AI en voice changers enz

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.059
Locatie
Apeldoorn
Al een tijdje zie je zo nu en dan formant changers maar AI die maar een hele korte opname nodig hebben om een stem behoorlijk goed te kopiëeren.
Wat ik me afvraag is; hoever kan je gaan bij het maken van een track?
Kan je wel bijv de stem van iemand klonen en wat aanpassen met een formant changer zodat het net weer anders klinkt?
In hoeverre zou je problemen kunnen krijgen ivm auteursrechten?
En wat als je zelf iets inzingt maar met behulp van software het een beetje laat klinken als een betere zanger(es) maar toch weer net ff anders omdat je bijv Sia, Sophie of Tina van Zero7 hebt gekloond maar weer net ff anders laat klinken?

Hier zo'n stem copier; https://www.youtube.com/watch?v=t5yw5cR79VA
 
Leuk filmpje, een beetje zoals die deepfake video's maar dan voor audio. Interessant!
Ik denk zelf dat er geen copyright op de zang/stem zit, want volgens mij is daar geen wetgeving voor. Wellicht als de technieken beter worden dat de wetgeving dan ook aangepast wordt. Het is dan denk ik zo'n grijs gebied als muziek bij reclames; je hoort welk bekend nummer er eigenlijk onder had moeten zitten, maar waarvoor ze uit kostenoverwegingen iets maken wat daar heel dicht tegenaan hangt.
Wat bij Autotune het geval is, is dat als het bronmateriaal niet goed is (bv slap ingezongen) dan maakt Autotune het qua pitch wel correct, maar klinkt het alsnog niet best. Dat zou dan iets zijn wat AI "automatisch" op zou moeten lossen. Ben benieuwd of dat lukt.
 
Wel interessante vraag en reactie bij het filmpje:

Is it possible to make a deep radio voice with this tool for commercials? If yes, how much will it cost?
respeecher
Hi, yeah, it is possible, as long as the owner of the voice gives his consent. Pls contact us through our website regarding the prices.

Dat zou dus betekenen dat je wèl toestemming moet hebben van de "eigenaar" van de stem.
 
Wel interessante vraag en reactie bij het filmpje:


Dat zou dus betekenen dat je wèl toestemming moet hebben van de "eigenaar" van de stem.

Ja, ik vroeg me dus af dat als je met een formant changer de stem iets aanpast zodat ie afwijkt van het origineel of je dan ook toestemming nodig hebt want wanneer is het acceptabel en wanneer niet?
Het is natuurlijk allemaal vrij nieuw dus er zal wel een soort wetgeving voor komen.
Bijv nu kan je gewoon een geluid samplen en iets aanpassen zonder dat je problemen krijgt of het moet op datgene lijken wat je gesampeld hebt uit een bekende track.
Maar als je gewoon zelf een melodielijn inzingt met de voice changer dan is het origineel van jou en als de stem die je kloont (bijv Sia) daarna toch wat afwijkt van het origineel door een formant changer hoe gaat men daar dan nog mee om?
 
Ja, ik vroeg me dus af dat als je met een formant changer de stem iets aanpast zodat ie afwijkt van het origineel of je dan ook toestemming nodig hebt want wanneer is het acceptabel en wanneer niet?
Ik denk dat het in de rechtbank heel lastig te bewijzen zal zijn dat je stem gebruikt is als bron voor dergelijke AI. Met je gezicht heb je nog iets als portretrecht, maar ik weet niet of iets dergelijks ook voor je stem geld? Er zijn toch ook al mensen geweest die commerciële activiteiten hebben ontplooid op basis van imitaties van bekende mensen. Ik geloof niet dat de mensen die geimiteerd werden daar ooit een cent van gezien hebben.

Trouwens, het viel me wel op dat het filmpje van ruim een jaar terug is. In de comments (van 4 maanden terug) stond dat voor prijzen op de website gekeken moest worden, maar daar staat volgens mij niks. Het is dus de vraag hoe ver ze nu ècht zijn. Het is in ieder geval niet realtime zoals in het filmpje een beetje gesuggereerd wordt, dat staat alleen in de comments.
 
Ik denk dat het in de rechtbank heel lastig te bewijzen zal zijn dat je stem gebruikt is als bron voor dergelijke AI. Met je gezicht heb je nog iets als portretrecht, maar ik weet niet of iets dergelijks ook voor je stem geld? Er zijn toch ook al mensen geweest die commerciële activiteiten hebben ontplooid op basis van imitaties van bekende mensen. Ik geloof niet dat de mensen die geimiteerd werden daar ooit een cent van gezien hebben.

Ik denk ook dat inderdaad als het resultaat niet meer lijkt op het origineel/bronmateriaal, je niets zou hoeven vrezen.
Maar, bij het bijv. klonen van Obama's stem in jouw (muziek)productie, zal het ongeoorloofd commercieel voordeel halen uit de bekendheid/populariteit/reputatie van een ander, de leidraad zijn in de rechtbank.

Imitaties van een stem/stijl, is ietwat anders omdat je nog kunt aanvoeren dat je er ook niets aan kunt doen dat jouw stem lijkt op degene die je imiteert (of dat zijn/haar stem lijkt op die van jou :D); al zou het evident zijn dat je hiermee meeprofiteert van andermans populariteit.

Dus, een zanger met eenzelfde stemgeluid als Obama (en daarmee commercieel profijt heeft van diens bekendheid en reputatie), zal, denk ik, anders worden beoordeeld dan iemand die obama's stemgeluid kloont voor commercieel gebruik.

