Supertramp - It's raining again piano/synth sound?

briangitaar

Ingeburgerd
Lid sinds
29 september 2011
Berichten
32
Wie weet wat ze gebruikten voor de piano/synth sound? Ik heb het over de main akkoorden die gelijk in het begin van het nummer al te horen zijn. Het klinkt naar mijn idee als een piano gedubbeld met een synth... Iemand hier meer info over? Super toffe sound!
 
Ik denk dat het gewoon de Steinway is. Die heeft op dat nummer een beetje een chorus/detune effect, net als op "Crazy" en "Waiting So Long". Op "Don't Leave Me Now" hoor je de Steinway in het begin "gewoon", maar al heel snel ook op die manier. Misschien komt het ook door het staccato spelen. Het klinkt ook wel als het eigenaardige geluid van een Steinway Vertegrand (maar die zal het hier niet zijn), zoals je dat hoort op bijvoorbeeld "Penny lane" en "Lady madonna".
 
Soms is het handig om eerst wat opzoekwerk te doen.

"The key to the Supertramp Wurly sound is a CE1 or CE2 Boss Chorus and of course a lot of EQ. The Wurly is EQ to have only light amounts of bass on these recordings. T
ry to up the high mids and mids whilst cutting some bass (say 100hz or so) to get close to the sound."

"They used Fender Rhodes occasionally, but most of the "Supertramp sound" came from Wurlitzer electric pianos."

"Supertramp is een Britse symfonische-rockgroep, met een door Wurlitzer-piano en saxofoon gedomineerd geluid."

"Hodgson played the Wurlitzer; signal was taken as a DI and then split through a Boss chorus pedal to give it that half-straight and half-modulated chorus sound."
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat het gewoon de Steinway is. Die heeft op dat nummer een beetje een chorus/detune effect, net als op "Crazy" en "Waiting So Long". Op "Don't Leave Me Now" hoor je de Steinway in het begin "gewoon", maar al heel snel ook op die manier. Misschien komt het ook door het staccato spelen. Het klinkt ook wel als het eigenaardige geluid van een Steinway Vertegrand (maar die zal het hier niet zijn), zoals je dat hoort op bijvoorbeeld "Penny lane" en "Lady madonna".

Thanks! Klinkt logisch, het is sowieso geoctaveerd. Het lagere octaaf zal dan wel de piano zijn, die je ook in de live filmpjes hoort (die vrij schaars zijn). Maar ik zou toch echt zeggen dat het hogere octaaf een synth is, of een (electrische) piano die zo bewerkt is dat het synth-achtig klinkt...
 
Soms is het handig om eerst wat opzoekwerk te doen.

Soms is het handig om eerst goed naar het nummer te luisteren in plaats van klakkeloos over te nemen wat er op wikipedia staat.
Het zou echter kunnen dat de gehele partij die je hoort een piano is gedubbeld met een hoger octaaf gespeeld op een wurlitzer. Die dan wel zodanig bewerkt is met chorus en EQ dat het als een synth klinkt, maar naar mijn idee is de gehele sound niet alleen met een wurlitzer geproduceerd, als deze uberhaupt al een rol speelt in deze sound.
 
Last edited by a moderator:
Soms is het handig om eerst wat opzoekwerk te doen.

"The key to the Supertramp Wurly sound is a CE1 or CE2 Boss Chorus and of course a lot of EQ. The Wurly is EQ to have only light amounts of bass on these recordings. T
ry to up the high mids and mids whilst cutting some bass (say 100hz or so) to get close to the sound."

"They used Fender Rhodes occasionally, but most of the "Supertramp sound" came from Wurlitzer electric pianos."

"Supertramp is een Britse symfonische-rockgroep, met een door Wurlitzer-piano en saxofoon gedomineerd geluid."

"Hodgson played the Wurlitzer; signal was taken as a DI and then split through a Boss chorus pedal to give it that half-straight and half-modulated chorus sound."

Weet niet of het verkeerd is opgezocht of dat je bron verkeerd zit? Als Wurlitzer owner en lover vind ik dat de Wurly dan wel een heel ondergeschikte rol moet spelen, ergens verstopt achter een groot gordijn achterin de mix :D "Logical song" lijkt me hier een logischere omschrijving.. :)
 
Het akkoord op "It's raining again" wordt in ieder geval door Hodgson op de Steinway gespeeld. Dat zie je terug in de beschrijving van de bezetting van het nummer en is goed hoorbaar en zichtbaar op opnames. Ik had ook het idee dat de Wurlizer er misschien mee wordt gecombineerd. Maar verschillende overwegingen pleiten daar tegen. Allereerst zijn er video-opnames (München 1983) waarop je ziet dat alleen de Steinway deze partij speelt en je ook goed kan zien dat de Wurlizer wel op het podium staat, maar niet wordt gebruikt. Daarnaast klinkt deze pianosound in veel andere nummers op dit album ook, zonder dat daar de Wurlizer (in deze rol) wordt gebruikt.

Ik ben verder geen grand piano-kenner, maar vond het wel opvallend dat dit geluid zo doet denken aan het natuurlijke geluid van een ander type Steinway-piano, de genoemde Steinway Vertegrand.

