wie gebruikt er nog cassettes?

wie gebruikt er nog cassettes?

  • ja

    Stemmen: 49 51,0%
  • nee

    Stemmen: 47 49,0%

  • Totaal aantal stemmers
    96
Sinds de introductie van de audio cd heb ik eigenlijk niet meer omgekeken naar cassettebandjes. Geen gedoe meer met bandjes die vast komen te zitten in de cassettespeler, geen koppen meer uitlijnen of reinigen.

Wel heb ik nog een tijdje een cassettespeler in de wagen gehad maar ook die is al geruime tijd verdwenen (net zoals die wagen van toen).

Voor opnames gebruik ik gewoon de computer en een cd-brander behoort al lang tot de standaarduitrusting van een computer dus waarom nog tapes gebruiken. Geen idee.

Misschien is er nog wel iets voor te vinden voor bandopnemers (met spoelen), die zag je vroeger in elke studio staan en sommigen gebruiken ze nog steeds als opnamemedium of om een bepaald effect te verkrijgen. Zelf heb ik nooit met dergelijke bandopnemers gewerkt dus veel kan ik daar niet over kwijt.

Wat me wel opvalt is het volgende:

Toen de cassettebandjes nog 'in' waren kon je kiezen uit een ruim aanbod van verschillende merken, types, lengtes,... Stap eens een winkel binnen en je ziet nu een overaanbod van cd-r, cd-rw, dvd-r, dvd-rw,... Keuze te over en soms heb ik geen flauw idee welke voor mijn doeleinden geschikt zijn. Zal ik die blauwe, of nee, toch maar die groene cd-r's kopen?
 
Toen ik nix beters had was ik er tevreden mee, maar nu...brrrr....alles gegooid. Echt een heidens medium voor mij.
Misschien zijn de echte analaloge (kwaliteits)recorders geschikt voor recording om een bepaalde warmte in je geluid te krijgen, daar kan ik niet over oordelen. Maar gewoon om muziek mee af te spelen, neen danke.
 
Enkele bij pa in de auto. Daar luisteren we dan op zijn radio naar Charly Lownoise & Mental Theo (de énige échte analoge versie van Charlottenburg:o: ) en natuurlijk de retro BZN compilatie die mn tante ooit es in de jaren '80 voor vaders heeft opgenomen.:biertje:
 
Hier wordt alles gemasterd op cassette of 1/4" tape.

Geen beter geluid dan tape!

Er zijn tegenwoordig trouwens ook goede Tape plugins voor op de computer.

Maar of die gebruikt worden, een van de horrors van de moderne muziek industrie is de werkelijke kut kwaliteit van
produkties (wel niet de muziek dus die is ook vaak kut) maar hoe het klinkt. Als je naar producties uit de jaren 60/70/begin 80
luisterd zijn die superieur qua EQ...veel dieper qua sound...dat heeft zeker te maken met dat ze toen nog tape gebruikten.
 
Origineel geplaatst door Sly Dog
Is er ook nog een wezenlijk verschil tussen opnames op cassette of 1/4" tape?

Je had hele goeie cassette players en hele slechte tape decks. Maar ook andersom (vaker eigenlijk)

Maar de manier blijft hetzelfde. De koppen zijn wel anders, en ook de elctronica, maar principieel identiek.
 
Cassette was eigenlijk nooit bedoeld om muziek op te nemen, het was in eerste instantie een medium voor spraak.
1/4" tape klinkt veeele malen beter, zeker op een goed deck...er is meer bandbreedte waardoor het geluid dikker klinkt en er
meer te horen is (denk aan die poltieseries waarop ze aflgeluisterde gesprekken analyseren :) )
 
Sommige nummers klinken echt zwaar klote nu ik ze op normale kwaliteit hoor met mp3 of cd in plaats van in een of andere obscure mix die al voor de vierde keer gekopieerd was. Blijkbaar vul je het gedeelte van het geluid wat je niet hoort op een gare cassette zelf automatisch aan, of het er nou is of niet. En bij sommige nummers was het er dus niet.
 
Dat is de tape compressie waardoor sommige nummers op degenerate 5e tape kopieeen beter klinken.

Net als bij Realaudio mixes.
 
Ik gebruik voor interviews nog steeds cassettes, die ik later ge-edit op een CD-rom brand. Daarbij gebruik ik een meer dan 20 jaar oude Phillips stereo D6920 Mk2. Kan ik er gewoon niet van scheiden :)

Wout
 
Mijn laatste cassettes zaten in de auto, zeker alweer een jaar of tien geleden. Na die tijd alleen nog CD en MD.

Heel af en toe nog wel eens lastig als je een stukje muziek moet luisteren en dat aangeboden krijgt op cassette, hoe speel je zo'n ding tegenwoordig nog af.
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
MHeel af en toe nog wel eens lastig als je een stukje muziek moet luisteren en dat aangeboden krijgt op cassette, hoe speel je zo'n ding tegenwoordig nog af.

Gewoon in je cassette deck.
Ik ging ervan uit dat iedereen nog wel zo'n ding heeft?
 
Origineel geplaatst door sander
Gewoon in je cassette deck.
Ik ging ervan uit dat iedereen nog wel zo'n ding heeft?
Nou sander, ik moet heel hard nadenken om te kunnen herinneren waar ik voor het laatst zo'n ding heb zien staan.
 
Ik kreeg laatst zo'n groot ding in m'n handen, je weet wel, zwart vinyl en 33 1/3 erop, alleen deze had 16 1/6 rpm... Dus... opgenomen op een tape recorder op 38 cm/sec en afgespeeld op 19 cm/sec. Het waren radio opnamen uit de Tweede Wereldoorlog, met het beruchte ANP nieuws van 7.00 uur op zondag 10 mei 1940... Nu staat alles op CD-rom.

Wout
 
ik heb in mijn bescheiden studio'tje op mijn kamer geen pc staan maar wel een casettedek. In de auto ook alleen maar casettespelers. Alleen heeft er ooit eens een casette in onze casettespeler van de auto vast gezeten. Juist de casette met een jamsessie van me met een mc - 09 en ry 30. Sindsdien weet ik dat mijn muziek toch al beter is dan naar het monotone geronk en gebonk van onze auto te luisteren.
 
Back
Top