Top producer-tip van Joachim Pastor (en interessante podcast)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Deze waardevolle tip hoorde ik net tijdens een podcast met Joachim Pastor.

- Per track maakt hij een spreadsheet aan.
- Daarin zet hij een aantal kolommen: arrangement, mix, textures, effecten etc.
- Elke ochtend luistert hij met frisse oren naar zijn laatste track en maakt hij aantekeningen.
- De punten van de lijst werkt hij daarna weg.
- Vervolgens gaat hij verder met een nieuwe track.

De volgende dag herhaalt hij dit. En pas als een spreadsheet helemaal leeg is, is een nummer af. Slim! :okdan:

Sowieso is dit een interessante aflevering van de podcast. Je beluistert hem hier:

https://www.edmprod.com/episode-143/
 
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n liefhebber van podcasts.. Ik doe eigenlijk wel hetzelfde.. Maar dan uit mijn hoofd zonder aantekeningen.
Ik luister tijdens de reis naar en van mijn werk, naar mijn brouwsel van de dag ervoor. En 's avonds pas ik dan aan waar ik me aan ergerde.. :-)

:biertje:
 
Doe ik ook, ik gebruik de laatste tijd ook markers in Bitwig, normaal zijn die voor wanneer bijvoorbeeld een refrein, break etc erin komt, maar ik zet gewoon in de marker een tekst met wat voor aanpassing ik daarin moet doen, zodra het is aangepast haal ik die marker weg. En ik upload de track zoveel mogelijk als prive in soundcloud en luister het in de auto, in de auto weet ik precies welke volumes juist zijn.
 
Het laatste jaar ben ik ook op de werkwijze van aantekeningen overgeschakeld (en daarmee samenhangend het afluisteren van voorlopige versies op de meest verschillende configs - autoradio, laptopspeakers, slechte hoofdtelefoon, hifi etc). In tien tot twaalf "takes" en bijwerken van lijsten met de nodige aanpassingen, kom ik tot het eindresultaat.

Sinds ik dit doe, is het niveau van mijn nummers aanzienlijk gestegen :).

Of je het nu in een spreadsheet zet of op een papiertje kribbelt maakt niet uit. In ieder geval een goeie tip voor al wie nog niet aan deze werkwijze gedacht hadden :okdan:.

:doei:

Danny
 
Hij had trouwens nog een mooie: luister naar de favoriete muziek van je favoriete artiest. Dan laat je je inspireren en ga je niet kopiëren. Vond ik ook slim :okdan:
Dat klinkt me wat tegenstrijdig.. kan je die iets toelichten?

Ik luister juist helemaal niets.. zodat in de stilte, inspiratie tot me komt. Het zou mij slechts afleiden en mogelijk zelfs ontmoedigen om vlak ervoor, knijtervette muziek te luisteren (wss) in een style of soort, dat ik mogelijk nieteens zélf wil maken qua gevoel.

De een kan leren met muziek aan, de ander niet.. het is mss slim, voor hem. Maar niet voor mij.
​​​​
Benieuwd hoe je die tip interpreteert vd podcast
 
Of je het nu in een spreadsheet zet of op een papiertje kribbelt maakt niet uit.

Ligt eraan of je nog kan lezen wat je op het papiertje geschreven hebt. ;)

De spreadsheet herken ik wel. Per track zet ik erin wat ik gebruikt heb, tempo, fx, patches en evt aantekeningen.
 
Back
Top