wat was de eerste synth waar je nou echt verliefd op bent geworden??

bliepertronic

Vintage kloon
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
3.184
Locatie
utrecht en omstreken
dat was in eerste instantie de minimoog en toen moest de korg ms 20 na 2 jaar toch het veld ruimen.. tot dat de prophet 5 in beeld kwam en dus ook de minimoog het veld moest ruimen.... tot dat de korg wavstation kwam en ik de prophet 5 moest mededelen dat er iemand anders in mijn leven was verschenen!!!! intussen ben ik nog vreemd gegaan met de korg monopoly en de roland tb303 (al was ik daar snel op uitgekeken) die korg wavstation heb ik nu nog steeds
 
Mijn favoriete sound leerde ik kennen via Thunderdome II en III en ik vond die scheurende resonerende sound toen heel vet en stoer. Later hoorde ik hem ook subtieler gebruikt in mildere stijlen en vond daarin dat "liquid" gebubbel altijd heel mooi i.c.m. met de accentnoten; prachtig dromerig meeslepend. Vervolgens duurde het nog een aantal jaren voordat ik erachter kwam dat het om de Stratocaster van de house ging: De Roland TB-303! En die liefde is ook altijd gebleven! Mijn originele exemplaar helaas niet want die ik heb verkocht toen ik als arme student geld nodig had voor een nieuwe laptop. :stupid
Afijn, er zijn diverse mooie clones op de markt die net zoveel plezier geven (en wie weet koop ik ooit ook weer een originele :D).
 
Yamaha CS6x.
De eerste echte synth die ik mij kon veroorloven na jaren van geklooi met keyboardjes.
In de loop der tijd zijn er twee AN bordjes ingezet en was het jaren het hart van mijn studio.
Inmiddels al tijden geen onderdeel meer van mijn vaste setup, maar bij tijd en wijle haal ik hem weer eens tevoorschijn en heb ik er weer veel plezier mee.
 
Juno 6. M'n eerste analoge synth. Rechttoe rechtaan met een hele fijne sound. Weggedaan en af en toe spijt mij dat. Overgestapt op modulair en ben eigenlijk wel verliefd op m'n frac-systeempje. De elements in m'n eurorackje vind ik ook erg lief.
 
MS-20.. ja, toch wel.Die gaat mee in het graf.. :engel:
 
Was even zoeken. Als kind van een jaar of 4, de Tandy bestond nog in Nederland. Ik mocht een speelgoedje uitzoeken van mijn ouders en was meteen verliefd op dit apparaatje. https://youtu.be/nA9yWnwp9zE. Niks editable sounds. Niks polyfonie. Maar hey, hij was wel rood.

Een jaar of 3 later wilde ik per sé een orgel, don’t ask me why. In de winkel hing een typische geur van oude toetseninstrumenten die ik me nog steeds kan herinneren. Een beetje dezelfde geur als van een net nieuwe houten Doepfer case. Het werd overigens een Kawai orgel. Helemaal de shit.

Pas op mijn 15, of 16e kwam ik af en toe in de Feedback winkel in Rotterdam, toen nog op de Admiraal de Ruijterweg. Ik herinner me dat er een Roland MC 303, een Yamaha CS1X en een Korg Poly 800 stonden. Met name de eerste twee hadden mijn aandacht: holy shit, virtueel analoog! Dat was extreem vernieuwend en gaaf. Toen ik voldoende geld bij elkaar gesprokkeld had was de CS2X van Yamaha net uit, die is het toen geworden. Maar omdat het toen totaal niet integreerde met mijn zo geliefde Fasttracker 2 heb ik hem eigenlijk nauwelijks serieus gebruikt.

Nou doei.
 
Absoluut de D-50, was tevens mijn eerste synth :luv:
 
MS10 en MS20 heb ik gekocht ergens begin 80 bij het toenmalige Saris in Enschede weet het nog heel goed, was van mijn eerst verdiende loon bij elkaar gespaard,het ergste is wel dat ik ze midden jaren 90 heb weggegeven kon ik dat maar terug draaien.
 
Korg MS20, die was niet van mij maar stond in de studio van mijn band.
Heb er daarna 1 gehad en nu mis ik hem heel erg. Maar ja heb al genoeg mono's.
De eerste synth die ik in bezit had en verliefd op ben is de Oberheim Matrix 6.
Das nog steeds aan!:luv:
 
DW8000. Mooiste synth ooit, en heerlijk diep grommend geluid.
 
Juno6, vanwege het less=more design en de niettemin veelzijdige klanken.:halleluja
 
M'n Blofeld toch wel.
Ik weet nog dat ik via youtube die soundsets van Don Solaris luisterde en ik had nog helemaal geen synth maar die mooie ambient sounds vond ik fantastisch.
Was dus ook de eerste synth die ik kocht en al ben ik al een tijdje wat meer op de analoge tour, hij gaat niet weg want ik weet zeker dat ik 'm over een tijdje weer 'ns nodig heb.
 
Haha.. gaaf te lezen.. vooral die verhalen over jeugdliefdes..
Voor mij was het de Poly 800.. (ik was 14 en had em 'm paar keer gezien bij een band waar hij gedragen werd door de zanger en was compleet verliefd op het uiterlijk). Na vele uren in de Korg folder te hebben doorgebracht en uiteindelijk genoeg gespaard had heb ik met financiële ondersteuning van mijn ouders toch een Casio CZ101 gekocht omdat ik de Poly 800 II niet mooi vond en niet wist hoe ik er 2e hands aan kon komen. De Casio heb ik nog steeds, Poly 800 uiteindelijk ook gekocht maar viel toch een beetje tegen :D

De ouwe bruine DXen vond ik ook erg boeiend vroeger. Maar snapte niet veel van de geluidsinstellingen.. herinner me nog een keer toen ik een patch compleet ontregeld had (instant noise / terror) en vriendelijk een koptelefoon toegereikt kreeg in de muziekwinkel. Toch vond ik het wel heel interessant hoe dit apparaat zo anders en divers kon klinken dan de Roland Juno 106 bv die er in die tijd ook stond.
 
Back
Top