newbie

marshall

Nieuwkomer
Lid sinds
5 april 2020
Berichten
3
Locatie
peer
hallo, sinds verleden jaar heb ik mij stilaan een paar synths aangeschaft en nu komen er toch wat probleen bij kijken.
Ik heb de novation circuit midi out aan de midi solutions quadra thru aangesloten op de in-poort. Van daar, via de out-poorten ben ik gegaan naar de in-poorten van de
roland jd-xi en de korg monologue. Dat werkt. Maar hoe zit het met het geluid? Hoe sluit ik dat aan zodat ik van alle synths geluid heb op mijn speakers? Moet ik dan nog
een mixer aanschaffen? Zoals bijvoorbeeld de elektron digitakt? Als ik op youtube filmpjes bekijk hoe zij dat aansluiten zie ik nergens audiokabels lopen, enkel midi kabels.

Groeten
Marshall
 
Welkom, je hebt audio dat verzorgt het geluid (audio outs voor uitgaand geluid en audio ins voor ingaand) , dan heb je Midi , dat verzorgt de communicatie tussen apparaten onderling. Om alles in tempo te laten spelen met elkaar. (De eenvoudige uitleg)

Dan is er nog een sequencer/DAW nodig om als controle centrum te fungeren daar organiseer je alles om een track samen te stellen. Dit kan met hardware of software (bijvoorbeeld Ableton of Logic)

Je kan er ook geluid mee opnemen. Laten we daar even van uitgaan. Een software DAW op je computer en een synth. Om de midi uit de computer naar de synthese te krijgen vanuit je DAW, bijvoorbeeld Ableton moet je een midi in en out poorten (meestal zijn deze aanwezig op je geluidskaart die je kan aansluiten op je pc , die verzorgt zowel audio als midi in en uit van en naar je PC). De midi out van je geluidskaart gaat naar de midi In op je synth. Dus nu kun je vanuit je sequencer midi informatie naar de synthese sturen. Welke noten de synth moet spelen bijvoorbeeld en op welk tempo.

Dan wil je dat natuurlijk wel horen, de audio out van je synth gaat naar de audio in op je geluidskaart. Die kun je dan instellen op een spoor in je DAW en opnemen en tegelijk beluisteren. want via de main outs van je geluidskaart kan je speakers aansluiten. De audio kaart fungeert tevens als de mixer.

Hopelijk is een en ander nu duidelijker.

Plaatje :

audio-interface-setup-780x444.jpg
 
Welkom, zoals hierboven al uitgelegd door Cornerman gebruik je een daw (digital audio workstation) op je pc, een soort van muziekstudio.
Je kan dat een beetje zien als de moderne digitale versie van wat je vroeger met een band/cassetterecorder deed.
In het begin kan het vrij onoverzichtelijk zijn want er is zoveel keus, sommige daws zijn gratis en sommige moet je voor betalen maar hebben vaak een gratis instapversie met wat beperkingen maar waar je in het begin wel gewoon mee kan opnemen.
Zeker in het begin is het toch een wat steile leercurve maar voor je vragen kan je op het forum terecht en zeker op youtube en het internet vind je allerlei handige tips en tutorials die je op weg helpen.
Een geluidskaart is te vergelijken met je aloude versterker waar je allerlei dingen op aansloot, het is handig om eentje met een paar ingangen te hebben zodat je meerdere synths en andere apparaten erop kan aansluiten, kijk bijv bij Thomann of Bax wat er te koop is.
Voor een overzicht van allerlei daws; https://thehomerecordings.com/free-daw/
 
Laatst gewijzigd:
Hallo cornerman en krautrock1958;
Dit is net wat ik bedoelde. Hier ben ik heel erg mee geholpen. Bedankt hiervoor.
 
Back
Top