Roland JP-8000 reinigen

rudolfus

Ingeburgerd
Lid sinds
3 november 2006
Berichten
78
Locatie
Rotterdam
Hallo allemaal , is er iemand die veel met de Roland JP-8000 heeft gewerkt hiermee ervaring heeft , ik heb pas een JP-8000 overgenomen waarvan die de pots en buttons slecht reageren .
Ze moeten waarschijnlijk gereinigd worden , maar ik kan geen youtube video hier over vinden , misschien kan iemand mij hiermee op weg helpen , alvast bedankt !!
 
doe 'm eens open, mijn 8080 deed ook vervelend met de drukknoppen, ik heb 't eens uit elkaar gehaald (meer niet) en werkte erna veel beter.
 
Vaak kom je met openmaken en met een compressor of spuitbusjes perslucht alles goed doorblazen al een heel eind.
 
Maar die gesloten tact-switches kun je toch niet met perslucht schoonblazen?? Of hoe doen jullie dat dan??
Heb bv wel een oude Kawai drumcomputer onder handen genomen.. behoorlijk werk.. ook Een Yamaha SU700 heeft zo'n print waar de pads contact mee maken en ik geloof wel meer dingen met pads, die kun je wel gemakkelijk schoonmaken met de-oxit of alcohol. maar die drukknopjes zijn afgesloten met rubber. Als je het rubbertje er al heel uitkrijgt is het vrijwel onmogelijk het er weer in te krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
v.i.n.n.y heeft ooit zijn JP helemaal geserviced (heeft hij niet meer). Volgens mij had hij namelijk JP gekocht waar een glas cola overheen gegaan was. Ik heb zelf ooit de volume potmeter vervangen. Mocht schoon maken niet helpen, dan zou je ook componenten kunnen vervangen. Via Roland Benelux waren de onderdelen altijd goedkoop aan te schaffen.
 
Laatst gewijzigd:
Maar die gesloten tact-switches kun je toch niet met perslucht schoonblazen?? Of hoe doen jullie dat dan??
Heb bv wel een oude Kawai drumcomputer onder handen genomen.. behoorlijk werk.. ook Een Yamaha SU700 heeft zo'n print waar de pads contact mee maken en ik geloof wel meer dingen met pads, die kun je wel gemakkelijk schoonmaken met de-oxit of alcohol. maar die drukknopjes zijn afgesloten met rubber. Als je het rubbertje er al heel uitkrijgt is het vrijwel onmogelijk het er weer in te krijgen.

Perslucht kan niet alles inderdaad. Maar als eerste hulp bij kraakjes is het vaak een goede oplossing. Als het veel ingewikkelder wordt dan dat haak ik zelf ook af en laat ik het liever over aan de vakman :D
 
Ik las al dat mensen alles lieten vervangen bij roland. Osci verkoopt een 8080 voor 1000 euro. Geeft je een idee vd kost in zoverre roland t nog doet. Vrees er voor.
 
Je kunt potmeters en schuifpotmeters (mits je weet wat je doet) wel reinigen. De schuifversie kun je bij komen maar die draaidingen moet je vaak openmaken.. De vraag is of dat allemaal lonend is. Voor een SU700 kun je een vervangend expemplaar voor 'n eurootje kopen.. ok.. niet origineel.
De onderdelen zijn ook te bestellen bij synthaur of elders.. maar Roland levert ze ook vaak voor gunstige prijzen.

https://www.youtube.com/watch?v=8--qp_j-l40

Soms zie je ook wel vervangend materiaal.. https://www.vintagesynthparts.com/ro...p-8000jp-8080/ Als je tijd hebt en zin in een uitdaging kun je bij een shop als farnell, digikey of mouser dezelfde vinden. Maar het blijft wel altijd gokken en goed kijken met verschillende lengtes van de shaft.. zo moest ik zelf laatst ook een paar potjes bijvrezen.. maar beter te lang als te kort :D
 
gewoon nieuwe pots erin solderen, ze zijn nog te vinden op ebay , via die onderdelen shop in italie,enkele,maanden geleden,
k heb ook last gehad vd jp pots, dan word de synth onbruikbaar,, gewoon nieuwe pots erin steken, al de pots vervangenkost wel iets,,


ge hebt pots met een midden stand en zonder , en de volume pot meter
ik wil die roland service picture later wel posten,,
 
Laatst gewijzigd:
Voor je het apparaat open schroeft en met perslucht enzo bezig gaat kan je eens proberen de pots gewoon een keer of twintig helemaal heen en weer te draaien. Meestal draai je er dan al een hele hoop van het stof en oxidatie uit.
 
Back
Top