Luistertips!

Jammer van die Fs1r wellicht op de Korg OPsix wachten.

Heb hier nog een Ensoniq Fizmo staan. Vind je misschien ook wel interessant. Ik heb hem eigenlijk nog nooit aangehad, omdat de verkoper hem niet durfde aan te zetten (schijnbaar is er een klein onderdeel dat vervangen moet worden, omdat hij anders kan exploderen ofzo ha ha).
 
bombario Nice! George Fitzgerald kende ik nog niet, mooi spul! Kende van Odesza alleen het eerste album, lekker spul, alleen soms vind ik dat ze nét een tikkeltje te scheutig zijn met compressie, waardoor het wat vermoeiend gaat klinken. Ha ha, toen ik zojuist luisterde dacht ik "dit is over de top kwa compressie!!" maar toen bleek dat ik de boel door een UBK Fatso trok (die behoorlijk stond te zuigen).

Ik neem aan dat Jon Hopkins geen onbekende is hier toch? Zijn oude werk (Insides) zul je wellicht ook waarderen. Net als het wat oudere Machinedrum spul.

(toch een recente Jon Hopkins, gewoon omdat het kan)


(en een compleet belachelijke Machinedrum remix van een Noisia track – de anticlimax op 42 seconden is té briljant)
 
Haha idd die tinydesks ken ik allemaal.
Die gozer kent zijn microfoons.
Tinydesk is een grote inspiratie bron.

Nice! Ik ben echt een beginner kwa mic kennis. Heb een tijd terug een Royer R121 ribbon mic, een WA47 (Neumann U47 buizenkloon) en wat standaard Shure spul gekocht. Ik was al enorm onder de indruk wat er gebeurt als je de R121 en WA47 fatsoenlijk voor een gitaarversterker plaatst (de ribbon mag wat dichter bij, de ander wat verder weg). Zelfs als ik de boel mono mix klinkt het breed. Maar ik merk dat ik vooral maar wat aan zit te klooien, mocht je goeie tips hebben, hou ik me enorm aanbevolen. Las trouwens een poosje terug dat Sufjan Steven's Come On Feel the Illinoise is opgenomen met een paar Shure SM57 en een AKG C 1000. Zie https://tapeop.com/interviews/70/sufjan-stevens/ Speaking of talent (of het is een mooi onzinverhaal)!



(ik merk dat ik wel een beetje afdrijf van het onderwerp 'synths', excuus, ik beloof beterschap)
 
bombario Soms vind ik dat ze nét een tikkeltje te scheutig zijn met compressie, waardoor het wat vermoeiend gaat klinken.

Dat vind ik bijna altijd. Ik hoorde laatste weer wat Beatport-tracks en dat is zo platgecompressed, werkelijk alles is hard en afgestompt. En ik werd het op den duur ook, zo zonde.

P.S. Zero 7 vind ik ook hemels. Het lijkt erg op Air en ze hebben een geweldige productiestijl. Ze zijn begonnen als mix-assistenten en hebben hun stijl daar geperfectioneerd. De zangers en zangeressen waren allemaal amateurs . Volgens mij zijn ze nooit echt doorgebroken, maar het is waanzinnig goed. En zoet en braaf... dus een kolfje naar mijn hand :D



En als ik cynisch word en denk 'vroeger was alles beter' luister ik naar Richard Hawley. Dat is van nu en klinkt als vroeger, prachtig. Leuk weetje: Hawley zat vroeger in Pulp. Raakte aan de drank en drugs, heeft zich uit de goot geworsteld en ging toen dit soort muziek maken :)

 
Zero 7, ja, prachtig spul. Ga hem zo gelijk weer eens opzetten! Sia heeft natuurlijk wel een redelijke solo carrière weten te bouwen, maar grappig inderdaad, nooit gerealiseerd dat de rest best wel onbekend is.

Dan vind je Moonchild ook tof!
 
Ik heb er 2. Allereerst George Fitzgerald. Zijn album Fading Love uit 2015 is prachtig. Diep, veel oude synths en met mooie vocalen. Dit is de openingstrack en dat zit je er meteen lekker in.



De tweede is Odesza. De titeltrack van het gelijknamige album vind ik meteen het beste. Hoewel er meer sterke nummers op staan. Het is filmisch, ik heb een zwak voor breakbeat en Odesza heeft onmiskenbaar zijn eigen stijl. Na een korte intro is dit het eerste nummer van de plaat.... en wat een begin. Boem! :mega:



P.S. Valt me nu op dat de nummers best veel op elkaar lijken. Het zijn allebei liedjes met vocals, veel reverb, mooie akkoorden en ik ben dol op oude synths met bewegende pitch.


