Heb je ook angst voor muziek maken?

Misschien wel. Maar dan heb ik weer angst dat ik vroeg of laat door de zeepbel prik en inzie dat mijn carrière een droom was waar ik net uit ontwaakt ben.
Terug on topic: de koffer met tt303 en tr09 nog niet uitgepakt. Ruimte hier leent zich er totaal niet toe. En op t terras waar elke moment mensen voorbij wandelen lijkt me een slechte plek als alternatief. Ik zit hier zoveel binnen nieuws te lezen dat ik bijna in een depressie glij. En dan: eens een keer met lange broek en wandelschoenen met kousen in de schaduw aan t zwembad. Schaam me namelijk voor mijn buikvet, dus no way dat ik me lichter kleed, laat staan t zwembad in duik. Word ik plots geraakt door inspiratie. Die papa daar in t zonnebed verbergt zijn kunstbeen NIET. Dat wordt een track: I’m 10% a robot. And i dont care :okdan:
respect zeg!
 
Af en toe nieuws lezen op Speld vrolijkt je misschien wat op ;) ennuh, carriere of geen carriere, de lol van muziek maken -samen of alleen- is veel belangrijker imho.
 
Maar ik heb soms ook wel meegemaakt dat mensen zo vol zijn van wat ze doen, dat ze eigenlijk niet doorhebben dat e.e.a. voor verbetering vatbaar kan zijn..
Zo heb ik weleens het geluid proberen te doen voor een band die zo slecht klonk, dat ik er niets van kon maken en er nachtmerries van kreeg.. :-)
En als de muzikanten dan niet naar je willen luisteren als geluidsman, heb je een probleem. Uiteindelijk heb ik besloten dat geluidstechnicus niets voor mij was..
Dat soort dingen hoef je jezelf niet aan te rekenen. Er zijn inderdaad een muzikanten die denken dat wanneer ze ergens kunnen spelen ze de rockster uit kunnen hangen en basale beleefdheidsvormen overboord gaan. Het brengt dat soort lui uiteindelijk nergens, of werkt alleen tegen. Mijn ervaring is dat als je vriendelijk bent voor de geluidsman/vrouw dat alleen maar in je voordeel werkt. Ook vaak genoeg gezien dat de vaste geluidsman van een band grootheidswaan had en een prut geluid neerzette. Terwijl de geluidsmensen van de zaal waar op neer gekeken werd een veeeeeel beter sound neerzetten.

Verder zijn er specifieke genres waar het feit dat de muzikanten niet kunnen spelen juist deel is van de ervaring ("three chords and the truth"), zoals punk. Ironisch genoeg heb je juist in dat laatste genre soms concerten die helemaal uit de hand lopen omdat het publiek een band te zien krijgt die wel punk muziek maakt maar niet in het stereotiepe plaatje past...er is een berucht concert van Suicide dat om die reden helemaal fout gaat.

Ik vraag me af in hoeverre dat dat verhaal tegenwoordig nog opgaat, dat soort zaken is volgens mij meer van langer dan 20 jaar terug. Tegenwoordig kijken zalen echt wel eerst wat voor band ze boeken. Punk leeft überhaupt nauwelijks nog en zelfs die bands die er nog zijn zijn technisch een stuk begaafder dan hun evenknieën uit de jaren '70 en '80. Het is juist 1 van de dingen die het tegenwoordig moeilijk maakt als muzikant: optredens krijgen. De tijd dat je een bandje stuurde naar een zaal en je direct kon spelen is voorbij, als die er ooit al geweest is. Zalen zijn zwaar gekort op hun subsidies en nemen gewoon minder risico. Vanaf halverwege jaren '90 zag je een behoorlijke verschuiving van live muziek/bands op de zaterdag avond naar DJ's. Dat was veel makkelijker en goedkoper voor de zalen. Er gaan steeds minder mensen naar onbekende bands kijken om te zien of het misschien leuk is, dus dat is een risico voor de podia.

Er zijn meer mensen hier op het forum die best graag op een podium zouden willen spelen, maar daar zitten buiten de performance an sich best wel wat haken en ogen aan. Het hangt uiteraard van het genre af, maar überhaupt optredens krijgen is sowieso al een karwei. Veel bellen en nog eens bellen, mailen, hopen dat je er tussen komt. En als je dan toch dat optreden krijgt voor 5 man te moeten spelen is ook niet echt motiverend. De kaalslag in de Nederlandse cultuursector laat zich echt wel voelen. En dat ligt zowel aan publiek, podia als politiek. In mijn optiek heb je tegenwoordig vrijwel alleen nog maar de grote bands, die rond kunnen komen van hun muziek en kleine, beginnende bands. Het "middensegment" is in de afgelopen 20 jaar weggevaagd. Ook "het internet" is daar debet aan; vroeger kon je nog een aardige boterham met plaatverkoop verdienen, zelfs al verkocht je geen tienduizenden, dat is niet meer.

Voor mij is muziekmaken allang geen carriere optie meer, ik maak muziek voor de lol. Ik ben vrij om te maken wat ik wil en hoef niet na te denken over verwachtingen of budgetten en hopen dat ik rond kan komen. Ik denk dat teveel mensen gefocused zijn op het willen maken en het merendeel gaat het gewoon niet maken, simpel. Dan kun je maar beter gewoon doen wat je leuk vind en je verder niet te druk maken.

