EDM muziek met contactmicrofoons

Jeroen

Jazzy lid
Lid sinds
24 april 2002
Berichten
1.602
Locatie
Maarssen
Een aantal jaar geleden zag ik een video van een artiest die zelf een installatie had gemaakt van hout en metaal (en veel contactmicrofoons) in in combinatie met een looper maakte hij daar te gekke house muziek mee. Ik kan echter die video niet meer vinden. Weet iemand wat ik bedoel?
 
Bedoel je dit filmpje met "mechanical techno" ?




(je weet dat met "EDM muziek" tegenwoordig heel iets anders wordt bedoelt?)
 
Ook cool, maar bedoel ik niet. De gast die ik bedoel had echt zelf een 'ding' gemaakt waar hij met stokjes op verschillende delen sloeg, en zo kreeg hij een kickdrum, ambient geluiden, en volgens mij zelfs een melodie en bas.
 
Nope. Was volgens mij een halve kunstenaar. De film ging voor een deel in op het artistieke aspect van het geheel. Maar de Techhouse (ik wist niet dat EDM een andere betekenis had gekregen) klonk lekker. En ik wil zelf gaan knutselen om mijn electronica aan te vullen.
 
Wel vet, kende ik nog niet. Maar idd niet wat ik zoek
 
Wel vet, kende ik nog niet. Maar idd niet wat ik zoek

Kan me voorstellen dat je het nog 'ns wil zien, maar heb je het echt nodig? Ik neem aan dat je wel een indruk hebt hoe het ongeveer werkt. Technische issues zijn op te lossen (ook met hulp van hier op het forum), lijkt me dat het vooral een kwestie is van doen en proberen. Voordeel van het nadeel dat je iets niet kunt vinden is dat je eigen oplossingen moet bedenken, je spreekt je creativiteit aan en uiteindelijk is het echt jouw "ding". En geen afgeleide van wat al is gedaan. :)
 
In feite is alles wat we doen een afgeleide van wat al gedaan is. Die gast in de film had een setup van een flinke tafel, en mijn setup wordt wel een stuk kleiner. Ik vond met name zijn resultaat erg cool, beter dan wat ik tot nogtoe op internet heb gezien.
 
Ehm. Deze?



Geen idee. Was eerlijk gezegd de eerste hit op YouTube, maar wie weet ben ik wel een one hit wonder.
 
Gewoon ergens beginnen, contactmicrofoons kosten niet veel, en je kunt eerst 'ns bekijken wat je moet doen met de signalen van zulke microfoons om het i.c.m. andere apparaten te kunnen gebruiken. Gaandeweg als je de technische kant van het verhaal in orde maakt krijg je vast ideeën hoe je dit het beste kunt toepassen in een eigen setup.
 
Ik heb al de nodige dingen voorzien van contactmicrofoons, ze kosten inderdaad bijna niks in China. Een duimpiano, een Sonic Forest van ElectroLobotomy (https://www.residentadvisor.net/reviews/20949), dus genoeg ervaring, en nu een oude theedoos met 2 contactmics om stereo effecten te maken. Ik ben op zoek naar meer varianten.
 
Kwam dit nog tegen, door Godfried-Willem Raes van de Logos Foundation. Misschien heb je er wat aan, of om 'ns mee te experimenteren. Mocht het geluid van de contactmicrofoons wat dun en metalig klinken, wat met "gewone" versterkers het geval kan zijn, dan is het idee van een current amplifier inderdaad niet zo gek.

Hij heeft zelf bijzondere dingen ermee gedaan, er valt te lezen:

Similar applications are: larynx microphones and monitoring devices for all sorts of body sounds. For my own 'Womans Quartet', i even made a set of four vagina microphones...

:D
 
Back
Top