Deepmind 12 vs Juno 60 - Hoe sterk lijken ze op elkaar?

Gracerooms

www.gracerooms.nl
Lid sinds
29 juni 2004
Berichten
242
Locatie
roermond
Hey synthlovers! Er zijn vast een aantal mensen die al een tijd een dm in bezit hebben.
Ik ben aant denken er een te kopen,maar heb er nooit een bespeeld. Heb veel filmpjes gezien en beluisterd en het lijkt me een te gekke bak.
Maar mijn vraag is ,want ik kan t niet goed beoordelen..hoe erg lijkt hij op een Juno?
Ik heb 2 Juno 60,s en die gaan nooit weg want daar hou ik van met heel mun synthhart
Is het een aanwinst om een dm te kopen ?
Of heb ik dan eigenlijk een derde Juno?
Cheerz gre
 
De Deepmind is voortgekomen uit een poging de Juno te klonen, dus ze hebben wel de nodige overeenkomsten. Maar als een Juno klinken doet 'ie toch ook weer niet echt. Mijn ervaring met de Deepmind is dat het een redelijk dunnig klinkende synth is die vooral overeind wordt gehouden door de FX sectie. Ik was zelf niet erg onder de indruk van de klank, maar als je kijkt naar wat je krijgt voor het geld dat 'ie moet kosten is het wel een mooie deal natuurlijk.
 
Denk dat de Deepmind 12/6 gebaseerd is op een Juno.
Dat betekent niet dat het een kloon is. En soundwise is er ook totaal geen match met de Juno60.
De Deepmind kan veel meer in termen van modulatie dan een Juno 60 en heeft bv een modulatie matrix en je kan ook de fx moduleren.
Al met al een kapabele synth. Of je die naast je Juno's kunt gebruiken heeft dan meer met je eigen smaak te maken.

Persoonlijke vind ik de sound van de Deepmind erg goed.
Ik vind dat dunne glazige geluid juist uniek aan de Deepmind.
Sound is 1 ding maar bv de range van de knoppen en de sweetspot vinden is denk ik makkelijker op een Juno 60.
Het is veel bang for your buck.

De vraag of het een aanwinst is in mijn optiek een artistieke keuze.
Die alleen beantwoord kan worden zodra je hem in gebruik zal nemen.
 
Dankjewel voor jullie reacties..ik weet ook dat er al veel gepraat is op het forum over de dm.maar omdat er nu al een aantal mensen een lange tijd een dm gebruiken zijn die meningen meer onderbouwd
thanks
 
Was meer geënt op de 106 toch?? Ook niet een bijster dikke sound (vind ik) helemaal als je de Chorus uit zet. Er zit ook een Unison op de 106.. en dan hoor je dat nogal erg getemd en in tune klinkt.. de 6 stemmen in een 6/60 klinken veel gezelliger samen... pak bv maar een 3 C toetsen naast elkaar.. veel meer speling tussen de verschillende stemmen.. op een Deepmind wordt dit deels digitaal gesimuleerd.. wat dat betreft vind ik een Deepmind ook veel interessanter qua mogelijkheden.. :)
 
Laatst gewijzigd:
ik heb deze syntht ook wel is overwogen toen wilde ik de key versie alleen die is helaas niet te verkrijgen de rack versie nog wel die is ook stuk goed koper.
 
ik heb deze syntht ook wel is overwogen toen wilde ik de key versie alleen die is helaas niet te verkrijgen de rack versie nog wel die is ook stuk goed koper.

Nee hoor bij Thomann is de keys versie gewoon op voorraad
 
Bij mij is de deepmind een blijvertje.
Niet echt heel dik en zwaar karaktervol , maar past eigenlijk overal onopvallend tussen.
Komt volgens mij door de beperkte keuze van de golfvormen .
Met en beetje zoeken kan die wel aardig scheuren en heeft die toch een wat eigen karakter.
Ik maak er wazige soundscapes /drones mee, en dat doet die perfect ,al dan niet met het arpje of sequencer,

Overigens , Wat me bij de aanschaf opviel is de dikke effecten tapijt wat er overal overheen zat.
Dit kun je het beste bij 90% van alle patches het eerste uitschakelen :)
Volgens mij had het ontwerpteam van behringer eerst de synth ontworpen , waar daarna tc electronics nog even hun effecten engine mocht inbouwen .
En deze werd door hun gelijk op 100 % gezet.
 
