wie gebruikt er nog cassettes?

wie gebruikt er nog cassettes?

  • ja

    Stemmen: 49 51,0%
  • nee

    Stemmen: 47 49,0%

  • Totaal aantal stemmers
    96
Wout! Is het mogelijk dat ik een kopietje van die cd met het Polygoon journaal kan krijgen?

Is dat die met de legendarische eufemistische zinsnede:
"Tot op heden is er geen reden tot ongerustheid"
 
Origineel geplaatst door bikkel
Sommige nummers klinken echt zwaar klote nu ik ze op normale kwaliteit hoor met mp3 of cd in plaats van in een of andere obscure mix die al voor de vierde keer gekopieerd was. Blijkbaar vul je het gedeelte van het geluid wat je niet hoort op een gare cassette zelf automatisch aan, of het er nou is of niet. En bij sommige nummers was het er dus niet.

ja dat herken ik! ik heb ooit eens een dj-mix opgenomen op cassettebandje...dat bandje vervolgens weer via mijn PC op CD-r gebrand.............die mix klinkt nog steeds beter in mijn oren dan mixen die direct in mijn PC zijn opgenomen en naar CD-r zijn gebrand.......... en dat terwijl ik niet eens de boel in het rood heb lopen knallen en het een doodordinair (maar wel goed) pioneer dubbel cassettedeck met een TDK cassette was............. hmmmmm..ga mijn deck maar es in de studio neerzetten! ;)

wat me altijd opvalt bij die mix: er zit veel ruis in, het hoog is veel minder uitgesproken, maar de boel lijkt veel beter te "gellen", het laag is ook lekkerder en ronder, en vooral op hardere volumes klinkt het veel aangenamer in de oren..
 
Ik heb nog wel een 100-tal cassettes liggen thuis die ik voor geen geld weg wil doen.

Daar zit mijn jeugd zowat op beschreven. Cassettes uit discotheken, cassettes van toen ik zelf nog DJ was enz...

Die zet ik geregeld nog eens op in de auto. Ik vond dat heel belangrijk bij de aankoop van de autoradio om die nog te kunnen beluisteren.

Sommige staan ook al op CD, maar voor mij blijven die cassettes echt wel lekker klinken.
 
ik gebruik soms nog cassettes om live op te nemen, (pc meesleuren als je gaat draaien is lastig en onze laptop wordt meestal als phrase sampler gebruikt in ons soundsystem en kan dus niet opnemen.) Ik heb dus nog een marantz model 1820 mk II cassetterecorder in mijn soundsystemrack zitten om liveopnames te maken van ons reggaesoundsystem.

.
67_1_b.JPG


in de auto waarmee ik rijd (ik heb zelf geen) is het ook cassette, dus mijn (en ander) meestal in adobe audition opgenomen mixen komen uiteindelijk ook nog op cassette terecht voor in de auto.

die recorder is echt wel goe, veel helderder dan veel andere, enkel de toshiba van mijn pa doet nog beter voor zover ik weet
 
Origineel geplaatst door olafmol
ja dat herken ik! ik heb ooit eens een dj-mix opgenomen op cassettebandje...dat bandje vervolgens weer via mijn PC op CD-r gebrand.............die mix klinkt nog steeds beter in mijn oren dan mixen die direct in mijn PC zijn opgenomen en naar CD-r zijn gebrand.......... en dat terwijl ik niet eens de boel in het rood heb lopen knallen en het een doodordinair (maar wel goed) pioneer dubbel cassettedeck met een TDK cassette was............. hmmmmm..ga mijn deck maar es in de studio neerzetten! ;)

wat me altijd opvalt bij die mix: er zit veel ruis in, het hoog is veel minder uitgesproken, maar de boel lijkt veel beter te "gellen", het laag is ook lekkerder en ronder, en vooral op hardere volumes klinkt het veel aangenamer in de oren..

Kom je daar echt NU pas achter? :duivels:

ik heb ook nog steeds een cassette player staan. Aan de ene kant omdat ik al die tig cassette's echt niet ga overzetten op CD, maar ook om soms nummers naartoe te zetten en weer terug de compu in. Lekkel, want m'n Revox A77 is een beetje gaar.. :(
 
Origineel geplaatst door Arv
Kom je daar echt NU pas achter? :duivels:

ik heb ook nog steeds een cassette player staan. Aan de ene kant omdat ik al die tig cassette's echt niet ga overzetten op CD, maar ook om soms nummers naartoe te zetten en weer terug de compu in. Lekkel, want m'n Revox A77 is een beetje gaar.. :(

hoor je heeeeeeeeeeel veel verschil tussen een A77 en een gewoon cassette-deck?
 
