Vocoder voor natural voice

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo allemaal,

Sinds lang weer een bericht van Pjeut... Wie kent 'em nog? 57 jaar inmiddels, en de AOW komt in beeld :(.
In ieder geval, nog druk bezig met muziek maken en illusies aan het downgraden.

Waar ik me nu mee bezig hou, is het schrijven en produceren van mainstream/schlager-achtige muziek, voor wie ervan houdt. Het betreft dus songs, dus met gezongen tekst.
En daar wringt 'em steeds meer de schoen. Want mijn 57-jarige leefcarrière en mijn 40-jarige rookcarrière zijn niet in mijn koude stembanden gaan zitten. Met andere woorden: ik haal de partijen niet meer, en wat ik wel haal, klinkt niet meer zo hitgevoelig...

Dus ik zat te denken aan technische hulp, en mijn eigen hunch was een vocoder. maar dan wel eentje die, keyboard of gitaar gestuurd, zo natuurlijk mogelijk een stemgeluid kan nabootsen. Robotstemmen en andere gizmo's zit ik dus niet op de wachten. Hardware of software maakt me niet zoveel uit, zolang het resultaat maar een redelijk natuurgetrouwe tenor, alt of sopraan is.

Wie kan me advies geven?
 
Robotstemmen en andere gizmo's zit ik dus niet op de wachten. Hardware of software maakt me niet zoveel uit, zolang het resultaat maar een redelijk natuurgetrouwe tenor, alt of sopraan is.
N.m.i. dien je dan eerder iets als autotune te gaan gebruiken (op een deftige manier dan wel ... als dat kan ;-).
Een vocoder dient net om de stem te vervormen niet om te verbeteren.
 
N.m.i. dien je dan eerder iets als autotune te gaan gebruiken (op een deftige manier dan wel ... als dat kan ;-).
Een vocoder dient net om de stem te vervormen niet om te verbeteren.

Die heb ik wel, om een stem wat zuiverder te krijgen. Maar dat helpt je niet als je de toonhoogte sowieso niet kan halen. En dan helpt een vocoder die de pitch van een externe bron haalt wel.
 
Een vocoder zal nooit een natuurlijk stem ten gehore brengen.
Dan heb je autotune nodig. Wat ik walgelijk vind. 99% van de zang in de top 40 is niet natuurlijk en autotune word gebruikt.
Autotune valt door de mand bij pitchbends. Daar detecteer ik het het snelst.

Mijn advies, train je stem doe oefeningen dat is de enige manier.
Iedere stem heeft meerdere tonen die je moet ontdekken.

Zo heb ik een soul/jazz tone, grunge tone, country en blues rock toon.
 
Autotune dus, je maakt al een genre dat ik niet ga luisteren, als de vocals nog autotune krijgen nog veel minder, maar wat weet ik er van ,de jeugd luistert dat allemaal wel, dus ik ben vast de dino.
Autotune is 't woord. Check wat filmpjes op youtube, succes
 
Een vocoder zal nooit een natuurlijk stem ten gehore brengen.
Dan heb je autotune nodig. Wat ik walgelijk vind. 99% van de zang in de top 40 is niet natuurlijk en autotune word gebruikt.
Autotune valt door de mand bij pitchbends. Daar detecteer ik het het snelst.

Mijn advies, train je stem doe oefeningen dat is de enige manier.
Iedere stem heeft meerdere tonen die je moet ontdekken.

Zo heb ik een soul/jazz tone, grunge tone, country en blues rock toon.

Daar ga ik dus niet aan beginnen. Ik heb maar één toon en dat is zwak.

Misschien voor de duidelijkheid: het zijn demo's die ik maak, níet bedoeld om ze zelf te gaan performen. Demo's voor artiesten en studio's om te gebruiken voor andere zangers en zangeressen.
Ik weet dat een vocoder nooit een natuurlijke stem ten gehore zal brengen, daarom ben ik op zoek naar zo natuurlijk mogelijk.

Dus nogmaals de vraag: welke vocoder met externe pitchbron kan zo natuurlijk mogelijk een zangstem nabootsen?
 
Want mijn 57-jarige leefcarrière en mijn 40-jarige rookcarrière zijn niet in mijn koude stembanden gaan zitten. Met andere woorden: ik haal de partijen niet meer, en wat ik wel haal, klinkt niet meer zo hitgevoelig...

Gewoon niks van aantrekken en je ding doen. Wat maakt het uit? Kijk naar Lou Reed, die kon ook niet zingen, toch heeft hij een boel albums gemaakt. :)
 
Wat je niet lijkt te weten is dat je een stem naar elke willekeurige toonhoogte kan pitchen met autotune. Check eens wat tutorials op Youtube. Klinkt wel ruk, maar waarschijnlijk is dat toch meer wat jij wil dan het geluid van een vocoder.
 
Het "tone" knopje van Autotune is hetgene waar je naar op zoek bent. Dan schuift autotune je stem niet alleen naar de dichtste noot waar je bij zingt, maar x tonen omhoog. Of je laat hem tunen naar een MIDI track (target note), dan werkt het qua workflow net zoals met een vocoder (je zingt iets in en je stem wordt naar de noten getrokken die je op dat moment op het keyboard speelt).