Mooi idd. Wel wat commercieel ook kwa progressie een beetje middle of the road. Vind de twwede track een stuk leuker ook omdat het een feine beat heeft.
Maar heerlijke producties en mooie sounds. Dit zijn commercieele dingen die ik erg fraai vind.
In die eerste track is de kick wel akelig lelijk.

Die eerste synth is op zeker een Prophet 8 of zoiets.
Die Prophets heb ik nooit zo mooi gevonden.
Todat ik een Prophet 8 is in track van Tom Mirch (tinydesk concert in een soul/jazz context) hoorde en ik erachter kwam dat Radiohead's "Everything in its right place" met een prophet 5 was gemaakt.
Doet u mij maar een P5 of 6 :)

bombario zou je niet ooit ook een analoge poly willen gebruiken?
Dit soort strings haal ik bv gemakkelijk uit een Oberhem matrix 6 of Korg Prologue.



Het klinkt als dat de Prophet 2x is opgenomen, 1x hard links 1x hard rechts. Dat is iets wat ik vaak doe met analoge synths.
Je krijgt zo een heel breed geluid en in feite dubbel de voices.
Ook zijn er miniscule verschillen tussen de twee kanalen dus krijg je een binaural effect. ( dit werkt ook met VA's maar lang niet zo mooi. )
 
Het klinkt als dat de Prophet 2x is opgenomen, 1x hard links 1x hard rechts. Dat is iets wat ik vaak doe met analoge synths.

Goede tip. Dat warme net niet valse geluid vind ik heerlijk. Ik zal eens kijken of er een mooie VST-kloon van de Prophet is. Het Radiohead nummer ken ik van diverse podcasts en de remix van Reinier Zonneveld. Die is trouwens ook goed zeg, heerlijke producties en drive.

 
Nice! Ik ben echt een beginner kwa mic kennis. Heb een tijd terug een Royer R121 ribbon mic, een WA47 (Neumann U47 buizenkloon) en wat standaard Shure spul gekocht. Ik was al enorm onder de indruk wat er gebeurt als je de R121 en WA47 fatsoenlijk voor een gitaarversterker plaatst (de ribbon mag wat dichter bij, de ander wat verder weg). Zelfs als ik de boel mono mix klinkt het breed. Maar ik merk dat ik vooral maar wat aan zit te klooien, mocht je goeie tips hebben, hou ik me enorm aanbevolen. Las trouwens een poosje terug dat Sufjan Steven's Come On Feel the Illinoise is opgenomen met een paar Shure SM57 en een AKG C 1000. Zie https://tapeop.com/interviews/70/sufjan-stevens/ Speaking of talent (of het is een mooi onzinverhaal)!



(ik merk dat ik wel een beetje afdrijf van het onderwerp 'synths', excuus, ik beloof beterschap)


sure sm57 met een goede pre-amp is goud.
Als ik van mijn 9 mic's er 1 mocht houden werd het de sm57. ( heb er twee :)
Voor U2 hebben ze ook veel dingen met een sm58 en neve preamp opgenomen voor de vocals.

JA mic's lijkt me een leuke topic ik kom daar op terug.
 
Heb hier nog een Ensoniq Fizmo staan. Vind je misschien ook wel interessant. Ik heb hem eigenlijk nog nooit aangehad, omdat de verkoper hem niet durfde aan te zetten (schijnbaar is er een klein onderdeel dat vervangen moet worden, omdat hij anders kan exploderen ofzo ha ha).

Echt waar. wat zonde. dat lijkt me echt een tof ding.
Die zou ik maar snel in gebruik nemen.
heb er goede demo's van gehoord en had er bijna 1 kunnen kopen.

Ik heb een Ensoniq Mirage weten te herstellen was niet heel moeilijk.
Lijkt mij dat jij ook niet zo vies van techniek bent :)
 
Wat een mooie muziek komt hier langs!
Heb nog niet veel van de posts geluisterd maar die track van Sufjan Stevens vind ik van een grote schoonheid, echt heel mooi!

Ik zal er ook een paar bijzetten.

Remy Shand heeft ooit een debuut cd gemaakt waarop hij alles zelf speelde, schreef, mixte/produceerde en gezegend met een prachtige blanke soulstem, een buitengewoon talent deze jongen.
Ik hoorde ooit in de auto een track toen net die cd uit was en meteen wist ik dat ik naar de platenwinkel toe moest en idd een fantastische cd met alleen maar sterke tracks.
Helaas is daarna weinig meer vernomen van 'm.





Chris Rainbow, helaas te vroeg overleden was de leadzanger van Allan Parsons Project maar heeft in de seventies een paar steengoede platen uitgebracht die nooit veel aandacht hebben gekregen.
Het zijn nu een soort collector items want niet meer te koop, ik had de mazzel dat ik wat jaren terug op internet zag dat ie al z'n materiaal op een dubbel cd had uitgebracht in een beperkte oplage en dus meteen gekocht.





