Welke synth heeft het meest karakteristieke eigen geluid?

De DX serie, DX11, TX81Z, DX7, TX816 ( tot 8 DX7's in een rack ).
Als je deze goed weet te programeren is sky the limit.
De DX11 is toch wel de tofste 4 OP fm synth.
Die heb ik hier en vind patches maken toch niet zo moeilijk als ik dacht.
Ik heb de TX816 ( 4 module versie ) gehoord met een bladerunner patch en echt vet...
In mijn optiek de meest krachtige synths die je kunt krijgen. Doet niet onder een Oberheim Expander, juno of Jupiter 6/8.
Het rare is dat de DX-en veel anders klinken dan de software emulaties en denk dat de DAC daar bij een belangrijke rol speeld.
Bv de reface DX of FM8 al hoewel krachtig komen die kwa klank niet in de buurt.
Ik ga me toeleggen op FM synthese.
Heb ook begrepen dat fm synthese met sinussen de basis is van physical modeling. Vandaar dat je er dus alle klanken die je maar wilt ermee kunt maken.
Maar ja met great power comes great responsibilty.

Dan is er ook de yamaha tg33, sy22, sy35. een vergeten synth uit 1990. 2op fm met samples uit rom. check maar eens de editor voor windows. Ik krijg 2 sy22's.

Als het zo door gaat moet ik denk ik een yamaha tatoo gaan zetten :)
 
Van elk merk zijn er karaktervolle geluiden te vinden. Een Casio klinkt als een Casio. Een Roland als een Roland, een Yamaha als een Yamaha, Korg als een Korg etc.

Dus het komt gauw neer op 'iconische' geluiden. En dan zou ik gaan voor de Roland D50, Juno 106 óf de Jupiter 8, de Yamaha DX7, Korg Wavestation.

Wel grappig is, hoe moderner de synth is, hoe minder iconischer hij is. Zo zou ik bijvoorbeeld geen moderne synth kunnen noemen die zich enorm onderscheidt van een ander. Natuurlijk blijven ze een eigen klank hebben, maar de status en karakter van de jaren 70-80-90 is wel een beetje verdwenen. (vind ik)


Overigens vraagt de OP om een video om wat beter kennis te maken met de synths en ik weet eigenlijk niemand anders dan een online vriend van mij die op Youtube heel veel post: Alex Ball.
Hier een met een video van de Jupiter 8, Roland JX-3P en de Roland SH-101 en een Linndrum. Betere indruk van alles bij elkaar vind je niet. Hij heeft veel meer videos!

 
Laatst gewijzigd:
Wel grappig is, hoe moderner de synth is, hoe minder iconischer hij is. Zo zou ik bijvoorbeeld geen moderne synth kunnen noemen die zich enorm onderscheidt van een ander. Natuurlijk blijven ze een eigen klank hebben, maar de status en karakter van de jaren 70-80-90 is wel een beetje verdwenen. (vind ik)

Het heeft natuurlijk ook tijd nodig. Ik kan me voorstellen dat, over 15 of 20 jaar ofzo, de jongere generatie die dan met synths in aanraking komt bijvoorbeeld de Arturia Minibrute beschouwen als een instrument met een zekere vintage status en karakter. Helemaal als tegen die tijd er weer 'ns een analoge revival gaande is.
 
Het heeft natuurlijk ook tijd nodig. Ik kan me voorstellen dat, over 15 of 20 jaar ofzo, de jongere generatie die dan met synths in aanraking komt bijvoorbeeld de Arturia Minibrute beschouwen als een instrument met een zekere vintage status en karakter. Helemaal als tegen die tijd er weer 'ns een analoge revival gaande is.

Daar zit wat in. Mits de Minibrute, bijv over 20 jaar nog steeds verkoopt als occasion. Inmiddels worden producten wel gemaakt dat ze na een tijd gewoon uit elkaar vallen. Hoe goed het ook mag zijn. Dat is in mijn beleving wel anders.
Een Minibrute is nou niet echt onderhoudsvriendelijker geworden... microchippies, etc... Maar wie weet?

Trouwens veel digitale synths van nu zijn weer gebaseerd op de synths van toen. Juno-D, System 8, etc. Ik denk niet dat de digitale synths van nu later zo veel effect heeft als een analoge synth van toen. Kijk een FM of vector synth, of een patch zoals Fantasia is natuurlijk berucht en valt nu vrij gemakkelijk na te maken op moderne synths... Daarbij heb je de komst van de softsynth, zoals Dexed of Roland Cloud die 'bijna' tegen het geluid aan zit.
 
Daar zit wat in. Mits de Minibrute, bijv over 20 jaar nog steeds verkoopt als occasion. Inmiddels worden producten wel gemaakt dat ze na een tijd gewoon uit elkaar vallen. Hoe goed het ook mag zijn. Dat is in mijn beleving wel anders.
Een Minibrute is nou niet echt onderhoudsvriendelijker geworden... microchippies, etc... Maar wie weet?

Het kan zijn dat je over tijd moet gaan repareren, in het geval van de Minibrute ben ik daar redelijk optimistisch over. Het ontwerp is vrij rechttoe-rechtaan, met veel standaard-componenten. Dus ik denk dat van een defecte Minibrute ook dan nog wel wat valt te maken.
 
Leuk dat dit topic weer leeft! Kan ik nog wat iconische synths leren herkennen.
 
Als het zo door gaat moet ik denk ik een yamaha tatoo gaan zetten :)

Of zoiets. :)

FM_.jpg
 
Niet zo iconisch wel karakteristiek.



Ik heb hem laatst de deur uit gedaan, toch niet mijn ding. Eigenlijk ist nog wel bijzonder wat voor schillende sound mensen eruit halen



 
De DX serie, DX11, TX81Z, DX7, TX816 ( tot 8 DX7's in een rack ).
Als je deze goed weet te programeren is sky the limit.
De DX11 is toch wel de tofste 4 OP fm synth.
Die heb ik hier en vind patches maken toch niet zo moeilijk als ik dacht.
Ik heb de TX816 ( 4 module versie ) gehoord met een bladerunner patch en echt vet...
In mijn optiek de meest krachtige synths die je kunt krijgen. Doet niet onder een Oberheim Expander, juno of Jupiter 6/8.
Het rare is dat de DX-en veel anders klinken dan de software emulaties en denk dat de DAC daar bij een belangrijke rol speeld.
Bv de reface DX of FM8 al hoewel krachtig komen die kwa klank niet in de buurt.
Ik ga me toeleggen op FM synthese.
Heb ook begrepen dat fm synthese met sinussen de basis is van physical modeling. Vandaar dat je er dus alle klanken die je maar wilt ermee kunt maken.
Maar ja met great power comes great responsibilty.

Dan is er ook de yamaha tg33, sy22, sy35. een vergeten synth uit 1990. 2op fm met samples uit rom. check maar eens de editor voor windows. Ik krijg 2 sy22's.

Als het zo door gaat moet ik denk ik een yamaha tatoo gaan zetten :)

Hier kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn.

Frequenties moduleren is mijn favorite bezigheid.:P

Tell liever op dan dat ik aftrek qua synthese 8)
 
Ik mis de Blofeld in het rijtje.
Of je het karakter vindt of niet maar die heeft wel een behoorlijk eigen geluid wat je al gauw herkent.
 
Denk dat ie al eerder is genoemd maar voor mij is het toch de Knifonium,persoonlijk vind ik hem een heel eigen klank hebben die ik nog niet heb gehoord in andere synths, maar misschien heb ik wel te weinig vergelijkingsmateriaal.
 
Back
Top