Hoe kom je aan goede vocal samples?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.622
Locatie
Zwolle
Dag,

Bijna alle samples kun je online vinden. Maar met vocal samples heb ik moeite. Het zijn vaak van die gladde adlibs of sample packs met nietszeggende phrases. Zomaar wat van YouTube rippen vind ik niet ideaal, o.a. vanuit copyright-oogpunt. En ik ben evenmin wild-enthousiast over mijn eigen stem. Zijn er nog meer opties?
 
Plaats een oproepje, op dit forum of elders: "Gezocht: zanger/zangeres (of voor alleen gesproken woord, als je dat wil) voor project/productie van... etc."
 
Zelf hou ik ook van tracks met vocale input en zit soms ook met het probleem om aan goede vocalen te komen.
Als je geld verdient met de muziek dan is inhuren een goede optie, maar voor de hobby is dat anders natuurlijk.
Ik heb pas geleden Emvoice gebruikt zoals jullie gehoord hebben ;) en al wordt software langzaam aan beter dan toch is momenteel de menselijke stem nog niet vervangbaar.
Ik verwacht wel dat met AI de komende jaren er goede software aankomt.
 
Als je geld verdient met de muziek dan is inhuren een goede optie, maar voor de hobby is dat anders natuurlijk.
Ik heb pas geleden Emvoice gebruikt zoals jullie gehoord hebben ;) en al wordt software langzaam aan beter dan toch is momenteel de menselijke stem nog niet vervangbaar.
Ik verwacht wel dat met AI de komende jaren er goede software aankomt.
Voor hobby is dat toch niet anders? Bij zoiets als Fivver kom je de hobby-vocalisten tegen die voor weinig geld jouw idee kunnen zingen. Dat is toch ook veel leuker dan 1 of andere generieke sample library (die meestal ook geld kost)?
Ik vind de vooruitgang wat betreft spraaksynthese best traag gaan, ik had verwacht dat dat sneller zou gaan. Maar misschien is daar "in de markt" (en dan bedoel ik niet alleen de muziekindustrie) misschien toch wat minder vraag naar. Als die vraag er niet is dan zal AI daar wellicht ook weinig verandering in brengen. Er moet tenslotte ook geld in R&D gestoken worden, bedrijven zjin misschien wat terughoudend als ze zien dat er maar een kleine doelgroep is.
 
Volgens mij is spraak synthese wel heel volwassen. BV de NS omroepen zijn al heel lang met spraak synthese gemaakt. Rond de 20 jaar.
Maar no way dat dat ooit zang gaat vervangen. Wellicht alleen in bepaalde muziek genres.
Als je niet kunt zingen kun je autotune of vocoders gebruiken.
Samen werken met andere muziekanten dat zou ik aanraden.
En dan kom je ooit een zanger(es) tegen waar het goed mee werkt.

Net voor de crisis had ik net mijn eerste zang sessie in een band.
Gaan we mee door als het lukt.
Na jaren kritiek van zo een beetje iedereen om me heen krijg ik nu ineens complimenten dat het best goed kan klinken.

Anyhow heb je iets specifieks wat je zoekt? Kan wel wat proberen en dan zien hoe dat gaat.
Het helpt wel als je ook de akkoorden kunt geven.
Dan kan ik de muziek op de gitaar spelen en een melodie lijn vinden.
 
Voor hobby is dat toch niet anders? Bij zoiets als Fivver kom je de hobby-vocalisten tegen die voor weinig geld jouw idee kunnen zingen. Dat is toch ook veel leuker dan 1 of andere generieke sample library (die meestal ook geld kost)?
Ik vind de vooruitgang wat betreft spraaksynthese best traag gaan, ik had verwacht dat dat sneller zou gaan. Maar misschien is daar "in de markt" (en dan bedoel ik niet alleen de muziekindustrie) misschien toch wat minder vraag naar. Als die vraag er niet is dan zal AI daar wellicht ook weinig verandering in brengen. Er moet tenslotte ook geld in R&D gestoken worden, bedrijven zjin misschien wat terughoudend als ze zien dat er maar een kleine doelgroep is.

Ik heb ff een nieuw topic over voice changing en AI gestart om vervuiling te voorkomen; https://www.synthforum.nl/forum/alg...s-muziek-etc/3747552-ai-en-voice-changers-enz
 
Anyhow heb je iets specifieks wat je zoekt? Kan wel wat proberen en dan zien hoe dat gaat.

Dank voor het aanbod! :okdan: Nee, nog niets concreets. Ik was aan het jammen en speelde wat met samples. Dan hoor je kreten als 'I want you so bad' en "Ecstacyyyyyyyy" en meer van die kazigheid. Vandaar mijn vraag. Als het concreet wordt weet ik je te vinden.
 
Volgens mij is spraak synthese wel heel volwassen. BV de NS omroepen zijn al heel lang met spraak synthese gemaakt. Rond de 20 jaar.
Maar no way dat dat ooit zang gaat vervangen. Wellicht alleen in bepaalde muziek genres.
Als je niet kunt zingen kun je autotune of vocoders gebruiken.
Samen werken met andere muziekanten dat zou ik aanraden.
En dan kom je ooit een zanger(es) tegen waar het goed mee werkt.

Net voor de crisis had ik net mijn eerste zang sessie in een band.
Gaan we mee door als het lukt.
Na jaren kritiek van zo een beetje iedereen om me heen krijg ik nu ineens complimenten dat het best goed kan klinken.

Anyhow heb je iets specifieks wat je zoekt? Kan wel wat proberen en dan zien hoe dat gaat.
Het helpt wel als je ook de akkoorden kunt geven.
Dan kan ik de muziek op de gitaar spelen en een melodie lijn vinden.

Heb je een bron voor je bewering?

https://nos.nl/l/2091894

:beard:
 
Heb je een bron voor je bewering?

https://nos.nl/l/2091894

:beard:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQIAxAB&usg=AOvVaw0Hxxmz7Ud4L-lojbpVygZd

Nou ja spraak synthese kan ook met stukjes van een echte stem zijn gemaakt.
Een soort slicen van alle klanken waarna je die bij elkaar plakt.
Wellicht dat bij de ns he gewoon vol opgenomen woorden zijn die dan worden gebruikt waar nodig.

Maar ja idd niet echt spraak synthese. Dacht altijd dat dat echt volledig gesynthgesynthetiseerij de ns.
 
Zelf hou ik ook van tracks met vocale input en zit soms ook met het probleem om aan goede vocalen te komen.
Als je geld verdient met de muziek dan is inhuren een goede optie, maar voor de hobby is dat anders natuurlijk.
Ik heb pas geleden Emvoice gebruikt zoals jullie gehoord hebben ;) en al wordt software langzaam aan beter dan toch is momenteel de menselijke stem nog niet vervangbaar.
Ik verwacht wel dat met AI de komende jaren er goede software aankomt.

Emvoice! Kende ik nog niet. Goede tip. Gaat dat vanavond eens proberen voor mijn nieuwe project
 
Back
Top