Edit:

Aardig om te lezen, dit verhaal over Joan de Boer die op de grammofoonplaat van de Voyagers staat met het zinnetje "Hartelijke groeten aan iedereen".
 
Laatst gewijzigd:
Schopje omhoog. Vanwege nieuwsgierigheid of je mss al vooruitgang ermee hebt gemaakt. :)
Nog niet, het is een beetje "out of my hands" op het moment. Maar als er vorderingen zijn dan post ik ze natuurlijk! :okdan:
 
Back
Top