Origineel geplaatst door olafmol
hoor je heeeeeeeeeeel veel verschil tussen een A77 en een gewoon cassette-deck?

Ik moet toch antwoorden met "ja".. Maar... ik heb geen professioneel cassettedeck jammer genoeg. Ik denk dat ze dan elkaar niet zoveel ontlopen.
Het klinkt dieper en 'ronder'. Moeilijk uit te leggen ja.

gr
R
 
Origineel geplaatst door olafmol
ja dat herken ik! ik heb ooit eens een dj-mix opgenomen op cassettebandje...dat bandje vervolgens weer via mijn PC op CD-r gebrand.............die mix klinkt nog steeds beter in mijn oren dan mixen die direct in mijn PC zijn opgenomen en naar CD-r zijn gebrand.......... en dat terwijl ik niet eens de boel in het rood heb lopen knallen en het een doodordinair (maar wel goed) pioneer dubbel cassettedeck met een TDK cassette was............. hmmmmm..ga mijn deck maar es in de studio neerzetten! ;)

wat me altijd opvalt bij die mix: er zit veel ruis in, het hoog is veel minder uitgesproken, maar de boel lijkt veel beter te "gellen", het laag is ook lekkerder en ronder, en vooral op hardere volumes klinkt het veel aangenamer in de oren..

Betekend het niet gewoon dat je een ruk geluidsinterface hebt? Die de EQ curve van tapes die je er automatisch overheen krijgt wel goed kan registeren en een 'normaal' signaal niet?
 
Origineel geplaatst door fuse
Betekend het niet gewoon dat je een ruk geluidsinterface hebt? Die de EQ curve van tapes die je er automatisch overheen krijgt wel goed kan registeren en een 'normaal' signaal niet?

ik heb dat toen opgenomen met een TurtleBeach Tahiti kaart als ik me niet vergis..... maar je redenatie klopt niet....want ik heb nergens gezegd dat ie een normaal signaal niet goed registreert.....ik heb gezegd dat het signaal dat eerst op tape is opgenomen "lekkerder" klinkt dan een signaal dat niet eerst op tape is opgenomen
 
[b]OT[/b]

OT

Origineel geplaatst door smackos
Wout! Is het mogelijk dat ik een kopietje van die cd met het Polygoon journaal kan krijgen?

Is dat die met de legendarische eufemistische zinsnede:
"Tot op heden is er geen reden tot ongerustheid"

Het zijn radio opnamen uit de oorlogs jaren, met Hitler en zo. Colijn staat er wel op, maar in een andere situatie.

Het ANP nieuws van 10 mei 1940 begint op de volgende wijze (niet precies, want ik doe dit even uit het hoofd)

Goede morgen, luisteraars, het is zeven uur precies, Hier volgt het nieuws van maandag 10 mei 1940, verzorgd door het Algemeen Nederlands Persbureau.

Het is verboden om het hier ten gehoren gebrachte nieuws in het gesproken of in het geschreven woord verder te verspreiden zonder duidelijk schriftelijke toestemming van het Algemeen Nederlands Perspbureau. Overtredingen van deze verordening zullen door het Algemeen Nederlands Persbureau worden vervolgd.

Het Algemeen Nederlands Persbureau deelt het volgende mede:
dat de tekst, voorafgaand aan de voorlezing van het nieuws, bestaande uit: "Het is verboden om het hier ten gehoren gebrachte nieuws in het gesproken of in het geschreven woord verder te verspreiden zonder duidelijk schriftelijke toestemming van het Algemeen Nederlands Perspbureau. Overtredingen van deze verordening zullen door het Algemeen Nederlands Persbureau worden vervolgd," vanaf heden niet meer zal worden voorgelezen en derhalve de genoemde maatregelen zullen worden opgeschort.

Het nieuws.

Heden nacht heeft het Duitse leger de Nederlandse Staatsgrenzen overschreden... etc.

Jeez! Is het effe oorlog?!?

Wout
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik heb dat toen opgenomen met een TurtleBeach Tahiti kaart als ik me niet vergis..... maar je redenatie klopt niet....want ik heb nergens gezegd dat ie een normaal signaal niet goed registreert.....ik heb gezegd dat het signaal dat eerst op tape is opgenomen "lekkerder" klinkt dan een signaal dat niet eerst op tape is opgenomen

Voordat ik poste had ik al over die redenatie gedacht en het klopt wel. Tenminste mijn stelling.
Die is nl dat het opnamen op tape vergelijkbaar is met een steil hoogdoorlaat filter rond de 40-50Hz en een laagdoorlaat filter niet zo steil die een knikpunt rond de 15kHz heeft en dan met een 12dB slope afloopt. Wat betekend dat het sublaag weg wordt gemikt en het frisse hoog er ook uit wordt gefilterd.
En neem dan ook nog de soft saturatie compressie die te vergelijken is met een threashold van -6dB en een ratio wat oneindig hoog wordt hoe dichter je bij de 0dbfs komt.

