Goed idee? Plugins: rent to own

Het lijkt goedkoop, maar het is eigenlijk heel prijzig. Er zijn tegenwoordig zoveel kortingsacties en andere mogelijkheden om licenties stukken goedkoper te kopen.
 
Als je 20 maanden 10 euro moet afbetalen om iets nu te hebben, ben je financieel niet goed bezig (of woon je in een land waar de prijs van een plug-in disproportioneel veel kost tegenover het koopmandje.)
 
Ik vind het geen slecht concept, maar het is prijs technisch veel interessanter om wat je wil te kopen tijdens een sale.

ik zou die roland cloud plugins graag willen, maar 20€/maand vind ik nogal aan de prijs, en volgens mij mag je dan na 1 jaar 1tje uitkiezen om te houden.

opzich zien we het natuurlijk steeds meer. Ik hoop dat de keuze kopen/huren voor altijd blijft, en niet zoals bij Adobe
 
Ik zal niet snel leasen. Je kunt de meeste plugins gewoon in demo mode proberen.
Dus als ik iets tof vind koop ik het.
 
Je zou eigenlijk een Netflix-model moeten hebben. Alles voor een vast bedrag per maand. En dat je dan onbeperkt kunt switchen. Persoonlijk wil ik niet 25 maanden vast zitten aan een abonnement voor een plugin. Helemaal niet als blijkt dat hij toch niet bevalt. Heb je er nog 20 maanden buikpijn van.
 
Huurkoop kan een manier zijn om iets onbereikbaars alsnog binnen bereik te halen, maar over het algemeen betaal je daar dan ook wel fors voor - is het niet in rente, dan wel door een lange(re) looptijd. Daarnaast loop je het risico dat er een kortingsactie komt waar je niet van profiteert of is er in de looptijd ineens een nieuwe versie die je niet gratis krijgt. En je zit vast aan een langlopende verplichting terwijl je misschien niet weet hoe je eigen financiële situatie er over een half jaar of jaar uitziet. Het zou mijn keuze niet zijn.

Wat betreft 'cloud abonnementen', hier heb je het voordeel dat je HEEL veel krijgt dat als afzonderlijke componenten onbetaalbaar zou zijn. Nadeel is weer dat het nooit je eigendom wordt én dat je hoogstwaarschijnlijk ook betaalt voor dingen waar je helemaal niet op zit te wachten. Ik heb een jaartje Composer Cloud van EastWest gehad en dat vond ik best tof om mee te spelen.
 
Je zou eigenlijk een Netflix-model moeten hebben. Alles voor een vast bedrag per maand. En dat je dan onbeperkt kunt switchen. Persoonlijk wil ik niet 25 maanden vast zitten aan een abonnement voor een plugin. Helemaal niet als blijkt dat hij toch niet bevalt. Heb je er nog 20 maanden buikpijn van.

Je kunt het ieder moment beëindigen meestal en vaak zelfs op een later moment weer verder zetten zonder dat je weer extra betalingen moet doen.
 
Je kunt het ieder moment beëindigen meestal en vaak zelfs op een later moment weer verder zetten zonder dat je weer extra betalingen moet doen.

Goede tip. Maar ik ben sowieso geen doelgroep, ik wil juist minder plugins :D Ik heb onlangs Neutron 3 en Ozone 8 gekocht en heb me voorgenomen minstens een jaar niets meer aan te schaffen. Ik kan het, ik kan het! :dubbel:
 
zoals veel mensen hier melden veel van de plugins zijn te duur, via splice. via sales, of b.v. pigments 2, als je al wat van arturia hebt, krijg je nog ekstra korting. daar heb ik €69 voor betaald, en later kon t nog goedkoper...

de enige op splice die nooit in sale gaat, en NFR (al is dat tegen EU regelgeving..), is serum. of ik heb nooit een sale van serum gezien.
maar goed, waarom zou je serum willen hebben, haha... ik heb de poor man's version... die ook life-time updates heeft, en wel wat anders werkt, maar klinkt erg goed. voor mensen die met presets werken, nog geen aanrader, al zijn er 700 presets, dus toch wel? (vast dynamics vaporize 2).
MSoundFactory heeft de serum opties voor echte wavetable mirroring, bending, etc.
waarom ga ik nu brabbelen hier.

koop MSoundFactory bij Unbalancedbeats op KVR voor €100... en je hebt alles... haha

goed.

