Vocoder voor natural voice

Dat wat je zegt over autotune tunen naar een MIDI track is precies wat ik zoek. Alleen, mijn oude Antares AVP-1 kent deze mogelijkheid niet. En er is ook geen audio-in voor een stuursignaal.
Maar dank je wel voor de aanvulling.
Dus een autotune met externe pitch-aansturing zou ook werken. Is er wellicht software die dat ook kan?

Jawel, en die software heet toevallig nog steeds Auto-Tune en is nog steeds van Antares. :) De "Artist" versie is de minst dure die (al dan niet realtime) naar MIDI kan pitchen.

https://www.antarestech.com/product/auto-tune-artist/
 
Als je noten niet haalt, en toch wilt zingen, ga ik ervan uit dat je niet live wilt zingen.

Dus dan is het ook geen schade dat je gaat nabewerken. En wellicht dan ook de beste optie.

Vocoders klinken niet natuurlijk. Dat is het doel ook niet van vocoders. Maar, als je bereid bent om de 'natuurlijke' eis te laten varen, ben je wellicht wel heel uniek met Schlagers muziek en vocoding. Wellicht niet zo leuk.
En als je live wilt spelen kan je kiezen uit vocoding of autotune. Maar autotune heeft ook zijn problemen. Als je dit op het podium wilt doen en je haalt tonen niet, dan weet autotune ook niet welke tonen je dan wel bedoeld. Je zal dit dus moeten automatiseren, en dat maakt live spel ook niet leuker op. Plus, kans dat mensen je heel snel doorhebben, want dit is goed hoorbaar zeker als een cue / maat mist bij het zingen, loopt het door de soep.

Dus, wat jij wilt: Je kan oefenen met zingen. Maar als dat niet lukt is nabewerking de beste methode. Zing gewoon de dichtsbij gelegen noot, die je nog kan halen. En bewerk dit stukje later door de pitch te wijzigen. Sommige DAW's hebben het aan boord, maar wil je dit natuurlijk kunnen doen, kan je bijvoorbeeld Melodyne gebruiken. Geweldig stukje tool, om natuurgetrouw je vocalen aan te passen.

Voorbeeldje, wat je met Melodyne kan?

Zie hier een artiest genaamd Pogo, die uit allerlei gesproken tekst uit films en series, muziek maakt.

 
Hallo,
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen. En ik heb alle filmpjes bekeken. En toch, ik ga toch maar mijn best doen op zelf inzingen. Dan maar weer een keer proberen te stoppen met roken. Maar vooral, ik wil mijn aandacht houden op songwriting, arrangeren en partijtjes inspelen op keys en gitaar. Een hele technische exersitie om mijn zang goed te krijgen gaat mij gewoon een stap te ver.
Het is ook alleen maar voor het maken van demo's voor andere artiesten. En die artiesten moeten sowieso nadruk leggen op hoe ze mijn brakke stem kunnen overtreffen (wat geen moeite kost...).

Nogmaals dank, en misschien is dit weer wel een zinvol draadje voor andere volgers.


Groeten,
Pjeut.
 
Ik heb een aantal keer een song geschreven waarbij ik de zang melodie eerst als synth lijn inspeelde en daarna heb ik de boel ingezongen.
Je hoeft dus eigenlijk niet te zingen.
Wellicht alleen ter registratie van de tekst als je die al hebt. Zo kun je uitproberen dat het uitkomt.

Maar de zanger/zangeres kan het met die synth melodie en evt tekst op papier dan goed voor je inzingen.
 
Gewoon niks van aantrekken en je ding doen. Wat maakt het uit? Kijk naar Lou Reed, die kon ook niet zingen, toch heeft hij een boel albums gemaakt. :)

hier moet ik even ingrijpen. Lou Reed had wel een heel bijzondere, karaktervolle, expressieve stem, en wist binnen zijn mogelijkheden daar uitstekend gebruik van te maken. daar komt nog bij dat Lou Reed uitstekend en karakteristiek gitaar speelde en het allerbelangrijkst: een uitmuntend tekstdichter en songwriter was.
ik zou ook denken, als je in het schlagergenre bezig bent, wie ligt er dan verder wakker van kwaliteit, maar Lou Reed aanhalen als referentie voor mindere kwaliteit, dat kan echt niet hoor. pas op! ;)
 
Daar ga ik dus niet aan beginnen. Ik heb maar één toon en dat is zwak.

Misschien voor de duidelijkheid: het zijn demo's die ik maak, níet bedoeld om ze zelf te gaan performen. Demo's voor artiesten en studio's om te gebruiken voor andere zangers en zangeressen.
Ik weet dat een vocoder nooit een natuurlijke stem ten gehore zal brengen, daarom ben ik op zoek naar zo natuurlijk mogelijk.

Dus nogmaals de vraag: welke vocoder met externe pitchbron kan zo natuurlijk mogelijk een zangstem nabootsen?

Tja, je kan ook gewoon componeren in je eigen toonhoogte, achteraf kunnen ze dat transponeren naar de toonhoogte van de zanger(es). Elke zanger heeft zo zijn eigen toonhoogte en nummers moeten meestal toch al sowieso getransponeerd worden.

Dan kan je ook 'pitch scaling' gebruiken en de beoogde hoogte halen, heeft ook wat artifacts maar klinkt naar mijn mening toch wat natuurlijker dan vocoder of autotune en dat kan je in elke DAW doen.
 
Ik had vroeger iets wat jij denk ik zoekt, het noemde een digitech vocalist workstation EX. Daarmee klinkt je stem nog redelijk natuurlijk, maar veel beter verstaanbaar als een vocoder.
 
hier moet ik even ingrijpen. Lou Reed had wel een heel bijzondere, karaktervolle, expressieve stem, en wist binnen zijn mogelijkheden daar uitstekend gebruik van te maken

Wat mij betreft zijn jouw kwalificaties voor zijn stem helemaal waar! :)

Maar dat gezegd hebbende, het is niet echt zingen, imho.
 
Daar ga ik dus niet aan beginnen. Ik heb maar één toon en dat is zwak.

Misschien voor de duidelijkheid: het zijn demo's die ik maak, níet bedoeld om ze zelf te gaan performen. Demo's voor artiesten en studio's om te gebruiken voor andere zangers en zangeressen.
Ik weet dat een vocoder nooit een natuurlijke stem ten gehore zal brengen, daarom ben ik op zoek naar zo natuurlijk mogelijk.

Dus nogmaals de vraag: welke vocoder met externe pitchbron kan zo natuurlijk mogelijk een zangstem nabootsen?
Roland VP-9000 is wat je zoekt!
 
Back
Top