Nee hoor bij Thomann is de keys versie gewoon op voorraad

Ok omdat ik bij bax tijdje terug die key versie wilden kopen i.p.v Korg minilogue xd zag ik dat die uit het assortiment was.
Ik heb ook toen bij andere winkels gekeken maar ik kreeg toen de indruk dat die niet meer leverbaar was!
Goed om te weten dat ze nog te koop zijn wie weet koop ik nog wel een in de toekomst.
 
Maar hoe zit het met die ventilator die er in zit maakt die veel herrie en waarom kan je die uitzetten in het menu hoe hinderlijk is dat ?
 
Ik heb hem op "net onhoorbaar gezet" .. volgens mij onder de 40 procent.
Geen last van de fan , maar ook geen last van onstabiliteit of andere rare dingen
 
Ik heb de mijne vanaf dat hij leverbaar is en ik ben er nog steeds blij mee.
Over het geluid is al het nodige gezegd en dat zal grotendeels ook afhankelijk zijn van smaak en wensen.
Ik vind hem uitstekend te bedienen.
Ik heb in het begin wel wat moeite moeten doen om door zijn beperkingen heen te kijken, maar als dat eenmaal lukt is er veel mogelijk.
Vooral qua modulatie is er veel dat je kunt doen. De sequencer is net name geschikt voor modulatie. Noten zijn ook wel mogelijk, maar dat vind ik persoonlijk best gedoe.

Het voordeel van twaalf stemmen is dat er genoeg stemmen over blijven als je unison gaat toepassen.
De effecten vind ik heel goed en beschouw ik in dit instrument als integraal onderdeel van de synthese.

De ventilator heb ik op rond de 50% staan en geeft voor mij geen hinderlijk geluid, maar ik werk voornamelijk met koptelefoon.
De software editor (Windows/Mac./iOS) kan erg handig zijn voor een overzicht van je patch, maar ik gebruik hem voornamelijk om de effecten te fine tunen.
Technische problemen heb ik er tot op heden nooit mee gehad.

Vergeleken met de andere instrumenten in mijn hok is het zeker niet de meest uitgebreide synth, maar zoals Hilltree al opmerkte heeft hij karakter.
Ook hier dus een blijvertje.
 
Is het een aanwinst om een dm te kopen ?
Of heb ik dan eigenlijk een derde Juno?

Ik heb geen Juno gehad dus kan niet vergelijken maar met die 12 voices en de FX sectie met z'n verschillende routings kan je wel weer dingen die je met de Juno niet kan, dus zowiezo verbreed je je spectrum.
Met de app kan je ook heel makkelijk 4 verschillende presets met elkaar morphen, dat geeft ook weer mogelijkheden.
Je kan best veel instellen, misschien had je deze clip al gezien maar voor het geval dat zet ik 'm ff in m'n post.

Ik heb hem op "net onhoorbaar gezet" .. volgens mij onder de 40 procent.

Ik heb 'm ook zo rond die waarde staan, dat gaat prima.


 
Bij Bax staat ie idd niet meer online. Zou de vraag minder zijn geworden dat ie offline is of zal die echt niet meer leverbaar zijn? Bij Thomann nog wel op voorraad. Op marktplaats zie je ze ook niet echt vaak voorbij komen.
Bax haalt wel vaker vroegtijdig producten uit hun assortiment. In Duitsland kun je bijv. Access Virus Ti2 volop krijgen. Bij Bax niet meer
 