SAMENVATTING: te duur voor de meeste plugins, gezien sales, en/of als je al produkten hebt van dezelfde developer... behalve serum...

zelf zou ik nooit doen, subscriptions of rent-to-own liggen mij niet, ook vanwege de manier hoe ze licenties dan bijhouden. en je hebt t dan nog niet.

ik ga liever de weg, bijvoorbeeld voor melda plugins, 2e hands kopen op KVR (en krijg altijd korting) en uiteindelijk naar de completebundle. tegenover de subscription van melda, vele, vele, vele malen goedkoper.
en van PA heb ik al al de leuke plugins. in sales, of 2e hands. etc.

beter snuffelen op KVR, deals, flash sales. en sparen...
 
maar goed, waarom zou je serum willen hebben, haha...

Nou, ik vind Serum wel erg tof. Zowel qua sound als in de bediening. Misschien wel de fijnste wavetable synth die er op dit moment is :D Dat gezegd hebbende, vind ik de NFR attitude van Xfer vrij matig. Toen ik Serum kocht was ik daar niet van op de hoogte maar zou wellicht een deal breaker geweest zijn. Aan de andere kant zou ik Serum toch niet kwijt willen dus sois.
 
de enige op splice die nooit in sale gaat, en NFR (al is dat tegen EU regelgeving..), is serum. of ik heb nooit een sale van serum gezien.

Spectrasonics is er nog zo eentje die nooit in de sale gaat.
Omnisphere is een prachtige plug in en aardig aan de prijs maar no way dat ie een keer voor 50% gaat bijv.
Kon 'm een keer second hand kopen voor 250 maar kwam er toen achter dat Spectrasonics maar één keer een doorverkoop toelaat en daarna raak je 'm niet meer kwijt...
 
Boxed versies van Omnisphere 2 zijn vaak wel een stuk goedkoper dan een downloadversie. Wat nergens op slaat, want dan moet het op een stick, in een doos, de halve wereld overgevlogen worden, in een winkel/webshop geplaatst worden, verkocht en verzonden worden .... allemaal schakels die je bij direct download overslaat. Maar mocht je Omnisphere willen loont dat wel de moeite om uit te zoeken.

Bij i4 en Studio de Dijk (via Marktplaats) voor €385 ... scheelt nogal vergeleken met de $499 die je kwijt bent op de Spectrasonics site.
 
Nou, ik vind Serum wel erg tof. Zowel qua sound als in de bediening. Misschien wel de fijnste wavetable synth die er op dit moment is :D Dat gezegd hebbende, vind ik de NFR attitude van Xfer vrij matig. Toen ik Serum kocht was ik daar niet van op de hoogte maar zou wellicht een deal breaker geweest zijn. Aan de andere kant zou ik Serum toch niet kwijt willen dus sois.

nee, serum is goede synth, was een flauwe grap. de hype er om heen, daar stoor ik me vaak aan. ach ja. ik heb hem heb eens even kort als demo gehad, en ja, zeker, prachtig ding.
ik heb voldoende wavetable alternatieven, ook soft modular, kan ook mijn eigen wavetables maken. ik was eigenlijk nooit zijn heel grote liefhebber van wavetable synths, dat is nu wel veranderd, vooral door pigments (2) (die ik al had toen nog 1 was, zo jong!). zeker de combi MSoundFactory - Vast Dynamics Vaporizer 2, is fijn. en oneindige wavetable "osc" in MSoundFacory, ja totdat je cpu het begeeft.
gewoon een ander pad gekozen. als deze synths niet had, zou wellicht ook bij serum zijn uitgekomen.
beetje onnodig om zo af te geven op serum, even te lang op KVR gezeten, goed forum, maar soms.... of te vaak...

de NFR geldt eigenlijk niet in de EU. maar goed, serum, de maker komt uit de USA, dacht ik, dus trekt er niets van aan. wel een vreemde zet. goed.