In principe zou je dit kunnen nabootsen met hardware en redelijk dicht bij het resultaat komen.

En als je Tahiti een slecht anti-aliasing filter had dan klonk het hoog wat minder droog maar beter via tape. Maar de softsaturatie van tape maakt ook heel veel goed. Helemaal als het net wat harder staat. En de extra ruis die tape ook automatisch met zich meebrengt kan net een wat fuzzier geluid geven wat warmer aanvoeld.
 
Ik gebruik mijn cassettedeck nog om mijn "klooisessies" op te nemen.
Soms ontstaat er tijdens een uurtje spelen en klooien iets interessants en dan vind ik het prettig dat terug te kunnen luisteren en daar op voort te borduren.
Geluidskwaliteit is daarbij niet van belang, maar als geheugensteuntje vind ik het prettig werken.

groet

Tom
 
Origineel geplaatst door fuse
Voordat ik poste had ik al over die redenatie gedacht en het klopt wel. Tenminste mijn stelling.
Die is nl dat het opnamen op tape vergelijkbaar is met een steil hoogdoorlaat filter rond de 40-50Hz en een laagdoorlaat filter niet zo steil die een knikpunt rond de 15kHz heeft en dan met een 12dB slope afloopt. Wat betekend dat het sublaag weg wordt gemikt en het frisse hoog er ook uit wordt gefilterd.
En neem dan ook nog de soft saturatie compressie die te vergelijken is met een threashold van -6dB en een ratio wat oneindig hoog wordt hoe dichter je bij de 0dbfs komt.

In principe zou je dit kunnen nabootsen met hardware en redelijk dicht bij het resultaat komen.

En als je Tahiti een slecht anti-aliasing filter had dan klonk het hoog wat minder droog maar beter via tape. Maar de softsaturatie van tape maakt ook heel veel goed. Helemaal als het net wat harder staat. En de extra ruis die tape ook automatisch met zich meebrengt kan net een wat fuzzier geluid geven wat warmer aanvoeld.


gast doe niet zo moeilijk! die tape opname heb ik via dezelfde soundcard ook weer opgenomen en op CD-r gebrand, en die CD-r klinkt beter als de CD-r met een mix die rechtstreeks mijn soundcard is ingegaan.........
 
Sorry hoor. Jij zegt dat er iets niet klopt aan m'n verhaal. En ik licht het alleen maar toe.

Chill dude
 
Lekker ouwe koeien uit de sloot halen! :D

Maar ik overweeg dus voorlopig alles op cassette te gaan laten eindigen. Ik heb nu de 4 group outputs van mijn vers verkregen mixer aan de Tascam Portastudio verbonden en kan nu dus redelijk goeie kwaliteit cassettebandjes mixen.
Nu is mijn brein gaan voortbreien op dit medium.... het cassettebandje verliest zijn waarde tegenwoordig, ik ben van mening door het geringe dynamische bereik! Als een mooie mix van cassette op cd terecht komt en van enig vergelijkbaar volume wil zijn, zal je een 20 dB aan je noisefloor toevoegen, dit omdat niemand meer cassettebandjes draait en cd een toegankelijk medium is.

Waarom moeilijk doen en ook nog een 20 dB ruis aan al je eindproducten toevoegen?

Antwoord, ik zou het niet weten, maar alles is aangesloten, het werkt, het voelt heerlijk.
Ik heb altijd naar MD gekeken als een soort cassettebandje van de jaren negentig, goed, maar net niet. Dit was een waardeloze instelling. Beide mediums ben ik meer gaan gebruiken en het valt me op dat de waarde van 20Hz - 20 kHz behoorlijk subjectief is. Ook is het hele kwaliteitsverlies voor mij een andere waarde gaan krijgen... woorden als: beperking, ruis en minimaal hebben een nieuwe klank in mijn oren en ik vind het te gek!

:frons: zie ik jullie denken, ach! Ik moest het kwijt en dit is een vrij aardige thread die zo van de vergetelheid word gespaard!
 
Re: wie gebruikt er nog cassettes?