Was meer geënt op de 106 toch?? Ook niet een bijster dikke sound (vind ik) helemaal als je de Chorus uit zet. Er zit ook een Unison op de 106.. en dan hoor je dat nogal erg getemd en in tune klinkt.. de 6 stemmen in een 6/60 klinken veel gezelliger samen... pak bv maar een 3 C toetsen naast elkaar.. veel meer speling tussen de verschillende stemmen.. op een Deepmind wordt dit deels digitaal gesimuleerd.. wat dat betreft vind ik een Deepmind ook veel interessanter qua mogelijkheden.. :)

Zet daar dan nog een TC Electronic JUNE-60 achter en het wordt een oorgasme :-))
 
Zet daar dan nog een TC Electronic JUNE-60 achter en het wordt een oorgasme :-))

Ik luister net wat demo's maar ik vind de JUNE-60 nou niet bepaald zo creamy als de chorus in de Juno 6/60/106. Ik heb een Boss CE3 en die doet het een stuk beter wat dat betreft.
However.. de Dimension D plugin in de Deepmind kan het geluid ook al een beetje dikker maken.. https://youtu.be/gYPfEk5X-MM?t=311

Hier nog een vergelijk met de J106 https://www.youtube.com/watch?v=Jia39gcNZQQ&ab_channel=StarskyCarr
 
De DM kan ook dik klinken. Ik vind het een bizar vette analoog voor het geld. Hij snijd, hij is lush, hij klinkt levendig en rijk als je hem goed programmeert. Er komen zo veel digitale prullen synths uit zonder enige kleuring..
De deepmind standaard presets komen met veelste veel effects processing... En het is heel veel bread and butter spul...
Ik trek er hele lushe romige pads uit, bijna oberheim stilo soms... De mirotuning, de oscilator drifting, de spreading... Het is echt een glanzende bak.
Dan dat filter. Die is echt zo slecht niet, ik haal zelfs snappy sounds uit de dm.... Zelfs bassen, lekkere wollig mids doet hij op zich wel..
Die oscilator booster moet je even aanzetten. Misschien moet je in de effects wat meer boosten met eq en compressie maar het is allemaal heel bewerkbaar en naar smaak in te stellen.. effecten kun je helemaal over de kop gooien maar ook subtiel mixen. Ik heb de deepmind weken terug vol geprogrammeerd en van de week pas weer aan gezet, ik was echt verbijsterd wat een levendigheid er in die bak zit. Ik kwam van een aantal digitale wavetable prullen af, niet de beste pre-referentie maar goed. De deepmind opende mijn oren weer.
Voor zo ver ik hem in producties heb gebruikt mengde de geluiden goed in de mix. Wat ook goed werkt is puur met dm patches te werken in een track.
Alles smelt best goed samen. Die arp en sequencer modussen zijn echt helemaal wappie en de chord arp sequencer is echt zooo dope man man.....
Dat is gewoon instant techno.. Laat ze maar haten! en ja Behringer zoekt de grenzen op... En ze brengen een hoop prullen uit maar dit is wel een parel uit het geheel. Geen kopie, gewoon een ge-engineerd product. Leg die DM eens naast een Nord 1 of 2.... man dan zijn dat toch gewoon compleet achterhaalde kille kut bakken. Voor minder geld heb je gewoon een tweedehands DM en die is ook nog eens analoog..
De sounds uit deze synth zijn hedendaags en hebben een sterke knipoog naar de 90's maar wie zoekt er ook naar een juno 60? Ik zou eerder zeggen dan de deepmind Alpha Juno achtige trekken heeft. Maar dan minder wollig en gimmick...
Die sequencer modulator is super dope en ik trek de meest sicke sequences uit deze synth.
Die effecten kan ik weinig negatiefs over zeggen, voor meer geld heb ik echt belabberde effecten gehoord in synths. Je moet wat selectief zijn met welke algo's je gebruikt.. Man die DM heeft gewoon genoeg sweetspots..
Ik kan de sound ook niet vergelijken met plugins ofzo, het klinkt gewoon echt wel levendig en real. Het zijn ook nog eens heel bruikbare sounds die
goed in de mix vallen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Back
Top