welke moderne(re) machine kan een Polysix èn Monopoly nabootsen?

The Sick Apple

Nieuwkomer
Lid sinds
25 oktober 2009
Berichten
19
Hallo allemaal,

Ik heb een tip nodig voor een nieuwe aankoop!

Sinds jaar en dag heb ik een Polysix en een Monopoly. Mooi setje zowel visueel als muzikaal. Ik gebruik ze voor symfonische rock zoals Rush, Marillion, Yes en eigen werk.
Aangezien ze er -net zoals ik- niet jonger op worden zou ik voor op het podium één synth willen die beide goed kan vervangen.
Laatst heb ik die Proglogue 16 besteld, èn na een uurtje tweaken terug gestuurd (ik beroep me verder op mijn zwijgrecht, maar) dat was dus niks voor mij.

Heeft iemand een tip?! Is die Jupiter X wat? Lijkt erg gericht op dance.

Wat ik vet vind aan die ouwe korgen is dat ze een basisgeluid hebben waarmee ik eigenlijk al uit de voeten kan. De Polysix heeft als redding het ensemble effect voor strings. Zit ook in de Prologue, maar lang zo vet niet vond ik, geen redding in ieder geval.

Wat ik zoek is een analoge synth (mag ook deels digitaal zijn) met tenminste 61 toetsen en van alles erop en eraan: portamento, unison, meerstemmig, noise, split-of in ieder geval- programmeerbaar en snel schakelbaar (polysix-like). Arpeggiator kan ik -voor de leuk- eigenlijk niet zonder, en 2 modulation wheels die je op een octaaf of hoger kunt zetten (heb ik op de Progolue ook niet kunnen vinden).

Groeten, Piet Hein Appelo
 
Last edited by a moderator:
Ja deepmind idd vet. Wat is er eigenlijk mis met de Prologue? Een uur tweaken en dan al een oordeel? Vind je de sound lelijk? Of gaat het om presets?
 
Ander filter op de prologue?
de 6 en MP hebben t zelfde filter.
ik kocht de minilogue xd. (Wat een mini prologue is) en de mp en 6. Is idd anders. De oude klinken niet zo 80 s als de xd
 
De oude klinken niet zo 80 s als de xd

Das een goed punt dat ook de prologue erg 80's kan klinken.
En ik houd daar helemaal niet van.
Het zijn voor mij vooral de moderne klanken die de Prologue kan doen.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een tip nodig voor een nieuwe aankoop!

Sinds jaar en dag heb ik een Polysix en een Monopoly. Mooi setje zowel visueel als muzikaal. Ik gebruik ze voor symfonische rock zoals Rush, Marillion, Yes en eigen werk.
Aangezien ze er -net zoals ik- niet jonger op worden zou ik voor op het podium één synth willen die beide goed kan vervangen.
Laatst heb ik die Proglogue 16 besteld, èn na een uurtje tweaken terug gestuurd (ik beroep me verder op mijn zwijgrecht, maar) dat was dus niks voor mij.

Heeft iemand een tip?! Is die Jupiter X wat? Lijkt erg gericht op dance.

Wat ik vet vind aan die ouwe korgen is dat ze een basisgeluid hebben waarmee ik eigenlijk al uit de voeten kan. De Polysix heeft als redding het ensemble effect voor strings. Zit ook in de Prologue, maar lang zo vet niet vond ik, geen redding in ieder geval.

Wat ik zoek is een analoge synth (mag ook deels digitaal zijn) met tenminste 61 toetsen en van alles erop en eraan: portamento, unison, meerstemmig, noise, split-of in ieder geval- programmeerbaar en snel schakelbaar (polysix-like). Arpeggiator kan ik -voor de leuk- eigenlijk niet zonder, en 2 modulation wheels die je op een octaaf of hoger kunt zetten (heb ik op de Progolue ook niet kunnen vinden).

Groeten, Piet Hein Appelo

Misschien iets van Clavia Nord?
 
Ja ok, dat dacht ik ook, maar toch is dat niet het eerste wat ik zou aanraden op het podium

er is wel een soort standalone apparaat waar je vst’s op kan laden, dat zou wellicht een optie zijn. Ik weet niet meer hoe dat ding heet
 
De Polysix heeft een vrij karakteristiek geluid. Als je precies die sound zoekt, samen met de redelijk simpele bediening, dan weet ik daarvoor geen modern alternatief. Maar het zou verder wel helpen inderdaad als je toch kon verwoorden wat je precies niet beviel aan de Prologue.

