Midi kanalen

BOZZMANIA

Hardcore4life
Lid sinds
25 oktober 2019
Berichten
52
Locatie
Utrecht
Kan iemand mij eens bijlichten over hoe midi kanalen in te stellen !? Ik snap dat niet goed. Eigenlijk al mijn synths staan op ch 1 en ze reageren wel op de master, (RolandTR8 )maar volgens mij doe ik iets niet goed. Alle synths staan dmv een midipatchbay allemaal op de out van de master. Maar nu spelen ze allemaal dezelfde sequence als ik start druk...

thanx in advance !
 
Laatst gewijzigd:
Iets meer info om gericht te kunnen antwoorden is wel handig. Hoe heb je alles aangesloten? Welke gear precies? Wat verwacht je als resultaat?

je moet iig elke synth zijn eigen MIDI kanaal geven om aparte sequences naar aparte synths te kunnen sturen.
 
Zo te zien wil je dat je tr8 enkel midi clock uitstuurt terwijl hij nu ook midi note messages uitstuurt of begrijp ik het verkeerd?
Ik heb geen de tr8 maar kan je in niet ergens in de midisettings selecteren dat hij enkel midiclock uitstuurt
of als je midipatchbay een midifilter heeft de midi notes daar weg filteren

Geef eens wat meer uitleg van je setup anders
 
.... al mijn synths staan op ch 1 en ze reageren wel op de master....Maar nu spelen ze allemaal dezelfde sequence als ik start druk... !
midi chnl1 werkt in ieder geval ;)
verander nu op synth 2 het (receiving) midi kanaal naar 2 en stuur vanuit je daw/sequencer op (transmitting) midi kanaal 2 met midinoten.... enzo ga je verder totdat alles voorzien is van een eigen midikanaal
 
ze reageren wel op de master, (RolandTR8 )

Net zoals in een orkest mag er maar één dirigent zijn die de maat aangeeft. In een MIDI-opstelling is dat de Master. Die geeft via MIDI het tempo aan naar alle andere MIDI-apparaten die Slaves zijn. Zij volgen het tempo van de Master.
(je kan dit instellen op elk MIDI-apparaat en kiezen of ze Master/Slave zijn. Hoe je dat instelt op elk apparaat staat normaal wel in de handleiding onder 'MIDI sync' of zoiets)

Het tempo in een MIDI-opstelling is een System Real Time message en is niet gebonden aan een specifiek kanaal. Op deze manier kunnen MIDI-slaves het tempo 'horen' en toch nog boodschappen ontvangen op een specifiek kanaal. Dat zijn Channel Messages. Channel Messages zijn bedoelt zodat enkel een MIDI-apparaat, op hetzelfde kanaal, deze zal ontvangen en uitvoeren. MIDI-apparaten op een ander kanaal zullen deze Channel Messages niet uitvoeren.

Maar nu spelen ze allemaal dezelfde sequence als ik start druk...

Uiteraard want je hebt alle synths op hetzelfde kanaal ingesteld waardoor ze allemaal reageren op dezelfde Channel Messages die ze ontvangen van de TR-8. Hiervoor zou je elke synth op een eigen kanaal moeten instellen en op de TR-8 voor elke track een apart MIDI-kanaal in te stellen. Geen idee of dat wel kan op een TR-8 want ik zie in de handleiding niet onmiddellijk een mogelijkheid om meerdere sequences op verschillende kanalen in te stellen. Ik heb zelf geen TR-8 dus kan je geen exacte uitleg geven of dit wel kan en hoe dit in te stellen op de TR-8.

Om je te helpen is het handig om te weten welke Synths je precies wil aansturen.
 
kobuz ik heb intussen een roland tb3, system one, 2x behringertd3 model d, neutron een waldorf rocket een digitakt, en een roland tr 8 en een minilogue en microfreak. Alles staat op 1 kanaal uit van de tr 8 naar de patch, behalve de neutron, die heb ik direct aan de out van de
sys one, en de model d aan de minilogue. De rocket staat op de out van de tb3 het werkt allemaal wel, maar het speelt nu allemaal hetzelfde riedeltje
 
Zoals uitgelegd moet je alles zijn eigen kanaal geven. Wat gebruik je om te sequencen? De digitakt?
 
:zIk zou DT als master gebruiken dan daarna alles op aan sluiten dat sequences moet krijgen van digitakt van de midi tracks van de DT
en ale de overige apparatuur de welke enkel midi clock moet krijgen zou ik op het einde van de schakel plaatsen

op je midi tracks van de DT stel je dan het zelfde midi kanaal in als op de synth die je er mee wilt sequences


ja tis juist je hebt een midi Patchbay
kan je het zelfde doen maar dan via de Patchbay
 
Hover dan kan ik zoals Kenneth zegt beter de digitakt als master instellen ?!

De Digitakt lijkt me beter geschikt om als master in te stellen. Deze kan het tempo aangeven en beschikt ook over de mogelijkheid om tracks op aparte MIDI-kanalen uit te zenden.

In jouw opstelling, met de Digitakt als Master, zou je dus de TR-8 ook gewoon als Slave kunnen instellen. Deze ontvangt dan het tempo van de Digitakt.
 
Hover dan kan ik zoals Kenneth zegt beter de digitakt als master instellen ?!

Dat lijkt mij het logische als ik u gearlist zie
is het enige toestel met dedicated miditracks om andere midiapatatuur aan te sturen

en er wordt gezegd dat de elektrons strakke midi clock hebben :P

en ik vind het gehele midi gebeuren super intuïtief op de Dt ;)

welke midipatchbay gebruik je?
ahja sorry van de :z geen idee hoe die daar is terechtgekomen:D
 
Kenneth de midipatchbay is een zelfbouw met wel 25 outs :) werkt prima ! En gekocht voor 20€ haha...ik ga t weekend eens pioneren, en de digitakt als master aanwijzen. En dan idd de verschillende miditracks gebruiken daarop.
 
Das is minder dan een euro per midi poort strakke deal ;):okdan::D
midi poorten genoeg dus dan kan niet mislopen
Have Fun
 
Back
Top