Spectrasonics is er nog zo eentje die nooit in de sale gaat.
Omnisphere is een prachtige plug in en aardig aan de prijs maar no way dat ie een keer voor 50% gaat bijv.
Kon 'm een keer second hand kopen voor 250 maar kwam er toen achter dat Spectrasonics maar één keer een doorverkoop toelaat en daarna raak je 'm niet meer kwijt...

klopt, die was ik vergeten, ook via splice te verkrijgen.
en je ziet m soms voor 200 - 250 2e hands. zeker een prachtding. maar met het arsenaal dat ik nu heb, al is het niet in 1 window, niet zo interessant, voor mij.

splice heeft inderdaad het voordeel, zeker voor serum of omnisphere, dat je geen rente betaald. een tientje is te doen.

Nap boxed versions goedkoper? je weet nooit hoe die schakels gaan. en ander voorbeeld arturia v collection 7 (en de vorige versie) zijn op de site zelf, volgens mij €499, maar je ziet 'm bij bax-shop of thomann, voor €399, of zelfs iets goedkoper. heel vreemd. goed als je een produkt, zelfs 2e hands koopt, van arturia, krijg je al een aanbod voor de v collection voor €249, wat ik toentertijd ook gedaan heb. onlangs toch naar v7 gegaan.

voor sommige developers/fabrikanten zijn upgrade/updates paths goedkoper, via een omweg eerst 2e hands... zoals voor komplete 11 ultimate.. wel wat wachten en toeslaan.

goed, zoveel sales... ik heb wéer te veel gekocht... maar niet teveel in de zin, ik gebruik het niet, gelukkig. wijsheid:beard:! ja ja ja ja...
 
nee, serum is goede synth, was een flauwe grap. de hype er om heen, daar stoor ik me vaak aan. ach ja. ik heb hem heb eens even kort als demo gehad, en ja, zeker, prachtig ding.
ik heb voldoende wavetable alternatieven, ook soft modular, kan ook mijn eigen wavetables maken. ik was eigenlijk nooit zijn heel grote liefhebber van wavetable synths, dat is nu wel veranderd, vooral door pigments (2) (die ik al had toen nog 1 was, zo jong!). zeker de combi MSoundFactory - Vast Dynamics Vaporizer 2, is fijn. en oneindige wavetable "osc" in MSoundFacory, ja totdat je cpu het begeeft.
gewoon een ander pad gekozen. als deze synths niet had, zou wellicht ook bij serum zijn uitgekomen.
beetje onnodig om zo af te geven op serum, even te lang op KVR gezeten, goed forum, maar soms.... of te vaak...

de NFR geldt eigenlijk niet in de EU. maar goed, serum, de maker komt uit de USA, dacht ik, dus trekt er niets van aan. wel een vreemde zet. goed.



klopt, die was ik vergeten, ook via splice te verkrijgen.
en je ziet m soms voor 200 - 250 2e hands. zeker een prachtding. maar met het arsenaal dat ik nu heb, al is het niet in 1 window, niet zo interessant, voor mij.

splice heeft inderdaad het voordeel, zeker voor serum of omnisphere, dat je geen rente betaald. een tientje is te doen.

Nap boxed versions goedkoper? je weet nooit hoe die schakels gaan. en ander voorbeeld arturia v collection 7 (en de vorige versie) zijn op de site zelf, volgens mij €499, maar je ziet 'm bij bax-shop of thomann, voor €399, of zelfs iets goedkoper. heel vreemd. goed als je een produkt, zelfs 2e hands koopt, van arturia, krijg je al een aanbod voor de v collection voor €249, wat ik toentertijd ook gedaan heb. onlangs toch naar v7 gegaan.

voor sommige developers/fabrikanten zijn upgrade/updates paths goedkoper, via een omweg eerst 2e hands... zoals voor komplete 11 ultimate.. wel wat wachten en toeslaan.

goed, zoveel sales... ik heb wéer te veel gekocht... maar niet teveel in de zin, ik gebruik het niet, gelukkig. wijsheid:beard:! ja ja ja ja...