Als je je eigen stem niet goed vindt kan je de songtekst in Word typen en hem laten voorlezen door Word. En daarna door Autotune halen met een MIDI track van de zangpartij. Maar dan moet je eigen stem wel al gruwelijk slecht zijn. :D
 
Laatst gewijzigd:
En -even out of the box thinking- als je het toch niet zelf gaat zingen: de zanglijn als een melodie spelen met een synth?

OF gewoon als los spoor inzingen en met Melodyne (software) de toonhoogtes welke je (net) niet haalt omhoog zetten.
 
Het "tone" knopje van Autotune is hetgene waar je naar op zoek bent. Dan schuift autotune je stem niet alleen naar de dichtste noot waar je bij zingt, maar x tonen omhoog. Of je laat hem tunen naar een MIDI track (target note), dan werkt het qua workflow net zoals met een vocoder (je zingt iets in en je stem wordt naar de noten getrokken die je op dat moment op het keyboard speelt).

Als je je eigen stem niet goed vindt kan je de songtekst in Word typen en hem laten voorlezen door Word. En daarna door Autotune halen met een MIDI track van de zangpartij. Maar dan moet je eigen stem wel al gruwelijk slecht zijn. :D

Dat wat je zegt over autotune tunen naar een MIDI track is precies wat ik zoek. Alleen, mijn oude Antares AVP-1 kent deze mogelijkheid niet. En er is ook geen audio-in voor een stuursignaal.
Maar dank je wel voor de aanvulling.
Dus een autotune met externe pitch-aansturing zou ook werken. Is er wellicht software die dat ook kan?
 
En -even out of the box thinking- als je het toch niet zelf gaat zingen: de zanglijn als een melodie spelen met een synth?

OF gewoon als los spoor inzingen en met Melodyne (software) de toonhoogtes welke je (net) niet haalt omhoog zetten.

Dat zou kunnen, zo componeer ik eerst ook. Maar de tekst is net zo essentieel. En die is ook belangrijk voor de nummer-beleving, dus de zang moet zeker in de demo komen.
En jouw tip van melodyne, ach, ik wil eigenlijk helemaal niet mijn best willen doen om de toonhoogte te proberen te halen. Mijn nadruk ligt op componeren en tekstdichten.
 
En daar wringt 'em steeds meer de schoen. Want mijn 57-jarige leefcarrière en mijn 40-jarige rookcarrière zijn niet in mijn koude stembanden gaan zitten. Met andere woorden: ik haal de partijen niet meer, en wat ik wel haal, klinkt niet meer zo hitgevoelig...


En jouw tip van melodyne, ach, ik wil eigenlijk helemaal niet mijn best willen doen om de toonhoogte te proberen te halen. Mijn nadruk ligt op componeren en tekstdichten.

Ik begrijp je niet goed, je verteld dat door het roken je de hoge noten niet goed meer haalt en daar iets aan wil doen?
Als je geld verdient met je muziek en je wilt je vocals aanpassen dan is Melodyne verreweg de beste, dan hoef je helemaal niet zo je best te doen om de toonhoogte te halen, je past het gewoon aan.
Je kan de audio echt ongelooflijk goed manipuleren terwijl het heel natuurlijk blijft klinken; https://www.youtube.com/watch?v=4IIluC4w8xY
Kan zijn dat je het wat onduidelijk uitlegt, of wil je echt andersoortige zangpartijen gaan maken?
Met een vocoder ga je echt anders klinken ipv de noten aanpassen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp je niet goed, je verteld dat door het roken je de hoge noten niet goed meer haalt en daar iets aan wil doen?
Als je geld verdient met je muziek en je wilt je vocals aanpassen dan is Melodyne verreweg de beste, dan hoef je helemaal niet zo je best te doen om de toonhoogte te halen, je past het gewoon aan.
Je kan de audio echt ongelooflijk goed manipuleren terwijl het heel natuurlijk blijft klinken; https://www.youtube.com/watch?v=4IIluC4w8xY
Kan zijn dat je het wat onduidelijk uitlegt, of wil je echt andersoortige zangpartijen gaan maken?
Met een vocoder ga je echt anders klinken ipv de noten aanpassen.

klinkt heel indrukwekkend, maar dan nog zul je in ieder geval 'in de buurt' van de pitch moeten komen. En ik zoek eigenlijk een methode dat dat helemaal niet hoeft. ik hoopte op iets waarbij je de klinkers en medeklinkers zonder je stembanden te gebruiken in zingt (of eigenlijk fluistert), en dat een externe geluidsbron er een timbre en toonhoogte aan geeft.

Maar misschien vraag ik gewoon te veel, en zal ik me toch wat meer moeten inspannen om de tonen te halen. Maar ja, dat lost mijn zwakke stemgeluid nog niet op.
 
Maar misschien vraag ik gewoon te veel

Zou je denken? ;)

Misschien is vocoder-fluister-schlager wel precies wat de wereld nodig heeft op dit moment.
 
Back
Top