Origineel geplaatst door Bobby
... dus van die analoge dingetjes, magnetic tape *D

Van al mijn CD´s die ik heb, verzamel ik extra nog eens de gelijknamige LP´s (en ik heb niet eens een platenspeler) en ook nog eens de MC´s daarvan:

´k Heb afgelopen maanden dan ook bijna alle cassette´s van "Synthesizer Greatest" en "Synthétiseur" kunnen verzamelen. In principe alleen voor de show, maar ik kan draai ze ook wel in de auto (inmiddels is 1 tape alweer kapotgetrokken). Dus in feite heb ik voor de show van elke album 3 dezelfde titels in elk een andere vorm.....

www.synthesizer-greatest.info
 
ik ben blij met mijn nakamichi cassette-deck hoor ;)

idd, ruis en wow&flutter, yummmmmmm.....lekker hoor.......

als ik ze es wat analyses bekijk van op tape opgenomen dingen (of eigenlijk goed klinkende lekkere dingen, meer "rond en warm") en meer "schel" klinkende dingen zie ik bij de frequency spectrum bijna altijd dat de goed klinkende dingen vanaf de 3500Hz in een schuine lijn naar beneden toelopen, tot ze rond de 16 a 18KHz heel snel afkappen (lowpassfilter voor vinyl vermoed ik) .... de meer schel klinkende dingen hebben echter vanaf die 3500Hz gewoon een bijna horizontaal doorlopende lijn naar de 16 a 18 Khz waarna de boel ook gewoon naar beneden loopt .. maw het midden- en hoog-gebied is veel prominenter en harder aanwezig in de "scheller" klinkende opnames....ik denk dus dat we tegenwoordig stukken meer midden/midhoog in onze mixen stoppen dan vroeger gebeurde..... iemand een andere verklaring hiervoor? het opname/mastering-medium misschien?

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
.. maw het midden- en hoog-gebied is veel prominenter en harder aanwezig in de "scheller" klinkende opnames....ik denk dus dat we tegenwoordig stukken meer midden/midhoog in onze mixen stoppen dan vroeger gebeurde..... iemand een andere verklaring hiervoor? het opname/mastering-medium misschien?

Olaf

Ik vrees de muziek zelf... bij het analizeren van tegenwoordig populaire muziek/gebruik van muziek en geluid blijkt het midden/midhoog sterker vertegenwoordigd. Hoe het komt weet ik niet, maar de oorzaak ligt bij het publiek:

het zal veel te maken hebben met factoren als compressiegebruik, de opkomst van de mp3 cultuur, car hifi, line array installaties op festivals, etcetera.

Een rare, maar misschien niet onzinnige theorie die ik hieruit haal is dat we meer en meer blootgesteld worden aan hardere volumes van het desbetreffende frequentiegebied, waardoor er een zwak ontstaat bij een aantal mensen, dit wordt gecompenseerd door het aanpassen van de mixen. Vooral bij televisie, dj's en festivals valt me dit meer en meer op.
Logisch ook eigenlijk, want als ik een stamperdestamp auto voorbij hoor dreunen, hoor ik het laag, maar voor de inzittenen wordt het frequentiegebied rond de 5000 aardig vernield.. Ook (en ik wil niet generalizeren) luisteren veel van deze herriemakers naar house/r&b, toevallig twee stromingen waar het midden/middenhoog en laag een grote rol speelt. Ik dwaal af, ik weet het, maar je moet iets.
In metalmixen van voornamelijk de jaren negentig was het gebruikelijk weinig mid, maar vooral veel bas en hoog te mixen om een bepaalde scheur in de totale gitaarmix te krijgen, bij nu-metal en verwanten is dit over.

Conclusie, muziek en het maatschappelijk gebruik ervan evalueert naar "ons" gehoor en "ons" gehoor gaat hard achteruit!

Wist je trouwens dat de aardbol iedere 5 jaar een dB in volume omhoog gaat! Hahaha! Het preciese getal weet ik niet (ik denk niemand) maar volgens schattingen ligt het rond de 1 dB. Over 15 jaar zijn we twee keer zo hard!

:bekdicht:
 
hier wat frequency-plots en statistics, eentje van een jaren80 12" plaat, en eentje van een moderner house-nummer van verzamel-CD:

vinyl-analysis.jpg


cd-analysis.jpg


wat opvalt is dus die lijn bij de vinyl-opname die schuin naar beneden loopt, itt de CD versie die eerst horizontaal doorkabbeld..... verder is de dynamiek van de 12" vinyl versie ongeveer 6dB meer dan de CD versie....

het lijkt me idd een kwestie van goed mixen, want ik heb die schuin naar beneden lopende lijn bv ook bij jazzanova-tracks die van CD komen gezien....

het lijkt er dus idd op dat veel moderne opnames (veel?) meer mid en hoog in de mix hebben....

de freq plots zijn overigens redelijk vaak hetzelfde, het is dus niet een toevalstreffer

wat denken/vinden jullie hiervan?

Olaf
 
Back
Top