Als iemand toevallig ook Barack Obama heet en daarmee allerlei deuren ziet opengaan is anders dan Jan de Boer die besluit dat hij meer succes heeft als hij zijn sollicitatiebrieven gaat ondertekenen met;
Best regards,
Barack Obama..:D
 
Imitaties van een stem/stijl, is ietwat anders omdat je nog kunt aanvoeren dat je er ook niets aan kunt doen dat jouw stem lijkt op degene die je imiteert (of dat zijn/haar stem lijkt op die van jou :D); al zou het evident zijn dat je hiermee meeprofiteert van andermans populariteit.

Moest hieraan denken. Heb nooit gehoord dat Robert Paul een rechtszaak aan de broek kreeg. Misschien dat in het geval van Obama dit anders kan uitpakken, afhankelijk van de context van de imitatie, naar Amerikaans recht en de gewoonte daar om over futiliteiten te procederen...

 
Maar, bij het bijv. klonen van Obama's stem in jouw (muziek)productie, zal het ongeoorloofd commercieel voordeel halen uit de bekendheid/populariteit/reputatie van een ander, de leidraad zijn in de rechtbank.
Ik denk dat de bewijslast erg lastig gaat worden. Hoe gaat Barack bewijzen dat het zijn stem is die is gebruikt? Een kleine tweak in de software en je hebt al niet meer een soort van vingerafdruk. Of je baseert je clone op de stem van een imitator, nog snoder... 8)
 
naar Amerikaans recht en de gewoonte daar om over futiliteiten te procederen...

O ja, vooral als men weet dat er geld mee verdiend wordt; al is het maar om een paar $$ eruit te slepen door een 'settlement', omdat de gedaagde weinig zin heeft in een vervelende procedure.
Om maar niet te spreken van de extra publiciteit die, zelfs een niet te winnen, rechtzaak voor bepaalde mensen kan meebrengen. 8D
 
Ik denk dat de bewijslast erg lastig gaat worden. Hoe gaat Barack bewijzen dat het zijn stem is die is gebruikt? Een kleine tweak in de software en je hebt al niet meer een soort van vingerafdruk. Of je baseert je clone op de stem van een imitator, nog snoder... 8)

Dat lijkt mij ook.
Echter, zou de gedaagde niet in de positie geplaatst kunnen worden om te bewijzen/aantonen hoe hij aan het resultaat is gekomen?
Zeker in deze digitale 'total recall' DAW tijden zou dat gemakkelijk moeten zijn...., kun je dat niet....

Trouwens, ik zit hier alleen maar een beetje advocaat van de duivel te spelen, want ik weet het ook niet echt.
Ik weet niet eens of het openlijk klonen van Obama's stem voor een muziekproductie net zo ongeoorloofd zou zijn als het klonen van Justin Bieber (of een andere bekende zanger/artiest).
Problematischer lijkt het mij Barack's stem te klonen en te gebruiken voor een dure seminar, of zo.
 
Ik denk zeker dat er wel verschillen zijn voor de rechtbank.
Als je bijv binnenloopt met een flinke hit met de gekloonde stem van Jagger of Bieber dan denk ik dat het een stevig proces wordt.
Maar als je een stem kloont van een iets minder bekende zanger(es) omdat die stem je aanstaat en je prutst nog wat met de formant dan zal niemand daar een probleem mee hebben verwacht ik.
Dus pas op met jullie tracks anders bestaat de kans dat ik jouw stem binnenkort ga gebruiken. ;-)
 
Het zou eigenlijk nog een stap verder moeten gaan, in plaats van een stem kopiëren dat je het helemaal naar eigen smaak kunt maken.
 
Het zou eigenlijk nog een stap verder moeten gaan, in plaats van een stem kopiëren dat je het helemaal naar eigen smaak kunt maken.

Met die formant changers kom je al een eind vind ik, of denk je aan andere dingen?
En zo ja, op welke manier?
 
Ik stel me voor dat je alle mogelijke parameters van een stem kunt instellen, wat waarschijnlijk niet zo eenvoudig is, dus in combinatie met een goede interface en wellicht met AI. Maar het doel is dat je eigenlijk van nul kunt beginnen en een stem kunt maken die je het beste past voor de toepassing in een nummer.
 
Ik stel me voor dat je alle mogelijke parameters van een stem kunt instellen, wat waarschijnlijk niet zo eenvoudig is, dus in combinatie met een goede interface en wellicht met AI. Maar het doel is dat je eigenlijk van nul kunt beginnen en een stem kunt maken die je het beste past voor de toepassing in een nummer.

Dan zou je de stem als een soort synth moeten zien met allerlei parameters.
Het verschil is wel dat een synth geluid moet maken maar een stem moet ook nog wat woorden zingen en dat is een ander verhaal natuurlijk.
Taal is iets uniek menselijks terwijl geluiden iets universeels is, een krakende deur of een waterval zijn gewoon geluiden
Je hebt natuurlijk mogelijkheden zoals oohs en aahs bij synths zodat het op een koor lijkt maar echte woorden daar heb je toch een editor voor nodig.
 
Ja, inderdaad in die richting, zoals een synth "gewone" geluiden maakt, iets dergelijks voor een menselijke stem. Komt vast wel 'ns. Gemakkelijk zal het niet zijn, denk dat je de parameters behoorlijk precies moet krijgen om het overtuigend te laten zijn. Met behulp van AI en een algemeen model van de menselijke stem zou je dit misschien kunnen bereiken, die parameters vinden voor een stem die de gebruiker wil. En dan met een interface die redelijk vriendelijk is in gebruik.
 
Back
Top