Ook maar eventjes wat moderner; kwam pas geleden Datasette tegen, nooit eerder van gehoord maar klinkt goed;

 
Mooie tips ook, krautrock1958. Ik heb flink wat te luisteren vanavond. Mag ik er ook nog 2 delen? Dan houd ik op :D

Ik word hier helemaal weemoedig van, die synths en stem zijn zo prachtig :okdan:



Steve Winwood is sowieso een held.

En bij deze ga ik huilen als ik niet uitkijk =( Ongelooflijke krachtige tekst over Nelson Mandela en de DX7 doet de rest. Prachtig, prachtig, prachtig.

 
Steve Winwood is sowieso een held.

Zeker is Steve een held.
Vond het indertijd zo verrassend dat ie na Traffic na wat jaren met een geheel nieuwe sound kwam helemaal up to date voor de eighties.
Ik kocht die lp toen ook meteen omdat ik een enorme liefhebber van z'n stem ben en daarnaast weet je gewoon dat hij een hele goede songwriter is.
 
Dan vind je Moonchild ook tof!
Ik vind Moonchild tof. Ik oefen drums op hun albums.
Dat zijn een beetje de soort shuffle beats die Quest Love op D'angelo's "Voodoo" album speelt. Dezelfde soort shuffle van J-Dilla.
Die feel vind ik modern en tof. Probeer dat zelf in mijn tracks te krijgen door niet quantizen maar alles in te spelen.
Ik vind haar als zangeres wel een beetje tuttig,
Maar Moonchild zijn allemaal top multi instrumentalists.

Dit zijn allemaal dingen die me zijn bij gebleven.
Veel heb ik op vinyl of ga ik nog halen.

Hiatus Kaiyote, Het album "choose your weapon" is echt gewelding.





Yussuf Kamaal



Robohand

 
En als ik cynisch word en denk 'vroeger was alles beter' luister ik naar Richard Hawley. Dat is van nu en klinkt als vroeger, prachtig. Leuk weetje: Hawley zat vroeger in Pulp. Raakte aan de drank en drugs, heeft zich uit de goot geworsteld en ging toen dit soort muziek maken :)

Wow, tof! Nu weet ik waar Jens Lekman zijn inspiratie vandaan heeft!


Ha ha, ok, laatste paar niet direct synth gerelateerde tracks..

Andy Shauf – Quite like you / Wendell Walker (live)
Los van de geweldige clip (check de lipsync!) Heerlijk droge drums, doet me een beetje denken aan Out On The Weekend van Neil Young. Alle instrumenten zijn gespeeld door Andy Shauf zelf.


Ofschoon ik zelf groot liefhebber ben van breakbeats on steroids (Squarepusher!) zijn de drums in deze track zo geweldig doeltreffend. Sja, wat moet ik hier verder nog aan toevoegen. Ik haal persoonlijk juist veel inspiratie uit dit soort tracks (veel meer dan van andere elektronische muziek), wanneer ik zelf muziek maak.


Andrew Bird – Fatal Shore


Rhye – Softly (Mahogany Sessions)
Ook wel bekend onder zijn echte naam (Mike) Milosh, waar hij elektronische toestanden maakt. Klinkt soms als Sadé, grappig genoeg. Jammer dat de YouTube versie een beetje clipt, eigenlijk moet je hem even op Tidal luisteren. Maar goed. Ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat ik een sucker for Rhodes ben. Aardig dat je bij deze opname de 'tingeltjes' van de Rhodes heel goed hoort. Ja, dan is het al gauw goed bij deze jongen.


Bob James – Heads
Ouwe koning, die Bob James. (ja, inderdaad mijn comments worden echt steeds slechter hehe)


Ryuichi Sakamoto – Seven Samurai - Ending Theme


Ryuichi Sakamoto – War & Peace
Compleet andere koek van ome Ryuichi. Lekkere klikjes door panning op de akkoorden. Nou doei.
 
Last edited by a moderator:
Deze is net als Yussuf Kamaal in Abbeyroad opgenomen.
Waarschijnlijk wel heel bekend maar Michael Kiwanuka is wel echt tof.

 
Synth zijn leuk maar een goede stem en een piano is all you need to make them feel. :)

Sufjan Stevens is inderdaad prachtig. Deze ook. Het album Carrie and Lowell gaat over zijn schizofrene moeder en stiefvader. En een leven van alcohol, drugs en depressie. Daar blijk je prachtige muziek over te kunnen maken.



Ook mooi: oude R.E.M. Dit is van hun eerste album uit 1983 toen ze nog onbekend en fris waren. Wat me aanspreekt is de spontaniteit. Zeg maar alles wat elektronische muziek niet is (maar daarom speel ik ook piano :P).



Michael Kiwanuka is inderdaad tof. Weet nog dat ik de eerste keer Home Again op de radio hoorde. Wow, dit is echt goed!
 
Back
Top