Wil iemand helpen? Track mist een laagje bass-nood aan iemand met theorie kennis

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.716
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hoi

Ik heb een nummer waar ik mee bezig ben. Had er graag nog een laagje bass bij voorzien.
Ik heb het nummer multi track opgenomen.
Ik heb 't destijds ingespeeld en heb geen idee welke noten. Het is sync arp bass achtig opgenomen, ik transpose het een paar keer, zoals synthmania toont in een YT video. Als ik Ableton de audio naar midi laat omzetten krijg ik een beperkt idee welke noten dat zouden zijn.
Nu heb ik die noten een paar octaven verlaagd en er een 'bass' geluidje mee gevoerd, met een pattern (niet te horen want nog niet online gezet) Het doet me echter niet overtuigd smaken.

Is er iemand die me hier even in kan en wil bijstaan? Het ultieme zou zijn als iemand me kan vertellen welke noten erbij "passen" en eventueel indien u dat wil me enkele voorstellen doen van zulke noten in een pattern. Dus een of paar patroontjes visueel zou me echt wat leren- Als daar dan nog een beetje uitleg bij komt hoe ik me deze hinderpaal volgende keer aanpak, ben ik u eeuwig en een dag dankbaar. :halleluja
 
Hola Klinkske,

Dat is vervelend als je niet eerst in midi doet(dat doe ik namelijk altijd)
Als je alleen audio gebruikt zul je je muzikale gehoor er op los laten!
Dus volgende keer inspelen in Midi,dan kan je later altijd nog veranderen ,maar daar ben je inmiddels wel achter.

Je zou met een (in audi)EQ je bass kunnen oppompen.

Groeten van andreos.
 
Hola Klinkske,

Dat is vervelend als je niet eerst in midi doet(dat doe ik namelijk altijd)
Als je alleen audio gebruikt zul je je muzikale gehoor er op los laten!
Dus volgende keer inspelen in Midi,dan kan je later altijd nog veranderen ,maar daar ben je inmiddels wel achter.

Je zou met een (in audi)EQ je bass kunnen oppompen.

Groeten van andreos.

Je kan ook de bassdrum vetter maken in EQ(Ik heb even geluisterd.
 
Normaal doe ik altijd midi als ik met DAW werk, dit keer totaal andere workflow: dawless sync en die audio opgenomen. Weet niet of de kenton op de juno 60 midi out heeft (en of 't werkt)
 
Hoi

Ik heb een nummer waar ik mee bezig ben. Had er graag nog een laagje bass bij voorzien.
Ik heb het nummer multi track opgenomen.
Ik heb 't destijds ingespeeld en heb geen idee welke noten. Het is sync arp bass achtig opgenomen, ik transpose het een paar keer, zoals synthmania toont in een YT video. Als ik Ableton de audio naar midi laat omzetten krijg ik een beperkt idee welke noten dat zouden zijn.
Nu heb ik die noten een paar octaven verlaagd en er een 'bass' geluidje mee gevoerd, met een pattern (niet te horen want nog niet online gezet) Het doet me echter niet overtuigd smaken.

Is er iemand die me hier even in kan en wil bijstaan? Het ultieme zou zijn als iemand me kan vertellen welke noten erbij "passen" en eventueel indien u dat wil me enkele voorstellen doen van zulke noten in een pattern. Dus een of paar patroontjes visueel zou me echt wat leren- Als daar dan nog een beetje uitleg bij komt hoe ik me deze hinderpaal volgende keer aanpak, ben ik u eeuwig en een dag dankbaar. :halleluja

Het is mij echt een raadsel wat je vraag/probleem nu precies is.
Wil je weten welk noten gespeeld worden in dat voorbeeld wat je hebt gepost ? Dat lijkt mij toch niet zo'n probleem om dat te achterhalen. Maar los daarvan, die pattern heb je dan toch al want dat laat je toch horen in dat voorbeeld ?
 
Weet niet of de kenton op de juno 60 midi out heeft (en of 't werkt)
Als je een Pro-DCB hebt dan heeft die ook MIDI out. Ik gebruik mijn Juno ook vaak als master keyboard voor mijn DAW op die manier.
 
De vraag was of iemand er een bass pattern bij kon verzinnen. Maar iemand schreef me dat ik eerder melodie mis, wat er nu is kan al gelden als bass, weliswaar wat hoger in pitch. Dus ik heb plots een nieuwe blik op de zaak.
ableton audio to midi ontleed het maar vreemd. Had t geexporteerd en in synthesia gezet. Dan zie je keys spelen die ik vast niet heb gebruikt. Maar die scaler 2 optie had ik niet aan gedacht. Dank.
En inderdaad, midi mee opnemen is een goeie. Zal de kenton eens bestuderen qua midi out.
 
Ik had effe gechecked maar het is niet echt in een scale maar eerder chromatisch en de root veranderd ook steeds.
kan er niet echt een leuke basslijn bij krijgen.
 
Ik zoek iemand die me in de toekomst op pad kan helpen om wat meer te beginnen met regels zodat ik later de theorie als ruggesteun kan gebruiken. Misschien is er een collega die me wat kan onderrichten. Doel is toch steeds maar wat minimal synthwave spul. Dus volgende keer hopelijk werkend in een scale ipv zoals hier op 't gehoor, want dan loop ik vast (en ik blijkbaar niet alleen)
Dank,flyweight.
 