De EU heeft een paar jaar terug een wet ingevoerd dat bedrijven BTW moeten betalen voor digitale diensten in het land van aanschaf. Ze hebben dit zonder de wet te nuanceren, maar was bedoeld voor Facebook, Netflix, Amazon etc.

Het komt er dus op neer dat als zo'n bedrijf een USB sticky inkoopt en die op de post doet, ze niet in het land van de koper belastingaangifte hoeven te doen. Ik denk dat een Boxed daarom is sommige gevallen goedkoper is. Er is geen andere logische reden
 
De EU heeft een paar jaar terug een wet ingevoerd dat bedrijven BTW moeten betalen voor digitale diensten in het land van aanschaf. Ze hebben dit zonder de wet te nuanceren, maar was bedoeld voor Facebook, Netflix, Amazon etc.

Het komt er dus op neer dat als zo'n bedrijf een USB sticky inkoopt en die op de post doet, ze niet in het land van de koper belastingaangifte hoeven te doen. Ik denk dat een Boxed daarom is sommige gevallen goedkoper is. Er is geen andere logische reden

och ja, die route. lijkt me zéer plausibel.
wel fijn dat een aantal shops, die VAT niet rekenen, tegen de EU regels. jrrshop, b.v. en anderen.. goed ik buig zelf mee, wat in mijn voordeel is, haha.
 
De EU heeft een paar jaar terug een wet ingevoerd dat bedrijven BTW moeten betalen voor digitale diensten in het land van aanschaf. Ze hebben dit zonder de wet te nuanceren, maar was bedoeld voor Facebook, Netflix, Amazon etc.

Het komt er dus op neer dat als zo'n bedrijf een USB sticky inkoopt en die op de post doet, ze niet in het land van de koper belastingaangifte hoeven te doen. Ik denk dat een Boxed daarom is sommige gevallen goedkoper is. Er is geen andere logische reden

Dat klinkt niet erg logisch, want Nederlandse bedrijven die verkopen aan particulieren dragen de BTW af die de consument betaalt. En de BTW bij inkoop kan afgetrokken worden. Dan zou je juist als particulier die in het buitenland een downloadversie koopt bij een webshop die geen BTW rekent goedkoper uit moeten zijn.
 
Als ik dit allemaal lees dan krijg ik alweer een bevestiging dat ik liefst zo weinig mogelijk in VST's wil investeren. Verloren geld.
Zeg nu zelf : welke software van 20 jaar geleden gebruik je nog ? En dat is binnenkort evengoed het geval voor die hippe Serum... lol
 
Ik heb er geen moeite mee. Ik heb echt bakken VSTs die ik al jaren gebruik en die regelmatig geüpdate worden. Daarnaast vind ik VSTs in zoveel opzichten prettiger werken of dingen doen waar geen (betaalbaar) hardware-alternatief voor voorhanden is dat ik die paar minpuntjes graag voor lief neem. Ik streef in mijn studio dan ook naar 'best of both worlds' - vette hardware EN vette plugins die ook nog eens lekker met elkaar samenwerken :okdan: Daarbij moet ik wel zeggen dat ik plugins bijna altijd koop tijdens kortingsacties en dat ik zelden meer uitgeef dan een paar tientjes voor een plugin, enkele uitzonderingen daargelaten.
 
Als ik dit allemaal lees dan krijg ik alweer een bevestiging dat ik liefst zo weinig mogelijk in VST's wil investeren. Verloren geld.

Dat kan. Maar ik ben het er niet mee eens. Ik gebruik een paar VST instruments al minstens 10 jaar en heb er veel plezier van. Het was zelfs de reden om mijn hardware te verkopen en ik heb nu alleen nog een midi-keyboard. Later, als ik rijk ben, wil ik net zo'n studio als Junkie XL. Maar dan koop ik er ook zo'n huis bij. Vooralsnog vind ik alles in de box prima :D
 
Back
Top