Hoe moet ik geluid opnemen?

Wildekiwi

Nieuwkomer
Lid sinds
10 februari 2020
Berichten
12
Hey iedereen

Waarschijnlijk bestaat er hier al ergens een topic over maar ik kon het niet zo onmiddellijk vinden of ik heb waarschijnlijk niet op de juiste termen gezocht.

Mijn vraag:
Als ik geluid maak klinkt het goed door mijn koptelefoon of hifi.
Wanneer ik het opneem klinkt dat geluid niet meer hetzelfde als door mijn koptelefoon.
vb "echte" Liedjes luister ik ook gewoon door mijn laptop en die kwaliteit is best ok maar bij mijn zelf opgenomen tracks is dat echt een groot verschil.

m.a.w. hoe kan ik ervoor zorgen dat wat ik hoor door mijn koptelefoon ongeveer hetzelfde is als ik het daarna laat afspelen door standaard geluidsboxen of een gemiddelde smartphone.

Hoe neem ik geluid op?
Ik maak het met mijn dfam of ander analoog spul en daarna record ik het in reaper (of op mijn recordertje Roland R05).

vb op mijn soundcloud:
https://soundcloud.com/user-834385241

Bedankt!
Een beginner
 
Ik zou misschien investeren in een goede monitorset. Hifi kleurt je geluid ontzettend. Wat voor hoofdtelefoon gebruik je precies?
 
Ik vermoed dat je een beginnende mixer bent (korter dan 5jr. is beginnend). [edit: ik zie dat je dit al zelf aangaf]
Gewoon luisteren naar muziek is heel anders dan kritisch luisteren bij het mixen, zowel door koptelefoons als op monitors/luidsprekers:
- Weten waar naar te luisteren,
- weten op welk medium (hoofdtelefoon, limited range danwel fullrange monitors, etc.) te luisteren naar welke instrumenten,
- weten op welk geluidsniveau te monitoren,
- weten hoe te vergelijken met commerciële/referentie tracks,
- etc., etc.
Hierna moet je ook nog leren hoe je datgene wat je hoort of mist in jouw tracks, te vertalen naar de juiste mixing handeling; EQ, compressie, etc.

Als je niet in de gelegenheid bent om je te laten coachen door een ervaren mixer, kun je dit alleen leren door het vaak, en vaak fout, te doen.

Maar wat je hoe dan ook nodig hebt, is een fatsoenlijk akoestisch behandelde ruimte om in te mixen; zelfs de beste studio monitoren zullen, in onbehandelde ruimtes, niet een werkelijke "beeld" geven van wat je aan het mixen bent.
In een onbehandelde ruimte hoor je een heleboel frequenties, harder danwel lager en/of anders/gekleurd dan ze in werkelijkheid (in de mix) zijn, waardoor je onzin aan het mixen bent en pas bij het beluisteren op andere systemen en/of in andere omgevingen hoort dat het niet zoals verwacht, klinkt.

Het gaat te ver om een complete mixing strategie hier uiteen te zetten, maar weet dat het niet aan jou ligt; goed leren mixen neemt VOOR IEDEREEN jaren in beslag.
Het is niet minder dan het goed leren bespelen van een instrument.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes. :)
 
Laatst gewijzigd:
Wat betreft de koptelefoon, als die graag gebruikt, je zou 'ns kunnen kijken naar eentje die het geluid weinig kleurt en dus neutraal klinkt. Dat hoeft niet duur te zijn, heb zelf deze voor dit doel en bevalt prima. Ik zag trouwens hier op het forum dat een ander forumlid deze ook gebruikt en er tevreden mee is. Het geluid is wat "saai" in vergelijking met andere koptelefoons (daarom gebruik ik het niet als ik gewoon wat muziek wil luisteren), omdat het neutraal klinkt, maar als tool voor je studio kan het wat voor je betekenen als je een koptelefoon wil die een "eerlijk" geluid geeft.
 
Wanneer ik het opneem klinkt dat geluid niet meer hetzelfde als door mijn koptelefoon.

Dat is een bekend gegeven en helemaal niet gek.
Meestal klinkt de mix anders in de studio dan in de huiskamer vanwege andere akoestiek, afspeelapparatuur enz.
Behalve de hierboven gegeven tips leer je op een gegeven moment ook het verschil kennen tussen hoe het klinkt in de studio en in de huiskamer en die foutmarge die ga je langzamerhand steeds beter leren corrigeren naarmate je meer ervaring krijgt en op een gegeven moment weet hoe de mix zodanig te doen dat het ook in de huiskamer redelijk goed klinkt.
Daarnaast heb je ook nog software matige oplossingen met behulp van een microfoon vwb de akoestiek zodat je wat beter kan instellen, deze bijv en er zijn ook nog andere; https://www.roomeqwizard.com/
 
Back
Top