Hi Klinkske,
Ik ben zeker geen geschoolde muziekant alhoewel ik wel liedjes componeer op gitaar, keys met akkoorden en melodie.
Als je wilt kunnen we eens een online sessie doe.
|Gewoon vrijblijvend.

Moeten we wel even nadenken hoe dat te doen online met audio enzo,


PM maar als je dat wilt

Gr Tim
 
Ik zoek iemand die me in de toekomst op pad kan helpen om wat meer te beginnen met regels zodat ik later de theorie als ruggesteun kan gebruiken. Misschien is er een collega die me wat kan onderrichten. Doel is toch steeds maar wat minimal synthwave spul. Dus volgende keer hopelijk werkend in een scale ipv zoals hier op 't gehoor, want dan loop ik vast (en ik blijkbaar niet alleen)

Ik heb ff geluisterd maar wat ik mis is een melodielijn, een basisnoot/akkoord waar je waarmee je begint of na een intro in ieder geval de toon mee zet en waar je ook weer bij thuiskomt.
Dat is wat mij betreft in ieder geval belangrijk om een soort van coherente track te krijgen want het klinkt nu als iets wat nergens naartoe gaat maar wat hier en daar verspringt.
Ik hoop dat flyweight je wat goede tips geeft zodat je meer struktuur in je track(s) krijgt.
 
Ik kan me voorstellen dat je als musicus akkoorden enz verlangt maar minimal vanuit de punk hoek is nu niet bepaald geschoold denk ik :)
Ben wat aan het knoeien met scaler 2 maar dat is (voor mij) vreselijk veel instellen in de daw (ext instr enz enz en daar ben ik nu niet bepaald in thuis maar ben vermoedelijk al halfweg. Nu nog scaler zover krijgen dat ie external instrument speelt ipv zijn eigen sounds... als dat tenminste kan. Heb 't gevoel dat 't me een nieuwe gevangenis gaat opleveren, "fixed' in bepaalde noten die ie dan standaard lang laat klinken, maar we zien wel. Blokjes in de midi scale in een daw tekenen was nogal iets wat ik even graag doe als stofzuigen, maar goed.
 
Ik kan me voorstellen dat je als musicus akkoorden enz verlangt maar minimal vanuit de punk hoek is nu niet bepaald geschoold denk ik :)
Ben wat aan het knoeien met scaler 2 maar dat is (voor mij) vreselijk veel instellen in de daw (ext instr enz enz en daar ben ik nu niet bepaald in thuis maar ben vermoedelijk al halfweg. Nu nog scaler zover krijgen dat ie external instrument speelt ipv zijn eigen sounds... als dat tenminste kan.

Ik ben echt geen musicus hoor, ooit zo'n 30 jaar terug 'ns wat basislessen gehad, toonladders spelen met m'n sax en dat soort dingen maar dat ben ik allang vergeten.
Het is meer dat ik bedoel dat één van de basicrules bij een track een begin, een kern en een eind heeft net als een verhaaltje en dat waar je mee begint dat je daar ook mee eindigt.
Dat klinkt wel heel beperkend en zeker in wat meer experimentele tracks hoeft dat ook niet altijd zo te zijn maar het kan wel een leidraad zijn om in de basis een begin van een track te maken waar een beetje lijn in zit en die een beetje coherent is.
Zo wordt het ook makkelijker om baslijntjes erbij te maken als je de structuur een beetje in de gaten houdt.
Anyway; flyweight zal ongetwijfeld je verder op weg helpen met deze dingen.


Wat Scaler betreft kan je gewoon met je keyboard een paar noten inspelen, heel basic en dan heb je een begin van een structuur en die noten hoor je dan, aan de linkerkant stel je het instrument in.
Dan activeer je detect en worden akkoorden aangegeven.
je kan het zo laten of je kan variaties kiezen.
Daarna kan je de midi in ableton overzetten en je hebt al een begin en dat akn je verder natuurlijk weer aanpassen in je pianoroll.
Je kan dan kiezen voor een andere vst en dan krijg je wat je op je miditrack hebt staan.
 
ik heb die scaler wat midi laten spuwen en ben ermee aan de slag,hoe meer ik in plug in vensters zit hoe meer ik zin krijg om alles buiten te gooien. Dus het heeft me een richting uit gestuurd en dat is beter dan niks maar o jee wat een brein breker. maar goed, we doen voort :D
(zwijgen we nog over latency en gekraak in de audio ondanks dikke imac, kan me er echt niet mee bezighouden, dan zwier ik die ozone er maar af, man toch) - ik wil vanavond een fijn gevoel van vandaag, geen bak frustratie :mega:

Als de frustratie wat gedaald is herlees ik je post even, dank! dank! :halleluja
 
https://soundcloud.com/user-370577904/echoes-in-the-dark-met-brew-time-patch-112-5

ok geen bass dus maar de korg XD zijn brew time. Minimaal in de mix met wat fx, ben behoorlijk tevreden. Die zang moet nog een keer opnieuw denk ik. Misschien.
 
Ik zoek iemand die me in de toekomst op pad kan helpen om wat meer te beginnen met regels zodat ik later de theorie als ruggesteun kan gebruiken. Misschien is er een collega die me wat kan onderrichten. Doel is toch steeds maar wat minimal synthwave spul. Dus volgende keer hopelijk werkend in een scale ipv zoals hier op 't gehoor, want dan loop ik vast (en ik blijkbaar niet alleen)


Ik kan jou zeker wel helpen.
Stuur mij een PB als je "serieus" bent.

:)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top