Behringer komt overigens wel met een Monopoly kloon. Of die ook live op het podium zal voldoen als vervanging van je vintage Monopoly moet je zelf even beoordelen.
 
Dat standalone apparaat zal de V-Machine zijn, zelf geen ervaringen mee, maar had begrepen dat het geweldig zou zijn geweest als het doorontwikkeld was.
Maar wie weet kan de Legacy software er prima op draaien, geen idee. Niet de indruk dat die software een hele ruige machine nodig heeft.

Van de drie mogelijkheden (1. de oude museumstukken, 2. V-Machine, of 3. laptop + backup-systeem) lijkt me de 3e de meest praktische en nog kosteneffectief ook, backup kan een simpele oudere (opgestarte) laptop zijn.

Qua nauwgezette replica van het geluid van de originelen: als je in een LIVE-situatie het verschil merkt dan heb je te weinig publiek in de zaal :duivels:
Qua speel-feel valt er uiteraard niets van te zeggen, is alles geldig & waar, maar een live-situatie is veelal* vrij ontluisterend qua het er niet meer toe doen van allerlei geluids-nuances.
Wat juist ook weer bevrijdend kan zijn, en je dus een stel praktische bochten kunt afsnijden.

*: een kamerconcert uitgezonderd
 
Laatst gewijzigd:
Das een goed punt dat ook de prologue erg 80's kan klinken.
En ik houd daar helemaal niet van.
Het zijn voor mij vooral de moderne klanken die de Prologue kan doen.

Ben blij dat de minologue xd die klanken net wel kan, heb geen plaats voor een prologue en bovendien mist die de xd zijn seq. Ben helemaal gek vd xd, zeker na 't zien van de YT video van Jexus.
Korg komt vast wel met een prologue 2 XD of zoiets, hun prologue was geen succes, de xd wél.

Je vraag is een hele moeilijke denk ik. Laat gewoon die bakken servicen, en meenemen. Ik denk dat Kebu zo ook allen elke keer meezeult.
 
Je hebt tegenwoordig ook nog deze. Heb je behalve een VST-host ook een, tja, orgel, neem ik aan... :W

Kost wel wat. Een laptopje is veel goedkoper.

Aha, een Alleinunterhalter-vliegdekschip, wat een ding! :-) En van binnen Win10, dan sta je alsnog met een computer op het podium (maar een oude Akai sampler met een dedicated OS is natuurlijk ook gewoon een computer, zo dan ook weer wel)
 
Je vraag is een hele moeilijke denk ik. Laat gewoon die bakken servicen, en meenemen. Ik denk dat Kebu zo ook allen elke keer meezeult.

Dat lijkt mij ook het mooist. Zoals zelf al gezegd: die oude bakken zien er tof uit samen, en op een podium is dat belangrijk. Je onderscheidt jezelf verder van de zoveelste coverband toetsenist met een suffe workstation of laptop. Maar ik kan niet beoordelen of jouw publiek hier waarde aan hecht.
 
(maar een oude Akai sampler met een dedicated OS is natuurlijk ook gewoon een computer, zo dan ook weer wel)

Inclusief...
P1000798.jpg
 
Deze uitvoering is vast nucleair aangedreven, en doet ook gitaartjes! :D



Geweldig!! :-) De wereld is raar, mensen die op gitaar allerlei toetsenfraais na willen doen, en dan dit weer de andere kant op ....

En je zag 'm aankomen: is er ook een clip dat 'ie dit 'orgel' in z'n nek liggend bespeelt?

En als we dan toch bezig zijn: zijn er gevallen bekend van bespelers die live hun toetseninstrument stuk slaan, in de fik steken, of de speakerkasten in jagen?
Veel verder dan wat heen & weer verende orgels is me niet bekend...



Qua gitaren via orgels... merk op dat ik mezelf ervan weerhouden heb een clipje van Alleinunterhalter Mambo Kurt te posten..., iedereen zal 'm kennen...
 
Laatst gewijzigd:
Geweldig!! :-) De wereld is raar, mensen die op gitaar allerlei toetsenfraais na willen doen, en dan dit weer de andere kant op ....

En je zag 'm aankomen: is er ook een clip dat 'ie dit 'orgel' in z'n nek liggend bespeelt?

En als we dan toch bezig zijn: zijn er gevallen bekend van bespelers die live hun toetseninstrument stuk slaan, in de fik steken, of de speakerkasten in jagen?
Veel verder dan wat heen & weer verende orgels is me niet bekend...

:D

Keith Emerson deed wel rare dingen met z'n Hammond...

 
Back
Top