NB. over Dunning-Kruger:
https://skepsis.nl/dunning-krugereffect/
"Er is genoeg reden om aan te nemen dat een dunning-krugereffect bestaat. Het is echter lang niet zo sterk als menigeen lijkt te geloven en een extreme wanverhouding tussen competentie en zelfbeeld komt maar bij een kleine groep voor."

en

"stellig beweren dat je verstand hebt van het dunning-krugereffect is natuurlijk een beetje vragen om moeilijkheden." ;)
 
Ga er voorlopig maar van uit dat optredens in het openbaar sowieso al schaars zullen zijn. Voorlopig moet je (na de persconferentie gisteren) in Nederland bij gigs zitten als publiek. En als je dan toch al een gig had gedaan waar het er uitbundig aan toe ging (zoals in het oude normaal) zit je de dagen erna met angst of je geen Corona hebt opgelopen.. (mijn persoonlijke ervaring.. zo wordt het dus letterlijk angst om ergens muziek te maken..)

Ik vraag me ook af of er in 2021 weer festivals zullen plaatsvinden.. geloof dat er ook problemen met verzekeringen waren die het risico niet meer aandurven..
Theaters kunnen met een hele lage capaciteit mensen toelaten.. met nog minder inkomsten als resultaat.. Ik zie het het somber in voor culturele activiteiten.. mede omdat heel veel op subsidies draaide en er na alle steunpakketten natuurlijk flink gesneden zal worden. Sterkte aan een ieder die ooit inkomsten verworven heeft middels optredens of iets in de audio-visuele branch.. ;{
 
In mijn optiek heb je tegenwoordig vrijwel alleen nog maar de grote bands, die rond kunnen komen van hun muziek en kleine, beginnende bands. Het "middensegment" is in de afgelopen 20 jaar weggevaagd.

Nu misschien qua optredens ff niet maar ik heb 't idee dat Nederlandstalig het al een aantal jaren goed doet want veel van die zangers en zangeressen zoals Dries Roelvink, Wolter Kroes, peter Beense enz die verdienen een aardige boterham als ik ze moet geloven en Guus Meeuwis laat ook Ahoy vollopen.
Gewone rock- en progressieve bands die doen het niet meer zo goed behalve als je een beetje een naam hebt heb ik 't idee en ja; DJ's zijn best gewild, heeft dat nou te maken met verandering van smaak of doordat zowel Nederlandstalig als EDM en aanverwante soorten best wel gepushed wordt op de radio terwijl progressieve muziek is ondervertegenwoordigt.
Als ik zie hoeveel mensen hun smaak in de buurt van Tiësto en dergelijke ligt dan vraag ik me af of dit nou te maken heeft met wat mensen te gek vinden, is het de tijdgeest of wat erin gepompt wordt door de radiostations?
Ik ken me zo moeilijk voortstellen dat je die muziek thuis opzet om 'ns lekker ervoor te gaan zitten en luisteren, maar ik hoor deze twee eerder genoemde muziekstijlen toch vaak uit de autoradios komen.
 
De dance-liefhebbers nemen héél voorzichtig alvast het voortouw, dus wie weet wat nog mogelijk is. Het is iig een beginnetje.



Haha.. zag dit gisteren op TV.. maar zo afstandelijk allemaal.. zeg nou zelf!? ziet er letterlijk en figuurlijk uitgestorven uit toch?? :D En als je dan afstand moet houden.. hoe kan je zo ooit contact maken met een man of vrouw, oftewel iemand verstaan als er een DJ zoveel herrie maakt?? Ik wil niet pessimistisch doen maar als je overal maar afstand moet blijven houden gaat het woord gezellig geschiedenis worden..
 
ow.. zag de legendarische video hieronder net voorbij schuiven.. :halleluja

De een z'n dood is de ander z'n brood zeggen ze weleens.. dus als je nu als act toch al nooit volle zalen trok is er misschien nog hoop :D

 
... maar zo afstandelijk allemaal.. zeg nou zelf!?... gaat het woord gezellig geschiedenis worden..

Ja, helaas. Maar positief is misschien vooral dat de gemeente in dit geval toch een vergunning heeft afgegeven. Zeker voor dingen in de open lucht zijn er dan wellicht mogelijkheden, als blijkt dat we volgend jaar nog steeds met corona zitten. Op een groot terrein kun je goed afstand houden, artiesten die lekker relaxte muziek spelen, beetje een kampvuur-ambience creëren, daar moet iets van te maken zijn. Bijvoorbeeld. Het zou iig beter dan niks zijn, denk ik. En de sector die nu helemaal op z'n gat ligt kan tenminste weer iets doen.
 
Hola.
wanneer word iedereen wakker:D
tot het vaccin er is gewoon
kalm houden en lekker thuis
muziek maken.
je ziet het nu al stijgen en misschien straks alles op slot:(
en lekker eigenwijs blijven op een verkeerde mannier
Mede te danken aan het slappe beleid vanuit den haag.
Dus wakker worden :D
 
796D59DF-DF5B-4E2E-BACF-54D2F45151F6.png


Hier in Kreta trekken ze er zich niet veel van aan. Elke dag live band. En welke synth spotten jullie met die witte zijkant??
 
Back
Top