Ik ben ook geen Supertramp-kenner (en heb geen boeken over ze voor achtergrondinfo) en "de search engines" geven mij verder weinig info hierover. Ik kwam wel het verhaal tegen van de technicus die verantwoordelijk was voor het onderhoud van de Steinway op de tour van 1979. Dat ging helaas niet over dit album en niet over de Steinway.
 
Het akkoord op "It's raining again" wordt in ieder geval door Hodgson op de Steinway gespeeld. Dat zie je terug in de beschrijving van de bezetting van het nummer en is goed hoorbaar en zichtbaar op opnames. Ik had ook het idee dat de Wurlizer er misschien mee wordt gecombineerd. Maar verschillende overwegingen pleiten daar tegen. Allereerst zijn er video-opnames (München 1983) waarop je ziet dat alleen de Steinway deze partij speelt en je ook goed kan zien dat de Wurlizer wel op het podium staat, maar niet wordt gebruikt. Daarnaast klinkt deze pianosound in veel andere nummers op dit album ook, zonder dat daar de Wurlizer (in deze rol) wordt gebruikt.

Ik ben verder geen grand piano-kenner, maar vond het wel opvallend dat dit geluid zo doet denken aan het natuurlijke geluid van een ander type Steinway-piano, de genoemde Steinway Vertegrand.

Ik ben ook geen Supertramp-kenner (en heb geen boeken over ze voor achtergrondinfo) en "de search engines" geven mij verder weinig info hierover. Ik kwam wel het verhaal tegen van de technicus die verantwoordelijk was voor het onderhoud van de Steinway op de tour van 1979. Dat ging helaas niet over dit album en niet over de Steinway.

Thanks voor de info! Ik ga maar eens beginnen met sparen voor zo'n steinway...
 
Thanks voor de info! Ik ga maar eens beginnen met sparen voor zo'n steinway...

En jij bedankt voor je vraag. Na een lange dag werken ligt, als het goed is, de blu-ray van "Live in Paris 1979" straks thuis op me te wachten voor een beetje onspanning.. :W
 
Er zit erg veel attack in de piano, maar klinkt wel 'acoustisch' dus gezien het jaartal denk ik aan een Yamaha CP70. Een elektrische vleugel met echte snaren die destijds erg populair was.
 
Er zit erg veel attack in de piano, maar klinkt wel 'acoustisch' dus gezien het jaartal denk ik aan een Yamaha CP70. Een elektrische vleugel met echte snaren die destijds erg populair was.

Zo'n vermoeden had ik ook een beetje, alhoewel ik die hoge sound toch iets te "synth-achtig" vind klinken en ook niet zo heel gek zou zijn gezien dit begin 80's was en de synth de overhand begon te nemen binnen vrijwel elk genre.
 
En jij bedankt voor je vraag. Na een lange dag werken ligt, als het goed is, de blu-ray van "Live in Paris 1979" straks thuis op me te wachten voor een beetje onspanning.. :W

Ahhh dat klinkt goed! Blij dat ik je heb kunnen inspireren weer even flink veel supertramp te gaan luisteren! :)
 
Zo'n vermoeden had ik ook een beetje, alhoewel ik die hoge sound toch iets te "synth-achtig" vind klinken en ook niet zo heel gek zou zijn gezien dit begin 80's was en de synth de overhand begon te nemen binnen vrijwel elk genre.

CP70 met een Prophet 5 werd veel gecombineerd.
 
Zou het het ook een fairlight + een ppg wave synthesizer kunnen zijn.

mss gewoon luisteren als je het leuk vind. In studio’s wordt er heel wat gerommeld met geluid. Dus het kan van alles zijn. Ik zelf vind er eigenlijk niet zoveel aan.
 
Ahhh dat klinkt goed! Blij dat ik je heb kunnen inspireren weer even flink veel supertramp te gaan luisteren! :)

Heb genoten van die live-registratie uit 1979. Beeldkwaliteit viel wel een beetje tegen maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb ook nog wat meer live-opnames gezien en kwam dit nog tegen. Hier ("Crime of the century") hoor je best goed dat de Steinway dat chorus-achtige, beetje detuned effect kan hebben:

https://youtu.be/3nRDbi7D2rk?t=3801

Zouden trouwens heel goed fx overheen kunnen zitten. Ik hoor later in de opname best duidelijk een reverb op de piano.

Verder nog een hele serie synths gespot die ze live gebruikten: Elka Rhapsody, Minimoog, Oberheim Fourvoice en OB-X.
 
Heb genoten van die live-registratie uit 1979. Beeldkwaliteit viel wel een beetje tegen maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb ook nog wat meer live-opnames gezien en kwam dit nog tegen. Hier ("Crime of the century") hoor je best goed dat de Steinway dat chorus-achtige, beetje detuned effect kan hebben:

https://youtu.be/3nRDbi7D2rk?t=3801

Zouden trouwens heel goed fx overheen kunnen zitten. Ik hoor later in de opname best duidelijk een reverb op de piano.

Verder nog een hele serie synths gespot die ze live gebruikten: Elka Rhapsody, Minimoog, Oberheim Fourvoice en OB-X.

Te gek! Dat komt inderdaad erg in de buurt die steinway. De studio trucjes voor de exacte sound zal wellicht een raadsel blijven... Toffe fragmenten ook van die docu!
 
Back
Top